بعد از تحولات اخیر و کشته شدن دو مامور پلیس ترک

ترکیه به سوریه حمله خواهد کرد؟

۲۹ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۶۹۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دو شنبه شب گفت که کشورش در آینده نزدیک تدابیر لازم را در سوریه اتخاذ خواهد کرد و تلویحا اعلام کرد که به علمیات نظامی تازه علیه شبه نظامیان کُرد مبادرت خواهد شد. اردوغان گفت کاسه صبر ما لبریز شده است و تاکید کرد که کشورش برای پایان دادن به تهدیدها بطور انفرادی یا با کمک نیروهای حاضر در سوریه، اراده جدی دارد. 
ترکیه به سوریه حمله خواهد کرد؟

نویسنده: منکسه توکیای

دیپلماسی ایرانی: در پی کشته شدن دو مامور پلیس ترکیه و مجروح شدن دو نفر دیگر از نیروهای این کشور در روز یکشنبه در شمال سوریه بر اثر شلیک خمپاره از سوی نیروهای کرد موسوم به یگان های مدافع خلق، همه چشم به واکنش ترکیه به این حمله دوخته اند. البته نیروهای ترکیه روز دو شنبه به این حلمه پاسخ دادند اما طرح دولت ترکیه برای مقابله با چنین حملاتی در آینده، هنوز مشخص نیست.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دو شنبه شب گفت که کشورش در آینده نزدیک تدابیر لازم را در سوریه اتخاذ خواهد کرد و تلویحا اعلام کرد که به علمیات نظامی تازه علیه شبه نظامیان کُرد مبادرت خواهد شد. اردوغان گفت کاسه صبر ما لبریز شده است و تاکید کرد که کشورش برای پایان دادن به تهدیدها بطور انفرادی یا با کمک نیروهای حاضر در سوریه، اراده جدی دارد. 

بخش اعظم مناطق شمالی سوریه در کنترل نیروهای دمکراتیک سوریه قرار دارد که عمده ترین آنها را یگان های مدافع خلق کرد تشکیل می دهند. ماه گذشته نیز در منطقه ادلب 2 نظامی ترکیه کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. 

در استان ادلب که چهارمیلیون نفر جمعیت دارد نیروهای روسیه و ترکیه گشت زنی می کنند. پس از بی نتیجه بودن گفت وگوهای اردوغان – پوتین در ماه گذشته در شهر سوچی روسیه، ترکیه نیروهای بیشتری را به سوریه اعزام کرده است. اردوغان پس از دیدار روز 29 سپتامبر با پوتین گفت ترکیه به توافق آتش بس 20 مارس 2020 با مسکو برای پاکسازی عناصر افراطی در شمال سوریه پایبند است اما در عین حال تاکید کرد آنکارا امیدوار است که شرکای ترکیه نیز به تعهدات خود عمل کنند. 

امره ارسن، استاد دانشگاه مرمره استانبول و کارشناس روابط مسکو – آنکارا می گوید حمله به نیروهای ترکیه در سوریه نشان می دهد که پوتین و اردوغان نتوانسته اند در دیدار اخیر خود به توافق قطعی درباره مسایل سوریه دست پیدا کنند. وی گفت با وجود این، حملات اخیر به نیروهای ترکیه بعید است که تغییر چشمگیری در وضع موجود در منطقه، ایجاد کند. به گفته این کارشناس، با آن که ترکیه در خلال چند ماه گذشته حضور نظامی خود را در سوریه تقویت کرده است اما ترکیه خواستار رویارویی مستقیم با ترکیه نیست تا مبادا توازن قوا در این کشور از میان برود. 

این کارشناس می گوید ترکیه و روسیه راه حل جایگزین بهتری برای توافق مارس 2020 بین خود درباره ادلب ندارند. وی گفت در حال حاضر ترکیه در روابط خود با آمریکا با چالش ها و مشکلات جدی روبه روست و در چنین وضعیتی مسکو تلاش خواهد کرد تا بیشترین استفاده را از اختلافات این دو کشور به دست آورد و به همین علت روابط خود با ترکیه را تیره نخواهد کرد. 

در مقابل، نوار شعبان، از تحلیگران مسایل نظامی می گوید حملات اخیر علیه نیروهای ترکیه در سوریه، حاوی پیامی جدی از سوی روسیه است چون منطقه ای که از آنجا حملات خمپاره ای علیه نیروهای ترکیه صورت گرفته است تحت کنترل نیروهای روسیه قرار دارد و احتمالا روس ها به یگان های مدافع خلق کرد این اجازه را داده اند تا نیروهای ترکیه را هدف قرار دهند. 

به گفته این کارشناس روسیه تلاش می کند تا ترکیه را وادار سازد تا بدون مشورت با مسکو از حمله به مواضع نیروهای کرد خودداری کند. روس ها می خواهند به ترک ها نشان دهند که در ادلب کنترل اوضاع را در دست دارند و قادرند از تکرار این گونه حملات پیشگیری کنند.

لونت کمال از کارشناسان مسائل خاورمیانه بر این باور است که ترکیه در آینده نزدیک در منطقه تل رفعت سوریه به عملیات نظامی گسترده مبادرت نخواهد کرد. به باور این کارشناس اگر ترکیه بخواهد در این منطقه و در حلب به عملیات گسترده زمینی مبادرت کند باید امتیازی بزرگ به روسیه اعطا کند.

منبع: عرب نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه ترکیه ترکیه و سوریه علویان سوریه کردهای سوریه حمله ترکیه به کردهای سوریه ترکیه و روسیه روسیه و سوریه ترکیه و روسیه و سوریه


( ۱۲ )

نظر شما :

ایرانی ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | ۲۱:۲۵
ترکها سربازهای خودشان را میکشند تا بهانه عملیات نظامی داشته باشند. اولا کردها نفعی از این اقدامات نمیبرند و انجام حمله اخیر را هم تکذیب کرده اند هرچند که اگر هم حمله ای انجام دهند داخل مناطق کردنشین سوریه بوده است و حضور ترکیه غیرقانونی است. دولت سوریه البته انگیزه بیشتری میتواند برای این اقدامات داشته باشد. همانطور که اینجا هم اشاره شده بیشتر این حملات در ادلب انجام میشود که در مجاورت نیروهای سوری است. دوما دولت اردوغان با مشکلات جدی داخلی از کاهش شدید ارزش لیر تا قوی شدن مخالفان خود رو به روست و در این حالت مانند سالهای قبل قصد دارد با ساختن دشمن خارجی و تحریک احساسات ملی گرایانه برای خود رای بخرد و به نوعی تغییر دولت را به معنی ضعیف شدن در مقابل کشورهای همسایه و تهدیدات نمایش دهد.
ناشناس ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۷
منطق و اساس حاکمان ترک اینه غیرترک باید نابود بشه اموال و زمینش غصب بشه صفوی و قاجار هم همینکار و کردن که الان بازمانده هاشونم رو یه سری از استانها ادعای ارضی دارن
فدوی ۳۰ مهر ۱۴۰۰ | ۰۷:۵۹
این اخلاق و طبیعت بشر است که ظاهرا تا ابد هم ادامه دارد . تا اندکی آب زیر پوستش می افتد ، جفتک اندازی می کند و با جفتک اندازیهای پی در پی سبب شکستن پای خودش می شود و مدتی را رام و بعضا تو سری خور در گوشه می نشیند تا دوباره از قضای روزگار پشیزی از مال دنیا بیشتر جمع کرد دوباره جفتک اندازی الا آخر . ترکیه در داخل خاک همسایه چه می خواهد که حالا از کشته شدن سربازانش هم شاکی است ؟ اعمال اردوغان مو به مو کپی برداری شده از اعمال صدام و عراق چهل سال قبل است که از قِبَل درآمد صادرات نفت در بین کشورهای منطقه و جهان ، سری تو سرها در آورده بود . خنده دار ماجرا اینجاست که بعضی ها تصور می کنند که تکرار تاریخ برای دیگران است . " اگر ترکیه زودتر از عراق و سوریه تجزیه شده ، تعجب نکنید که تاریخ از این درسهای عجیب و غریب بسیار داشته و دارد "
مصطفی ۳۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۲
دوره عثمانی وصفوی و قاجار خیلی وقته تموم شده دیگه دوره ای نیست که ترکها بتونن به زمینهای عرب و کرد و گیلانی و لر و ...حمله و به زور ضمیمه خاکشون کنن امروز روزیه که بیشتر مردم خواستار خروج ترکها از زمینهاشونن فرقی نمیکنه عرب سوریه یا کرد کردستان و ...و این نتیجه رفتار خود ترکهاست
به ایرانی ۰۲ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۹
تا حالا از حملاتشون چه نتیجه ای گرفتن ؟ بازنده بزرگ جنگ سوریه ترکها بودن هم با حمایتشون از داعش و النصره و حملاتشون به شهرهای کرد و عرب و آشوری نشین مورد تنفر کردها و عربها و آشوریها (مسیحیان سوریه) قرار گرفتن هم روسیه اجازه سقوط اسد و عثمانیگری بهشون نداد هم در کمال ناباوریشون اقداماتشون علیه کردها باعث قدرت گرفتن کردها در سوریه شد چیزی که کابوسشون بود بخاطر همین ترکیه مجبور شد دورتا دور مرزهاش و دیوار بکشه