در گفت وگو با جمعی از خبرنگاران ایرانی

شهردار بغداد: به عنوان یک مسلمان از پیشرفت ایران باوجود تحریم‌های بزرگ افتخار می‌کنم

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۳ کد : ۲۰۰۳۲۱۴ خاورمیانه انتخاب سردبیر
وی از دستاوردهای بزرگ ایران با وجود همه فشارها و تحریم ها و جنگ هشت ساله سخن گفت و از جمله به دستاوردهای ایران در زمینه راهسازی، راه آهن، برق و فناوری صلح آمیز هسته ای اشاره کرد و آن را مایه افتخار دانست و گفت که وی به نوبه خود به عنوان برادر مسلمان افتخار می کند که یک کشور مسلمان وجود دارد که می تواند چنین فعالیت گسترده ای در میان این تحریم های بزرگ داشته باشد.
شهردار بغداد: به عنوان یک مسلمان از پیشرفت ایران باوجود تحریم‌های بزرگ افتخار می‌کنم

دیپلماسی ایرانی: شهردار بغداد تقویت روابط بین عراق و جمهوری اسلامی ایران را بسیار مهم دانست و گفت که قصد دارد، از تجربه شهرداریهای کلان شهرهای ایران درباره مدیریت شهری، بویژه شهرداری تهران در زمینه مدیریت سیستم اداری و دولت الکترونیک استفاده کند. علاء کاظم معن العماری گفت که بزودی به تهران می آید.

«علاء کاظم معن العماری» شهردار بغداد در پاسخ به سوال خبرنگار گروه خاورمیانه ایرنا که هفته گذشته در قالب یک هیات رسانه ای از جمله دیپلماسی ایرانی به عراق سفر کرد، درباره نوع اولویت شهرداری بغداد برای همکاری با شهرداری های کلان شهرهای ایران بویژه تهران در شرایط کنونی و استفاده از تجربیات این شهرداری ها گفت: مسئولیت شهرداران در کلان شهرها خواه در تهران یا سایر شهرهای بزرگ ایران یا بغداد اداره و مدیریت شهری است. اولین مسئله، سازماندهی و ساختار اداری شهرداری است؛ یعنی اینکه شهرداری تهران در زمینه ساختار و سیستم اداری خود چگونه عمل کرده است تا بتواند به شهروندان تهرانی ارائه خدمت کند. در وهله بعدی، می خواهیم به این تجربه برسیم که آیا ایران از دولت الکترونیک یا سیستم الکترونیک در فرایند دریافت مالیات استفاده کرده است؟ 

وی افزود: می دانید که دولت نمی تواند برای شهرداری ها هزینه کند بلکه برعکس این شهرداری ها هستند که از دولت پشتیبانی مالی می کنند و از دولت پول نمی گیرند. این مسئله ای مهم است. آنطور که شنیده ام شهرداری تهران از دولت پول نمی گیرد بلکه از طریق درآمدهای خود از دولت حمایت مالی می کند. اینکه این پول ها و درآمدهای شهرداری چطور هدایت می شود تا در مسیر خدمت رسانی به شهروندان تهرانی قرار می گیرد، تجربه آسانی نیست. این رکن اصلی تمرکز یک شهردار است. وقتی شهردار در زمینه خودکفایی مالی شهرداری موفق شود و این پول ها را برای خدمت رسانی به شهر بکار گیرد و از نظر اقتصادی باری بر دوش دولت نباشد، این شهر در خدمت رسانی درست، موفق عمل خواهد کرد. حداقل براساس اطلاعاتی که دارم فکرمی کنم که تهران در این تجربه، موفقیت شگفت انگیزی کسب کرده است. فکر می کنم آگاهی نزدیک و دیدار با مسئولان ایرانی که در این موضوع موفق بوده اند و این تجربیات آنها می تواند برای من به عنوان شهردار بغداد مفید باشد.

شهردار بغداد از سفرهای کاری خود در آینده به ایران برای آگاهی نزدیک از تجربه ایران در مدیریت شهری خبر داد و تصریح کرد که قصد داشته که بهار امسال به ایران سفر کند اما به خاطر شیوع بیماری کرونا و پروتکل های بهداشتی مربوط به آن، این سفر مسیر نشده لذا تصمیم گرفته است تا تابستان پیش رو این سفر را انجام دهد.

«علاء کاظم معن العماری» گفت که در زمینه سفر به ایران از طریق وزارت امور خارجه عراق و سفارت ایران و کانال های زیاد موجود بین عراق و ایران گام برخواهد داشت.

وی با اشاره به پیوندهای تاریخی، دینی، فرهنگی و همجواری بین عراق و ایران گفت: «تقویت روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار مهم است. این امر برای من از اولویت هاست.»

وی سپس گفت: «سفرهای میلیونی مردم ایران به عراق برای زیارت عتبات عالیات و سفرهای زیارتی گسترده متقابل مردم عراق به شهرهای مقدس قم و مشهد و نیز سفرهای گردشگری بیانگر آمیختگی و پیوند ملت های دو کشور است.

«علاء کاظم معن العماری» در بخش دیگری از گفت وگوی خود وضعیت شهر بغداد و علل و عوامل مشکلات کنونی آن را تشریح کرد و گفت که بغداد در طول سال ها با چالش های سختی دست و پنجه نرم کرده است. آغاز این چالش ها از سال هشتاد قرن گذشته میلادی با ماجراجویی نظامی بی پروای رژیم سابق علیه ایران بود و سپس رژیم سابق دست به ماجراجویی نظامی بی پروای دیگری در قبال کویت زد که محاصره عراق و کاهش سطح اقتصادی و مشکلات اقتصادی برای این کشور و مردم آن را به بار آورد. سپس اشغالگری و ورود آمریکا به عراق و بی ثباتی امنیتی پس از آن و بی ثباتی سیاسی به علت حمله تروریستی بزرگ علیه همه شهرهای عراق بوقوع پیوست که همه این عوامل یاد شده باعث کاهش سطح خدمات رسانی در شهر بغداد شد و نه فقط بغداد بلکه همه شهرهای عراق این هزینه را پرداخت کردند اما بغداد با توجه به اینکه پایتخت است، بیشترین هزینه را داده است.

«علاء کاظم معن العماری» مهمترین مشکلات شهر بغداد را در زمینه ساختار زیربنایی این شهر از جمله بخش های حمل و نقل، آب، راهسازی و جمع آوری آب های سطحی برشمرد و گفت: ضعف قانون، وخامت اوضاع اقتصادی و وجود بغداد به عنوان شریان اقتصادی مهم عراق باعث مهاجرت از مناطق مختلف فقیر عراق به این شهر و حاشیه نشینی و ساخت و سازهای غیرمجاز در آن شده که این امر نیز به نوبه خود مشکلات و فشار زیاد اجتماعی و اقتصادی و خدماتی بر بغداد را به همراه داشته است.

وی همچنین وجود بحران مسکن از اوایل دهه هشتاد میلادی را یکی دیگر از مشکلات عراق برشمرد که تاکنون حل نشده و گفت که جنگ افروزی های رژیم سابق و محاصره و سپس تغییر ساختار سیاسی و وضعیت دشوار امنیتی فرصت نداد که برنامه درستی در زمینه مسکن وجود داشته باشد و همین امر باعث تراکم زیاد جمعیت در بافت های مسکونی بغداد و به نوبه خود فشار بر ساختار زیربنایی این شهر شده است.

وی تغییرات آب و هوایی، بیابان زایی و کمبود ورودی آب رودخانه های دجله و فرات بویژه ورودی آب دجله را که از دل بغداد می گذرد، از دیگر مشکلات این شهر دانست و گفت که این عوامل باعث گسترش بیابان در مناطق پیرامونی بغداد شده است.

شهردار بغداد اجرایی نشدن پروژه کمربند سبز بغداد از ۵۰ سال پیش تاکنون و دست اندازی بر اراضی و باغات و تغییر کاربری آن را از دیگر مشکلات این شهر دانست.

وی در عین حال عبور رودخانه دجله از دل بغداد و میراث تاریخی، فرهنگی و فکری این شهر را از جنبه های زیبای این شهر توصیف کرد و گفت: در سایه این وضعیت، بغداد می تواند بار دیگر شاهد شکوفایی، رنسانس و جهش دوباره باشد اما این امر نیازمند سیاست های پخته و درست و همکاری همگان و شکل دهی فرهنگ اجتماعی درست است.

شهردار بغداد با اشاره به لزوم جلب اعتماد شهروندان با تدوین سازوکارهای درست و با اجرای طرحی کوتاه مدت و بلند مدت شهری گفت که نظافت، اصلاح، ترمیم و بهبود خیابان ها و معابر و نظم بخشیدن و زیباسازی شهری، از جمله این طرح های کوتاه مدت است.

وی با اشاره به توجه و اهتمام خود و بررسی تجربه تهران در شیوه شهرسازی و مهندسی شهری تصریح کرد که در سال های گذشته آقایان کرباسچی و قالیباف از شهرداران تهران تجربه مهمی در این زمینه داشتند.

«علاء کاظم معن العماری» درباره وجود همکاری بین شهرداری بغداد و شهرداری تهران یا سایر کلان شهرهای ایران و ابعاد این همکاری از جمله استفاده از تجربیات ایران در زمینه مترو یا "بی آر تی" گفت که قبلا با برخی دوستان ایرانی از طریق یک شرکت که در زمینه مترو فعالیت داشت، دیدار کردم.

وی تصریح کرد: پروژه احداث قطار معلق در بغداد مطرح است و وزارت حمل و نقل عراق مسئول این پروژه است و قراردادی در این زمینه با شرکت «الستوم» فرانسه امضا کرده است.

شهردار بغداد با ستایش از تلاش شرکت های ایرانی برای توانمندسازی خود برای خدمت به کشورشان و بی نیازی از توانمندی های خارجی گفت: من با شرکتی ایرانی جلسه داشتم که تجربیات زیادی داشتند و آنها با همین شرکت فرانسوی آلستوم نیز همکاری دارند و از برخی دانش فنی آن بهره می برند و این گامی بزرگ است که شما توانمندی های ایرانی را برای کشورتان می سازید و به توانمندی های خارجی تکیه نمی کنید. این موضوعی مهم است و تصور می کنم که همین امر باعث شده که ایران بتواند این همه محاصره را تحمل کند زیرا ایران همواره توانمندی های ذاتی را شکل می دهد تا بتواند از خود در میان این محاصره بزرگ جهان غرب علیه خودش دفاع کند.

وی از دستاوردهای بزرگ ایران با وجود همه فشارها و تحریم ها و جنگ هشت ساله سخن گفت و از جمله به دستاوردهای ایران در زمینه راهسازی، راه آهن، برق و فناوری صلح آمیز هسته ای اشاره کرد و آن را مایه افتخار دانست و گفت که وی به نوبه خود به عنوان برادر مسلمان افتخار می کند که یک کشور مسلمان وجود دارد که می تواند چنین فعالیت گسترده ای در میان این تحریم های بزرگ داشته باشد.

«علاء کاظم معن العماری» با اشاره به تلاش خود برای بررسی عمیق تجربه ایران در زمینه مدیریت شهری گفت: من حتی از طریق شما رسانه ها از برادران ایرانی خود برای افزایش تجارب در این زمینه و استفاده از آن دعوت می کنم.

وی تصریح کرد: زمینه های متعددی برای همکاری بین بغداد و شهرهای بزرگ ایران وجود دارد. مثلا شهر بغداد می تواند با شهر مقدس مشهد با توجه به وجود بارگاه های مطهر اهل بیت (ع) همکاری کند. می تواند با اصفهان در زمینه میراث فرهنگی و تاریخی همکاری کند. بغداد همچنین می تواند با تهران به عنوان پایتخت و در زمینه چگونگی ارائه خدمات شهری و شیوه مدیریت خدمات شهرداری همکاری کند. زمینه های همکاری متفاوتی با شهرهای ایران وجود دارد اما همکاری بزرگتر با تهران به عنوان پایتخت است زیرا تجربه تهران، یک تجربه مهم در مدیریت پایتخت است. مدیریت پایتخت آسان نیست و این نیز در کُنه تخصص من است. من به عنوان معمار و برنامه ریز شهری نیز اهتمام و توجه زیادی به موضوع میراث تاریخی و فرهنگی می دهم که شهر اصفهان در این زمینه متمایز است.

شهردار بغداد در پایان از برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت و راهبردی شهرداری بغداد از آغاز دوره مسئولیت خود برای جهش و شکوفایی این شهر سخن گفت و اصلاح و ترمیم خیابان ها و معابر، زیباسازی شهری، گلکاری و درختکاری، نصب المان ها و مجسمه های شخصیت های تاریخی و فرهنگی، خرید و بازسازی خانه های تاریخی و فرهنگی و تبدیل آنها به موزه و مراکز فرهنگی عمومی، فرآوری پسماند، سامان بخشی به بازارها و راسته های تجاری بغداد، سلب اختیار از شهردار برای تغییر کاربری پوشش گیاهی و باغات، بررسی طرح توسعه شبکه فاضلات شهری و دولت الکترونیک و سامانه الکترونیک مالیات را از جمله این برنامه ها برشمرد و بار دیگر بر تمایل خود برای استفاده از تجربه ایران در زمینه دولت الکترونیک و سامانه الکترونیک مالیاتی تاکید کرد.

کلید واژه ها: شهردار بغداد ایران و عراق علاء معن تحریم ایران روابط ایران و عراق


( ۳ )

نظر شما :