پلوسی تیم استیضاح ترامپ را معرفی کرد

۲۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۷ کد : ۱۹۹۹۰۰۸ سرخط اخبار

در شرایطی که مجلس نمایندگان آمریکا امروز (چهارشنبه) برای رای‌گیری درباره استیضاح دونالد ترامپ به اتهام تحریک آشوب در کنگره آماده می‌شود، نانسی پلوسی ۹ دموکرات را به عنوان مسئولان روند استیضاح معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل،  مسئولان روند استیضاح، پرونده مجلس نمایندگان را در کمیسیون قضایی سنا مطرح می‌کنند. پلوسی مشخص نکرد که مفاد استیضاح چه زمانی به سنا ارسال خواهد شد.

جمی راسکین، استاد سابق حقوق قانون اساسی به عنوان مدیر اصلی استیضاح تعیین شد. دیگر نمایندگان دموکرات شامل دیانا دیجت (کلورادو)، دیوید سیسیلین (رودآیلند)، خواکین کاسترو (تگزاس)، اریک اسوالول (کالیفرنیا)، تد لیو (کالیفرنیا)، جو نگوس (کلورادو)، مادلین دین (پنسیلوانیا) و دل استیسی پلاسکت (ویرجین آیلند) هستند.

نانسی پلوسی در بیانیه‌ای گفت: این وظیفه در چارچوب قانون اساسی و وظایف میهنی بر دوش آنهاست تا پرونده استیضاح و برکناری این رئیس جمهوری را ارائه دهند. آنها این کار را با عشق فراوان به کشور، عزم راسخ برای محافظت از دموکراسی و وفاداری به سوگندمان به قانون اساسی انجام می‌دهند.

مجلس نمایندگان آمریکا امروز یک بند استیضاح را به رای می‌گذارد که تصریح می‌کند، ترامپ با تحریک جمعیت هوادارانش به تلاش برای کارشکنی در کار کنگره که در حال تایید پیروزی بایدن از طریق آرای آلکترال بود، یک حمله به دولت را به راه انداخت.

مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه سه‌شنبه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که خواستار استفاده از متمم بیست و پنجم قانون اساسی علیه ترامپ است. این فرایند نیازمند آن است که معاون رئیس جمهوری آمریکا و اکثریت کابینه ترامپ با برکناری فوری ترامپ از قدرت موافقت کنند.

با این حال، مایک پنس که ششم ژانویه از سوی برخی آشوب‌طلبان مورد انتقاد قرار گرفته و برخی هم خواستار اعدام او بابت امتناع از توقف شمارش آرای الکترال شدند، گفته است که تنها یک هفته مانده به پایان دوره ترامپ از متمم بیست و پنجم استفاده نخواهد کرد.

قدم بعدی دموکرات‌ها

انتظار می‌رفت که مایک پنس با درخواست دموکرات‌ها برای برکناری فوری ترامپ مخالفت کند. به همین دلیل آنها در دومین قدم خود را آماده کرده‌اند که روند استیضاح ترامپ را آغاز کنند. روند رسمی استیضاح قرار است امروز چهارشنبه ۱۳ ژانویه رسما در مجلس نمایندگان آغاز شود. از آنجا که اکثریت این مجلس در دست دموکرات‌هاست، استیضاح در این مرحله احتمالا بدون مشکل پیش می‌رود اما در مجلس سنا باید با آرای دو سوم سناتورها برکناری ترامپ تصویب شود. 

اینکه دوسوم نمایندگان سنا به استیضاح ترامپ رأی دهند دور از انتظار نیست. تا کنون چند سناتور جمهوری‌خواه علنا گفته‌اند که با استیضاح ترامپ موافقند از جمله لیز چنی، سناتور بانفوذ و دختر دیک چنی، معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا در زمان جرج بوش.

او گفته است: «هرگز تا کنون خیانتی بزرگتر از این از طرف روسای جمهوری ایالات متحده رخ نداده است.» به گفته لیز چنی، ترامپ اراذل و اوباش را تحریک کرده که به کنگره حمله کنند. او تصریح کرده که به استیضاح ترامپ رأی خواهد داد.

همچنین جان کاتکو و آدام کینزینگر رأی مثبت خود را برای استیضاح ترامپ اعلام کرده‌اند. به گزارش نیویورک تایمز رهبر جمهوری‌خواهان سنا، میچ مک کانل نیز از اینکه دموکرات‌ها دومین استیضاح علیه ترامپ را به جریان بیندازند ابراز خشنودی کرده است چرا که به گفته او بدین ترتیب برای حزب جمهوری‌خواه آسانتر خواهد بود که از دست ترامپ خلاص شود.

در صورتی که روند استیضاح آغاز شود، ترامپ اولین رییس جمهوری ایالات متحده خواهد بود که دوبار استیضاح شده است. بار اول به دلیل ماجرای اوکراین و تلاش او برای وادار کردن این کشور به اقدام قضایی علیه پسر جو بایدن با ابزار کمک مالی آمریکا به اوکراین بود.

تنها یک هفته به پایان دوره کاری ترامپ باقی مانده است اما در صورتی که این استیضاح به ثمر برسد او  از نامزدی مجدد برای پست‌های فدرال محروم خواهد شد. همچنین حقوق مادام‌العمر و تامین محافظان شخصی او نیز لغو می‌شود.


( ۲ )

نظر شما :