آنچه جو بایدن در خلیج فارس از دست بدهد، پوتین بدست می‌آورد

جئوپولتیک جدید پوتین: آب های گرم خلیج فارس

۰۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۰۰۹۱۷ اخبار اصلی خاورمیانه
تهدید از سوی ایران، حوثی‌ها، جنبش‌های طرفدار ایران در بحرین و استان شرقی عربستان، گروه‌های وابسته به اخوان المسلیمن در تمام خلیج فارس و تهدید از شمال عراق، بی ثباتی مالی و سیاسی برخی کشورهای منطقه، مداخله‌های ترکیه در آفریقا و نیز یمن همگی عواملی هستند که باعث می‌شود رهبران خلیج فارس آنها را مد نظر قرار دهند و روسیه را برای پرکردن شکاف ها انتخاب کنند.
جئوپولتیک جدید پوتین: آب های گرم خلیج فارس

نویسنده: هیثم الزبیدی

دیپلماسی ایرانی: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به خوبی می‌داند چه می‌خواهد. اوضاع ژئوپلتیک روسیه درصورتی که روی آن سرمایه گذاری نشود و این کشور قدرت خود را اعمال نکند مانند زمان شوروی از دست خواهد رفت. از این رو بارها پوتین قدرت روسیه را یادآوری کرده است. در شبه جزیره کریمه، سوریه و در شرق مدیترانه. 

اکنون نیز فرصتی را برای به صدا درآوردن درهای خلیج فارس پس از ترک آن از سوی آمریکا پیدا کرده است. همان طور که فرصتی راهبردی را در شبه جزیره کریمه احساس کرد، اکنون این فرصت راهبردی را در خلیج فارس حس می کند.

روسیه امروز از خلاءهای راهبردی که آمریکا در منطقه به جا می‌گذارد، خبر دارد و آماده است که آنها را پر کند. پوتین منتظر بود شرایط در خلیج فارس مهیا شود. جنگ جرج بوش در عراق و تجزیه این کشور سپس بازی اوباما با بهار عربی و هرج و مرج ناشی از آن، بعد از آن زلزله‌ای که دونالد ترامپ ایجاد کرد و اکنون بایدن که کشورهای میانه‌رو خلیج فارس به ویژه عربستان را هدف قرار داده است.

کشورهای خلیج فارس در طول تاریخ در برقراری رابطه با قدرت‌های غیر غربی به جای غربی تردید کردند. رابطه با غرب شامل تسلیحات، حمایت، فرهنگ، تجارت و بازار نفت بود اما اکنون این غرب است که خلیج فارس را رها کرده است نه بالعکس. غرب کشورهای حاشیه خلیج فارس را در مرحلهی خطرناکی رها کرده است. مرحله‌ای که آنها احساس می کنند که با تهدید موجودیتشان از سوی ایران روبه رو هستند. فراتر این که عربستان با هجوم رسانه‌ای غربی نیز مواجه است. کشورهای عرب خلیج فارس با جایگزین‌هایی روبه رو هستند. سلاح های پیشرفته روسیه، کالاهای چینی، تکنولوژی صنعتی کشورهایی مانند کره جنوبی که به وسیله آن می‌توان نیروگاه‌های اتمی بهتر از آمریکا را ساخت. خدمات از هند و در آخر فناوری اطلاعاتی اسرائیل که خود آمریکا از شرکت‌های اسرائیلی خریداری می‌کند.

رهبران چینی،هندی و کره‌ای زودتر حرکت کردند و در حالی که روس‌ها مکث کرده بودند، اسرائیلی‌ها خود را به موج چالش ایران تحمیل کردند.

سفر اخیر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به کشورهای عربی خلیج فارس ادامه ورود راهبردی و تدریجی به کشورهای خلیج فارس است. چنانچه ترکیه در خلیج فارس پایگاه ایجاد کرده است و از دروازه‌ قطر مانند یک کشور موجود در خلیج فارس رفتار می‌کند؛ بنابراین چرا پوتین با همان منطق رفتار نکند. آنچه جو بایدن در خلیج فارس از دست بدهد، پوتین بدست می‌آورد.

ورود روسیه به خلیج فارس ویژگی‌های متفاوتی خواهد داشت و برنامه‌ریزی شده تا ادامه دار باشد. کشورهای حاشیه خلیج فارس امروز متقاعد شده‌اند که حساب کردن روی آمریکا باعث شده آنها از همه جهت هدف قرار بگیرند.

تهدید از سوی ایران، حوثی‌ها، جنبش‌های طرفدار ایران در بحرین و استان شرقی عربستان، گروه‌های وابسته به اخوان المسلیمن در تمام خلیج فارس و تهدید از شمال عراق، بی ثباتی مالی و سیاسی برخی کشورهای منطقه، مداخله‌های ترکیه در آفریقا و نیز یمن همگی عواملی هستند که باعث می‌شود رهبران خلیج فارس آنها را مد نظر قرار دهند و روسیه را برای پرکردن شکاف ها انتخاب کنند.

پوتین از این مسئله خبر دارد و بر همین اساس رفتار می‌کند. ژئوپلیتک او اکنون شامل آب‌های گرم خلیج فارس می‌شود.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه خلیج فارس ایران و روسیه منطقه خلیج فارس جئوپلتیک روسیه و عربستان سعودی عربستان سعودی الحوثی ها


( ۱۹ )

نظر شما :

زیتون ۰۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۰
من موندم این بابا پیش خودش چی فکر میکنه .....غربی ها که خودشون از خلیج فارس بیرون نرفتن ....بیرونشون انداختن .....همون قدرتی که بیرونشون انداخته خلا را پر میکنه ....روس ها اندازه این غلطای زیادی نیستن......شیر پیر بیدار شده .....خیلی هم گرسنه است .....دنبال دریدن اون حیوون ضعیف و جدا مانده از گله احمق هاست.....
سورنا تبریزی ۰۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۸
این رفتار کشورهای عربی به نزدیکی ایران و امریکا خواهد انجامید. ایران در آینده خواهد توانست بهترین روابط را همزمان با چین و امریکا داشته باشد چون اهمیت ژئوپلتیک ایران برای چین در جاده ابریشم و امریکا در کنترل امنیت منطقه بی بدیل است. از همین حالا برنده ی بازی ایران است. تاس بریزید ...
خسرو ۰۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۱
مبالغه شده است ، غربیها و مخصوصا امریکا جایی را ترک نکرده است و حاکمان کشورهای عربی خلیج هم از ناف به امریکا و انگیس وصل هستند و روسیه را برای توازن در منطقه بازی میدهند
ایرانی ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۹
به خسرو ، خلیج نمیدونم کجاست ، خلیج فارس خائن مزدور
خسرو ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۶
خلیج فارس یک نام جغرافیایی است که در اطراف آن کشورهای دیگر هم هستند مختصر نوشتن یک نام خیانت یا مزدوری نیست ولی توهین به انسانها و بخصوص هموطنها ، و ایجاد فتنه و نفاق و اختلاف انداختن بین ایرانیها به توسط نژادپرستی و پانفارسیسیم و ... مقدمه خیانت و بی شرفی است وقتی که تو بچه بودی من در کناراروندرود و فاو مقابل بعثی ها می جنگیدم و خیانتکار بنی صدر و باستانگراهایی بودند که تو ادعای پیروی از آنها را داری ، خودشکن آیینه شکستن خطاست
ایرانی ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۴
به خسرو ، با استدلال شما قره باغ هم یک نام جغرافیایی است که ارامنه در اون هستند پس ارتساخ بدون مشکله پانترک در ضمن اگر من بچه بمباران هستم نه خط مقدم هشت شهید خانوادم ادای دین من هست منتی نیست وظیفتون رو انجام دادین