بغداد با شتاب به آنکارا نزدیک می شود

عراق، آذربایجانی دیگر برای ترکیه!

۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۹۸۴۶۱ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: علی دینی ترکمانی
علی دینی ترکمانی در یادداشتی می نویسد: ترکیه با توجه به ساختار متنوع تولیدات کارخانه‌ای با مزیت رقابتی بالا همان کاری را با صادرات ایران خواهد کرد که در آسیای میانه کرد. اگر عربستان توانایی حمایت مالی بالا و زیرساخت‌سازی‌ها و تامین ورزشگاه‌ها و بیمارستان‌های اهدایی را دارد و بر افکار عمومی عراق تاثیر می‌گذارد، ترکیه توانایی تامین نیازهای کالایی و خدمات فنی مهندسی عراق و مشارکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری آن، با رعایت استانداردهای اروپایی را دارد. امری که رویای تبدیل عراق به ترکیه را در افکار عمومی این کشور احتمالا خلق می‌کند و موجب ایجاد شکاف بیش‌تر میان آنان و ایران می‌شود.
عراق، آذربایجانی دیگر برای ترکیه!

دیپلماسی ایرانی: اخیرا اتفاق مهمی در مناسبات ترکیه و عراق رخ‌ داد که در سایه داستان شعر "آراز" در آذربایجان، مورد توجه قرار نگرفت در حالی که بسیار مهم و کاملا هم‌سو با آن است. 

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در راس هیئتی به آنکارا رفت و اردوغان با تشریفاتی عالی، از وی، استقبالی در سطح رئیس دولتی برجسته کرد. موافقتنامه‌های اقتصادی و امنیتی منعقد شد و آنچه باید به عنوان خطوط اشتراک راهبردی دو کشور بیان شوددر مصاحبه مطبوعاتی مشترک ذکر شد. 

اردوغان: "ترکیه اهمیت خاصی برای حفاظت از تمامیت ارضی عراق قائل است و آماده ارائه هرگونه کمک برای روند بازسازی این کشور است... ما تمامی اقشار ملت عراق را صرف نظر از طایفه و قومیت، برادر خود می‌دانیم و امکان افزایش حجم تجارت میان دو کشور به سالانه ۲۰ میلیارد دلار وجود دارد... با ترمیم خط لوله تخریب شده توسط داعش، ما می‌خواهیم نفت کرکوک را با مقادیر بیشتری به بازارهای جهانی تزریق کنیم.... مسئله آب باید زمینه‌ای برای همکاری میان دو طرف باشد نه درگیری و منازعه".

الکاظمی: "شرکت‌های ترکیه‌ای سهم مهمی در سرمایه‌گذاری در عراق دارند و ما اجازه انجام هیچ عملیاتی از خاک عراق علیه ترکیه را نمی‌دهیم.... ما خواستار افزایش میزان شراکت با ترکیه هستیم و توافقنامه‌هایی را با آنکارا امضا کرده‌ایم." (ایسنا، ۲ دی)

ترکیه به‌رهبری رهبران قبلی و فعلی، در کنار رفتارهای غیرقابل قبولی چون سرکوب خونین کردها، از زاویه تامین منافع ملی این کشور و گسترش دامنه‌ نفوذ منطقه‌ای آن، بدون درگیر شدن در جنگی، در مجموع بسیار خوب عمل کرده است. اگر بتواند با عبور از ایدئولوژی آتاتورکیسم و ناسیونالیسم افراطی، مساله‌ مطالبات کردها را به‌روشی دموکراتیک حل کند، بعید نیست که به الگویی بسیار موفق برای جهان اسلام و غیر اسلام تبدیل شود. 

در مناقشه قره‌باغ، با هماهنگی با روسیه، ارمنستان را وادار به تسلیم می‌کند و جمهوری آذربایجان را بیش‌تر از قبل تحت سیطره‌ خود در می‌آورد. حالا نوبت عراق است. امتیازی در مورد آب دجله و فرات می‌دهد و سه امتیاز مهم می‌گیرد:

۱. نفوذ اقتصادی و سیاسی در عراق

۲. هدایت عراق به کنترل نوار مرزی

۳. کاهش نفوذ ایران در عراق

از این پس، بازار عراق که تا پیش از خروج دونالد ترامپ از برجام تا حد زیادی در اختیار ایران بود و حتی امکان دور زدن بخشی از تحریم‌ها را ممکن می‌کرد، با سرعت بیش‌تری از ایران فاصله می گیرد، در اختیار دو رقیب منطقه‌ای، عربستان و ترکیه، قرار خواهد گرفت.

فروردین ۹۸ در مطلبی با عنوان "حرکت آرام عراق به سوی جبهه‌ عربستان و چشم‌انداز مناسبات قطر و سوریه با عربستان" ذکر کردم که عراق آرام آرام در حال جدا کردن مسیر راهبردی خود از مسیر ایران است. 

ترکیه با توجه به ساختار متنوع تولیدات کارخانه‌ای با مزیت رقابتی بالا همان کاری را با صادرات ایران خواهد کرد که در آسیای میانه کرد. اگر عربستان توانایی حمایت مالی بالا و زیرساخت‌سازی‌ها و تامین ورزشگاه‌ها و بیمارستان‌های اهدایی را دارد و بر افکار عمومی عراق تاثیر می‌گذارد، ترکیه توانایی تامین نیازهای کالایی و خدمات فنی مهندسی عراق و مشارکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری آن، با رعایت استانداردهای اروپایی را دارد. امری که رویای تبدیل عراق به ترکیه را در افکار عمومی این کشور احتمالا خلق می‌کند و موجب ایجاد شکاف بیش‌تر میان آنان و ایران می‌شود.

این کشور، صرف نظر از نقدهای وارد بر آن،  تا حدی درک درستی از قدرت  و امنیت ملی دارد.  تا جایی که امکان دارد در تله‌ برخوردهای نظامی رو در رو نمی‌افتد. وقتی جنگنده‌ روسیه را زد با عذرخواهی رسمی مانع از تبدیل آن به جنگی رو در رو شد. تلنگری به اسرائیل می‌زند ولی آن‌قدر پیش نمی‌رود که روابط دیپلماتیک خود را قطع کند. با آمریکا در مورد مسائل مختلف چالش پیدا می‌کند و خط و نشان می‌کشد ولی در زمان مناسب نرمش نشان می‌دهد. در همه‌ جبهه‌های همسایگی مناقشه دارد ولی درگیری مستقیم ایجاد نمی‌کند. سعی می‌کند با اتکا به برآیندی از مولفه‌‌های قدرت ملی (اقتصادی، دیپلماسی و نظامی) منافع ملی خود را  تامین کند.

حزب عدالت و توسعه نمونه‌ای از احزابی است که اسلام سیاسی را نمایندگی می‌کنند. ولی برخلاف بنیادگرایان است که با تعصب روی باورهایی، توانایی درک درست مسائل و برقراری ارتباط با نیروهای مختلف در ورای باورهای دینی را ندارند. تنها مشکل این حزب و اردوغان که میراث سیطره‌ آتاتورکیسم هست، ناتوانی در تعامل صحیح با گروه اجتماعی کردهاست که ناشی از پیوند زدن امنیت ملی با قومیت‌گرایی ضد کرد است و نه مرزبندی دینی. 

آیا در چشم‌انداز، عراق را می‌توان آذربایجانی دیگر دید؟ با توجه به آنچه ذکر شد بعید نیست ترکیه با سرعت بیشتری در این کشور نفوذ و با تامین بهتر نیازهای رفاهی مردم آن، عراق را نیز با خود همراه کند.

علی دینی ترکمانی

نویسنده خبر

 اقتصاددان و عضو هیأت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و عراق ایران و ترکیه ترکیه و عراق ترکیه و آذربایجان مصطفی الکاظمی رجب طیب اردوغان بغداد آنکارا


( ۱۴۶ )

نظر شما :

علی ۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۱
حزب عدالت و توسعه برنامه و مذاکرات مفصلی با گروههای کرد بخصوص پ ک ک داشتند تا در چهار چوب دموکراسی حق و حقوق کامل کردها را بدهند ولی گروههای تروریستی با حمله به ارتش و غیر نظامیان به این برنامه صلح ملی ضربه زدند . گروه تروریستی پ ک ک حاضر به پیوستن به پروسه صلح نبود چون منافع انها از ترانزیت بزرگ مواد مخدر و آدم ربایی و حمله به ارتش های سه کشور بزرگ ایران ترکیه عراق بود . مشکل کردهای ترکیه وجود این گروهکهای تروریستی است نه عدم مذاکره ترکیه با کردها . کردها الان در ترکیه تلویزیون سراسری کردی دارند از لحاظ توزیع قدرت و ثروت اختلاف فاحشی یه نسبت جمعیت ۷ درصدی خود ندارند.
امیر ۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۱
قیاس عراق با آذربایجان مستعمره ترکیه درست نیست در آذربایجان هم مذهبی و سکولار قومیتی رفتار و عمل میکند (اصولاً مخالفی نیست )و نقطه قوت ترکیه در این کشور است حتی واسطه رابطه با اسراییل میشوند برای ترکیه .اما عراق چنین نگرشی عمیقی نیست (غیر از ترکمنها و گروهی از اعراب سنی )نگرانیها و هشدارها و مخالفتهایی با ترکیه به گوش می‌رسد از نگرانی تکمیل سد ایسلو و کاهش آب دجله و فرات تا پایگاهها نظامی در عراق و میله بزرگتر در خصوص کردها ،مهمترین بخش سفر الکاظمی ایجاد مرز با ترکیه بدون عبور و نظارت از کردستان که حتی نگرانی کردها حامی ترکیه از کاهش درآمد اقلیم از این گذرگاههای تجاری در پی داشته است .جنگ ترکیه و کردها از زمان تأسیس حکومت ترکی آتا ترک و انکار هویت و تاریخ آنها بود که تمام احزاب از ملی گرا سکولار و مذهبی حمایت میکند از این جنگ این حاصل همان تفکرات پانترکی که آتا ترک هدیه مردم ترکیه کرد هرچند شوی شبکه کردی زبان و ورود نماینده کرد به مجلس ترکیه (آنهم با جمعیت ۳۰تا۳۵میلیون نفری کردها در ترکیه طبق آمار جهانی )هم تحت تأثیر فشار اروپا بر ترکیه دانست که لازمه احترام به عقاید و تفکرات و نگرش سیاسی زبانی و قومیتی مجبور به اطاعت از آن شد وضعیت شرق ترکیه با هیچ یک از مناطق ترکیه قابل قیاس نیست
رحمت ۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۲
به امیر. ۱۷،۴۱، علاوه بر اتاترک،حافظ اسد وپسرش بشار هم اکراد را برسمیت نمیشناختند،وهنوز هم اکراد سوریه شناسنامه ندارند ،وقانونا تبعه سوریه محسوب نمیشوند،. چرا؟. در جنگ جهانی اول ساکنین بومی و اولیه مناطقی که الان اکراد در تصرف دارند مربوط به ارامنه و آسوریان بود،ولی بعلت خیانت واهانت به دولت عثمانی در حین جنگ جهانی اول ،دولت عثمانی هم مجبور شد ارامنه و آسوریان را جلای وطن و کوچاندن به سوریه وسایر نقاط کردند،ولی اکراد عراق وحتی ایران از فرصت استفاده کردند و به اشغال سرزمینهای خالی از سکنه ارامنه و آسوریان روی اوردند،بطوریکه الان ارامنه در مجامع بین المللی خواستار عودت سرزمینهای اشغالی اکراد را دارند((وان،دیاربکر،سیرت قارص،حکاری...)) خوب حالا اولویت با کیست،بایستی جامع جهانی تکلیف نهایی این موضوع را بکند،والا نمی توان سرزمین دیگران را به اکراد تسلیم کرد.وطن کردی هم نباید بر روی سرزمین دیگران بنا شود.
خسرو ۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۱
دولت ترکیه بعد ازکودتا و برنامه چند ساله ی ، دفاع از منافع ملی غیر قابل اجتناب مانند شرق مدیترانه و لیبی و قره باغ و ناکام گذاشتن امریکا و پ ک ک در تجزیه سوریه و بالاخره شکست تجزیه طلبان پ ک ک به آرامش نسبی رسیده و درحال برنامه ریزی جدید برای روابط فعالتر اقتصادی است ، و نگرانی نویسنده بی مورد است هیچ ریسکی در روابط بهتر منطقه ای بین همسایه ها ایران را تهدید نمی کند و روابط ایران و عراق بسیار ریشه ای و مستدل است اگر آن را با فیس وافاده نژادی خراب نکنیم
بابک ۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۳
مقاله بسیار خوبی بود.اما کمی افراط و تفریط را نیز به همراه داشت.شیوه حرکت سیاسی حزب عدالت و توسعه بسیار هوشمندانه و می توان گفت ضد استکبار هست.متاسفانه ما نیز به جای همسویی با این حرکت سعی در تخریب آن داریم.اگر تورکیه در عراق و آذربایجان حضور نداشته باشد مطمئنا جا برای نفوذ کشورهای غربی افزایش پیدا می کند.از طرفی کشور ایران از علوم و تکنولوژی روز جهانی بسیار عقب ماندهاست و اگر تا امروز هم در این کشورها حضور دلشت نه به خاطر کیفیت فنی و خدمات مناسب بلکه فقط به دلیل شرایط سیاسی حاکم در روابط بین ایران و کشور ثانی بوده و مطمئنا در صورتی که کشورهای ثانی سطح روابط سیاسی خود را با ایران کاهش بدهند به همان اندازه هم می توان گفت از شر تکنولوژی کهنه ایران رها خواهند شد.البته این گونه ادبیات بنده شایدزننده و نامناسب باشد اما کاملا با واقعیت منطبق هست و کشورهای ثانی به دنبال تکنولوژی برتر هستند.در خصوص کردها نیز باز کارشناس محترم تحلیل سطحی را عنوان فرموده اند.همان طور که کشور ایران با یک شعر خوانی چنان برآشفته می شوند بسیار مسلم است کشور ترکیه هم در مقابل رفتار تجزیه طلبانه و مسلح کردها هم واکنش نشان دهد.این در حالی است که در بین کشورهای منطقه کردهای ترکیه از شرایط مطلوب اجتماعی و اقتصادی برخوردار هستند اما چون رهبران سیاسی این قوم خواهان استقلال کردها از چهار کشور منطقه هستند شرایط را برای شهروندان عادی بسیار سخت می کنند.از طرفی همین رویکرد رهبران کردی زمینه نفوذ غرب در منطقه را فراهم کرده و متاسفانه در مواردی اگر روشنفکران کردی هم خواهان صلح باشند،کشورهای غربی چنین اجازه ای را به آنها نمی دهد.البته خاورمیانه در صد سال اخیر درگیر جنگهای قومی مذهبی زیادی بوده که نمی توان در آن رفتار دیکتاتورانه حاکم منطقه ای را نیز نادیده گرفت.بهترین راه حل چه در ترکیه چه در عراق و سوریه و ایران این است که فضا و امکانات بیشتری به اقوام داده شود.اگر در ترکیه پان تورک هست حتما پان کرد هم شکل خواهد گرفت اگر در ایران پان ایرانیسم یا پان آریاییسم وجود دارد حتما پان تورکیسم و پان کردیسم و .... شکل خواهد گرفت.به امید برابری همه انسانها بخصوص مردم مسلمان خاورمیانه که می تواند نقطه عطفی برای آرامش جهانی قرار بگیرد.
احمد ۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۵
آقای بابک در کامنت فوق، ناشیانه چهره ی پانترکیست و ضد ایرانی خودش رو نمایان ساخت. زنده باد ایران، زنده باد میهن
ایرانی ۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۹
به بابک ترک عزیز شما هم برو ترکیه از شر تکنولوزی کهنه ایران راحت شو اسم فارسی هم رو خودت نزار لطفا
علی ۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۶
۱۰۰٪ تحلیل درستی ست و ایکاش دولتمردان ما این مسئله را در راس همه امور اقتصادی خود بدانندگikkk2at
رضا ۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۵
این مقاله وآنچه درعراق وکشورهای پیرامونی وجهان می گذرد نشان دادکه در دنیا اقتصاد حرف اول رامی زند اگرمجلس وبسیاری خودرا خدمتگزارمردم می دانند و دم از انقلاب وایران واسلام می زنند باید به فرموده امام اقتصاد را مردمی کنند کارخانه های زیان ده باتولیدات گران وبی کیفیت وورشکسته را تعطیل کنندواقتصاد راواقعاًخصوصی و آزادکنند نمی شود با پراید وپژو405 وامثالهم که قیمت آنهاغیرمنطقی وتکنولوژی شان مال عهدبوق است به نام تولید شایدسرمردم ایران کلاه بگذارند اما وقتی درکشورهای دیگرمحصولات دیگری هست حتماًشکست می خورند دنیا به کشورهای دارای اقتصاد قوی ومحصولات باکیفیت و قیمت واقعی وهمچنین مردم سالار احترام می گذارد نه به کشورهایی که فقط فریادمی زنند وحتی عاجزاز تأمین مرغ وروغن وپیاز و...مردم خود هستند
علی ۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۱
اردوغان کارش درسته، یه سیاست مدار تمام عیاره که برای مردم کشورش ارزش قائله و مردم هم بهش اعتماد دارن، حالا شما هر میخواید برای خودتون بگید، مردم همه آگاهان، صرفا با یه مقاله مغرضانه نمیتونید ذهنیت مردمو عوض کنید
کورش ۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۳
پانترکیسم دشمن ایران است .مراقب باشید .مار در استین است .
رضا ۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۰۱:۳۲
بله .. کاملا با نویسنده موافق هستم .. ترکیه رو خوب نشناختیم اونها خیلی زیرکانه در حال گرفتن همین سهم بازار اندک ما هستند آن هم در حالی که ایران در شرایط تحریم هست . دولتمردان ما باید غیرت به خرج دهند و نباید اجازه همچین اتفاقی بیافتد
رضا ۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۰۱:۳۳
بله .. کاملا با نویسنده موافق هستم .. ترکیه رو خوب نشناختیم اونها خیلی زیرکانه در حال گرفتن همین سهم بازار اندک ما هستند آن هم در حالی که ایران در شرایط تحریم هست . دولتمردان ما باید غیرت به خرج دهند و نباید اجازه همچین اتفاقی بیافتد
Nima ۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۰۱:۴۶
ایران و پانفارسها بابت یک شعر آراز براشفتند... اونوقت توقع دارند که کشور ترکیه در مقابل رفتار کردهای مسلح تجزیه طلب که به ارتش ترمیه و اماکن عمومی حمله ور می‌شوند هیچ واکنشی نداشته باشد... مطالبات کردهای ترکیه که هفت هشت درصد جمعیت هستند استقلال از کشور ترکیه است.... آیا ایران دوست دارد کردهای ایران یا ترکهای ایران هم استقلال داشته باشند.... آیا حکومت ایران و همین علی دینی ترکمانی نویسنده مقاله فوق در مورد مطالبات جامانده ترمهای ایران نظری ندارد.......
مالک ۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۰۳:۰۲
جالب است بعضی نویسندگان دیپلوماسی هر موقع صحبت از روابط ایران با همسایه ها میکنند،ترکیه را نتنها به چشم همسایه بلکه بسان یک دشمن میبینند،که گویا ترکیه باید با اجازه ایران با دیگر همسایگان رابطه بر قرار کند، در صورتیکه همان همسایه های ایران تا ۹۵ سال پیش جزو خاک ترکیه (عثمانی) بودند،وخودشان را از نظر تاریخی،فرهنگی زیر مجموعه عثمانی میدانند،. واز هر نظر به ترکیه علاقمندو وابسته هستند،هر چند به مذاق،ایران خوش نباشد.بهتر است ایران هم بجای ناسازگاری با سیر طبیعی مراودات،به جمع اکثریت بپیوندد،واز خود بزرگ بینی،ونخوت دوری جوید. سیاست دشمنی با ترکیه وترکان،جز خسران چیزی عاید ایران نخواهد کرد.
ali ۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۶
رحمت جان نکند ترکمنهای مهاجر دربار عثمانی میتواند عقبه حکومت ترکیه در لبنان سوریه و عراق باشند انها هم بومی این منطقه نیستند حال چرا ترکیه انها را به عراق سوریه و لبنان فرستاد چرا ؟؟؟؟؟؟؟و بی هیچ سرمایه گذاری در ترکیه به انها شناسنامه ترکیه میدهد(حال اذریان ایرانی باید سرمایه گذاری چند هزار دلاری کند تا تابعیت و...ترکیه دریافت کند ) مانند ترکمنهای سوری و لبنانی و عراقی ایا در اینده ادعای سرزمین خواهند کرد ؟؟؟؟؟یا تجزیه و الحاق مناطق سکونت انها به ترکیه
مسعود ۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۱
انشاالله تعالی با نشان دادن اتحاد و انسجام و یکپارچگی در زیر پرچم ولایت و رهبری امام " خامنه ای" عزیز تفکر ضعف و گوشه گیری جمهوری اسلامی ایران را در نطفه خفه کرده و منافع اسلام و مسلیمین را پاس می داریم و متجاوزان را بر سر جایشان می نشانیم .
y ۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۸
هدف بعدی ترکیه ایران هست نه عراق، ایران خود بخشی از سیاست‌های بلند مدت ترکیه است نه رقیب ترکیه. مگر سیاست‌ها به کلی دگرگون شود
ناشناس ۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۵
این تحلیل ناقص است. دولت الکاظمی یک دولت مستعجل است. با روی کار آمدن بایدن و قدرت گیری دوباره ایران؛ عربستان و ترکیه با اردنگی از عراق به بیرون پرت خواهند شد، چون ابرقدرت منطقه "ایران" وارد عراق خواهد شد. فقط این چند روز ترامپ لعنتی هم تمام شود...
پاسخ به علی ۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۹
علی آقا در ترکیه کرد یعنی ترک کوهی. زرتشتی یعنی مجوس و کافر. ایزدی یعنی داعش غیر علنی دختران را بفروش. تا کی حمایت از دولت دیکتاتور و ورشکسته اردوغان. انشالله پس از برکناری او شاید مردم منطقه کمی احساس همدلی پیدا کنند
پاسخ به بابک ۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۹
ریشه مشکلات پانترکیسم است با امید این که این نژاد پرستان خود برتر بین اصلاح شوند تا پان ایسم های دیگر هم متوجه شوند تمام اینها بازی برای سرگرم کردن ما میباشد. برای توجه پان ایرانیسم به دنبال امپراطوری ایران که نصف جهان بود نیست اما پانترکیسم مولانا را که ادبیات جهان را با زبان پارسی معنی بخشید و سبک بی نظیری در ادبیات ایجاد کرد و بی شک به تعداد انگشتان دست در این حد ادیب و شاعر نداریم تورک و تورک زبان میداند.
حکمت ۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۸
کاملا تحلیل درستی است تا حالا ما آنجا پول خرج کردیم و شهید دادیم لاکن ترکیه میوه آن را خواهد چید پول مادر آنجا صرف امورات زیر بنایی مذهبی شده ولی پول ترکیه صرف تولیدثروت برای مردمش و در نتیجه افزایش قدرتش می شود. به طور قطع ثروت همیشه مهمترین مولفه قدرت است یعنی داشتن پول بیشتر شرط لازم برای داشتن قدرت بیشتر است قابل توجه معماران محترم سیاست خارجی
بابک ۱۰ دی ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۳
با سلام مجدد.متاسفانه فضای علمی کشور بخصوص در زمینه اجتماعی تنزل پیدا کرده است.بجای تحلیل وقایع،فقط به دنبال انتشار عقاید خود هستند.چهار نفر به متن بنده جواب دادند که متاسفانه ترس وحشتناکی از طرح مطالبه حقوق اقوام ساکن در خاورمیانه داشته اند.البتده این مطالبه گری برای همه اقوام به اندازه ای کوچک بود که اصلا لازم نبود چنین واکنشی به آن شود.آیا با این عزیزان می توان در مورد جزئیات حقوق اقوام و برابری و برادری وارد مباحثه شد؟اگر چنین فضاهایی برای گفتگو ایجاد نشود، متاسفانه آینده روشنی برای خاورمیانه نمی توان مصور شد.چرا که مرحله گذر از یکسان سازی اقوام چند دهه ای هست که شروع شده و هیچ کس را نمی توان از داشته های قومی اش دور کرد.این واقعیتی هست که باید با آن کنار آمد وگرنه وقایع خونین خاورمیانه به این زودی فرو کش نخواهد کرد.به امید آرامش آزادی برابری و برادری برای تک تک انسانها بخصوص مسلمانان خاورمیانه
ناشناس ۱۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۵
چقدر به روی کار آمدن بایدن امیدوار هستید! بایدن بدتر از ترامپ است و با پنبه سر میبرد. مهم ترامپ یا بایدن نیست بلکه مردم عراق تمایل ندارند که زیر سلطه ی ایران باشند بنابراین چه بایدن بیاید چه کسی دیگر، مردم عراق نمیگذارند که ایران بر عراق مسلط شود.ترکمانهای عراقی و سوریه ای هم خودشان را عراقی و سوریه ای میدانند و تجزیه طلب نیستند. مولاناهم که بنده خدا خودش در شعر هاش خودش رو ترک نامیده نه یک بار بلکه بارها. همینجور که بیدل دهلوی ترک فارسی گو بود، مولاناهم ترک فارسی گو بود.
سامان ۱۲ دی ۱۳۹۹ | ۰۶:۰۵
نگران نباشید ترکیه رو زوال هست و این دست و پا هایی که میزنه دائمی نیست. فواره هرچقدر که بالا بره بازهم میاد پایین.
در جواب ناشناس ۱۱دی ۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۹
مردم عراق (چه شیعیان چه گروههای کردی و سنی مذهب )هنوز به ایران برای دفع شر داعش و تروریستها افتخار میکند دلیل بر تحت سلطه ایران بودن نیست بلکه نفوذ معنوی ایران است حال ترکمن‌های سوری یا عراقی و گروههای اهل سنت اگر کشورشان را دوست داشتند (وطن پرست بودن )آلت دست ترکیه و اعراب و غرب و اسراییل و باعث کشتار و ویرانی و مهاجرت به کشورهای دیگر نمی شدند می‌توانستند در خود کشورشان حل کند ؟؟؟؟؟؟ هرچند شما هم همان افکار قومیتی و زبانی دارید در گروههای مجازی پانترکها زیاد میروید مولانا هم ترک زبان کردید ؟؟؟؟؟چون در ترکیه دفن است .پس نمرود هم ترک بود چون در ترکیه امروزی حکومت کرد و مرد هیچ اشعاری از ترک معرفی کردن مولانا نیست آنها که در گروههای پانترکی است تحریف و جعل سایر اشعار است
خسرو ۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۹
بابک اسم ترکی است و قرار نیست هر کس از زبان و فرهنگ خودش دفاع کرد ، برود و در ترکیه زندگی کند ، ایران وطن و کشور همیشگی ما ترکهای ایرانی است و جایی نمی رویم ، اونایی که کامنت های ترک ستیزانه می نویسند بیشتر پانکردهای وطنی هستند که دل در گرو تجزیه ایران و ترکیه و عراق و سوریه دارند ، ولی دوستان حال هر چهار کشور خوب بوده و قوی هستند مایوس شوید و توبه کنید
ایرانی ۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۹
به بابک البته اگر ایرانی هستی که شک دارم ، مشکل من با شما دروغ شما در رابطه با ایران هست نه مطالبه اقوام ،،، ترکیه تکنولوزی برتر دارد ؟!!! جناب پیشرفت غیر قابل انکار هست اما قطعا میدونین که اگر به رفاه اجتماعی بگیم پیشرفت هیج جا به دوبی نمیرسه و قطعا ترکیه کیلومترها باهاشون فاصله داره و نمیتونه هم برسه به هیچکدومشون اما ایران قطعا میتونه چون فقط 35 تریلیون دلار ذخایر زیر زمینیش هست بزرگوار ،،،، تحریم جانان من ایران رو محدود کرده اما این دیگه خنده داره که ایران با داشتن رتبه اول علمی اسیای جنوب غربی تکنولوزی کهنه داره !!! فراموش نکن ایران در فضا و در هسته ایی تنها کشور اسلامی که حضور داره و در صنایع مهم نطامی مثل موشکی قطعا مونتاز کننده نیست، صادقانه ترکیه در دو تای اول که اصلا نیست در سومی هم مونتاز کنندست ،،، من مخالف حقوق اقوام هستم !!!!!! خود من جزو اقلیت اذری هستم چطور مخالف حقوق اقوام هستم اون چه که من باهاش مخالفم شما پانترکا هستین طی چند سال اخیر از نبود ایران بهره بردین و رشد کردین البته نوش جونتون حقتون بوده اما یادتون نره همین جمله ترامپ رو : ایران اگر مذاکره کنه در مدت بسیار کوتاه بزرگترین قدرت اقتصادی اسلامی میشه ... دیگه ترامپ که پان ایرانیست نیست اون ظرفیتهای ایران رو میشناسه ، به قوال ماهاتیر محمد فقط اگر اصفهان به مالزی داده میشد اندازه کل صادرات نفت و گاز ازش پول درمیاوردنن،،،، فراموش نکن ایران بیشترین متخصصین رو داره بین کشورهای اسلامی مثلا تو حوزه تخصصی من شبکه کامپیوتری ترکا حتی به گرد پای ما نمیرسن ،،، دوست عزیز دیگه: نمیدونم اصلا ترک هستی یا نه شاید برای اعصاب خوردی ایرانی ها میگی که مولوی ترکه حماقت رو بزار کنار شعر معروف مولوی که میگه درسته اطرافم ترک و عرب زیاده اما فارسی خوش ترین زبانه و من فارس زبانم رو انکار نکن با جعلیات احمقانه،،،، همون جعلیات که پانترکا راجع به شهریار هم متاسفانه دارند ،،، البته یه جایی دوستی نوشتن تزکیه که نباید برای روابط با همسایگانش از ایران اجازه بکیره که دقیقا درسته هر کس برای منافعش میجنگه البته بخشی گفتند این مناطق جزو عثمانی بودند و ترکیه رو دوست دارند عزیز من جدایی اونها از عثمانی یه بخشش نربوط به غرب و یه بخشیش هم مربوط به عدم تمایل به ترکان عثمانی بود حتما باید نظر سنجی ها رو در جهان عرب ببینید که درسته ایران محبوب نیست اما وضعیت ترکیه هم بدتر مخصوصا تو عراق و سوریه ،،بی انصاف قوم گرا و عوام فریب نباشیم
ایرانی ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۳
به خسرو : عزیز من چرا انقد لجاجت با فرهنگ ایران دارین بابک خرمدین دلاور ایرانی است و بابک هم اسم فارسی هست الان شما تو اذربایجان بدنیا اومدی اسمتو گذاستی خسرو این اسم شد اذری یعنی ،،،، بابک اسمی فارسی هست به همه لغت نامه ها مراجعه کنید نمیفهمم شما هارو ،،، در ضمن من در متن این اقا ( بابک ) هیچ نشانه ایی از دفاع از فرهنگ ندیدم دفاع از ترکیه چرا دیدم البته با توهمات مطلوب پانترکی ،، پس مجبور نیستین تو کشور من بمونین خوش گلدیز
حسین ۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۶
نویسنده بعضا مغرضانه دفاع مشروع ترکیه در برابر گروههای تروریستی (پ ک ک ، پ ی د، ی پ گ ) را ب سرکوب خونین کوردها تفسیر کرده بود خود کوردهای تورکیه هم همچین نظری دارن و اونها هم این گروهکهارو تروریستی خطاب میکنن ن گروههای کوردی ، طی این چند سال ک آک پارتی قدرت رو در تورکیه بدست گرفته در رای گیریها و انتخابات این چند سال همیشه این حزب اراء مثبتش از مناطق کورد نشین بیشتر از اراء منفیش بوده، مورد بعدی اینکه وضعیت کوردهای اونجارو مقایسه کنین با کوردهای ایران یا تورکهای اون ازادی ک کوردهای تورکیه دارن (داشتن رسانه و روزنامه تحصیل زبان کوردی و داشتن حزب ) حتی تورکهای ایران با جمعیت چند ده میلیونی هم ندارن چ برسد ب کوردهای ایران، بنظ میرسد نویسنده تحت تاثیر افکار پان ایرانیستی قرار داشته و بعضا دور از واقعیت قلم میزند
پاسخ به ايراني ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۹
سلام اولا خجالت آوره که اسم ایرانی گذاشتی بر معنی اسم بابک خرده میگیری و توهمات همه چی فارس هست داری. امار ترک های ایران بسیار بیشتر از فارس هست. ایران متعلق به ترک کرد لر فارس عرب بلوچ هست ایران تنها فارس (دری یا تاجیک) و پرشین نیست. دوما وقتی ریشه کلمه را نمی دونی حرف نزن. بای بیک همان خان بزرگ یا خان خانان میشه که ریشه کاملا ترکی داره بای بک یا بابک یعنی بزرگ خانها هست مانند اتابک (میشه پدر خانان). بابک اسم صد درصد و کاملا ترکی هست هیچ ربطی به زبان فارسی (دری و تاجیکی) نداره توهمات نژادپرستانه خود را کنار بزارید. یاشاسین گوزل ایران با تمام اقوام ترک لر کرد فارس عرب بلوچ یاشاسین آزربایجان یاشاسین تورک دیلیمیز
خسرو ۱۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۲
ایرانی (همدانی عزیز ) معنی بابک را نوشتند و لازم نیست تکرار کنم ولی در بحث زبان شناسی هر کلمه ای که از زبان دیگری وارد یک زبان شود به مرور زمان با استعمال و کاربرد زیاد ، تبدیل به واژه زبان میشود مثل کلمات قاشق و بشقاب و یقه و وطن و الگو و... که از ترکی به فارسی وارد شده و تبدیل به واژه های فارسی شده اند و کلمه کسری از زبان پهلوی وارد زبان یونانی شده و بصورت خسرو در آمده و دوباره به زبان پهلوی بر گشته است و امروز در ترکی آذربایجانی استعمال میشود در همه دنیا اشتراک بسیار کلمات زبانهای اقوام همسایه ، موجب نزدیکی و دوستی و محبت بیشتر میشود ، ودر ضمن در هر شراکتی و وحدتی ، تسهیم اساس تداوم پیوستگی است ، با اشتراک بیشتر فرهنگ و رسوم و کاربرد همه زبانها ، یکپارچگی بیشتری عاید میشودولی با انکار زبان و فرهنگ وموجودیت اقوام مختلف ایرانی ، کمکی به وحدت و همدلی ایرانیان نمی شود
امی ۱۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۱
خود طرفداران بابک هم تورک بودن چرا بهشون میگفتند سرخ جامگان چون دامن و لباس جنگی قرمزی میپوشیدند که قرنها بعد دوباره همان قزلباشان با گذاشتن کلاه قرمز رنگ در حمایت از شاه اسماعیل جنگیدند و حتی در پرچم سلاجقه عثمانی و ترکیه امروزی و رنگ قرمز خود پرچم ایران که از دوران حکومت صفویه و افشار و قاجار به ارث رسیده مشخصه
در جواب خسرو ۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰
بابک نمیدانم اماپشقاب و قاشق کلمات تماما ایرانی بودند در ویکی پدیا موجوده زبان پهلوی ایران باستان از ظهور اقوام مهاجر بیشتر بوده و هرچه کلمه چ گ ق داشته باشد کلمه ترکی نیست بابک هم توسط سپاه بنی عباس توسط فرماندهان سپاه ترک بنی عباس کشته شد
امید ۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۰
جناب لطفا سوادتون را ببرین بالا بعد افاضه کمال کنین در فارسی قدیم حرف ق وجود نداشته و هر کلمه ای که با ق شروع شده یا توی اون کلمه حرف قاف موجوده عربی است یا ترکی به کتاب(فارسی شکر است و ترکی هنر است )مراجعه کنید
امید ۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۲
قاشیق یعنی به شکل و شبیه قاش(ابرو) و بشقاب یعنی ظرف و قاب خالی حالا ریشه شناسی شما پانها چیه
ناشناس ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۹
ویکی پدیا به ویژه ویکی پدیای فارسی یک منبع بی اعتبار است که ارزش علمی ندارد
یا علی ۰۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰
بلاخره ما ترک ها عاشق رهبر امام خامنه ای هستیم یا علی