آینده سیاست خارجی امریکا در منطقه چگونه خواهد بود؟

بایدن، ترامپ و خاورمیانه

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۷۰۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
حضور و فعالیت نظامی آمریکا در خاورمیانه کاهش می یابد و در آینده نیز صرف نظر از این که چه کسی رئیس جمهوری آمریکا شود، این روند ادامه پیدا خواهد کرد. کشورهای عربی در آینده اتکاء کمتری به آمریکا خواهند داشت ولی روابط اکثر آنها با آمریکا گسترده تر از هر قدرت بزرگ دیگری خواهد بود.
بایدن، ترامپ و خاورمیانه

دیپلماسی ایرانی: جامعه ایالات متحده آمریکا و جوامع عربی در حال عبور از مرحله تغییر هویت هستند و این مرحله ای بی ثبات و بازتاب مخالفت با بسیاری از مسائلی است که جزء اصول ثابت یا شیوه سنتی این جوامع محسوب می شدند. جامعه لاتین تبارهای آمریکا در حال گسترش است و طبقه متوسط آمریکا احساس می کند منافعش در نظر گرفته نمی شود و جوانان آمریکایی تمایل زیادی به تحول دارند. در جهان عرب نیز شاهد تنش و بی ثباتی سیاسی هستیم.

با توجه به ادامه تحولات در صحنه بین المللی، کشورهای عربی باید انتظار داشته باشند که شیوه روابط آنها با آمریکا صرف نظر از این که چه کسی در انتخابات آینده پیروز شود، تغییر کند زیرا منافع آمریکا در منطقه تغییر کرده است و در آینده نیز تغییرات بیشتری خواهد کرد.

حضور و فعالیت نظامی آمریکا در خاورمیانه کاهش می یابد و در آینده نیز صرف نظر از این که چه کسی رئیس جمهوری آمریکا شود، این روند ادامه پیدا خواهد کرد. کشورهای عربی در آینده اتکاء کمتری به آمریکا خواهند داشت ولی روابط اکثر آنها با آمریکا گسترده تر از هر قدرت بزرگ دیگری خواهد بود.

در صورت پیروزی دونالد ترامپ بر جو بایدن، سیاست آمریکا در قبال ایران سخت گیرانه تر خواهد بود ولی ترامپ و بایدن هیچ کدام برای متوسل شدن به زور عجله نخواهند کرد بلکه تلاش خواهند کرد تنش با ایران را مدیریت کنند تا  از برخوردها جلوگیری شود.

ترامپ و بایدن هر دو سیاستمدارانی واقعگرا و طرفدار مصالحه سیاسی با سوریه به عنوان بخشی از معامله ای منطقه ای هستند هرچند چنین مصالحه ای در صورت پیروزی بایدن سخت تر خواهد بود. درباره روابط آمریکا با ترکیه نیز چنین خواهد بود زیرا بایدن از عملکرد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ناراضی است.

ترامپ در صورت پیروزی، اجرای طرح صلح خود بین اسرائیل و فلسطینی ها را ادامه خواهد داد ولی بایدن اشتیاق کمتری در این زمینه دارد. بایدن برای تحقق بخشیدن به صلحی عادلانه با اسرائیل برخورد نخواهد کرد بلکه منتظر ابتکاری جدی از سوی فلسطینی ها یا کشورهای عربی خواهد ماند.

مصر و امارات متحده عربی و عربستان سعودی نزدیکترین کشورهای عربی به ترامپ هستند و بایدن در صورت پیروزی در انتخابات، در ابتدای کار رفتاری محتاطانه با آنان خواهد داشت تا نشان دهد مواضعش با مواضع ترامپ تفاوت دارد. ولی به تدریج روابط آمریکا با این کشورها به گرمی سابق خواهد شد. اگر ترامپ پیروز شود، روابط آمریکا با سه کشور ابتدا بهتر خواهد بود ولی تا زمانی که این کشورها خواسته های مستمر او را اجابت کنند.

روابط آمریکا و عراق در آینده صرف نظر از این که چه کسی رئیس جمهوری آمریکا شود، به روند بهبود ادامه خواهد داد. ترامپ و بایدن هر دو اهمیت حفظ تعادل در روابط عراق با آمریکا و ایران را درک می کنند. هر دو از کردها به طور کلی حمایت می کنند ولی این حمایت تا جایی است که بحرانی با عراق یا همسایگانش ایجاد نشود.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جو بایدن دونالد ترامپ خاورمیانه ایالات متحده امریکا اعراب و اسرائیل ترکیه ایران و امریکا


( ۲ )

نظر شما :