پرواز بمب افکن های بی – ۵۲ برای کمک به کاسبان تحریم

ایجاد شائبه جنگ ایران و آمریکا برای از بین بردن فضای مثبت روانی در بازارهای داخلی است

۰۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۹۹۷۴۲۶ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: جلال میرزایی
جلال میرزایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی پیرامون دلایل ایجاد شائبه جنگ نظامی میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در روزهای پایانی دولت دونالد ترامپ بر این باور است که ایجاد شائبه جنگ ایران و آمریکا صرفا برای از بین بردن فضای مثبت روانی در بازارهای داخلی شکل گرفته است.
ایجاد شائبه جنگ ایران و آمریکا برای از بین بردن فضای مثبت روانی در بازارهای داخلی است

دیپلماسی ایرانی – در روزهای بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا که با پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات همراه بود شاهد پالس و سیگنال مثبت روانی، هم در حوزه سیاسی و دیپلماتیک و هم در حوزه اقتصادی و معیشتی کشور بودیم. به گونه ای که دلار از مرز ۳۳ هزار تومان با افت حدود ده هزار تومانی به کانال ۲۴ هزار تومان رسید. در کنار آن طی یک هفته اخیر شاهد تداوم سیر صعودی شاخص کل بورس هم هستیم. اینها علاوه بر آن است که یک ثبات نسبی در قیمت سایر بازارها از بازار خودرو تا مسکن، سکه، طلا و ... شکل گرفته است؛ حتی در مواردی به افت و سقوط قیمت ها منجر شد. 

به موازات آن و با تلاش‌های جو بایدن برای تشکیل کابینه آتی و به خصوص اعلام خبر احتمال تصدی پست وزارت امور خارجه ایالات متحده توسط آنتونی بلنکین بسیاری از ناظران، کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که کاخ سفید، سیاستی متفاوت از دوران دونالد ترامپ را در قبال برجام و جمهوری اسلامی ایران پی خواهد گرفت. چرا که بلنیکن بارها عنوان داشته طرفدار بازگشت آمریکا به توافق هسته ای است. از این رو کشورهای جهان منتظر رویکرد جدید دولت باید در مناسبات جهانی هستند؛ رویکردی که می تواند باعث از بین رفتن فضای ناخوشایند و نامساعد کنونی شود. 

این فضای مثبت حتی باعث شده است که فردی چون الیوت آبرامز، مسئول و نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران و نزوئلا هم طی سخنانی عنوان کند که آمریکا به دنبال درگیری و تنش نظامی با تهران نیست، بلکه کاخ سفید خواهان تعامل و مذاکره با ایران برای کاهش سطح اختلافات و مشکلات فی مابین است. در کنار خبر پذیرش شکست نتایج انتخابات توسط دونالد ترامپ و صدور فرمان انتقال قدرت به جو بایدن توسط وی (ترامپ) می تواند فضای مثبت کنونی در داخل کشور، به خصوص در حوزه اقتصادی و معیشتی را هم پررنگ تر کند. البته قطعا این فضای مثبت روانی تنها محدود به حوزه اقتصادی و معیشتی نیست، بلکه می تواند یک ثبات و آرامشی را نیز در فضای سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک، هم در داخل ایران و هم در کل منطقه خاورمیانه ایجاد کند تا در بستر این فضای مثبت بتوان مسیر گفت و گو، مذاکره و تعامل با دیگر کشورها را مهیا کرد.

حال در چنین فضای مثبتی که طی روزهای بعد از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا شکل گرفته است سه جریان عمده داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی سعی می‌کنند که این فضای مثبت را از بین ببرند. چرا که این جریانات، نه تنها از فضای مثبت به وجود آمده استقبال نمی کنند، بلکه با خبرسازی، بزرگنمایی، جریان سازی و موج سواری بر برخی مسائل مانند ایجاد شائبه جنگ نظامی احتمالی ایران و ایالات متحده آمریکا در روزهای پایانی حیات سیاسی دولت دونالد ترامپ سعی می کنند تا فضای مثبت را از بین ببرند. چون قطعا این فضای مثبت در راستای منافع این جریان ها قرار ندارد. بی شک تمامی جریانات خواهان آن هستند که دوباره کشور دچار تلاطم های قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا که با آن دست به گریبان بود، شود تا نارضایتی، نگرانی و ناامیدی مردم از آینده کشور کماکان تدام و حتی تشدید پیدا کند.

مهمترین جریان مخالف شکل گیری و تداوم این فضای مثبت، صهیونیست ها هستند که تلاش گسترده سیاسی، مالی و دیپلماتیک برای پیروزی مجدد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در دستور کار قرار دادند، اما نهایتاً تمام این تلاش ها به شکست انجامید. لذا این روزها صهیونیست‌ها با تولید اخبار جعلی سعی می‌کنند تا مانع از تداوم آرامش و فضای روانی مثبت کنونی در بازارهای داخلی کشور شوند. پیرو این نکته روزنامه ها، خبرگزاری ها، شبکه های رادیویی و تلویزیونی صهیونیستی، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی با انتشار برخی اخبار جعلی مانند تحلیل فلان کارشناس نظامی و امنیتی اسرائیلی، بهمان گزارش و گمانه زنی مسئول صهیونیستی و یا سفر و تحرک مقامات اسرائیلی و آمریکایی در منطقه پیرامون تلاش برای انجام اقدام نظامی مشترک تل آویو و واشنگتن ضد تهران و نمونه هایی از این دست به دنبال بر هم زدن فضای روانی کنونی در بازارهای داخلی هستند. ضمن اینکه این جریان در تلاش است با ایجاد فضای تنش میان ایران و کشورهای همسایه بتواند امنیت خود را حفظ کند. از این رو دامن زدن به ایران هراسی و دست و پا زدن برای از بین بردن فضای مثبت روانی در بازارهای مالی ایران و ایجاد چالش ها و مشکلات اقتصادی در داخل کشوربا هدف درگیر کردن ایران در داخل، اکنون به طور جدی از سوی صهیونیست‌ها پی گرفته می شود.

جریان دیگر به برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با محوریت عربستان سعودی باز می‌گردد که به شدت نگران روی کار آمدن دولت جو‌بایدن هستند. از همین رو با تاخیر پیام تبریک خود را به بایدن ارسال کردند. چرا که دولت آتی در کاخ سفید ضمن این که مخالف برخی از اقدامات ریاض مانند تداوم جنگ یمن است، به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای هم هست. بنابراین این جریان (سعودی) با کمک صهیونیست ها و مخالفان جدی برجام در ایالات متحده آمریکا سعی می کنند که جو بایدن را از بازگشت به برجام منصرف کنند و یا در صورت بازگشت به برجام، لغو تحریم ها و کنار گذاشتن سیاست فشار حداکثری منوط به مذاکرات مجدد و تضمین برای کاهش توان موشکی و دفاعی و یا محدود کردن نفوذ منطقه ایران باشد. بنابراین سعودی‌ها در تلاشند تا فضای مثبت روانی کنونی در بازارهای کشور را که قطعاً همسو با اهداف و منافع صهیونیست است، از بین ببرند.

در کنار این دو جریان منطقه‌ای و بین المللی باید به جریان داخلی مخالف ایجاد و تداوم فضای مثبت کنونی اشاره کرد که از دلالان و کاسبان تحریم نشأت می گیرد؛ این جریان که به امید پیروزی مجدد دونالد ترامپ در انتخابات سعی داشتند با دمیدن بر آتش تلاطم ها و بحران های اقتصادی و معیشتی سودهای کلانی به جیب بزنند ولی اکنون با روی کار آ‌مدن بایدن منافع خود را در خطر می بینند. چون این دلالان و کاسبان تحریم در طول ماه‌های گذشته که متاسفانه کشور با سینرژی دو ویروس کرونا و ویروس تحریم دست به گریبان بود و به تبع آن افزایش نجومی قیمت دلار، سکه، خودرو، طلا، مسکن، زمین و غیره شکل گرفت، توانستند سودهای بادآورده زیادی نصیب خود کنند. بنابراین این جریان قطعاً با تداوم فضای مثبت کنونی در بازارهای داخلی به شدت مخالفند و سعی می کنند با دامن زدن به برخی اخبار جعلی و یا بزرگ نمایی برخی اتفاقات مانند اقدام آمریکا برای انتقال بمب افکن های بی – ۵۲ به خاورمیانه و پررنگ کردن شائبه جنگ ایران و آمریکا دوباره تلاطم را به بازارهای داخلی بازگردانند. خصوصاً آنکه اساساً تردد ناوهای هواپیمابر و حضور بمب افکن ها در منطقه خاورمیانه از سال‌های دور تا به اکنون امری عادی است. به ویژه که با صدور فرمان ترامپ برای کاهش تعداد نیروهای نظامی آمریکا در عراق و افغانستان قطعاً انتقال این بمب افکن ها به غرب آسیا صرفا با هدف جبران کاهش نیروهای نظامی صورت گرفته است. لذا باید گفت که بی شک پرواز بمب افکن های بی - ۵۲ به خاورمیانه برای کمک به کاسبان تحریم بوده است.

ضمن اینکه بخشی از جریان های سیاسی داخلی هم در راستا نگاه این دلالان و کاسبان تحریم سعی می‌کنند فضای مثبت روانی کنونی را ساختگی و موقت قلمداد کنند و در کنار آن از هر تلاشی برای از بین بردن این فضا دریغ نمی کنند. چرا که قطعاً این فضای مثبت روانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ می‌تواند به ضرر آنها باشد. به موازات آن قطعاً تداوم این فضای مثبت روانی در داخل کشور می تواند برخی از تحلیل ها و وعده های این جریان سیاسی را هم تحت الشعاع قرار دهد. چون این جریان امید داشت با تشدید و تعمیق شکاف میان برخی احزاب و طیف های سیاسی با مردم، یک موج سواری جدی در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ را در جهت منافع خود شکل دهد؛ به عبارت دیگر این جریان در تلاش بود با تعمیق گسل میان طیف ها و احزاب عمدتا حامی دولت با جامعه، آن هم در سایه پیروزی مجدد ترامپ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آتی، کرسی پاستور را از آن خود کنند. پس رفع سایه تهدید، نمایان شدن چشم‌اندازی امیدبخش از تعامل ایران با قدرت های جهانی به خصوص ایالات متحده، احتمال بازگشت آمریکا به برجام و از سرگیری مذاکرات، لغو تحریم ها و احتمال فروش مجدد نفت خام، دست دسترسی ایران به منابع بلوکه شده خود در بانک های خارجی و ... از جمله مواردی است که هر کدام از آنها به تنهایی می‌تواند سهم قابل توجهی در بهبود و تشدید فضای مثبت روانی اقتصادی و معیشتی کنونی داشته باشد؛ فضایی که قطعاً این جریان مخالف شکل‌گیری و تداوم آن در آستانه انتخابات سال آتی است.

متاسفانه در این میان برخی جریان ها و نیروهای حاضر در منطقه که منتسب به ایران هستند و از آنها به عنوان نیروهای نیابتی تهران یاد می‌شوند با اقداماتی این فضای مثبت کنونی در منطقه را با چالش و مخاطره جدی مواجه می کنند. کما اینکه اقدام دیروز دوشنبه حوثی های یمن در حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی متاسفانه می تواند چالش‌ها و تبعات گسترده ای، هم در منطقه و به تبع آن در کشور برای برهم زدن فضای مثبت روانی بازارهای داخلی را به دنبال داشته باشد. آن هم در شرایط حساس کنونی که کوچکترین اقدامی در منطقه بدون واکنش تقابلی نخواهد بود و عملا می تواند به عنوان یک اهرم در جهت پررنگ کردن فضای ایران‌هراسی و ناامن جلوه دادن منطقه توسط نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی از جانب سعودی ها و صهیونیست ها به شدت مورد استفاده قرار گیرد. ضمن اینکه این اقدام حوثی ها بهانه مناسبی را به ریاض و تل آویو در جهت وارد کردن فشار به جو بایدن برای محدود کردن نفوذ منطقه‌ای و توان موشکی ایران به عنوان پیش شرط های هر گونه لغو تحریم می دهد.

جلال میرزایی

نویسنده خبر

نماینده مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون انرژی و رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید در دوره دهم 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران آمریکا عربستان سعودی اسرائیل دونالد ترامپ جو بایدن برجام بمب افکن بی -52 خاورمیانه حوثی ها مذاکره


( ۷ )

نظر شما :

- ۰۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۲
پرواز بمب افکن های بی – ۵۲ برای ترسوهای صلح خواه الکی
Iranzamin ۰۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۹
همه ترسوها از این اصلاح طلب ها هستند ۴۱ ساله نشست سر سفره جمهوری اسلامی ایران کلی ثروت بهم زدن آقازاده هایشان در اروپا و آمریکا عشق میکنند با ثروت پدران خود حالا ترسیدن که همه این ثروتها را از دست بدهند!نه جانم نه ایران و ملتش اینقدر قدرتمند هستند که عمرأ آمریکا جرأت نخواهد کرد به این ملت و کشور حمله نظامی کنند!
امیر ۰۵ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۶
سفر سردار قاآنی به عراق نشان میدهد نقشه هایی برای ضربه زدن به ترامپ در هفته های پایانی ریاست جمهوری اش در حال عملیاتی شدن بودن که لازم بود برای جلوگیری ناگهانی از عملیاتی شدن آنها حضور شخص فرمانده سپاه قدس لازم بود! اصل این سفر شتابزده بعد از خبر حضور بمب افکن های بی-۵۲ و نشت خبر جلسه محرمانه ترامپ در مورد بمباران مراکز هسته ای همه و همه نشان از لو رفتن عملیات و اشراف اطلاعاتی آمریکا در منطقه است!
ایرانی ۰۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵
من نمیدونم چرا طرفدارای ترکیه همه جا میان نظر میدند این اقا با اسم امیر یا اسمای دریا یا sisi خیلی واضح دیگه ضد ایرانن حالا اسمای کامران و خسرو باز ضدیتشون با ایران و طرفداری از ترکیه رو سعی میکنن خیلی ظاهر نکنن اما بقیه مثل اینکه اموزشای خوبی دریافت نکردند طفلکا