هر سطحی از تحریم علیه ایران محکوم به شکست است

۰۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۲ کد : ۲۰۰۴۴۳۰ سرخط اخبار

سخنگوی دولت گفت: تا وقتی آمریکا و دیگر اعضای ۴+۱ به تمامی تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند، صحبت و حتی فکر کردن درباره مذاکراتی فراتر از آن بی معنی است.

هر سطحی از تحریم علیه ایران محکوم به شکست استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اقای ربیعی در نشست خبری خود که به صورت مکتوب برگزار شد در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا دستور کار مذاکرات جامع‌تر از برجام را در ارتباط با دولت ایران پیش کشیده است و راهبرد احیای برجام با تغییر دولت دوازدهم تغییر خواهد کرد؟ گفت: ما هم این گمانه زنی‌های رسانه‌ای را شنیدیم، ولی تا پیش از ارتکاب احتمالی چنین اشتباه بزرگی قصد نداریم بطور جدی درباره آن موضع بگیریم.

وی افزود:، اما بطور کلی، طی سال‌های گذشته باید به روشنی ثابت شده باشد که هر سطحی از تحریم علیه ایران محکوم به شکست است و هیچ تحریم تازه‌ای نمی‌تواند به نتیجه‌ای فراتر از تکرار شکست‌های پیشین دست پیدا کند؛ بنابراین ما امیدواریم که دولت آمریکا به خوبی درس‌های دولت گذشته را آموخته باشد و به دام تحلیل‌ها و برداشت‌های نادرست و مخرب نیفتد.

اقای ربیعی گفت: ما همچنان به بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام مطابق با نص توافق بدون کم و کاست پایبندیم و بنا نداریم که هیچ مسئله دیگری را به مذاکره بگذاریم. تا وقتی آمریکا و دیگر اعضای ۴+۱ به تمامی تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند، صحبت و حتی فکر کردن درباره مذاکراتی فراتر از آن بی معنی است.

وی تصریح کرد: این رویکرد اصولی و مبنایی جمهوری اسلامی ایران و مستظهر به اسناد بالادستی نظام بوده و با تغییر دولت‌ها تغییر نخواهد کرد. البته دولت سیزدهم این اختیار قانونی را خواهد داشت که به شیوه منحصر به خود به مسئله، ابزار‌ها و شیوه‌های دیپلماسی و تحقق اهداف مسامحه ناپذیر ملی نگاه کند.

اقای ربیعی گفت: دولت دوازدهم تمام مسئولیت خود را برای لغو تحریم‌ها در مذاکرات به سرانجام رسانده است و اگر محدودیت‌های غیرضروری اعمال شده در قانون مذکور نبود، امروز شاهد نتیجه متفاوتی می‌بودیم.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری افزود: امروز سالگرد مقابله درهم کوبنده گروه‌های مردمی با یورش مهاجمانی است که چنان قربانی جاه طلبی‌های خود بودند که مشتاقانه خود را در اختیار دیگران قرار دادند و کورکورانه به خاک میهن هجوم آوردند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: واقعه مرصاد و تحلیل غلط تجاوزگران که گمان می‌کردند مردم خسته از جنگ دیگر تاب مقاومت در برابر تجاوزی تازه را نخواهند داشت، همچنان می‌تواند حاوی درس‌های آموزنده‌ای برای امروز هم باشد.

اقای ربیعی گفت: شاید برخی از بدخواهان ملت ما گرفتار تکرار این خطای محاسباتی شده باشند که خستگی مردم ایران از فشار‌های ناشی از تحریم و کرونا، ما را به ملتی گرفتار ضعف در روحیه و عزم در دفاع از مام میهن تبدیل کرده و فرصت خوبی برای آن‌ها به منظور افزودن بر شکاف‌ها و اختلاف‌ها و بهره برداری از ناملایمات اقتصادی و اجتماعی ما فراهم آورده است.

اقای ربیعی تصریح کرد: بنابر تجارب تاریخی، ملت ما نشان داده که حتی در شرایط بحرانی هم در برابر تهدید علیه تمامیت ارضی و وحدت ملی یکپارچگی و عزم خود را برای مقابله با هر نوع بدخواهی حفظ می‌کند.
وی افزود: واقعه مرصاد در پیچ و خم تاریخ پژواک می‌کند که هیچ کس نباید با افتادن در دام اشتباه محاسباتی، اراده ملت ما را برای دفاع از امنیت و تمامیت سرزمینی ایران عزیزمان آزمایش کند. اما در یک نگاه تاریخی، مرصاد نشان داد که چگونه برخی قدرت جویان با تصورات غلط به دنبال تحقق جاه طلبی‌های بی مبنای خود حتی تن به بیگانه دادند و تا به خاک و خون کشیدن هم وطنان خود به پیش رفتند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آن‌ها برای همیشه یاد گرفتند که برخلاف آن نظریه ساده لوحانه که تصور می‌کرد بعد از شکستن خط اول هیچ مانعی در مقابلشان وجود نخواهد داشت، مقاومت مردمی و مدنی بزرگترین مانعی است که همیشه پیش روی این ساده اندیشان بدخواه قد علم خواهد کرد. این سرمایه و پشتوانه همیشگی ما هوشیاری و هوشمندی مردم بود که باید آن را پاس بداریم. یاد و خاطره شهدای مرصاد گرامی باد.
وی همچنین با تبریک به مدال‌آوران المپیک گفت: در روز‌های اخیر با درخشیدن ورزشکاران ایرانی در المپیک توکیو، شاهد لحظات شادی‌بخشی برای مردم ایران بودیم. موفقیت همه ایرانی‌ها در عرصه‌های مختلف چه ورزش یا هنر و سینما و علم و دانش، برآمده از توانمندی و روح موفقیت خواهی ایرانی است. مجددا صمیمانه تبریک گفته و آرزوی موفقیت‌روزافزون برای همه ایرانیان دارم.
اقای ربیعی در ادامه با تسلیت درگذشت آقای تابش خاطرنشان کرد: متاسفانه در هفته گذشته یکی از مدیران زحمت‌کش و بی‌آلایش کشورمان را از دست دادیم. خدمات زنده‌یاد علیرضا تابش چه آن موقع که در ایام جنگ استاندار کردستان بود و چه بعد‌ها در بنیاد مسکن، از او چهر‌ه‌ای خدوم ملت ساخته است. این فقدان را به خانواده و همکارانش تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن مرحوم و صبر و تسلی برای بازماندگان مسألت دارم.


نظر شما :