ناامیدی تهران از باکو

ایران از اینکه در شادی آذربایجان شریک نیست ناراحت است

۱۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۶۶۵۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ایران امیدوار بود که حمایتش از آذربایجان در جنگ دوم قره باغ، همکاری دوستانه بیشتر با این کشور را به همراه داشته باشد. ایران می خواست، سهمی در احیای سرزمین های پس از جنگ داشته باشد. اخیرا، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وزیران امور خارجه آذربایجان و ایران با یکدیگر دیدار کردند، اما تاثیری بر حل و فصل این درگیری نداشته است. احتمال دارد، دیدار سه جانبه با مشارکت ترکیه تاثیرگذارتر باشد.
ایران از اینکه در شادی آذربایجان شریک نیست ناراحت است

نویسنده: ماریانا بلنکایا

دیپلماسی ایرانی: ایران که به مدت سی سال، در مناقشه قره باغ بی طرف بوده، با آذربایجان وارد درگیری هایی شده است. شروع این جنجال با ارسال سوخت ایران به استپاناکرت مرتبط است و رویارویی تهران و باکو تا استقرار نیروها در مرز و حمله مستقیم علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خطاب به الهام علی اف پیش رفته است. به اعتقاد همصحبتان نشریه «کامرسانت»، علت اصلی این نزاع میان کشورهای همسایه می تواند، این باشد که ایران از پیروزی آذربایجان در جنگ سال گذشته ناراضی است، زیرا به مواضع این کشور در منطقه ضربه وارد شده است.

پس از آن که دولت آذربایجان تردد کامیون های ایران به مقصد استپاناکرت را متوقف کرد و از هر راننده پرداخت بیش از 100 دلار را به عنوان عوارض و مالیات طلب کرد، ایرانی ها رزمایش های نظامی در مرز شمال غربی کشور را برگزار کردند. تعداد زیادی از نیروها در حال انتقال هستند و به غیر از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای ارتش نیز حضور یافته اند.

الهام علی اف در خصوص این رویکرد ایران سخنان تندی ایراد کرد. پاسخ ایران به وی نیز تا حدی، دیپلماتیک بود. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، خاطر نشان کرد که در شرایط وجود روابط خوب میان دو کشور، سخنان الهام علی اف شگفت آور است. به گفته او، برگزاری رزمایش ها به موضوع حاکمیت ارتبط دارد و به نفع حفظ ثبات و آرامش در کل منطقه است.

گفتنی است که آذربایجان با اسرائیل در زمینه صنعت نظامی و از جمله پهپادها همکاری فعالی دارد. اما، سال هاست که این روند ادامه دارد و نمی توان گفت که در این اواخر، شدت گرفته است. به اعتقاد کارشناسان، علت اصلی این نارضایتی شدید تهران، اسرائیل نیست، بلکه ترکیه است که پس از جنگ دوم قره باغ، نفوذ خود را در آذربایجان به طور چشمگیری افزایش داده است.

ایلگار ولی زاده، استاد علوم سیاسی آذری، معتقد است: «متاسفانه، وضعیت نشان می دهد که محافل با نفوذ در ایران از نتایج جنگ دوم قره باغ ناراضی هستند. این منطقه، بخشی از بازی بزرگ استراتژیک است. ایران یکی از معدود کشورهایی بود که در این منطقه نفوذ داشت. سرزنش ترکیه و پاکستان به نوعی، ناراحت کننده است، زیرا آنها یاران ایران هستند، اما اسرائیل دشمن ایران است و ارتباط کشورها با اسرائیل برای ایران خوشایند نیست».

فرهاد ابراهیم اف، کارشناس کلوپ والدای نیز معتقد است: «نارضایتی ایران و آذربایجان از یکدیگر همواره، مطرح بوده است. مساله این است که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران چه سیاستی را در برابر آذربایجان پیش بگیرد. از یک سو آرئیسی می گوید که تشدید درگیری ها غیرممکن است و با علی اف تماس می گیرد و احیای تمامیت ارضی را به او تبریک می گوید. از سوی دیگر، او نمی تواند به منافع کشورش در برابر رشد روز افزون نفوذ ترکیه بی تفاوت باشد. یک عامل مهم دیگر نیز روابط خوب میان آذربایجان و اسرائیل است که برای ایران قابل قبول نیست و می تواند به مثابه ضربه به منافع ایران باشد».

حمید رضا عزیزی، کارشناس کلوپ والدای نیز می گوید که ایران امیدوار بود که حمایتش از آذربایجان در جنگ دوم قره باغ، همکاری دوستانه بیشتر با این کشور را به همراه داشته باشد. ایران می خواست، سهمی در احیای سرزمین های پس از جنگ داشته باشد. اخیرا، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وزیران امور خارجه آذربایجان و ایران با یکدیگر دیدار کردند، اما تاثیری بر حل و فصل این درگیری نداشته است. احتمال دارد، دیدار سه جانبه با مشارکت ترکیه تاثیرگذارتر باشد.

منبع: کامرسنت (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: آذربایجان جمهوری آذربایجان ایران و آذربایجان ایران و ترکیه ایران و ترکیه و آذربایجان جنگ قره باغ جنگ آذربایجان و ارمنستان ایران و ارمنستان مناقشه قره باغ


( ۸۱ )

نظر شما :

هموطن آذربایجانی ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۱
سلام.اسپانتاکرات نه خانکندی.اسم اصلی وواقعی مرکزقره باغ خانکندی است.وراجب تنش ایران وآذربایجان بگم که انشالله تنش فروکش خواهدکردوایران همراه آذربایجان درجشن تمامیت ارضی آذربایجان شادی خواهدکرد.مردمان آذربایجان ایران آگاهانه مسائل راازنزدیک دنبال میکنندوخواهان تمامیت ارضی آربایجان وپیروزی درقره باغ هستند.به امیدروزخوش برای تمامی ملتهای قفقاز
حامد ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۵
این تحلیلها به خصوص توسط تحلیل گران خارجی دقیق نیستند. حکومت ایران و بسیاری از مردم از اینکه در بازسازی قره باغ نقشی ندارند ناراحت نیستند و ساده انگارانه است که نیروهای نظامی ایران تنها به خاطر این موضوع به مرزهای شمال غربی بروند. مساله عدم احترام از طرف آذربایجان و ترکیه و نادیده گرفتن حقوق و منافع ایران است. دستگیری رانندگان، ممانعت از تجارت و لفاظیهای علیف و اردوغان ادامه روند رفتارهای قبلی باکو است که در ادعاهای سرزمینی علیه ایران و تبلیغات پانترکی و تفرقه افکنانه آنها مشاهده میشد. حتی اگر اسراییل و تکفیریها هم در شمال ارس نبودند، همین موارد برای بحران کافی بود. زمانی متوجه میشویم که چقدر نیات باکو و آنکارا شوم است که آنها خودشان را حامی مردم آذربایجانی در ایران نشان میدهند ولی اکثر این رانندگان خودشان اهل همین مناطق هستند و عوارضی که این افراد میگیرند از هیچ کشور دیگری گرفته نمیشود. هدف نهایی تحت فشار گذاشتن ایران برای رضایت در ایجاد کانالی برای باکو در شمال مرز ایران و در داخل خاک ارمنستان است که به هیچ وجه و به هیچ قیمتی در این مورد نباید کوتاه آمد حتی اگر به قدرت نمایی بیشتر نیاز باشد.
فدوی ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۵
به نظر می رسد چاه گودی برای علیف در آنکارا و تلاویو کنده شده . اگر چهارتا عاقل اطراف علیف اون رو راهنمایی نکنند به احتمال فراوان خودش و کشورش را بدبخت خواهد کرد . واقعا تصور می کند چون در موضوع قفقاز ایران و روسیه منافع گاها متضاد دارند ، خلایی بوجود می آید که ترکیه بتواند آنجا اسبش را بتازاند ؟ عجب ساده لوحی است این بنده ی خدا . ما را یاد شاه اردن و رییس جمهور اعدام شده عراق می اندازد . با دو تا فشفشه که در قره باغ به هوا رفته ، خودش را عجب ژنرال بی همآوردی تصور کرده . باید مراقب باشد خاکشان مانند گرجستان به توبره کشیده نشود تازه آنجا خود آمریکا پشت گرجستان بود و اینجا یکی از زیردستانش .
محمد ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۹:۲۶
نتیجه مماشات بیش از حد با این فرد ، همین می شود ، اگر روز اولی که جلوی کامیون های ایران را گرفتند ، ایران اولتیماتوم 24 ساعته می داد که یا مسیر را باز می کنید یا باکو را اشغال می کنیم ، این داستان پیش نمی آمد ، حالا هم به پشتگرمی اردوغان و با علم اینکه ایران جرات مقابله با ترکیه را ندارد ، هر کاری که دلشان می خواهد انجام می دهند و این مانورهای بی نتیجه ما هم تاثیری در ماجرا ندارد
ابراهیم قدیمی ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۹
مطمئنا پایگاه فرماندهی کلیه عملیات تخریبی واطلاعاتی اسرائیل از سرقت اسناد تا ترور دانشمندان هستهای غیرفعال در فعالیت های نظامی هسته ای که ایران ندارد در ایران تا کنون در سفارت اسرائیل در باکو است۔مغز اجرائی عملیات های اسرائیل در ایران در سفارت اسرائیل در باکو است۔ممکن است اسرائیل از سفارت خود در امارات نیز با سازماندهی اطلاعاتی در این پایگاه جدید این فعالیت را شروع کند۔اعتقاد راسخ دارم که عملیات های پان ترکی در ایران منبع اسرائیلی دارد ونه ترکیه ای یا اذربایجانی۔اذربایجان وترکبه بار ونان خور اًضافی در اداره جامعه خود نیازی ندارند۔اسرائیلی ها در طول تاریخ چند هزار ساله خود توان فوق العادهای در بکار گیری دیگران در جهت منافع خود دارند۔اسرائیل چندمیلیونی امریکای سیصد وچند ده میلیونی را در اختیار خود گرفته است۔دوستی داشتم که معلم خصوصی دانش اموری بود وسه سال پیاپی به ان دانش اموز تدریس و ان دانش اموز مردود میشد۔خانواده ان دانش اموز وخود ان دانش اموز همواره عنوان میکردند که معلمی بهتر ازدوست من در ایران یافت نمیشود۔مشکل امریکا و دخل وتصرف در ان وبرخی دیگر هم در معلم خصوصی انها است ۔باید به اسرائیل در مورد این توانائی تبریگ گفت۔۔اینکه ایران حضور اسرائیل را میگوید تحمل نمی کند درمورد حضور سرباز اسرائیلی نیست۔در معلمی وتبدیل سرباز و دولت اذربابجان در تمام موارد کم کم در خدمت اسرائیل است۔اذربایجان در حال استحاله کامل ترکی اسرائیلی است۔۔ اگر ترکیه وپاکستان با هدف کنار زدن اسرائیل در انجا حضور یافته باشند نوع جدیدی از تحلیل ها را طلب میکند۔اگر چنین بود مانورهای پاکستان و ترکیه واذربایجان با اطلاع وحتی دعوت از حضور ایران بود۔نزاع بین اذربایجان وارمنستان نزاع بین انها است۔ما انها را به این نزاع وتداوم ان تشویق نمی کنیم۔مذاکره ارزان ترین راه حل مشکلات است۔کسانی به نزاع تشویق مبکنند که ازنزاع ومانور سود فروش سلاح را میبرند۔ایران فروشنده سلاح به اذربابجان نیست۔در یک جمله ساده۔ایران مرز جدید خود با اذربایجان را برسمیت نمی شناسد وبا قراردادهای فیمابین و منافع منطقهای ایران سازگارنیست۔
خسرو ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۲
رییسی و دولتش تاوان -- اشتباهات سیاسی روحانی و ظریف را میدهند اگر در جنگ 44روزه-- ایران نقش خود به عنوان بزرگترین کشور مسلمان شیعه دنیادر رابطه با حمایت واقعی از آذربایجان را عملی میکرد امروز به جای ترکیه ، مرکز توجه بود جمهوری اسلامی ایران باید در انتخاب بین بی طرفی !!! و یا عدالت تعجیل کند چون فرصتها از دست میروند-- بی طرفی در جایی که لازم است کنار برادر مظلومت باشی ، قرار گرفتن در کنار ظالم خواهد بود ، عدالت حکم میکند که ایران شش دانگ در کنار آذربایجان باشد مشفقانه و صادقانه و برادرانه -- همه اشتباهات را بر عهده رقبا(ترکیه و پاکستان ) نگذاریم آسیب شناسی سیاست هایمان را خودمان انجام دهیم
امیر ۱۵ مهر ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۱
کدام شادی ،انهم با تکیه و کمک ترکیه و اسراییل که معلوم نیست چه امتیازات پشت پرده داده شده ،انهم ترکیه که خریدار چشم و ابرو باکو نیست در آینده نزدیک شاهد این باتلاق خواهیم بود نه باکو و نه ترکیه و اسراییل قادر به خارج شدن آن نیستند
ابراهیم قدیمی ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۸
زمانی که ما میگوئیم مرز جدید که برخلاف نمام قرارداهای مرزی بین ما و روسیه تزاری واتحاد جماهیر شوروی سابق وبرحلاف منافع ما است به ابن معنی است که این برخلاف منافع اذربایجانی ایرانی است۔برخلاف منافع هموطنان ترک ایرانی است۔تمام رانندگان بازداشت بازرسی شده و۔۔۔ ترک ایرانی هستند وبودند۔مرز ما با اذربایجان منافع مردم منطقه را تامین میکند۔ نان خودتان را نخورید وحلیم علی اف را هم بزنید۔علی اف به اندازه فوق کافی برای خودش و اطرافیانش وفرزندان خردسالش اندوخته است۔مرز جدید برحلاف منافع مردم بلوچ بسیار کمتر هست تا مردم اذربایجان ایران۔مرز جدید برخلاف منافع مردم اذربایجان ایران است۔
تورک لشکر تک نفره ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۳
پرودگار انان که همیشه در تمسخر دیگران بودند محو کن نیت شومشان را به خودشان بگردان کاری کن در تمام دنیا تحقیر و رسوا شوند پروردگارا با دستهای غیبی ات به ما شهامت بده تا با ظلم مبارزه کنیم