میراثی که هنوز بوی ایران می دهد

آزادی شهرهای قره باغ و خط بطلانی بر ادعاهای ناسیونالیستی

۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۷۴۰۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نادر صدیقی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تبریک سالگرد رهایی سرزمینی همسایه می‌تواند نقطه پایانی باشد بر هم‌افزایی شوم همه اشکال ناسیونالیست افراطی که در دوسوی قضیه، هرکدام به شیوه خود در تنور منازعات هویتی می‌دمند تا فرصت لحظه حاضر برای همگرایی شش کشوری یا همان "فرمت۳+۳" (ایران، ترکیه، روسیه و سه جمهوری قفقاز) به هرز رود.
آزادی شهرهای قره باغ و خط بطلانی بر ادعاهای ناسیونالیستی

نویسنده: نادر صدیقی، نویسنده و پژوهشگر

دیپلماسی ایرانی: ایران هیچگاه اشغال سرزمین‌های جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان را به رسمیت نشناخته و به‌رغم غفلت قفقازی وزارت امور خارجه در این ۳۰سال، همواره موضع اصولی کشور علیه اشغالگری مورد تاکید قرار گرفته است.

سال گذشته نیز رهبری در ایام نبرد رهایی‌بخشی سرزمینی برای اعاده تمامیت ‌ارضی، فرصت نورانی هفدهم ربیع‌الاول را مغتنم شمردند تا این‌بار به‌نحو قاطع‌تر و واضح‌تر از هر زمان دیگر وضوح بیشتری بر اصل تمامیت ‌ارضی بخشند و بر ضرورت رفع اشغال از "همه سرزمین‌های تصرف‌شده" تاکید کنند.

این یک ضربه قاطع بود بر ماشین نفرت‌پراکنی علیه ایران که در آن روزها در یک قلمروی وسیع تبلیغاتی سعی در مخدوش کردن چهره ایران در منظر افکارعمومی مسلمانان منطقه و همسان‌سازی ایران با جنایات جنگی اشغالگران و آواره‌سازی صدها هزار خویشاوند دینی و تباری ایرانیان در آن‌سوی ارس را داشت.

تبریک سالگرد رهایی سرزمینی همسایه می‌تواند نقطه پایانی باشد بر هم‌افزایی شوم همه اشکال ناسیونالیست افراطی که در دوسوی قضیه، هرکدام به شیوه خود در تنور منازعات هویتی می‌دمند تا فرصت لحظه حاضر برای همگرایی شش کشوری یا همان "فرمت۳+۳" (ایران، ترکیه، روسیه و سه جمهوری قفقاز) به هرز رود.

سربازان رهایی‌بخش شهرها و روستاهای اشغال‌شده، لحظه آزادی را با صدای اذان پیوند زدند. تلویزیون جمهوری آذربایجان ضمن پخش اذان مسجد آزادشده شهر شوشا سرودی توحیدی پخش کرد و مجری خبر گفت: "آزادی‌ات مبارک شوشا که ۲۸سال در حسرت صدای اذان بودی. برگزاری نماز وحدت بعد از ۲۸سال در شوشای آزادشده نشان اجابت دعای آذربایجانی ها بود".

آزادی شهر بزرگ آغدام نیز با برافراشتن ندای اذان از گلوی زخمی مناره مسجد جامع نمادینه شد و پایان عصر اشغالگری و تخریب و هتک حرمت حدود ۶۵مسجد قره‌باغی را صلا داد.

پیشنهاد می‌کنم رئیس‌جمهوری در نخستین سفر خارجی خود برود در مسجد ویران‌شده زنگیلان در آن‌سوی ارس نماز بخواند و در بازدید مسجد ویران‌شده ساعتلو یادمان معمار مسجد را بخواند: آنگاه درست درلحظه خوانش نام معمار کربلایی صفی‌خان قره‌باغی در زیر اسامی پنج تن در خواهد یافت که این یک سفر "خارجی" نیست.

رئیس‌جمهوری سپس به ویرانشهر آغدام برود که اشغالگران جزتلی از خاک و آجر و سیمان در آن شهر باقی نگذاشته‌اند و در مسجدی ویرانه که همان کربلایی قره‌باغی آن را معماری کرده حروف زخمی "یا علی‌ابن‌موسی‌الرضا" را بخواند و چند آجر آن‌سوتر، یادگار نوشته شوم سرباز اشغالگر در توصیف موهن مناره را ببیند، اما نخواهد که برایش ترجمه کنند.

این یک ننگ ابدی است بر دامن آن نوع ناسیونالیسم افراطی و ایران-شاهی که در همه آن ۲۸سال اشغال شهرهای قره‌باغی و نسل‌کشی فرهنگی اشغالگران در تخریب طالبانی تئاترها، موزه‌ها و مساجد را به زیور "منافع‌ملی و راهبردی" آراسته و نفرت خود از آزادی آن شهرها را از طریق "اسرائیلی نمایاندن" آن امر رهایی‌بخش پوشش دادند.

اتحاد ناسیونالیسمی که پژوهشگری فاضل و فرهخیته آن را به دلیل تجرید و منتزع ساختن هویت ملی از جایگاه اسلام و جغرافیای اسلامی منطقه آن را "ناسیونالیسم بی‌جاساز ایرانی" نامیده با ناسیونالیسم آواره‌ساز مسلمانان سرزمین‌های قره‌باغی درآن‌سوی ارس صحنه عبرت‌آموز تاریخ معاصر بود که هنوز هم با استمداد از رانت‌های اتاق‌فکرهای تفرقه در پیش چشمان ما استمرار دارد.

اکنون به‌آسانی می‌توان فهمید که ناسیونالیسم بی‌جاساز ایرانی در جریان یک اتحاد اعلام شده با ناسیونالیسم آواره‌ساز مسلمانان سرزمین‌های قره‌باغی چگونه ناسیونالیسم افراطی رقیب در جلوه‌های تجزیه‌طلبانه واسرائیلی آن را تقویت می‌کند.

بازتعریف هویت ایرانی به‌مثابه "نه غزه نه لبنان" اکنون در مرحله "نه قره‌باغ" اکنون از طریق جنگی زرگری جعل دشمنی در صفوف مسلمانان را در دستور کار تروریسم نرم خود علیه شوق بازگشت آوارگان به شهرها و روستاهای آزادشده قره‌باغی را در دستور کار خود قرار داده است./راهبرد

کلید واژه ها: شوشا قره باغ مناقشه قره باغ آزادسازی قره باغ آذربایجان ارمنستان ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان جنگ آذربایجان و ارمنستان


( ۴۶ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۹
باز پس گیری سرزمین های اسلامی متعلق به اذربایجان هیچگونه ناراحتی در ایران نداشت که باعث خوشحالی بود ولی مواضع ضد ایرانی وسوئ استفاده از این پیروزی در پروارکردن ناسیونالیسم ترکی وهدایت ان بسمت مقابله ایران مشکل دار شد۔مضافا اینکه ایران در مورد مرز خود با ارمنستان وحذف این مرز ومانور مشترک در مرز ایران بدون اطلاع که تصور ان برای ایران از دوستان دور ونزدیک منطقه نمی رفت مشکل دارشد۔ادعای بی سند ومدرک وحشتناک قاچاق مواد مخدر توسط ایران وارمنستان در جلسه ای باحضور رهبران کشورهای زیادی توسط رئیس جمهور اذربایجان که شخصیتی دیپلمات وبا تجربهای باید باشد زیاده روی ضد ایرانی نبود؟ همه میدانیم ایران یکی از مسیرهای ترانزیت مواد مخدر است۔ سالیانه صدها شهید مبارزه بامواد مخدرو کشفیات چند صد تنی داریم ۔سئوال اینجاست انها ضد ایرانی رفتار کردند وناسیونالیسم بی در وپیکر ترکی وتحریک در ایران را تبلیغ کردند یا ما در تبلیغ ناسیونالیسم ایرانی به غلط رفتار کردیم۔این اذربایجان است که از ایران ورهبر ایران که خود آذربایجانی است باید عذر خواهی نماید۔واقعیت در این است که ارامنه وکردها هم در منطقه صاحب حق تاریخی با قدمت بیشتر اند۔نمی توان تمام امتیازات را بیکطرف داد۔ که حقوق کرده وارامنه از نظر تاریخی برای ایران اظهر من الشمس است وانها را بی حق وحقوق دانست۔حرکت بسیار نادرست احتمالی یک سرباز ارمنی که صحت ان مشخص نیست را نمی توان به کل ارامنه نسبت داد۔ نکته ای کاملا مشخص است جمهوری اسلامی ایران اجازه تبلیغات وفعالیت های پان ایرانیستی بهیچ گروهی نمیدهد۔مواضع جمهوری اسلامی مواضع دفاع ازخود ومنافع وتمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران بودو هست۔
کامران ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۲
بارها در همین سایت در این زمینه نظر نوشتم اما متاسفانه منتشر نشد.در تمامی رسانه های غربی ، عربی و ترکی ، کم و بیش گزارشاتی از مناطق ویران شده قره باغ انتشار یافته شده و عمق فاجعه نشان داده شده است اما متاسفانه در رسانه ها و تلویزیون های ایرانی اثر قابل توجهی وجود ندارد.و نوعی سانسور خود خواسته وجود دارد .تخریب و تاراج تمام زیر ساخت منطقه و بالغ بر ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و عمومی .تاراج منابع طبیعی ، کارگذاشتن بیش از یک میلیون مین ضد نفر و تلفات و تاثیرات بلند مدت ان و عدم اطلاع از سرنوشت ۴۰۰۰ نظامی و غیر نظامی اذربایجانی اسیر در جنگ اول قره باغ و… موضوعاتی که به شدت افکار عمومی در جمهوری اذربایجان و ایرانیان اذربایجانی متاثر از ان هستند. قطعا سفر مقامات ایرانی و مشاهده عینی این فاجعه در درک متقابل دو طرف موثر خواهد بود
محسن ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۶
همگرایی و نماز خواندن در مسجد یا حتی قدم زدن با دیگران و مکالمه تلفنی و زانو زدن در مقابل مسئول کشور کوچک دیگر و ... شاید در رسانه ها چند روزی صدا کنه ولی در عمل چیزی که برای مردم کشورمان مهم هست توجه به منافع اونا هست، هیچکدام از اقدامات بالا منافع واقعی مردم نیستند و منفعت مردم در حمایت عملی از جلوگیری از تحمیل تحریم مرزی دیگر هست، بعضی ها شعار آزادی و رفع تحریم و دنیا دوستی میدهند اما در واقعیت کارهایی میکنند که کشور بیشتر تحریم میشود و دلار ۸ برابر میشود و یک کشور بند انگشتی هم برای ما شاخ و شونه میکشه، بهتره کشور رو میدان داران اداره کنن تا انشا نویسان و لبخندزنان!
امید ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۷
شما به شعار جانم فدای ایران مشکل داری؟ بعضیا کلا با کلمه ایران مشکل دارند.
مهندس مهراب لاهیجانی ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۶
این یک ضربه قاطع بر ماشین نفرت‌پراکنی علیه ایران اما بدون گرفتن تضمین امنیت منافع ایران وارد شد و اکنون این سیاست نپخته به ضد خود تبدیل شده است.
خسرو ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۷
عالی بود زنده باشید اگر از همین امروز جایگاه اسلامی و شیعی ایران را در آذربایجان- با تاکید بر آلام ملتی که 20درصد از جمعیتش سی سال آواره بود - در یابیم ، سپهر اجتماعی آذربایجانیها در دو سوی مرز ، ایران را از رقبا برتر خواهد کرد
رضا ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۶
چه عجب یک تحلیل منطقی و واقع‌بینانه هم دیدیم تو موضوع قفقاز
جعفر ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۳
ما ایرانیها از ترس چاله در چاه افتاده ایم . واقعیت آنست که ما از ترس ناسیونالیسم افراطی ترکی در چاه ناسیونالیسم افراطی باستانگرای پهلوی افتاده ایم . ما لاجرم باید بپذیریم و واقعیت هم آنست که بخش بزرگی از فرهنگ و تمدن ایرانی ترکی است و ترکان در شکل گیری تمدن ایرانی نقش اساسی داشته اند . ترکها در کنار گسترش زبان و فرهنگ ترکی ، زبان و فرهنگ فارسی را هم همزمان گسترش داده اند . پذیرش واقعیت وجود فرهنگ ترکی در داخل فرهنگ ایرانی شاه کلید حفظ ایران عزیز است . این را واقعیت تاریخی می گوید نه شخص من و دیگران .
شاهرخ ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۴
حاجی دیر رسیدی حزب افراطی حرکت ملی ( پانترک دولت باغچه لی ) مدرسه ترکی زده و تمام فرزندان سربازان مشارکت کننده باکو در جنگ قره باغ در مدارس ترکیه بورسیه کردند برای شسته شوی مغزی در آینده به جای مسجد ،عاشورا ،و.....زبان ،نژاد و افتخار به چنگیز ،اتیلا و تیمور رسمیت خواهد یافت آنقدر تشنه خون ایرانی میشوند که دشمن ذاتی خود میداند ،فقط نگاهی به نظرات این اشخاص بیندازید معلوم میشود که سیاستگذاری سالیانه آنها جواب داده ،حال هی در صدد توجیه همزبان ،هم مذهب و....باشید
فرهاد ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۸
خواهشا شعار ندید. کجا موضع ایران باعث شد نفرت پراکنی باکو علیه ما کاهش پیدا کنه؟ ندیدی که چطور عوارض سنگین روی کامیون های ایرانی گذاشتن که اهل همون منطقه شمال غرب کشور هم بودن؟ با نژادپرستی و پانترکیسم با دسته گل نمیشه مقابله کرد. غزه و لبنان چه ربطی به قره باغی داره که اسرائیلی ها به راحتی میتونن ازش ضد ایران استفاده کنن؟ نکنه مانورهای مشترک و پرچمهای اسرائیل در جشن قره باغ رو هم ندیدید!؟ اتفاقا مواضع شبیه این باعث شد منافع قومی به منافع ملی بچربه و کلی هزینه به مملکت تحمیل بشه. شما که انقدر خوشحال هستید لطفا مخارج تامین جاده جایگزین و مقابله با تهدیدات امنیتی باکو روهم از جیبتون بدید لطفا اگه میتونید.
فرزاد ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۷
فقط میشه در جواب این به اصطلاح نویسنده و پژوهشگر گفت: حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی/دام تزویر مکن چون دیگران قرآن را
Aysan Maral ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۰۰:۲۸
سلام کاکا عبدالرحمن امیدوارم حال آقای فدوی خوب باشد. من تعجب می کنم که چرا هیچ نظری در اینجا نگذاشته است؟ امیدوارم به کرونا مبتلا نشده باشد. امیدوارم او و اسلام ذوالقدر واکسنی برای شفای ذهن ضد تورک خود بزنند.
سیاوش ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۰۵:۳۷
متاسفانه جمهوری جعلی باکو از روز استیلا به قره باغ مواضع ضد ایرانی گرفت.
فرزاد ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۰
متأسفیم که سرمایه ها و امکانات رسانه ای کشور ما تا این حد در اختیار ماشین تبلیغاتی وعوامل مزدور دشمن قرارگرفته.متن فوق قطعا نمی تواند از زبان وقلم یک ایرانی میهن دوست ودغدغه مند منافع ملی باشد.گفتن از مساجد آغدام و اذان و شعارهای عوامفریب مذهبی زمانی کارگر بود که فضا غبار آلود وتوطئه های دشمن پنهان بود و نه الان که حقیقت مثل روز برای همه روشن شده.نویسنده بهتر است به جای حرفهای بی سر و ته ومتناقض و دادن پیشنهاد وتعیین تکلیف برای دیگران؛سکوت پیشه کنه و بیشتر از این خودشان را رسوا نکنند.
عبدالرضا ۲۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۱
ضمن تشکر از نویسنده منصف اگر ایران هم از اول در صف ازربایجان قرار میگرفت واز ارمنستان غاصب بدتر از اسراییل حمایت نمی کرد ما هم در منافع جنگ قره باغ شریک می شدیم