توافق آمریکا و اتحادیه اروپا برای تعلیق تعرفه واردات میلیاردها دلار کالا

۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۴ کد : ۲۰۰۰۶۱۹ سرخط اخبار

اتحادیه اروپا و آمریکا روز جمعه موافقت کردند تعرفه هایی که روی میلیاردها دلار واردات کالاها در دعوای ۱۶ ساله بر سر یارانه های هواپیمایی وضع کرده اند را معلق کنند.

به گزارش ایسنا، دو طرف در بیانیه مشترکی اعلام کردند که این تعلیق چهار ماهه مشمول همه تعرفه های آمریکا روی واردات اتحادیه اروپا به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار و همه تعرفه های اتحادیه اروپا روی واردات کالاهای آمریکایی به ارزش چهار میلیارد دلار خواهد بود. این تعرفه های واردات کالا نتیجه پرونده های طولانی پیگیری شده از طریق سازمان جهانی تجارت بر سر یارانه هایی بوده اند که شرکتهای هواپیماسازی ایرباس و بویینگ دریافت کرده بودند.

در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا آمده است: این توافق از فشار بر صنعت و کارکنان کاسته و به روی تلاشها برای حل این اختلاف متمرکز می شود. بخشهای کلیدی یک راهکار شامل تدابیر حمایتی فعلی و آتی، رصد و اجرا و پرداختن به شیوه های مختل کننده تجارت و چالشهای جدید به وجود آمده توسط تازه واردها از اقتصادهای غیربازاری مانند چین خواهد بود.

توافق برای تعلیق تعرفه واردات پس از تماس تلفنی میان جو بایدن، رییس جمهور آمریکا و اورزولا فون دِر لاین، رییس کمیسیون اروپا صورت گرفت.

کاخ سفید اعلام کرد بایدن بر حمایتش از اتحادیه اروپا و تعهدش برای ترمیم و احیای روابط میان اتحادیه اروپا و آمریکا تاکید کرد.

فون دِر لاین این توافق را خبر عالی برای شرکتها و صنایع هر دو طرف و نشانه بسیار مثبتی از همکاری اقتصادی در سالهای پیش رو خواند.

والدیس دومبرووسکیس، رییس تجارت اتحادیه اروپا از شروع جدید در روابط اتحادیه اروپا با آمریکا که بزرگترین و از نظر اقتصادی مهمترین شریک این بلوک است، استقبال کرد و گفت: حذف این تعرفه ها، برای هر دو طرف در شرایطی که پاندمی به کارکنان و اقتصادهایمان آسیب زده است، برد-برد است.

تعرفه های آمریکا شامل واردات هواپیماها، قطعات هواپیما، شراب و مربای فرانسه و آلمان، زیتون اسپانیا، قهوه آلمان، پیچ گوشتی و ابزارهای دیگر، لیکور، پنیر و گوشت خوک از اتحادیه اروپا بود.

اروپا هم واردات هواپیماها، قطعات هواپیما، دخانیات، آجیل، سیب زمینی، ودکا، تجهیزات ژیمناستیک، میزهای کازینو، تراکتور و ماشین آلات مورد استفاده در ساختمان سازی از آمریکا را هدف تعرفه قرار داده بود.

پیش از توافق روز جمعه میان بروکسل و واشنگتن، آمریکا و انگلیس روز پنج شنبه توافقی برای تعلیق چهار ماهه تعرفه ها داشتند.

بر اساس گزارش رویترز، بایدن و فون دِر لاین طی تماس تلفنی روز جمعه، درباره پاندمی کووید ۱۹، مقابله با تغییرات اقلیمی و تحکیم دموکراسی و همچنین چین، روسیه، بلاروس، اوکراین و غرب بالکان صحبت کردند.


( ۲ )

نظر شما :