غنی سازی ۲۰ درصدی از نگاه خبرگزاری نیکی

افزایش تنش راهکار مناسبی برای ایران نیست

۲۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۸۹۳۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای
دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ به طور یک جانبه از توافق هسته ای خارج شد و تحریم های اقتصادی را علیه ایران از سر گرفت. اما جو بایدن، رئیس جمهوری بعدی آمریکا به شرط پایبند بودن ایران به تعهدات توافق هسته ای برای بازگشت به توافق رویکردی مثبت نشان داده است. بنابراین ممکن است ایران با افزایش غنی سازی اورانیوم بخواهد آمریکا را به لغو تحریم ها و بازگشت به توافق هسته ای مجبور کند و بدین ترتیب از انزوای بین المللی رهایی یابد. چنانچه ایران چنین اندیشه ای در سر داشته باشد و به آن عمل کند،‌ این اقدام ایران مغایر با از سرگیری گفت وگوها برای بازگشت به توافق هسته ای خواهد بود و باعث بغرنج تر شدن مسائل میان دو طرف خواهد شد. 
افزایش تنش راهکار مناسبی برای ایران نیست

دیپلماسی ایرانی: ایران تولید اورانیوم با غلظت بیست درصد را آغاز کرده است. انحراف بیش از حد ایران از محدودیت های تعیین شده در توافق هسته ای اقدام خطرناکی است. ایران نباید تنش را در خاورمیانه افزایش دهد. ایران باید از تحریک ها خودداری کند و توافق هسته ای را به مسیر درست برگرداند. چنانچه غلظت اورانیوم ایران تا سطح بیست درصد افزایش یابد، دستیابی به غلظتی که برای ساخت بمب اتمی لازم است، آسان خواهد شد. این در حالی است که در توافق هسته ای که در سال 2015 امضا شد، حداکثر غلظت برای تولید اورانیوم غنی شده در ایران، سه و شصت و هفت صدم درصد تعیین شده است. 

با آغاز غنی سازی بیست درصد اورانیوم،‌ توسعه برنامه های هسته ای ایران به وضعیت پیش از سال 2015 که توافق هسته ای امضا شده برگشته است. آمریکا این اقدام ایران را «‌تلاشی برای تشدید باج گیری هسته ای»‌ خواند و از آن انتقاد کرد. همچنین جامعه بین الملل هم از اینکه ایران غنی سازی بیست درصدی اورانیوم را آغاز کرده، نگران است.  

دولت ترامپ در سال 2018 به طور یک جانبه از توافق هسته ای خارج شد و تحریم های اقتصادی را علیه ایران از سر گرفت. اما جو بایدن، رئیس جمهوری بعدی آمریکا به شرط پایبند بودن ایران به تعهدات توافق هسته ای برای بازگشت به توافق رویکردی مثبت نشان داده است. بنابراین ممکن است ایران با افزایش غنی سازی اورانیوم بخواهد آمریکا را به لغو تحریم ها و بازگشت به توافق هسته ای مجبور کند و بدین ترتیب از انزوای بین المللی رهایی یابد. چنانچه ایران چنین اندیشه ای در سر داشته باشد و به آن عمل کند،‌ این اقدام ایران مغایر با از سرگیری گفت وگوها برای بازگشت به توافق هسته ای خواهد بود و باعث بغرنج تر شدن مسائل میان دو طرف خواهد شد. 

قدرت جناح محافظه کار تندرو و ضد آمریکایی در ایران بر اثر تحریم های اقتصادی افزایش یافته است. ماه دسامبر سال گذشته مجلس شورای اسلامی به رهبری جناح محافظه کار تندرو قانون جدیدی درباره توسعه برنامه های هسته ای تصویب کرد. البته این تنها اقدامی نیست که ایران برای افزایش تنش انجام داده است. سپاه پاسداران ایران یک نفتکش کره جنوبی را هم در اطراف تنگه هرمز توقیف کرده است. به نظر می رسد ایران با توقیف کشتی کره جنوبی در نظر دارد سپرده بانکی این کشور را که بر اثر تحریم های آمریکا در کره جنوبی بلوکه شده است، دریافت کند. 

از سوی دیگر دولت ترامپ از اواخر سال گذشته با اعزام زیردریایی هسته ای و بمب افکن های راهبردی به خاورمیانه، فشارها را علیه ایران افزایش داده است. اما بازگشت ایران به جامعه جهانی نه با اقدام های تحریک آمیز بلکه از طریق مذاکره مسالمت آمیز تحقق خواهد یافت. بنابراین هر دو طرف باید با آرامش و به دور از تنش این مسیر را پیدا و طی کنند.

منبع: نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پرونده هسته ای ایران غنی سازی 20 درصد ایران و امریکا خروج امریکا از برجام تحریم های ایران بازگشت امریکا به برجام جو بایدن دونالد ترامپ کاهش تعهدات ایران در برجام مصوبه مجلس


( ۴ )

نظر شما :

زیتون ۲۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۶
اینا مردم ایران را چی فرض کردن .....بابا ضریب هوشی مردم ایران طبق یه تحقیق علمی متوسطه نه خیلی کم.....در ضمن راکتور تهران قابلیت بازطراحی سوخت برای 90 درصد را دارد .....مثل راکتورهای زیردریایی .....
سهراب سپهری ۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰
زیتون جان فکر میکنی با ادامه این وضعیت اقتصادی و گرسنگی ضریب هوشی برا مردم میمونه اصلا ادم گرسنه نمیتونه راه بره چه برسه اونوقت ضریب هوشی میمونه براش