به دو دلیل روشن

کار جمهوری اسلامی با بایدن سخت‌تر از ترامپ است!

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۶۹۱۴ اخبار اصلی آمریکا
احمد زید آبادی در یادداشتی می نویسد: ورود بایدن به کاخ سفید اما چه تأثیری بر ایران خواهد داشت؟ بسیاری از تحلیل‌گران بر این نظرند که با حضور بایدن در کاخ سفید، کار جمهوری اسلامی با آمریکا آسانتر می‌شود اما از نگاه من، به دو دلیل ماجرا دقیقاً معکوس است! به نظرم اگر جمهوری اسلامی نخواهد در اسرع وقت با دولت جدید آمریکا وارد مذاکره و سپس مصالحه شود و درصدد تقابل با آن برآید، بدون شک سر شاخ شدنش با بایدن، بسیار سخت‌تر از منازعه با ترامپ خواهد بود.
کار جمهوری اسلامی با بایدن سخت‌تر از ترامپ است!

نویسنده: احمد زید آبادی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: حضور جو بایدن در کاخ سفید تقریباً قطعی  به نظر می‌رسد و بسیار بعید است که اعتراض دونالد ترامپ به روند شمارش آراء به جایی برسد. ترامپ دیر یا زود مجبور است نتیجۀ انتخابات را بپذیرد و به غائله خاتمه دهد.

ورود بایدن به کاخ سفید اما چه تأثیری بر ایران خواهد داشت؟ بسیاری از تحلیل‌گران بر این نظرند که با حضور بایدن در کاخ سفید، کار جمهوری اسلامی با آمریکا آسانتر می‌شود اما از نگاه من، به دو دلیل ماجرا دقیقاً معکوس است! به نظرم اگر جمهوری اسلامی نخواهد در اسرع وقت با دولت جدید آمریکا وارد مذاکره و سپس مصالحه شود و درصدد تقابل با آن برآید، بدون شک سر شاخ شدنش با بایدن، بسیار سخت‌تر از منازعه با ترامپ خواهد بود.

ترامپ در عرصۀ بین‌المللی رهبری خودشیفته و تکرو بود و به دلیل رفتار و مواضعش، مورد انتقاد و بلکه نفرت بسیاری از محافل لیبرال و چپ در جهان قرار داشت. از این رو، رد درخواست او برای مذاکره از سوی ایران، کم و بیش با همدلی این محافل و بی‌تفاوتی بسیاری از کشورها همراه بود. پاسخ رد به بایدن اما بی‌نهایت سخت و دشوار است چرا که او احتمالاً از طریق رایزنی با متحدان آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل، پیشنهاد مشخصی را به ایران ارائه خواهد کرد که پاسخ منفی به آن، می‌تواند سبب انزوای شدید در میان کشورها و برانگیختن خشم محافل لیبرال و چپ در سطح جهان و تحریک بیشتر افکار عمومی در داخل شود و راه هر گونه فشاری را علیه جمهوری اسلامی هموارتر کند.

دلیل دوم اما به رویکرد بایدن به مسئلۀ فلسطین باز می‌گردد. در واقع ترامپ با یک طرح صلح ناعادلانه و غیر قابل دفاع، کوشید تا کشورهای عرب را به عادی‌سازی روابط‌‌شان با اسرائیل متقاعد کند. این عادی‌سازی به دلیل نامنصفانه بودن معاملۀ قرن ترامپ، هم خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت و هم سبب سرافکندگی پیدا و پنهانِ رهبران عرب پیشتاز برای عادی‌سازی رابطه، در افکار عمومی منطقه شد. بایدن اما می‌تواند با فاصله گرفتن از جنبه‌های مخربتر طرح ترامپ، هم خشم فلسطینی‌ها را فرو نشاند و آنها را به پای میز مذاکره با اسرائیل بکشاند و هم عادی‌سازی روابط را از امری شرمگینانه به موضوعی نه لزوماً افتخارآمیز اما دست کم به ماجرایی عادی و طبیعی تبدیل کند به طوری که اغلب کشورهای عرب و مسلمان با خیالی آسوده به این روند بپیوندند! طبعاً در آن صورت، مقابلۀ جمهوری اسلامی با عادی‌سازی روابط کشورهای عرب و اسرائیل بسیار سخت‌تر و پرهزینه‌تر از امروز خواهد بود.

با این حساب، پیروزی بایدن برای هر که مفید باشد، برای جمهوری اسلامی با سیاست های کنونی آن، جز مشقت فزاینده چیزی ندارد.

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا جو بایدن دونالد ترامپ ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا


( ۳۱ )

نظر شما :

محمد ۱۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۰
اصولا ترامپ کار خود را به خوبی انجام داد ، امریکا را از قید و بند بسیاری از توافقات بین المللی رها کرد ، حالا جو بایدن در نقش پلیس خوب ، همان خواست های ترامپ را با لحنی آرام ، به جامعه جهانی دیکته خواهد کرد ،در واقع ترامپ بلوف های آینده بایدن را بسیار باورپذیرتر کرده است ، البته من امیدوارم وزیر امور خارجه دوباره اختیارات لازم را برای مذاکره با امریکا بدست بیاورد، یکی از مشکلات ما ، غیبت سیاسی ما در واشنگتن است ، ما باید هرچه سریعتر دفتر نمایندگی در واشنگتن داشته باشیم تا بتوانیم از نزدیک و بدون واسطه از حقوق خود دفاع کنیم ، درگیر کردن کشورهای دیگر ، فقط باعث سخت تر شدن اوضاع می شود
حسین ۱۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۷
متاسفانه تفکر سازش با بایدن از طرف این نویسنده شرم آور و غیر عقلانی می‌باشد.خود فروختگان نادان غربزده امثال این نویسنده متوجه نیستند که سازش با بایدن و یا هر دولتی که بر آمریکا حکومت کند بی فایده است چون آنها رابطه سالم نمیخواهند بلکه آنها سلطه بر کشورها را میخواهند و این نویسنده خیلی مشتاق نوکری اجانب است.
امیر ۱۶ آبان ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۳
من چند دلیل دیگر هم به دو اضافه میکنم: (دلیل سوم) تجربه بایدن و اوباما و اینکه ایران پول برجام را خرج توسعه حضور منطقه ای و صنعت موشکی و همچنین تقابل با آمریکا کرد. و از هیچ کاری برای تحقیر اوباما دریغ نکرد! (دلیل چهارم) ترامپ نشان داد موضع سرسخت در مقابل ایران نه تنها عواقبی ندارد بلکه از نظر آمریکا سود هم دارد و موجب عقب نشینی و در لاک رفتن و پیش گرفتن سیاست صبر میشود! (دلیل پنجم) تکرار برجام با وجود نداشتن اکثریت مجلس سنا توسط دموکرات ها تغریبا غیر ممکن میباشد و اصلا از نظر دموکرات ها دلیلی هم ندارد که برجام دوباره تکرار بشود.
آسمان ریسمان ۱۶ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۷
تا قبل از انتخابات آنریکا، برجام حق ایران بود که ترامپ به آن پشت پا زده بود، امروز که حضور بایدن و برگشت آمریکا به برجام محتمل شده، دوباره برجام از دید عده‌ای "خسارت محض" و "کلاهبرداری" شد! بنابراین کار جمهوری اسلامی سخت نخواهد شد، رنگ عوض کردن که کاری ندارد
علی امیری ۱۶ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۴
نه گونلره دوشدوک ای غازی خونکار قاتیر میرزا اولدو ائششک دفتردار جمع کنید این تحلیلهای کشکی و سطحی رو. سواد ژورنالیستهای وطنی، قد نشریات زرده و بس.
مسعود ۱۶ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۳
حالا که باید به دلیل رهایی از گازهای زهرآگین آن "سگ قرمز " جشن بگیریم ! با بایدن هم یک کاری میکنیم !
جمشید ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۲
پس کی میخواهید به طاغوت کافر شوید و خدا ایمان آورید
دکتر کیا مرتضوی ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۴
تحلیل حضرتعالی در حد یک نظر می تواند باشد ،ولی ترامپ عملا با بی رحمی وپر رویی فشار حداکثری را اعمال وتقریبا همه مجبور به اطاعت از ان شده اند که نتیجه ان عیان است،همچنین در دلیل دوم حضرتعالی باید گفت ایران در قضیه فلسطین همیشه یک سیاست اصولی داشته ودر شرایط همین سیاست نیز توافقاتی مثل برجام صورت گرفت ،وتوجه وراهکار ایران استفاده وبالفعل رساندن ظرفیت وتوان ملت های مسلمان و خود ملت فلسطین است ونه دولتها .تقریبا از اول تاریخ هم روابط ایران با غرب مسالمت امیز نبوده است ،وحتی در دوران پهلوی دوم هم موضع ایران عمتا انفعالی ودنباله روی از موضع پایین تر با غرب بوده است ،همچنین در شرایط حاضر امکان مصالحه حداکثری با امریکا وغرب نیست وحتی لزومی هم ندارد بلکه حفظ منافع ملی ومدارای دو طرف مطرح است
ممقانی ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۱
به نظر من سخت نیست یک مدیر قوی و یک فرد توانا نمی نشیند که دیگران برایش تصمیم بگیرند برای او هر پیامدی فرقی ندارد اگر علتش از خود او نباشد رهبری اینطور با قضیه انتخابات دشمن برخورد کردند اما منفعلین چون اعتماد به نفس نداشته و قوی نیستند بسیار منفعلانه برخورد می کنند اگر در اردوگاه دشمن یکی پیروز شود عزا و برای دیگری عروسی می گیرند ترس شدید یکی از گذشته بسیار بد و باز از آینده مبهم شان هست بنابراین خودشان را به حد وابستگی می رسانند و... اینکه اردوگاه دشمن از سیاست مرد دیوانه دور شود این هست که این سیاست نتوانست آن خواسته آنها را برآورد بنابراین برای اولین بار طی این 40 سال پست ریاست جمهوری را 4 ساله عوض کردند که این می تواند برای ما فرصت باشد اگر ملت بتواند استفاده کند نه منظورم دولتی های رذل و ترسو