ابراز علاقه عربستان به تعامل با ایران؛ مفید، اما ناکافی

۰۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۹ کد : ۱۹۹۹۴۰۶ سرخط اخبار

سخنگوی دولت گفت: اعلام اشتیاق وزیر امور خارجه عربستان به تعامل با ایران استقبالی مفید، اما ناکافی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت آقای ربیعی در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی در خصوص موضع دولت درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه عربستان نیز گفت: اعلام اشتیاق وزیر امور خارجه عربستان به تعامل با ایران را استقبالی مفید، اما ناکافی از طرح‌های پیشین ایران در گسترش مناسبات دوستانه در منطقه می‌دانیم.
وی تصریح کرد: ما همواره اعلام کرده ایم که آماده گفتگوی با همه کشور‌های همسایه از جمله عربستان سعودی برای رفع اختلافات هستیم، اما تا وقتی به این اطمینان نرسیم که ذهنیت بازی حاصل جمع جبری صفر را کنار گذاشته اند، لفاظی‌های به ظاهر همکاری جویانه را بیش از حد جدی نمی‌گیریم.
اقای ربیعی گفت: تکرار این توصیه از طرف ما تازگی ندارد که چشم امید بستن به حمایت کشور‌های بیرون از منطقه برای هیچ کشوری امنیت و قدرت نمی‌آورد. البته این نوع ادعا‌های وزیر خارجه عربستان سعودی نوعی فرار از مسئولیت و لاپوشانی اشتباهات گذشته است.
وی افزود: امیدوارم روزی برسد که همسایگان ما در عربستان سعودی به الزامات «تعامل دوستانه» پایبند باشند و برای نشان دادن حسن نیت خود از ادبیات شایسته تری که بازتاب اراده واقعی برای آغاز تعامل سازنده باشد.
اقای ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص سیلی خوردن دو روز قبل یک سرباز به دست یک نماینده مجلس و واکنش دولت به نقض حقوق شهروندی گفت: همانگونه که فرمانده محترم پلیس راهور تهران اعلام کرده کار سرباز کاملاً قانونی بوده و بنابر اظهار مسئولان ناجا مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی وجود دارد.
وی افزود: اصل بر رعایت قانون است و همه در برابر قانون مساوی هستند. اتفاقی که افتاد خلاف قانون، مقررات و خلاف اخلاق است و امید است برای دفاع از سربازان وطن رسیدگی کامل از طرف مجلس و محاکم قضایی صورت بگیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص شکایت از دولت به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره ابهامات پرداخت یارانه‌ها نیز گفت: پیشرفت‌های تکنولوژی در دنیای امروز، کاربرد فناوری اطلاعات جهت ارائه خدمت به مردم و امکان شفافیت، تهیه و صحت و سقم گزارش‌ها را بالا برده است. فلسفه دولت الکترونیک نیز همین سهولت و استفاده از تکنولوژی است.
وی افزود: پیشتر در خصوص یارانه معیشتی گفتم که حدود ۴۰ میلیون نفر شناسایی شدند. بر اساس بررسی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۹ میلیون نفر مشمولین کمیته امداد وبهزیستی براساس طرح کلی، نفری ۱۲۰ هزارتومان دریافت می‌کنند. علاوه بر آن ۹ میلیون نفر، تاکنون به حدود ۲۶ میلیون نفر نیز یارانه یکصد هزار تومانی پرداخت شده است و الباقی نیز انجام خواهد شد.
اقای ربیعی گفت: قطعا چنین حجم از فعالیتی با سامانه‌های دقیق و بانک‌های اطلاعاتی قابل اجرا و رصد است. اظهاراتی، چون در یک محله مردم گفتند یارانه نگرفته اند و یا در هر خانه‌ای را بزنی می‌گویند بیکار داریم و آمار اشتغال غلط است یا ناشی از یک بهره برداری سیاسی به قصد استفاده ابزاری از مشکلات مردم است و یا ناشی از نشناختن تحولات تکنولوژی و پیشرفت‌های کشور در زمینه زیرساخت اطلاعات.
وی افزود: در هر حال بار دیگر تاکید می‌کنیم در خصوص یارانه معیشتی به جای اظهار نظر‌های کلی و غیرقابل رصد و پیگیری اگر ابهامی در مورد تعداد گیرندگان وجود دارد از راه اصولی و مسیر درست اداری از وزارت کار استعلام کنند. نمی‌دانیم چرا عده‌ای تا این حد دنبال ایجاد ناامیدی در جامعه هستند.
سخنگوی دولت همچنین در خصوص علت گرانی‌ها با وجود کاهش نرخ دلار گفت: در خصوص کاهش قیمت دلار و اثر آن روی قیمت‌های سایر کالا‌ها که مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر نرخ ارز هستند با توجه به ثبات حاکم بر بازار ارز و سیاست‌های با ثبات پولی بانک مرکزی قطعا کاهش قیمت‌ها هدفمند با تاخیر اتفاق خواهد افتاد. اما در خصوص دلایل عدم کاهش قیمت برخی کالا‌ها علیرغم کاهش نرخ ارز نکاتی قابل بیان است.
وی افزود: بطور کلی فرآیند واردات از زمان تخصیص ارز و به تبع آن تامین ارز و انتقال ارز بویژه در شرایط تحریم زمان بر می‌باشد؛ لذا اثر کاهش نرخ ارز با وقفه در بازار محقق خواهد شد. به گونه‌ای که اثر ثبت سفارش کالا‌های جدید با نرخ ارز کاهش یافته، پس از اتمام موجودی کالا‌های قبلی، در بهای تمام شده واردات یا تولید متاثر از مواد اولیه وارداتی اثر خواهد گذاشت.
اقای ربیعی گفت: در خصوص گوشت قرمز نیز توجه به اینکه در فصل زمستان خوراک دام منطقا بیش از فصل تابستان است نوسان در این خصوص وجود داشته است. همچنین در خصوص حمایت از اقشار آسیب پذیر و براساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار سهمیه‌های مرتبط با برنج، شکر و روغن براساس برش استانی تعیین و با قیمت ترجیحی توزیع می‌شود.
وی اضافه کرد: همچنین قابل ذکر است که اعلام قیمت اقبال ارز ۱۷۵۰۰ تومان توسط مجلسیان، باعث انبار شدن کالا‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومان برای انتظار قیمت بالاتر شده است.


نظر شما :