بیانیه متحدان یمنی و شکست آنچه عربستان در یمن انتظار داشت

کلید حل مشکلات عربستان در دستان سید حسن نصرالله

۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۷۴۲۷ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: عبدالباری عطوان
عبدالباری عطوان می نویسد: بار دیگر تاکید می‌کنیم که وزیر قرداحی تنها سپر بلا و اظهارات او بهانه ای بوده است و ناامیدی عربستان و اقدامی مثل فراخواندن سفیر تنها قله کوه یخ بود و نه بیشتر. آخرین چیزی که رهبری عربستان بعد از سه دور مذاکره با ایران در عراق پیش بینی می‌کرد این بود که اگر می‌خواهند از دام جنگ در یمن خارج شوند، باید نزد سید حسن نصرالله در حومه جنوبی بیروت بروند.
کلید حل مشکلات عربستان در دستان سید حسن نصرالله

دیپلماسی ایرانی: اگر هدف عربستان سعودی از برانگیختن قضیه اظهارات جرج قرداحی درباره بیهوده بودن جنگ یمن منحرف کردن اذهان از شکست هایش در نبرد مارب بوده، آنچه اتفاق افتاده کاملا برعکس است زیرا این نبرد و دو دستگی‌ها در اردوگاه مخالف انصارالله  برجسته شد و سقوط این شهر نزدیک شده است.

دو تحول اصلی و غیرمنتظره در این عرصه رخ داد که موضع ناامید کننده عربستان و دولت شرعی را بازتاب می‌دهد و می‌تواند نشانه نزدیک بودن پایان جنگ اگر نگوییم در تمام یمن حداقل در شمال آن باشد.

تحول نخست بیانیه‌ای است که برای اولین بار شش حزب اصلی یمن (اصلاح، کنگره مردمی، بعث، ناصری، اشتراکی یا سوسیالیستی) صادر کردند و در آن ائتلاف عربستان و دولت شرعی یمن را به شکست در مدیریت نبرد در مارب متهم کردند.

تحول دوم سیطره ائتلاف انصارالله بر شهرستان العبدیه است و این یعنی مرکز شهر مارب از سه سمت در محاصره نیروهای دولت صنعا قرار گرفته و فیصله یافتن نبرد به نفع آنها بسیار نزدیک است.

این بیانیه در نظر ما بسیار مهم و دردناک‌تر از اظهارات قرداحی است زیرا حمله‌ای شدید و چه بسا شورشی از سوی احزاب مشارکت کننده در ائتلاف عربستان و دولت رئیس جمهور هادی به شمار می‌رود. قرداحی از بیهودگی جنگ صحبت کرد اما این بیانیه ائتلاف عربستان را به بی کفایتی و سوء مدیریت جنگ متهم کرد و به معنای تردید کردن به تمام تلاش‌های این ائتلاف در طول هفت سال گذشته و اعتراف به شکست نه تنها در مارب بلکه در تمام کل یمن است.

تفسیرهای متعددی درباره این بیانیه وجود دارد که برجسته‌ترین آنها این است که این شش حزب که از مارب دفاع می‌کنند و برای جلوگیری از سقوط آن به دست انصارالله تلاش می‌کنند از مدیریت پیشرفته نبرد از سوی رهبری حوثی‌ها و سقوط شهرستان‌های اصلی یکی پس از دیگری  دچار سرخوردگی شده‌اند و متوجه شده اند که ورود نیروهای دولت صنعا به این شهر نزدیک است. از این رو زمینه سازی برای دور کردن خود از ائتلاف عربستان و نیز قطع ارتباط با دولت هادی را آغاز کرده اند و چه بسا بخواهند در آینده برای تقسیم قدرت با انصارالله وارد گفتگو شوند.

منابع یمنی نزدیک به رهبری حوثی‌ها به روزنامه «رای الیوم» راز واقعی خشم عربستان از لبنان و حزب الله را برملا کردند. به گفته این منابع ایرانی‌ها در مذاکرات خود با سعودی‌ها در عراق به آنها تاکید کردند که پرونده یمن را حزب الله لبنان مدیریت می‌کند و ایران دخالتی در آن ندارد و اگر خواستار پایان دادن به جنگ هستند باید با رهبری حزب در بیروت گفت وگو کنند زیرا آنها به خاطر روابط خوبشان با انصارالله می‌توانند میانجی بهتری در این موضوع باشند.

این مسئله فروپاشی مذاکرات و مشخص نکردن زمان دور بعدی آن و حمله شدید شاهزاده فیصل فرحان، وزیر امور خارجه عربستان به ایران و حزب الله در کنفرانس مطبوعاتی نشست بیست را نشان می‌دهد که بازتاب مستقیم این شوک ایران بود.

بار دیگر تاکید می‌کنیم که وزیر قرداحی تنها سپر بلا و اظهارات او بهانه ای بوده است و ناامیدی عربستان و اقدامی مثل فراخواندن سفیر تنها قله کوه یخ بود و نه بیشتر. آخرین چیزی که رهبری عربستان بعد از سه دور مذاکره با ایران در عراق پیش بینی می‌کرد این بود که اگر می‌خواهند از دام جنگ در یمن خارج شوند، باید نزد سید حسن نصرالله در حومه جنوبی بیروت بروند.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

عبدالباری عطوان

نویسنده خبر

کلید واژه ها: ایران و عربستان عربستان و یمن ایران و عربستان و یمن جورج قرداحی یمن لبنان عربستان و لبنان ایران و عربستان و لبنان حزب الله لبنان سید حسن نصرالله


( ۳ )

نظر شما :

احمد محمود ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۲
عطوان از خودمونه.