چالش جدی تمدنی جهان اسلام با اروپا

اروپا حقی برای دفاع از حقوق بشر ندارد

۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۰۱۷۶۸ اروپا نگاه ایرانی
محسن پاک آیین در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی پیرامون اقدام اروپا در تحریم مقامات کشور بر این نکته تاکید دارد که در کنار دستگاه های نظام مانند قوه قضائیه و وزارت امورخارجه که می بایست وظایف رسمی خود را برای محکوم کردن نقض حقوق بشر در غرب انجام دهند، علما، دانشگاهیان و پژوهشگران نیز باید در عرصه معرفی حقوق بشر اسلامی و نقد حقوق بشر در غرب، به میدان آمده و در این چالش تمدنی، برای دفاع از انسانیت، نقش ایفا نمایند.
اروپا حقی برای دفاع از حقوق بشر ندارد

نویسنده: محسن پاک آیین، سفیر سابق ایران در آذربایجان، ازبکستان، تایلند، زامبیا و تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی - اتحادیه اروپا در یک اقدام بی ارزش و نمایشی ۸ نفر از سرداران سلحشور و مسئولین ایثارگر ایرانی را تحت تحریم‌های خود قرار داد. سردمداران نابخرد  اتحادیه، این تحریم‌ها را به دلیل آنچه "نقض حقوق بشر در ایران" خوانده شده است، اعمال کرده اند. اروپا که به دروغ مدعی دفاع از حقوق بشر است، افرادی را تحریم کرده که سال ها در سنگر مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق جنگیده و سایه نحس این عوامل که با حمایت آمریکا و اروپا رشد کرده بودند را از سر مردم منطقه و حتی ملت های اروپائی کم کرده اند. 

اتحادیه اروپا بزرگانی را تحریم کرده است که سال های متمادی در عرصه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، با فداکاری و بذل جان، از ورود این مواد خانمانسوز به دیگر کشورها از جمله اروپا جلوگیری کرده اند.

کشورهای منفعت طلب اروپائی مثل انگلیس، فرانسه و آلمان که به دلیل فروش سلاح با قیمت های هنگفت به حکام سعودی، چشم خود را بر جنایات غیرانسانی عربستان علیه مردم یمن بسته اند، امروز به دروغ خود را حامی حقوق انسان ها خطاب می کنند. این کشورها که در قتل عام مردم بی دفاع فلسطین در غزه و کرانه باختری با رژیم صهیونیستی هم دست و همراه هستند و از کشوری همچون فرانسه که با کور کردن تظاهرکنندگان  مرتکب جنایت شد، حمایت می کنند، اینک زبانشان برای دفاع از حقوق بشر باز شده است.

بر اساس مستندات تاریخی هیچ کشوری به اندازه انگلیس و فرانسه نسبت به مردم کشورهای دیگر، جنایت نکرده است. فرانسوی‌ها در آفریقا به خصوص در الجزایر بارها دست به نسل کشی زدند. سربازان فرانسوی وقتی با مخالفین الجزایری روبه رو شدند، دریاچه‌ای از  نفت ساختند و جمعیّت کثیری را اعم از زن، مرد و کودک را به آن دریاچه ریختند و آتش زدند. انگلیسی‌ها در هند حدود شش هزار نفر تظاهرکننده ضد انگلیسی را در یک باغ محبوس کرده و سپس همه را به گلوله بستند. آیا این جنایتکاران می توانند مدّعی حقوق باشند؟

امروز حقوق بشر در جوامع غربی از جمله اروپا با چالش های جدی در ابعاد نظری و رفتاری مواجه است و جامعه اروپائی در مسیر تنزل از یک جامعه متمدن به جامعه ای متوحش قرار دارد. در اروپا به بهانه اصالت آزادی، نهضت عقیم سازی انسان ها و ضدباروری فعال شده و به کسانی که خود را عقیم می‌کنند، جایزه می‌دهند. در حالی که با عقیم شدن انسان، دیگر بشری متولد نخواهد شد تا حقوقی برای دفاع داشته باشد. 

اروپا در قالب حمایت از " آزادی همسرداری" ازدواج  همجنس با همجنس را آزاد ساخته و تشویق می کند. بدین صورت دیگر بشری به دنیا نمی‌آید که نیاز به دفاع از حقوق او باشد.  رایج شدن ازدواج با محارم بعد از ۱۶ سالگی که کاملا خلاف فطرت انسان و تعالیم پیامبران الهی است، یکی دیگر از  فتنه های اروپائی و از موارد بارز نقض موازین فطری انسانی است.   

امروز جهان اسلام با اروپا، در یک چالش جدی تمدنی قرار دارد. تردیدی نیست که اسلام، مبدا دفاع از حقوق بشر است و آن چه در غرب، مطرح می شود، نه تنها حقوق بشر نیست بلکه ضد کرامت انسانی است.

افشای موارد نقض حقوق بشر توسط غربی ها اعم از آمریکا و اروپا، معرفی حقوق بشر غربی به عنوان یکی از مولفه‌های افول اخلاق و تشریح  و تبیین اصول حقوق بشر اسلامی مواردی مهم برای پژوهش و تحقیق است. 

در کنار دستگاه های نظام مانند قوه قضائیه و وزارت امورخارجه که می بایست وظایف رسمی خود را برای محکوم کردن نقض حقوق بشر در غرب انجام دهند، علما، دانشگاهیان و پژوهشگران نیز باید در عرصه معرفی حقوق بشر اسلامی و نقد حقوق بشر در غرب، به میدان آمده و در این چالش تمدنی، برای دفاع از انسانیت، نقش ایفا نمایند.

بدون تردید تضعیف و افشای زشتی های اصول لیبرال دموکراسی، می تواند به ایجاد تمدن نوین اسلامی که هدف غائی انقلاب اسلامی است، بینجامد.
 

کلید واژه ها: محسن پاک آیین تحریم اتحادیه اروپا فرانس آلمان انگلیس


( ۶ )

نظر شما :