حمله به روایت سازی های دروغین غرب

فعالیت های اسرائیل، از فریب تا پنهان کاری

۰۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰ کد : ۲۰۰۰۱۸۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
عماد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به باور بسیاری از تحلیلگران مسائل منطقه، حمله اسرائیل به تأسیسات اتمی دو کشور عربی و همچنین مخالفت سرسختانه‌اش با فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از جمله به این دلیل بوده است که این کشور می‌خواهد همچنان در خاورمیانه یکه‌تاز توان هسته‌ای باشد.
فعالیت های اسرائیل، از فریب تا پنهان کاری

نویسنده: عماد حسینی، کارشناس روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی: پیام توئیتری محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در خصوص توسعه تاسیسات هسته ای دیمونا توسط رژیم اشغالگر قدس در شرایط و زمانی منتشر شد که روایت سازی های جعلی و به غایت دروغین رسانه های گروهی غرب از فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران همچنان استمرار دارد. پیام توئیتری وزیر امور خارجه کشورمان به انتشار گزارشی از پنل بین المللی مواد شکافت پذیر (IPFM) باز می گردد که در آن تصریح شده اسرائیل تاسیسات کوره اتمی دیمونا را در دو سال گذشته «در ابعادی قابل ملاحظه» بسط و توسعه داده است. مرجع یادشده با مقایسه تصاویر جدید ماهواره‌ای از این منطقه با وضعیت پیشین این مرکز هسته‌ای اعلام کرده که کارهای توسعه تاسیسات کوره در چند صد متری جنوب و غرب رآکتور گنبدی و محل پردازش مجدد گنبد «مشهود» است. پاول پودویگ، محقق برنامه علم و امنیت جهانی در دانشگاه آمریکایی پرینستون، در تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای یادشده ارزیابی کرده که اسرائیل کار توسعه و ساخت و سازهای جدید در کوره دیمونا را از اواخر سال ۲۰۱۸ یا اوایل سال ۲۰۱۹ آغاز کرده و آن را در دو سال گذشته پیگیری کرده است. گفتنی است هیئت بین‌المللی نظارت بر مواد شکافت‌پذیر یک گروه مستقل است که تصاویر ماهواره‌ای جدید از تاسیسات هسته‌ای دیمونای اسرائیل را در درگاه اینترنتی خود منتشر کرده است.

کنایه های معنادار ظریف در پیام توئیتری خود به مقامات ارشد کشورهای غربی از جمله بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قابل توجه است: «اسرائیل در حال گسترش دیمونا، تنها کارخانه ساخت بمب اتمی منطقه است... عمیقا نگرانید؟ نگران هستید؟ کمی؟ لازم می دانید حرفی بزنید؟ آها فکر می کردم همین طور باشد (در تعریض به سکوت مقامات یادشده).» 

شایان ذکر است اسرائیل عضو ان‌پی‌تی، کنوانسیون منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست و پروتکل الحاقی را نیز نپذیرفته است. گفتنی است در گذشته نیز گزارش های متعددی از مراکز علمی و امنیتی در غرب منتشر شد که از سیر فزاینده فعالیت های مخفیانه رژیم اشغالگر قدس در حوزه های ممنوعه هسته ای حکایت داشت. به عنوان مثال مرکز آمریکایی علوم و امنیت ملی در سال ۲۰۱۵ شمار کلاهک‌های اسرائیلی را حدود ۱۱۵ کلاهک و حدود ۶۶۰ کیلوگرم پلوتونیوم تا آن سال ارزیابی کرده بود. دیوید آلبرایت، رئیس مرکز یادشده، گفته بود که اسرائیل طیف وسیع و متنوعی از سلاح‌ هسته‌ای دارد و موشک بالیستیک «جریکو» با کلاهک هسته‌ای را ساخته و از آن زمان تاکنون، کلاهک‌های پیشرفته‌تری تولید کرده که موشک‌های هدایت‌شونده با کلاهک هسته‌ای، از جمله این توانمندی است. گزارش مرکز یادشده همچنین بیان می داشت که اسرائیل از بمب‌افکن‌های دارای توان شلیک سلاح هسته‌ای و زیردریایی‌های با قدرت ضربه هسته‌ای برخوردار است.

واقعیت این است که اسرائیل در طول دهه‌ها سیاست «ابهام عمدی» در مورد توانمندی هسته‌ای نظامی خود را دنبال کرده است؛ به شکلی که نه آن را تایید و نه آن را رد می‌کند. شیمون پرز، یکی از پایه‌گذاران کشور اسرائیل، که کوره اتمی دیمونا به اسم او نامگذاری شده، گفته بود همین‌که «دشمنان» فکر کنند که اسرائیل دارای توان هسته‌ای نظامی است، خود عاملی مهم در بازدارندگی است. براساس شواهد متقن موجود، شیمون پرز رآکتور دیمونا را با کمک گسترده و محرمانه دولت وقت فرانسه در دهه ۱۹۵۰ به فاصله کوتاهی بعد از ظهور اسرائیل، پایه‌گذاری کرد. بعدها مردخای وانونو، یک تکنیسین اسرائیلی ناراضی و اخراج شده از کوره دیمونا، در سال ۱۹۸۶ در سفری به اروپا، در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی ساندی‌تایمز از وجود برنامه تسلیحات هسته‌ای اسرائیل در کوره دیمونا سخن گفت. او بعدها در یک عملیات دقیق فریب موساد از ایتالیا ربوده و به اسرائیل برگردانده شد. 

همچنین در اردیبهشت ماه سال گذشته بود که روزنامه هاآرتص سندی از ۵۶ سال پیش را که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده است، منتشر کرد که فاش می‌کند سیاست موسوم به «ابهام عمدی» درباره توان هسته‌ای اسرائیل چگونه زاده شد. سندی که هاآرتص منتشر کرد، در واقع به مفاد نشستی محرمانه در ۹ ژوئیه ۱۹۶۳ (تیر ۱۳۴۲) در اورشلیم/ بیت‌المقدس اشاره دارد که ریاست آن با لوی اشکول، نخست وزیر وقت است که تنها دو هفته بود که جانشین داوید بن گوریون، اولین نخست وزیر اسرائیل شده بود. در آن زمان حدود ۱۵ سال از تأسیس اسرائیل می‌گذشت و تأسیسات اتمی «دیمونا» اندکی پیش از این جلسه افتتاح شده بود. یکی از حاضران در این جلسه شیمون پرز بود که بعدها از او به عنوان پدر کوره اتمی دیمونا نام برده شد. بر پایه سند یاد شده، لوی اشکول در این جلسه به سردبیران روزنامه‌های اسرائیلیِ مورد اعتماد نهادهای امنیتی می‌گوید که هیچ مطلبی درباره توان اتمی تأسیسات دیمونا منتشر نکنند و از ذکر کمک‌های فرانسه در دستیابی اسرائیل به توان هسته‌ای نیز خودداری کنند. به نوشته هاآرتص، خواسته اشکول از سردبیران روزنامه‌های وقت، که در نبود تلویزیون به عنوان رسانه اصلی اسرائیل قلمداد می‌شدند، در واقع این بود که «کور، کر و لال» باشند. بنابر سند تازه مذکور، نخست وزیر اسرائیل به حاضران می‌گوید که « وظیفه میهنی و مسئولانه » ایجاب می‌کند که مانع از وقوع زیانی بزرگ به کشور شوند و «کسی دشواری ایجاد نکند ... بگذارید ما کار خودمان را بکنیم.» صورت‌جلسه دیداری که تابستان ۵۶ سال پیش برگزار شد مهر «محرمانه» خورد، اما در نهایت از طبقه‌بندی خارج شد و روزنامه هاآرتص گزارش خود را بر اساس نسخه موجود در آرشیو دولتی اسرائیل منتشر کرد. 

به هر روی پس از گذشت ۵۶ سال از جلسه لوی اشکول با سردبیران روزنامه‌ها، اسرائیل همچنان به سیاست «ابهام عمدی» در توانمندی هسته‌ای خود پایبند است. به باور بسیاری از تحلیلگران مسائل منطقه، حمله اسرائیل به تأسیسات اتمی دو کشور عربی و همچنین مخالفت سرسختانه‌اش با فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از جمله به این دلیل بوده است که این کشور می‌خواهد همچنان در خاورمیانه یکه‌تاز توان هسته‌ای باشد. اسرائیل در اوایل دهه ۱۹۸۰ تأسیاست تازه‌ساز اتمی «عصیراک» در عراق را بمباران کرد و بعدها نیز تأسیسات اتمی دیرالزور سوریه را منهدم ساخت. در یک دهه گذشته نیز اسرائیل اصلی‌ترین مخالف توان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بوده است. 

با این حال اسرائیل در برابر احداث نیروگاه اتمی در عربستان فعلاً سکوت کرده است. سازمان ملل تلاش کرده تا اسرائیل را متقاعد کند که امضای معاهده ان پی تی و اجازه دادن به ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد، ولی این رژیم از آن خودداری کرده است. اسرائیل مدتهاست که مدعی است برنامه تسلیحات هسته‌ای اسرائیل (که این رژیم همچنان نه آن را تایید و نه تکذیب کرده) بزرگترین تهدید علیه امنیت خاورمیانه محسوب نمی‌شود! 

در شرایطی که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی هسته ای (IAEA) در تهران بسر می برد مناسب است مقامات ایرانی در کنار تبیین اقدامات مشروع آتی کشورمان بخصوص اجرای احتمالی طرح مجلس شورای اسلامی توسط دولت جمهوری اسلامی ایران این نکته را نیز به مقام فنی سازمان ملل گوشزد کنند که بهتر است هم زمان با حساسیت های بی موردی که به مسائل هسته ای غیرنظامی جمهوری اسلامی ایران به خرج می دهند، نسبت به تاسیسات هسته ای اسرائیل که وجود نامشروعش تمام منطقه و بلکه دنیا را در معرض تهدیدات مستمر قرار داده است، نیز حساسیت های لازم و مداومی داشته باشند. 

کلید واژه ها: اسرائیل دیمونا پرونده هسته ای ایران تاسیسات هسته ای اسرائیل ایران و اسرائیل


( ۷ )

نظر شما :

محمدحسین ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۷:۳۶
حتی در ادامه لازم است پویشی در محکومیت سیاستهای هسته ای رژیم صهیونیستی راه بیفتد و در فضای مجازی داغ شود.