طرحی که مکمل معامله قرن است؟

«شام جدید»، پروژه‌ واقعی پشت درهای بسته

۲۸ تیر ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۴۱۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
معامله قرن نمرده و تا زمان آماده شدن شرایط سیاسی در وضعیت انتظار قرار گرفته است. پروژه شام یکپارچه آغاز فراهم کردن آن شرایط برای احیای معامله قرن است.
«شام جدید»، پروژه‌ واقعی پشت درهای بسته

نویسنده: مزهر جبر الساعدی

دیپلماسی ایرانی: پروژه شام جدید از نقشه‌های آمریکا – اسرائیل به دور نیست. به عنوان دلیل برای این گفته‌مان کافی است که اشاره کنیم نقشه راه این طرح از سوی بانک جهانی ارائه شد یعنی یک نهاد مالی امپریالیستی وابسته به آمریکا که هدف از آن سیطره بر اقتصاد کشورهای جهان به ویژه کشورهای جهان سوم است.

این پروژه ارتباط جدایی ناپذیری با طرح‌هایی دارد که برای آینده جهان عرب و پیرامون آن ترسیم شده و نقطه آغاز برپایی طرح خاورمیانه بزرگ است که اسرائیل در آن دولتی عادی و مرکز فعال فناوری به ضرر برپایی دولت فلسطین است. در این چارچوب این پروژه با معامله قرن مرتبط است.

معامله قرن نمرده و تا زمان آماده شدن شرایط سیاسی در وضعیت انتظار قرار گرفته است. پروژه شام یکپارچه آغاز فراهم کردن آن شرایط برای احیای معامله قرن است.

این که پروژه شام جدید را آغاز بازگشت عراق به آغوش کشورهای عربی بدانیم فریبی بیش نیست بلکه سکویی برای محقق ساختن نقشه‌های پنهانی آمریکا – اسرائیل است. این جنب و جوش تنها آغاز پایان دادن به هرگونه نقش ژئواسترتژیک از سوی عراق در آینده از طریق تبدیل کردن این کشور به کشوری پیرو و وابسته و نه رهبر و پشیرو است.

عبور خطوط لوله انتقال نفت عراق به اردن و مصر که از نزدیکی اسرائیل می‌گذرد، این مسیر را در معرض تهدید و باج خواهی قرار می‌دهد. این گفته واقعیت است زیرا اسرائیل ضلعی مهم و طرف مخفی در این طرح است. عراق نیازی به این طرح ندارد زیرا خطوط امن و جایگزینی دارد که در معرض تهدید و باج خواهی قرار ندارند مانند تکمیل بندر بزرگ فاو یا احیای خط راهبردی که نفت عراق را از میدان‌های تولید به بندر جیهان ترکیه یا بنادر عراقی منتقل می‌کند.

پروژه شام جدید مقدمه اعلام نشده برای آغاز عادی سازی روابط عراق و اسرائیل پس از فراهم شدن شرایط سیاسی است.

بهره‌برداری از توانمندی‌های اقتصادی عراق برای توسعه اردن و مصر به ضرر عراق بسیار عجیب است. عراق امکانات کافی را برای سازندگی دارد و فقط به نیت و عمل صادقانه به دور از فساد و به تاراج بردن ثروت هایش و کمک گرفتن از تجربه‌های بین المللی نیاز دارد.

توافق‌های زیادی در این زمینه در سال های گذشته با چین و کشورهای دیگر بسته شده است که عملی نشده اند. بر اساس اطلاعات درز کرده به روزنامه‌ها فشار آمریکا بر دولت باعث اجرایی نشدن آنها شده و مسئله عجیب دراین راستا این است که مصر و اردن از این شرکت های خارجی بهره می‌گیرند و ایران نیز در زمینه زیرساخت ها توافق را به مدت بیست و پنج سال با چین امضا کرده است.

اقدام مشترک عربی در تمامی زمینه‌ها مهم است و هدف و آرزوی تمامی عرب هاست که یکپارچگی اقتصادی کشورهای عربی را ببیند اما نه به روش پروژه شام جدید زیرا این پروژه محصول تمام اتفاقات گذشته، حال و آینده در جهان عرب به نفع راهبرد جدید آمریکاست. 

آمریکا و رژیم صهیونیستی در راستای به موفقیت رسیدن این راهبرد جدید آمریکا روی گذشت زمان در به وجود آوردن تغییرات مورد نظر خود در کشورهای عربی حساب می‌کنند که اکنون با ویرانی، فساد و چند دستگی روبه رو هستند. 

ملت عراق و نیز سایر ملت های عربی از جمله ملت های مصر و اردن، ملت هایی شجاع هستند که از آگاهی عمیق سیاسی برخوردارند و می‌توانند این نقشه را در مدتی کوتاه با شکست روبه رو کنند.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه خاورمیانه شام جدید عراق


( ۹ )

نظر شما :

فدوی ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۹
وقتی در مقاله ای عباراتی از قبیل " اتحاد اعراب. گفتگوی اعراب ، اشتراک اعراب ، اجلاس اعراب " و مشابه ان آورده می شود نشان از آن دارد که نویسنده ی مقاله شب قبل ، غذای سنگین میل کرده است .
ناشناس ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۴
"ملت های عربی از جمله ملت های مصر و اردن، ملت هایی شجاع هستند که از ""آگاهی عمیق سیاسی""" برخوردارند" اگر آگاهی عمیق سیاسی داشتند که وضعشان این نبود. در تایید فرمایشات جناب فدوی، نویسنده شام سنگینی خورده بوده.
دوست شما ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۰
ملت عراق، ملت اردن و ملت مصر مفاهیمی هستند که نویسنده، چپ‌گرایان عرب، سیاست‌مداران اسرائیلی و بانک جهانی دوست دارند وجود داشته باشد. باید با مفهوم ملّت عرب کنار بیایند. حالا تا چند سال این ملّت عرب دولت واحدی نیز به مرکزیت قدس شریف تشکیل خواهند داد.