حمله با سلاح سرد به کلیسای نیس فرانسه/ بالا رفتن سطح هشدار امنیتی در سراسر کشور

۰۹ آبان ۱۳۹۹ | ۰۱:۵۷ کد : ۱۹۹۶۶۴۷ سرخط اخبار

مردی مسلح به چاقو دو زن و یک مرد را در نزدیکی کلیسای نتردام شهر نیس در فرانسه کشت و چند تن دیگر را زخمی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از فیگارو، جسد یکی از این زنان در داخل ساختمان پیدا شد اما زن زخمی دیگر موفق شده بود به یک کافه نزدیک پناه ببرد. شخص سوم بر اثر جراحات وارده جان خود را دست داده است.
به گفته یک منبع تایید نشده در پلیس، یکی از قربانیان سرش از تنش جدا شده و یکی دیگر گلویش بریده شده است. فرد مهاجم هم که با گلوله زخمی شده به بیمارستان منتقل شده است.
یک گروه ضد مین هم به منطقه برای هشدار وجود یک بسته مشکوک اعزام شده است.
شهردار نیس  که در محل حاضر شده است، گفت : "من تأیید می کنم که همه شواهد از حمله تروریستی در کلیسای نوتردام حکایت دارد".

برخی منابع به خصوص شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ نیز تایید کرده‌اند که یکی از قربانیان زنی است که گردنش بریده شده است. کریسین استروسی، شهردار نیس نیز در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده که دو نفر در داخل کلیسا به طرزی فجیع شبیه آنجه بر سر ساموئل پتی، معلم تاریخ سربریده شده آمد، کشته شدند.

منابع محلی در شهر نیس اعلام کرده‌اند که نگهبان کلیسا نیز جزو کشته‌ شدگان است.

به گزارش رسانه‌های محلی فرانسه از جمله «نیس مَتن»، پلیس در محل حادثه حضور یافته است. فرد مهاجم پس از مداخله پلیس و زخمی شدن با گلوله ماموران پلیس دستگیر و به بیمارستان منتقل شد. هنوز هویت فرد مهاجم از سوی مقامات امنیتی فرانسه فاش نشده است.

حمله همزمان دیگر با چاقو در آوینیون

دو ساعت پس از حمله به کلیسای شهر نیس منابع خبری در فرانسه از حمله دیگری با سلاح سرد در شهر آوینیون خبر دادند.

به گزارش شبکه خبری «ب‌اف‌ام» فردی با چاقو اقدام به تهدید شهروندان در شهر آوینیون کرد که ماموران پلیس بلافاصله وارد عمل شده و او را به ضرب گلوله کشتند.

تشکیل اتاق بحران در وزارت کشور فرانسه

پلیس همچنین اعلام کرده که یک تیم مین‌یاب و متخصص در زمینه تله‌های انفجاری نیز به محل اعزام تا در داخل کلیسا به شناسایی بسته‌های مشکوک اقدام کند.

از سوی دیگر ژرار دارمنن، وزیر کشور فرانسه از تشکیل اتاق بحران در این وزارتخانه خبر داد و رسانه‌های فرانسوی نیز اعلام کردند ژان کاستکس، نخست وزیر، پارلمان را برای شرکت در نشست اتاق بحران ترک کرده است.

امانوئل ماکرون نیز قرار است با حضور در وزارت کشور در نشست اتاق بحران شرکت کند.

نخست وزیر فرانسه از بالا رفتن سطح هشدار امنیتی در سراسر فرانسه خبر داد.

ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه این حمله را به عنوان اقدامی «بزدلانه و وحشیانه» محکوم کرد.

کاستکس ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان و تشکر از پلیس و ماموران امنیت داخلی به دلیل مداخله سریع تاکید کرد در اتاق بحران وزارت کشور تصمیم گرفته شد تا هشدار امنیتی در سراسر فرانسه تا سطح «حمله اضطراری» ارتقا پیدا کند.

وی همچنین تصریح کرد که امانوئل ماکرون پس از حضور در اتاق بحرانی که به همین منظور تشکیل شده بود عازم شهر نیس شده است.

آغاز تحقیقات در دادستانی ضد تروریسم فرانسه

دادستانی ضد تروریسم فرانسه اعلام کرده است که پرونده‌ای برای تحقیق در خصوص این حمله با عنوان «قتل» و «اقدام به قتل» مرتبط با سازمان تروریستی و نیز ارتباط مجرمانه تروریستی و جنایتکارانه باز کرده است.

این تحقیقات به اداره مرکزی پلیس قضایی (DCPJ) و اداره کل امنیت داخلی (DGSI) فرانسه سپرده شده است.

به خبرگزاری رسمی فرانسه، بدنبال این حادثه جلسه نمایندگان در پارلمان فرانسه تعلیق و یک دقیقه سکوت اختیار شده است.

ابراز همبستگی اتحادیه اروپا با فرانسه

اتحادیه اروپا  با فرانسه ابراز همبستگی کرد و خواهان اتحاد بر ضد نفرت پراکنان شد.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا با انتشار توییتی ضمن ابراز همبستگی با مردم فرانسه و ابراز همدردی با خانواده قربانیان تاکید کرد که اروپا پشت این کشور ایستاده است.

داوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا نیز از همه کشورهای اروپایی خواست تا بر ضد خشونت و آنهایی که در پی نفرت پراکنی و انجام اقدامات تحریک‌آمیز هستند، متحد شوند.

پوتین ، رئیس جمهور روسیه نیز در تماس تلفنی با ماکرون کشته شدن شهروندان فرانسوی را تسلیت گفت.

این حمله پس از ماجرای سربریدن معلم تاریخ یک مدرسه راهنمایی در حومه پاریس صورت گرفته است. ساموئل پاتی، معلم تاریخ مدرسه راهنماییِ شهر «کنفلان-سنت-اونورین» شازندهم سپتامبر گذشته  پس از نمایش کاریکاتورهای موهن از پیامبر اسلام(ص) سر بریده شد.

دولت فرانسه پس از این حادثه فشار بر محافل و مراکز اسلامی را افزایش داد و تاکید کرد که با هرگونه پیام حاوی نفرت پراکنی و ترویج ایده‌های اسلام گرایی افراطی در شبکه‌های اجتماعی به شدت برخورد می‌کند.

امانوئل ماکرون سپس ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی حمله به معلم تارخ در دفاع از انتشار کاریکاتورهای موهن از پیامبر اسلام (ص) توسط نشریه شارلی ابدو مدعی شده بود که از ارزش‌های لائیسیته که تضمین کننده آزادی بیان در کشورش است کوتاه نمی‌آید.

انتهای پیام


نظر شما :