از هماهنگی سیاست آمریکا در خاورمیانه تا ررسیدگی به مساله هسته ای

رابرت مالی، فرستاده جو بایدن در امور ایران، کیست؟

۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۹۹۵۹۲ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
جو بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده، برای سمت فرستاده ویژه در امور ایران رابرت مالی، مذاکره کننده اصلی دولت باراک اوباما در توافق هسته ای را برگزیده است تا در سیاست اعمال فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین، تغییر ایجاد کند. این انتصاب نشان دهنده تعهد اعلام شده جو بایدن به ورود مجدد به توافق هسته ای در صورت بازگشت ایران به تعهدات برجامی را نشان می دهد. جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، روز جمعه این انتصاب را تایید کرد.
رابرت مالی، فرستاده جو بایدن در امور ایران، کیست؟

نویسنده: بریانت هریس

دیپلماسی ایرانی: جو بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده، برای سمت فرستاده ویژه در امور ایران رابرت مالی، مذاکره کننده اصلی دولت باراک اوباما در توافق هسته ای را برگزیده است تا در سیاست اعمال فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین، تغییر ایجاد کند. این انتصاب نشان دهنده تعهد اعلام شده جو بایدن به ورود مجدد به توافق هسته ای در صورت بازگشت ایران به تعهدات برجامی را نشان می دهد. جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، روز جمعه این انتصاب را تایید کرد.

الیوت آبرامز که مدافع سرسخت کارزار اعمال فشار حداکثری رئیس جمهور دونالد ترامپ بود، در دولت قبلی عهده دار سمتی بود که اکنون مالی برای آن برگزیده شده است. ترامپ پس از خروج از توافق هسته ای ایران در سال 2018 و بازگرداندن رژیم تحریمی دوران اوباما و افزایش فشار بر ایران با اعمال تحریم های اضافی سعی کرده از نظر سیاسی برداشتن تحریم ها و تسهیل آنها که ضرورتی برای احیای توافق هسته ای است را برای گروه بایدن دشوارتر کند.

ایران به تحریم های ترامپ با عقب نشینی از بخش های اصلی توافق واکنش نشان داد که از جمله آنها می توان به غنی سازی اورانیوم با خلوص 20 درصد، افزایش سطح ذخایر اورانیوم با غنای پایین به دست کم 12 برابر مقدار مجاز در توافق آزمایش شمار سانتریفیوژهای پیشرفته فعال اشاره کرد.

انتصاب مالی همچنین نشان دهنده نوعی گرایش به چپ در داخل حزب دموکرات ایالات متحده است. او در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در مبارزات انتخاباتی 2020 در نقش مشاور غیررسمی سیاست خارجی برنی سندرز، رقیب اصلی بایدن، فعالیت کرده است. 

اما سابقه دیرینه دیپلماتیک مالی در نمایندگی از روسای جمهوری دموکرات است که به شدت مورد توجه شاهین ها در واشنگتن قرار گرفته است چرا که معتقدند او بیش از اندازه خود را با دشمنان ایالات متحده وفق می دهد. 

مالی در زمان باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین، از سال 2014 به عنوان هماهنگ کننده شورای امنیت ملی برای خاورمیانه، آفریقای شمالی و خلیج فارس فعالیت کرد. او در این سمت، خیلی سریع به شخصیت اصلی در کارزار دولت اوباما علیه داعش تبدیل شد. اما رابطه مالی با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به یک موضوع اصلی برای انتقادهای آنهایی تبدیل شد که معتقد بودند دولت اوباما برای مسئول دانستن اسد به اندازه کافی تلاش نکرده است.

به رغم اینکه دولت اوباما در سال 2011 و پس از اوج گیری تنش ها در سوریه روابط دیپلماتیک را با دولت اسد رد کرد، اما مالی تا زمانی که در کاخ سفید بود در دیپلماسی محدود با دمشق از کانال پشتی مشارکت داشت. ماللی دو بار با خالد ال احمد، متحد کمتر شناخته شده الاسد که به نظر می رسید مسئول تلاش برای ترمیم شهرت آسیب دیده سوریه در ایالات متحده و اروپاست، دیدار داشت. مالی از طریق نیر روزن، یک روزنامه نگار با روابط نزدیک با دمشق، با ال احمد دیدار کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، از مسلح کردن مخالفان سوری در روزهای اولیه جنگ و زمانی که در وزارت امور خارجه اوباما بود، حمایت کرد. مالی اما پس از ترک دولت اوباما از این سیاست انتقاد کرد.

مالی در فاصله سمت هایی که در زمان ریاست جمهوری های مختلف دموکرات داشت، برای گروه بین المللی بحران و اخیرا به عنوان رئیس و رئیس اجرایی این سازمان فعالیت کرده است.

مالی در نقش قبلی خود به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهوری پیشین بیل کلینتون در امور عرب و اسرائیل از سال 1998 تا 2001، تجربه زیادی را برای ورود به درگیری فلسطین و اسرائیل کسب کرد. او پیش از این پیشروی در کاخ سفید کلینتون، از سال 1994 تا 1996 در نقش مدیر شورای امنیت ملی برای دموکراسی، حقوق بشر و أمور بشردوستانه و در سال 1996 دستیار اجرایی مشاور امنیت ملی سندی برگر بود. مالی از 1991 تا 1992 پس از حضور در دانشکده حقوق هاروارد با اوباما، در دادگستری دادگاه عالی بایرون وایت مشغول به کار شد و به عنوان عضو شورای روابط خارجی در الجزایر کار کرد. مادر مالی در هیئت جبهه آزادسازی ملی الجزایر در سازمان ملل کار می کرد و پدر او یک روزنامه نگار مصری بود.

منبع: نشنال نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: کارزار اعمال فشار حداکثری ترامپ تحریم های آمریکا علیه ایران رژیم تحریم ها علیه ایران نماینده آمریکا در امور ایران دولت جدید جو بایدن حزب دموکرات امریکا


( ۱ )

نظر شما :