حمایت مشروط وزیر خارجه احتمالی دولت بایدن از بازگشت آمریکا به برجام

۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۷ کد : ۱۹۹۷۳۶۱ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه احتمالی دولت بایدن گفت که به شرط مذاکره درباره برنامه موشکی ایران و نقش ایران در منطقه از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای(برجام) حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز،  کریس کونز سناتور آمریکایی و وزیر امور خارجه احتمالی در دولت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا روز جمعه گفت که تنها در صورتی از بازگشت به توافق هسته‌ای حمایت می‌کند که راهی برای محدود کردن برنامه موشکی ایران و حمایتش از نیروهای نیابتی در منطقه وجود داشته باشد. 
کونز با تاکید بر این که او فقط موضع خودش را بیان می‌کند،  گفت که  «واشنگتن پس از این که از بازگشت به برجام حمایت کند،  راهی رو به جلو در زمینه محدود کردن برنامه موشکی آن ها و حمایتشان از نیروهای نیابتی نیاز خواهد داشت. این دو باید همزمان اتفاق بیفتند. 
به گزارش ایسنا، اظهارات این سناتور آمریکایی در پی این مطرح می شود که بایدن وعده داده است با روی کار  آمدنش،  در صورت  «بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته ای اش» به توافق هسته ای باز می گردد. 
بایدن همچنین گفته است که در صورت بازگشت آمریکا به این توافق،  موضوع برنامه موشکی ایران و نقش ایران در منطقه نیز باید در مذاکرات در چارچوب این توافق مطرح شود. 
این در حالی است که مقامات کشورمان تاکید کرده اند برای توافق هسته ای پیش از این مذاکرات لازم انجام شده است و این توافق با پشتوانه قانونی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به امضای طرفین رسیده است که آمریکا نیز عضوی از آن بود. 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری اخیر خود گفت: برجام اقدام جامع مشترکی است که بین ایران و گروه ۱+۵ امضا شده است. البته آمریکا به مشارکت خود در این برنامه پایان داده است. مذاکره در مورد این برنامه مشترک چندین سال به طول انجامید و بعد از این مذاکرات جمع بندی شد و برای اجرا مهر و موم شد.

وی ادامه داد: برجام باید در چارچوب خود برجام اجرایی شود. طرف های اروپایی باید به تعهدات خود بازگردند و باید بپذیرند که خسارت عظیمی به ایران از بابت عدم تعهدات آنها وارد شده است و اگر آمریکا نیز می‌خواهد به این مسیر برگردد باید به اجرای تمام و کمال برجام بدون کم و کاست آن بازگردد و این مسیر اجرای برجام است و برجام چیزی نیست که قابل مذاکره مجدد باشد.

انتهای پیام


( ۳ )

نظر شما :

کمال ۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۵
در مدت جنگ دوم قره‌باغ تحلیل‌های مختلف با آبشخورهای سیاسی- امنیتی متفاوت در منابع ایرانی ارائه شده‌اند. از جناحهای مختلف حاکمیتی تا اپوزیسیون خارج نشین و داخلی و نیز منابع ارمنی در میان نوشته‌ها مشاهده و قابل دسته‌بندی می‌باشند. تحلیل حاضر یکی از کم نقص‌ترین و واقع بینانه‌ترین نوشتجات در این مورد قابل ارزیابی است. نویسنده ضمن برآورد واقعی از قدرت تأثیرگذاری کشور بر محیط پیرامونی، از ورود به مباحث ژورنالیستی زرد مثل اعزام گروه‌های تکفیری (که بیشتر زائیده دستگاه امنیتی ارمنستان بود)، خودداری کرده است. البته لازم است در خصوص توان تأثیرگذاری و یا احتمال هماهنگی قبلی با کرملین و نیز نحوه پایان جنگ و نقش یا ضرب‌الاجل روسیه در این خصوص کند و کاو بیشتری صورت گیرد. در خصوص حساسیت آذربایجانیهای ایران حق مطلب ادا شده است. همچنین در خصوص نگرانی‌های هست حاکمه و اتاقهای فکر جمهوری اسلامی ایران در مورد آینده نباید در دام هیچیک از پان‌های یاد شده در متن مصاحبه گرفتار شد. آنگونه که بر همگان پیداست در تاریخ معاصر ایران، آذربایجان و تبریز نقش بی‌بدیل داشته‌اند. ورای حس تعلق تاریخی آذربایجانیان به ممالک محروسه ایران، در هم تنیدگی خونی و اقتصادی آنها با سایر ایرانیان نقش تبلیغات مرکز گریزی را حداقل در برهه حاضر کم رنگ می‌سازد. در این بین شایسته و بایسته است در برابر تفکر پان‌پان‌ایرانیستی (ایرانشهری، آریایی‌گری، پان فارسیستی) مکتب تبریز بعنوان جایگزین تاریخی که قادر به برآورد حداکثری خواست ساکنان ممالک محروسه ایران و حاکمان است در مرکز دقت کنشگران و اندیشمندان علاقمند به پایداری این مرز و بوم قرار گیرد.
ایرانی اهل ایرانشهر ۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۷
یکی به این کمال 200 دلاری بگه دستوری که براش ارسال شده زیر خبر دیگری کامنت کنه وگرنه از 200 دلارش کم میشه :)) (راستی من با 201 دلار حاضرم بهت کار بدم که عکسش بگی، البته اگر تسلط به زبان اونور داشته باشی) اما کلمه محروسه چیزی بود که شاه گربه های قجری ملک به فنا ده استفاده کردند، برای همین اینقدر مورد تاکید اتاق فکر این جماعت است. کلمه پان به معنای همه و یک فرم و شبیه هم شدن. حالا به این آقا باید گفت که پان ایرانی (که البته دروغی از جانب اجانب است) رو ترجمه کنه برای خودش. من به عنوان یک ایرانی غیر فارس باید عرض کنم که فارسی زبان هویت ملی ماست و مایه اتحاد این ملت بزرگ، این کلمه زشت پان ف. دروغی از طرف دشمنان این ملت از هر قومی است که خوابهای آشفته ای برای آحاد این مملکت دیده اند. جانم فدای ایران و ایرانی / از هر قوم و تیره و زبانی یاعلی