در پی ایجاد بحران دموکراسی

ترامپ دنبال چیست؟

۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۹۸۹۲۹ آمریکا انتخاب سردبیر
پرستو بهرامی راد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: زمانی که شمارش آراء در ایالت‌های مختلف به پایان رسید و پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مشخص شد، دونالد ترامپ شروع به ایجاد جنجال‌های مختلف کرد. در واقع او معتقد به تقلب در انتخابات پستی است. در اوایل امر بسیاری از جمهوری‌خواهان همراه او بودند، اما به مرور بسیاری به دلیل رفتارهای تنش‌زای او از ترامپ فاصله گرفتند. شاهکار ۶ ژانویه در کنگره را می‌توان پایان کار این ماجرا دانست.
ترامپ دنبال چیست؟

نویسنده: پرستو بهرامی راد، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: عصر خونین کنگره آمریکا در واقع نمایی از بحران دموکراسی در آمریکای دوران ترامپ دارد. با این حال مسئله اصلی این است که دونالد ترامپ با قبول نکردن شکست در انتخابات به دنبال چه بوده است؟

زمانی که شمارش آراء در ایالت‌های مختلف به پایان رسید و پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2020 مشخص شد، دونالد ترامپ شروع به ایجاد جنجال‌های مختلف کرد. در واقع او معتقد به تقلب در انتخابات پستی است. در اوایل امر بسیاری از جمهوری‌خواهان همراه او بودند، اما به مرور بسیاری به دلیل رفتارهای تنش‌زای او از ترامپ فاصله گرفتند. شاهکار 6 ژانویه در کنگره را می‌توان پایان کار این ماجرا دانست، چون در حال حاضر حتی لیندزی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی و از یاران نزدیک ترامپ نیز از او رویگردان شده و گفته: «دیگر کافی است!».
 
دونالد ترامپ جدای از خصوصیات اخلاقی خاصی که دارد، در واقع سعی کرد اهدافی را در جریان انتخابات دنبال کند. او در مرحله نخست برای ماندن در کاخ سفید تا آخرین نفس جنگید و سعی کرد اتاق بیضی شکل را ترک نکند. اما به نظر می‌ رسد با حمله هوادارانش به ساختمان کنگره شرایط از دستش خارج شد و در جلسه مجدد کنگره که به تأیید آرای الکترال منجر شد به خوبی می‌توان شکست استراتژی ترامپ برای تقلب دانستن انتخابات را مشاهده کرد. اما آیا دونالد ترامپ هدف دیگری را از پس این تحرکات دنبال می‌کرد؟

انتظار برای انتخابات 2024

دونالد ترامپ بعد از شکست بارها اعلام کرده است که در 2024 باز به کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا برمی‌گردد. او در انتخابات 2016 با جذب آرای تندروهای آمریکایی توانست در مقابل هیلاری کلینتون پیروز شود. به همین دلیل اهدافی که در چند وقت اخیر دنبال می‌کند، به نظر می‌رسد برای جذب و نگه‌داری آراء تندروهای آمریکایی است. 

البته اگر ترامپ برای انتخابات 2016 کاندید نشود، به احتمال زیاد ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید خواهد شد. بر همین اساس احتمال برنامه‌ریزی ترامپ برای دخترش نیز وجود دارد.

در واقع ترامپ در چند ماه اخیر برای راضی نگه داشتن آوانجلیست‌ها و تندروهای آمریکایی کارهای زیادی انجام داده است؛ حتی دنباله این داستان را در تحرکات خاورمیانه می‌توان دنبال کرد. دونالد ترامپ منافع تندروهای اسرائیلی و آمریکایی را به خوبی تأمین کرده است و به همین دلیل امروز هواداران او با خشونت وارد کنگره آمریکا می‌شوند. ترامپ سعی دارد از آمریکایی تندرو و جدید رونمایی کند که مورد رضایت تندروهای آمریکا خواهد بود. در واقع ترامپیست دیگر به یک دیدگاه تبدیل شده است و ترامپ این را خوب می‌داند و همچنین می داند که سبد رأی او آسان مال دیگران نمی‌شود.

نتیجه پایان کار ابتذال

در حال حاضر نتیجه کار ترامپ ثمره‌ای جزء ابتذال نداشته و سرانجام آن در تصاویر داخل کنگره به خوبی نمایان است. تصاویری که باعث شد حتی جمهوری‌خواهان همراه او هم دست از حمایت کردن بردارند و در آخر کنگره جو بایدن را رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا معرفی کند. همچنین پس از تأیید پیروزی بایدن در کنگره، ترامپ مجبور شود که 4 صبح در بیانیه‌ای اعلام کند در روز 20 ژانویه قدرت را به بایدن تحویل خواهد داد. 

در واقع ترامپ شکافی عمیق در حزب جمهوری‌خواه ایجاد کرده و فضای دو قطبی در جامعه آمریکایی بوجود آورده است که به نظر نمی‌رسد به همین جا ختم شود. در واقع ارثیه ناگواری برای جو بایدن و تیمش باقی گذاشته است.

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری امریکا حمله به کنگره آمریکا حزب جمهوری خواه


( ۹ )

نظر شما :