نماینده دولت بایدن در امور ایران کیست؟

۰۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۹۹۹۳۲۲ سرخط اخبار

«تام کاتن» سناتور جمهوری خواه از احتمال تعیین « رابرت مالی » به عنوان نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران ابراز نگرانی کرد و او را «همدل با ایران و دشمن اسرائیل» خواند.

به گزارش ایرنا، کاتن در صفحه خود در توئیتر با این ادعا که « اگرمالی بیاید مقامات ایرانی احساس خوش شانسی می کنند»، افزود: مالی از نیروهای امنیتی دولت باراک اوباما است و دو سال پیش هم با ظریف در نیویورک دیدار کرده است.

این یکی از آخرین واکنش های معنادار و زودهنگام به احتمال برگزیده شدن رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه دولت جدید آمریکا درامور ایران است .

این سناتور جمهوری‌خواه گفت: انتصاب افراطی‌هایی چون "مالی" دروغ همه سخنان رئیس جمهوری بایدن و تونی بلینکن(وزیر خارجه پیشنهادی بایدن) برای وحدت آمریکایی ها را نشان می‌دهد.

اما برخلاف سناتور کاتن ، «ایلان گلدنبرگ » مدیر اجرایی مرکز امنیت آمریکای جدید تاکید دارد که در صورت انتصاب رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، طرف آمریکایی خوش شانس خواهد بود که مالی این مسئولیت را برعهده بگیرد.

ایلان گلدنبرگ گفت:رابرت مالی یکی از بهترین متفکران و سیاست‌گذاران سیاست خارجی آمریکا است که ما داریم، او یکی از بهترین‌ها در اجرای تعهدات رئیس جمهوری بایدن برای بازگشت به برجام خواهد بود. ما خوش‌شانس خواهیم بود که او را دراین مسئولیت داشته باشیم.

گفته می شود که « جوبایدن» رئیس جمهوری جدید آمریکا در نظر دارد تا نماینده‌ ویژه‌ای را در امور ایران انتخاب کند و می‌تواند آغازی برای حل مناقشه‌ای باشد که حامیان و مجریان ناکام «سیاست فشار حداکثری» روی دستشان گذاشته‌اند.

گفته می‌شود، بایدن قصد دارد رابرت(راب) مالی راکه اکنون رئیس گروه بین‌المللی بحران است به عنوان نماینده ویژه خود در امور ایران تعیین کند.

او قرار است جایگزین بدنامانی چون برایان هوک و الیوت آبرامز ‌شود که در مدت سه سال مجری تروریسم اقتصادی و دولتی آمریکا علیه مردم ایران بودند.

"مالی" زندگی‌نامه خود را اینگونه توضیح می دهد: پدربزرگ و مادربزرگ من از سوریه و اروپای شرقی هستند، پدر من یهودی ملی‌گرای عرب اهل مصر بود. من در ایالات متحده متولد شدم و بیشتر دوران جوانی‌ام را در فرانسه زندگی کردم.

وی ادامه می‌دهد: استقلال ، مقاومت آن در برابر استبداد رای و رد همه موانع اعم از ملی، فرقه‌ای یا قومی، ویژگی‌های گروه بحران بود که برای نخستین بار در ۱۶ سال پیش هنگامی که برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی آن را بنیان نهادم، مرا به سوی این گروه کشاند.

مدیرگروه بین‌المللی بحران همچنین دیگر ویژگی های این گروه را بی واسطه بودن با روزنامه‌نگاری، ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه و پیشنهادهای سیاستی شفاف و عملی آن دانست.

رابرت مالی از حضور خود در دو دولت دموکرات بیل کلینتون و باراک اوباما هم سخن گفته و آن را فرصتی برای درک بهتر از چگونگی کارکرد جهان دانسته اما معتقد است در دولت ترامپ با محدود کردن تماس‌هایش، توانایی ارتباط او با همه طرف‌ها را نیز ضعیف کردند و همچنین فرار از تله فکری یک گروه را که در برخی مواقع اختلاف نظرهای گسترده‌ای هم دارند، دشوار می‌سازد.

وی در باره محدودیت‌های درون دولت آمریکا اینگونه مثال می‌زند که آیا امروز دیگران باید تحریم شوند یا فردا مجازات شوند. آیا رقبای ژئوپلیتیک را به شدت محکوم کنید یا اینکه متحدان را ضعیف کنید یا هیچ یک.

رابرت مالی که زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون به کاخ سفید راه یافته بود، در سال ۲۰۰۸ در پی خبرهایی مبنی بر دیدار با اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از ستاد انتخاباتی اوباما کنار گذاشته شداما در سال ۲۰۱۴ به عنوان مشاور عالی اوباما در امور خاورمیانه به خدمت گرفته شد.


( ۲ )

نظر شما :