تحلیلگران نظر می دهند

انتظارات بسیار از نشست بغداد برای کاهش تنش های منطقه ای

۰۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۵۵۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه
این همایش مهم در بردارنده پیام همبستگی اعراب با عراق بود. غرب که همراه با عراق این همایش را سازماندهی کرده است، آن را رویدادی تاریخی در حمایت از عراق و بازگشت ثبات به این کشور توصیف کرد.
انتظارات بسیار از نشست بغداد برای کاهش تنش های منطقه ای

نویسنده: داود کتاب 

دیپلماسی ایرانی: سران و مقامات ارشد کشورهای عرب در تلاش برای کاستن از تنش های امنیتی در منطقه، روز شنبه در کنفرانسی کم سابقه در بغداد شرکت کردند. ریاست هیئت نمایندگی عربستان را در این همایش، فیصل بن فرحان برعهده داشت که گفت دولت متبوعش به تلاش های خود برای تقویت امنیت و ثبات در عراق ادامه خواهد داد. وزیر امور خارجه عربستان گفت، ریاض با بغداد و دیگر کشورهای منطقه که شریک عربستان محسوب می شوند برای مبارزه با تروریسم از جمله بقایای داعش همکاری خواهد کرد. 

فیصل بن فرحان در حاشیه همایش بغداد با عبدالفتاح السیسی، عبدالله دوم، شاه اردن و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز دیدار و گفت وگو کرد. 

این همایش مهم در بردارنده پیام همبستگی اعراب با عراق بود. غرب که همراه با عراق این همایش را سازماندهی کرده است، آن را رویدادی تاریخی در حمایت از عراق و بازگشت ثبات به این کشور توصیف کرد.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در سخنان خود گفت عراق برای سالیان متمادی کانون خبرهای جنگ و مناقشه بوده است اما امروز نمایندگان کشورهای منطقه در این همایش حمایت خود را از حاکمیت و رفاه ملت عراق اعلام کردند. 

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در این همایش شرکت داشت و در سخنرانی خود گفت کشورش به  حضور نظامی خود در عراق برای مبارزه با تروریسم حتی پس از خروج نیروهای آمریکا از این کشور ادامه خواهد داد. مکرون خطاب به مصطفی الکاظمی گفت همگی می دانیم که نباید دست از مبارزه برداریم چون خطر بقایای داعش همچنان به قوت خود باقی است و می دانم که نبرد با این گروه تروریست از اولویت نمایندگان همه دولت های حاضر در این همایش است. 

شرکت کنندگان در این همایش همچنین درباره بحران آب در منطقه، جنگ در یمن و بحران سیاسی و اقتصادی در لبنان گفت وگو کردند. اما به گفته کارشناسان، مهمترین ویژگی این همایش فراهم آمدن امکان برگزاری آن بود. 

ممدوح العبادی، معاون پیشین نخست وزیر اردن در مصاحبه با عرب نیوز گفت همین که شماری از سران عرب در همایشی در کنار یکدیگر نشسته اند حائز اهمیت است اما نباید نسبت به نتایج این گردهم آیی بیش از اندازه خوش بین بود. وی گفت سوری ها به این همایش دعوت شدند اما از شرکت در آن خودداری کردند. اگر نمایندگان سوریه نیز در این همایش حضور داشتند آن وقت این گردهم آیی به یک نقطه عطف تبدیل می شد. 

العبادی افزود، برگزاری این همایش موقعیت کاظمی را که با کشمکش سیاسی در داخل کشور روبه روست تقویت خواهد کرد به ویژه که مقتدا صدر که پیش از این گفته بود انتخابات پارلمانی ماه اکتبر را تحریم خواهد کرد روز جمعه گفت برای پایان دادن به فساد در کشور در انتخابات شرکت خواهد کرد. 

عدنان ابو عوده، مشاور پیشین شاه اردن در مصاحبه با عرب نیوز گفت این همایش بیشتر در ارتباط با ایران برگزار شد. وی گفت هر زمان که رهبران منطقه ای و بین المللی گرد هم می آیند، معمولا مساله اصل تحولات منطقه ای است و در مورد این همایش باید گفت ایران و روابط این کشور با دیگر کشورهای منطقه، احتمالا عمده ترین مساله در دستور کار همایش بوده است.

نویسنده: عرب نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نشست بغداد مصطفی الکاظمی ایران و خاورمیانه ایران و اعراب ایران و عراق سوریه


( ۲ )

نظر شما :