گزارش قتل خاشقجی مدرک مهمی نیست اما محاسبات خاورمیانه را تغییر می‌دهد

۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۳ کد : ۲۰۰۰۴۵۲ سرخط اخبار

در تحلیل ایندیپندنت نوشته شده اگرچه در گزارش اخیر آمریکا درباره قتل جمال خاشقجی هیچ مدرک جرمی وجود ندارد اما انتشار آن می‌تواند محاسبات راهبردی را در خاورمیانه دگرگون کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایندیپندنت نوشته است: ارزیابی اطلاعاتی اخیر آمریکا در خصوص قتل جمال خاشقجی چه از بابت این ملاحظه که محمد بن سلمان در عربستان کنترل کننده فرآیند تصمیم گیری اساسی است و چه از لحاظ این حقیقت که اکثر جوخه ترور جمال خاشقجی از اعضای تیم امنیتی اطراف وی بوده‌اند مطالب چندانی که قبلا ناظران ندانسته باشند را مطرح نمی‌کند.

اما انتشار این گزارش همراه با مخالفتهای صریح فزاینده با جنگ یمن و تاکید جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر گفتگو با ملک سلمان به جای محمد بن سلمان جوان، خبر از دوره‌ای جدید در روابط آمریکا و عربستان می‌دهد – دوره‌ای که می‌تواند محاسبات راهبردی را در خاورمیانه تغییر دهد.

سارا لیه ویتسون، مدیر اجرای سازمان موسوم به دموکراسی برای جهان عرب کنونی، که جمال خاشقجی قبل از مرگش بنیانگذاری کرد، اظهار کرد: گروهی در واشنگتن وجود دارد که نه فقط محمد بن سلمان را یک خطر دانسته و خواهان تحریم او است اما همچنین خواستار بازداشتن دیگر مستبدان از فکر شانه خالی کردن از قتل است.

او خاطرنشان کرد: همچنین یک گروه از افراد وجود دارند که میخواهند در روابط آمریکا با عربستان با این علامت سوال بزرگ که ما از آن چه چیزی بیرون بکشیم ارزیابی مجددی به عمل آورند. سپس دیگرانی هستند که پایبند تعامل معمول همیشگی بوده و عده‌ای هم فکر می‌کنند مجازات محمد بن سلمان واقع بینانه نیست.

بخش عمده محتوای گزارش چهار صفحه‌ای مدیر اطلاعات ملی آمریکا که روز جمعه منتشر شد قبلا به خبرنگاران واشنگتن درز کرده یا مورد گمانه زنی قانون گذاران و دیگرانی که در جریان محتوایش قرار گرفته‌اند واقع شده است. این گزارش محتوی حقایق جدید یا ارجاعات به گفتگوهای رهگیری شده یا گزارش‌های اطلاعاتی نیست، اگر چه برخی مقامها صحبت از این کرده اند که ممکن است بعدا یک سند طولانی‌تری که از طبقه بندی خارج شده، منتشر شود.

این گزارش بدون افشای اینکه دقیقا چطور از نیت‌های محمد بن سلمان مطلع است، عنوان کرد: ولیعهد عربستان، خاشقجی را تهدیدی برای پادشاهی در نظر گرفته و به طور کلی از اتخاذ تدابیر خشونت آمیز در صورت لزوم برای ساکت کردن او حمایت کرد. اگرچه مقامهای عربستانی یک عملیات مشخص نشده را از پیش علیه خاشجی برنامه ریزی کردند ما نمی‌دانیم مقامهای عربستانی تا چه مدت قبل تصمیم به آسیب زدن به وی گرفتند.

در یک سری لحظات صادقانه، حتی یک سری همراهان وفادار به سلطنت این شاهزاد، قتل بیرحمانه خاشقجی در سال 2018 در کنسولگری عربستان در شهر استانبول را یک به عنوان یک آدمربایی شکست خورده توصیف کردند. آنها گفته‌اند برنامه این نبود که این خبرنگار رک گوی واشنگتن پست کشته شود بلکه قرار بود او را کت بسته داخل یک جت خصوصی انداخته و به عربستان آورده و در آنجا مورد بازجویی و شکنجه قرار دهند- حالا انگار که این کار بهتر از آنچه که اتفاق افتاد، است!

علی شیهابی، یک تاجر عربستانی و مدافع ولیعهد عربستان در توئیتی نوشت: در این سند هیچ چیزی وجود ندارد که قبلا گفته نشده باشد و هیچ مدرک جرمی هم ارائه نشده است.

اما کارشناسان می‌گویند، خود نفس عمل انتشار این گزارش است که پیام تغییر را می‌دهد. در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا جوری برای رژیم عربستان جشن می‌گرفت که انگار نزدیکترین همپیمانانش هستند و حتی باراک اوباما، رئیس جمهور قبل از ترامپ از حمایت از حمله فاجعه بار عربستان علیه حوثی‌های یمن، خوشایند میل این کشور رفتار کرد، رفتار دولت بایدن ممکن است روند تنزل عمیق اهمیت عربستان را خبر بدهد.

حتی دولت ترامپ اقدام به اعمال تحریم‌هایی علیه همدستان دسیسه که به عنوان اعضای تیم ترور خاشقجی فهرست شدند، کرد. این گزارش فعلی هم راه را برای اعمال تحریمها علیه محمد بن سلمان و به طور بالقوه، مسدود کردن دارایی‌های او در خارج هموار می‌کند.


( ۱ )

نظر شما :