به بهانه ترجمه کتاب «جهان همچنان غربی؟ »

جهان غیر غربی؟ روایتی اروپایی از تحولات نظم و نظام بین‌المللی

۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰ کد : ۲۰۰۰۸۳۷ اخبار اصلی کتابخانه
احسان صادقی چیمه در یادداشتی برای معرفی کتاب «جهان همچنان غربی؟» می نویسد: با توجه به شدت گرفتن مناظرات در غرب و یا حتی در کشورهای غیرغربی و نوظهور بر سر مساله گذار و انتقال قدرت در سطح سیستمی و تحت تاثیر قرارگرفتن نظم جهانی و البته تولید ایده‌های جدید در قبال چگونگی نظم جهانی و چگونگی سازماندهی مجدد آن، ترجمه کتاب حاضر برای مخاطبین ایرانی قابل استفاده خواهد بود.  
جهان غیر غربی؟ روایتی اروپایی از تحولات نظم و نظام بین‌المللی

احسان صادقی چیمه

دیپلماسی ایرانی: در چارچوب زمانی و مکانی با توجه به قدرت‌یابی فزاینده بازیگران غیرغربی از جمله بازیگران آسیایی چه در مقیاس منطقه‌ای و چه در مقیاس جهانی، نظام بین‌المللی دچار تحولاتی در نحوه توزیع قدرت در سطح موردنظر شده است. این مساله می‌تواند نظم بین‌المللی را نیز تحت الشعاع قرار دهد. در این میان و در چارچوب موردنظر، نخبگان علمی و آکادمیک غربی و به‌خصوص اروپایی تلاش دارند تا تفاسیر و روایت‌های مدنظر خود را از این تحولات به مخاطبان خود ارائه دهند. انتشار کتاب «جهان همچنان غربی؟» آن هم توسط عده‌ای از نخبگان علمی و آکادمیک اروپایی در حوزه روابط بین‌الملل را می‌توان گامی در این چارچوب و در جهت موردنظر یعنی ارائه روایت خاص مدنظر خود از این تغییر و تحولات ارزیابی کرد.

اگر بخواهیم ضرورت انتشار ترجمه این کتاب را برای مخاطبان ایرانی و همچنین کارشناسان و متخصصین روابط بین‌الملل کشورمان با توجه به محتوای کتاب و مقالات آن به‌صورتی مختصر شرح دهیم توجه به چند نکته برای ما حائز اهمیت خواهد بود؛

- آگاهی و شناخت دقیق از روندهای جهانی درباره شکل و ماهیت نظم و نظام بین‌المللی پیش‌رو می‌تواند به چگونگی اتخاذ تصمیمات راهبردی کشورها کمک کند. این شناخت برای کشور ما که همواره بر استقلال استراتژیک تاکید داشته، اهمیت بیشتری دارد؛

- کنش‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا در طول چهار سال ریاست جمهوری ترامپ، تاثیرات آن بر سیستم و نظم بین‌المللی و البته در قبال مسائل جهانی از جمله موضوع برجام؛ 

-قدرت‌یابی فزآینده چین در سیستم بین‌المللی به‌عنوان یکی از کشورهای دوست و نزدیک به ایران و همزمان بالا رفتن سطح تنش و رقابت‌ها میان واشنگتن و پکن، تاثیر غیرقابل انکاری بر ابعاد مختلف روابط پکن و تهران خواهد داشت که ارزیابی تحلیلی آن در سطح کلان بسیار مهم است؛

-کاهش نسبی قدرت آمریکا در مقابل رقبای خود در سطح جهانی، بحران در اتحادیه اروپا در ابعاد سیاسی و اقتصادی و روبه رو شدن با چالش‌های مختلف چه از داخل و چه از خارج، سوءکارکردهای سیاست داخلی در دموکراسی‌های غربی و پیامدهای آن برای حکمرانی جهانی، تلاش قدرت‌های نوظهور برای هم‌راستا کردن منافع خود در مقابل روندهای مرتبط با تلاطمات در سیستم بین‌المللی و ارائه ایده‌هایی بدیل و جدید در قبال حکمرانی جهانی از جدی‌ترین بحران‌های نظم و نظام لیبرال است؛ 

-پررنگ بودن نگاه و روایت اروپایی‌ها در قبال تحولات پیش‌گفته در سطور پیشین و اهمیت آن برای نخبگان و تصمیم‌سازان کشورمان به‌عنوان کشوری که در طول چند دهه گذشته روابطی پر فراز و نشیب با طرف‌های اروپایی در طیف مختلفی از موضوعات داشته‌اند، حائز اهمیت است.

کتاب موردنظر که مجموعه مقالاتی به‌نگارش درآمده از سوی صاحب‌نظران عموما اروپایی در رشته روابط بین‌الملل است، بر یک مقدمه و سه بخش مشتمل است. بخش اول به روندهای حال حاضر در حکمرانی جهانی، بخش دوم به چشم‌اندازهای منطقه‌ای و بخش آخر نیز به جمع‌بندی‌های مرتبط با کلیات مجموعه مقالات ارائه شده، اختصاص یافته است.

با توجه به شدت گرفتن مناظرات در غرب و یا حتی در کشورهای غیرغربی و نوظهور بر سر مساله گذار و انتقال قدرت در سطح سیستمی و تحت تاثیر قرارگرفتن نظم جهانی و البته تولید ایده‌های جدید در قبال چگونگی نظم جهانی و چگونگی سازماندهی مجدد آن، ترجمه کتاب حاضر برای مخاطبین ایرانی قابل استفاده خواهد بود.  

«کتاب جهانِ همچنان غربی؟» از سوی انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران منتشر شده است.

کلید واژه ها: جهان غرب جهان غیرغربی ایالات متحده امریکا اروپا نظام بین الملل


( ۷ )

نظر شما :

جابر حسینی ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۴
به نظر کتاب جالبی میاد ترکیب رابرت جرویس و برتراند بدیع و والتر راسل مید یعنی کتاب چندمنظر مختلف رو دیده. جالبه که ما تو ایران درباره دوران گذار کتاب تالیف و ترجمه نداریم و همیشه از اهمیت این دوران صحبت می کنیم.
محمد حسین ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۷
استاد ما تو دوره فوق لیسانس دانشگاه علامه طباطبایی زیاد درباره نظم و نظام بین‌الملل صحبت می کرد. همیشه دوست داشتم با محوریت ایران پروژه مطالعاتی ام روی این موضوع کار کنم. بالاخره یه منبع در این زمینه ترجمه شد.
ممد آقا ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۰
دلتان را به آب نبات چینی خوش نکنید!‌ تا زمانی که سیستم عامل موبایلتان آمریکایی سیستم عامل لپتاپتان آمریکایی نرم افزارهای روی هر دوی آنها آمریکایی زبان های برنامه نویسی آنها و بسترهایشان آمریکایی تراشه های الکترونیکی آمریکایی باشند!‌ حدود یک 370 سالی زمان لازمه که بقیه دنیا به آمریکا برسند!‌ البته اگر آمریکا سر جای خودش ایستاده و پیشرفت نکند!
ابراهیم قدیمی ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۲:۳۲
نظم موجود تدوین وبرقرار شده توسط سازمان ملل متحد وبنگاههای اقتصادی بین المللی نظمی با توجه به وضعیت سیاسی اقتصادی اجتماعی بعد از جتگ دوم جهانی که پیروز وشکست خورده ای داشت و کشورهای بسیاری هنوز زیر سلطه مستعمراتی بودند تدوین شده است۔تنها تغییر حضور چین اصلی ووافعی بجای چین بدلی واسقلال وحضور کشورهای مسقل شده در ساختمان سازمان ملل متحد ونه تصمیم گیری های ان است است۔نظم موجود مطمئنا نظم شکننده وناپایداری است حتی برای اکابر شورای امنیت که خود از درون پاره پاره اند۔۔موضوع خروج امریکا از برجام وعدم مقبولیت واجرای مصوبات شورای امنیت توسط همه باالجماع وتنها مقبولیت مقبولیت حملات نظامی نیروئی که خود را برتر می پندارد در هرکجا که مایل باشد واسرائیل به اوارگان وپناهندگان وکشورهای در محیط پیرامونی خود وقدرت های بزرگ مالی غربی که در حال از دست دادن توان خود هستند است۔امروز نه غرب قدرت نظامی برتر است ونه قدرت اقتصادی وحتی مالی برترودنبال یاورهائی از شرق وعدم پای گیری نیروها واتحاد های مستقل منطقه ای است۔