سواد امنیتی در خانه امن

۰۲ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۶ کد : ۱۹۹۸۳۰۵ سرخط اخبار
علی اکبر سبزیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: امنیت ملی در گرو مشارکت آحاد جامعه در تأمین امنیت عمومی است. اگر «سواد امنیتی» شهروندان و مشارکت آنان در امنیت عمومی زیاد شود، چه‌بسا بسیاری از اقدامات خرابکارانه خنثی و توطئه‌های بزرگ نقش‌ بر آب شود.

نویسنده: علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی

دیپلماسی ایرانی: ۱- به این گزاره، سخت پایبندم که در کنار خواندن کتاب خوب باید فیلم خوب و سریال خوب را هم دید. آگاهی، اطلاعات، دانش و بینش اگر با جاذبه‌های بصری و رویکرد هنرمندانه همچون فیلم و سریال همراه باشد، نقش ماندگارتری به‌خود می‌گیرد. گاه اثر فیلم و سریال خوب از کتاب هم بیشتر است؛ هرچند اصالت با کتاب است.

 ۲- یکی از سواد‌های مورد نیاز عموم طبقات جامعه که ضرورت آن در عصر یکه تازی فضای مجازی و دوره شیطنت‌های مدرن و خاص دشمن بیشتر احساس می‌شود، «سواد امنیتی» است؛ شامل مباحثی همچون آشنایی با تکنیک‌های ارتباطی و رفتار سازمان‌های جاسوسی در فرایند فریب افراد، اقدامات نرم استکبار در عرصه نفوذ فرهنگی، جاسوسی تلفنی، سوءاستفاده از هویت‌های جعلی، جذب نخبگان، هدیه، تسهیلات، دعوت و ارتباط‌های دوستانه برای اقدامات خرابکارانه و جاسوسی که باید به‌نحو لازم درباره آنها اطلاعات و آگاهی کسب شود. آشنایی با شیوه‌های نفوذ دشمن و اطلاعات اولیه از هرگونه سوژه‌های خرابکارانه و حتی گزارش اتفاقات مشکوک ضدامنیتی به نهاد‌های امنیتی از مواردی است که در صورت دارابودن «سواد امنیتی» محقق می‌شود. این آگاهی و سواد را می‌توان از دو راه به مخاطب منتقل کرد؛ کتاب و فیلم.

 ۳- «خانه امن» سریال پربیننده‌ای که این شب‌های کرونایی مهمان خانه‌های ایرانی است، از جمله مجموعه‌های تلویزیونی است که تلاش کرده است با رعایت طبقه‌بندی حفاظتی و امنیتی، به آموزش هنرمندانه «سواد امنیتی» به مردم بپردازد. این سریال با درون‌مایه امنیتی و جاسوسی و نیم‌نگاهی به فساد‌های اقتصادی داخلی و تهدید‌های داعش، چگونگی طراحی کشور‌های غربی و کمک‌های مالی منطقه‌ای به این گروه تروریستی را به‌تصویر کشیده است؛ هرچند خط اصلی قصه این سریال، سناریوی آمریکا برای ناامنی خانه ما ایرانی‌هاست و از این منظر جعبه سیاه تروریسم را هم باز می‌کند. به‌تصویرکشیدن رشادت‌های سربازان گمنام امام‌زمان (عج) در مأموریت‌های خطیر داخلی و خارجی و حفظ و گسترش امنیت عمومی و حمایت از شهروندان ایران ‌اسلامی به‌وسیله دستگاه امنیتی کشور و هشدار درباره آسیب‌پذیری‌های امنیتی و همچنین سختی‌های کار «مدافعان امنیت کشور» در حیطه فردی و خانوادگی از دیگر نقاط برجسته سریال «خانه امن» است.

 ۴- مهم‌ترین آگاهی‌های امنیتی و اطلاعاتی که مورد نیاز شهروندان اعم از کارمندان دولت و شهروندان عزیز است باید در قالب «سواد امنیتی» ارائه شود، زیرا هوشیاری و حساسیت مردم نسبت به وقایع امنیتی، شکست توطئه‌های دشمنان این مرز و بوم را در پی دارد. برای جامعه نعمتی بالاتر و ارزشمندتر از امنیت وجود ندارد و امنیت نیز تصادفی نیست، بلکه محصول آگاهی و «سواد امنیتی» است. در همه کشور‌های توسعه‌یافته، همکاری با دستگاه‌های امنیتی که ناشی از «سواد امنیتی» شهروندان است، یک فرهنگ عمومی و برخاسته از احساس نیاز همگانی به امنیت پایدار است. «خانه امن» در راستای آموزش «سواد امنیتی» شهروندان در یک سکانس جذاب آموزش می‌دهد که هرگونه اتفاق مشکوک امنیتی را به تلفن۱۱۳ گزارش دهند. قطعا امنیت ملی در گرو مشارکت آحاد جامعه در تأمین امنیت عمومی است. اگر «سواد امنیتی» شهروندان و مشارکت آنان در امنیت عمومی زیاد شود، چه‌بسا بسیاری از اقدامات خرابکارانه خنثی و توطئه‌های بزرگ نقش‌ بر آب شود و به این مهم در سریال «خانه امن» به‌درستی پرداخته شده است. درود خدا بر امام راحل عظیم‌الشان که فرمود: «امروز باید همه شما مردم سازمان اطلاعات باشید!»‌ 

۵- با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیز امنیت کشور، به همه مدافعان امنیت و سربازان گمنام امام‌زمان (عج) ادای احترام می‌کنم و به‌عنوان یک فعال فرهنگی از همه عوامل، دست‌اندرکاران و بازیگران سریال «خانه امن» که یک مجموعه آموزنده و ارتقابخش در راستای «سواد امنیتی» را به خانه‌های مردم آورده‌اند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.  

کلید واژه ها: امنیت ملی امنیت عمومی جمهوری اسلامی ایران ایران امنیت ایران سریال خانه امن


( ۳ )

نظر شما :