بدترین کابوس تهران

درگیری قره باغ می تواند به اقلیت آذری ایران سرایت کند؟

۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۶۳۴۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در زمان بدی برای ایران رخ داده است. دولت ایران در داخل کشور در پی تحریم های ایالات متحده با یک وضعیت دشوار اقتصادی مواجه است و در خارج، ماجراهای ژئوپلیتیک ناتمام جهان عرب از عراق گرفته تا سوریه و فراتر از آن، دردسرهای بسیاری داشته اند. اگرچه ایران احتمالا نمی خواهد خود را در درگیری در قفقاز جنوبی گرفتار کند، اما نزدیکی جغرافیایی با این درگیری ممکن است چاره ای برایش باقی نگذارد. مشکل بزرگ تر این است که ایران در حال حاضر به مثابه دهه ۱۹۹۰ که آخرین جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره باغ رخ داد، آنقدری از استقلال سیاسی برخوردار نیست که به طور موثر بین دو طرف میانجی گری کند.
درگیری قره باغ می تواند به اقلیت آذری ایران سرایت کند؟

نویسنده: الکس واتانکا

دیپلماسی ایرانی: جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در زمان بدی برای ایران رخ داده است. دولت ایران در داخل کشور در پی تحریم های ایالات متحده با یک وضعیت دشوار اقتصادی مواجه است و در خارج، ماجراهای ژئوپلیتیک ناتمام جهان عرب از عراق گرفته تا سوریه و فراتر از آن، دردسرهای بسیاری داشته اند. اگرچه ایران احتمالا نمی خواهد خود را در درگیری در قفقاز جنوبی گرفتار کند، اما نزدیکی جغرافیایی با این درگیری ممکن است چاره ای برایش باقی نگذارد. مشکل بزرگ تر این است که ایران در حال حاضر به مثابه دهه 1990 که آخرین جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره باغ رخ داد، آنقدری از استقلال سیاسی برخوردار نیست که به طور موثر بین دو طرف میانجی گری کند.

ایران این مرتبه در صندلی پشت نشسته و شاهد شکل گیری درگیری به دست روسیه، ترکیه و غرب است. با این حال، از آنجایی که جمعیت آذری زبان های ایران حدود 20 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، این احتمال وجود دارد که ادامه درگیری ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به یک تهدید امنیت ملی داخلی برای این کشور تبدیل شود. تهران نمی خواهد در این درگیری بازنده شود، اما دست ضعیفی دارد.

پس از بروز آخرین درگیری ها بین ارمنستان با اکثریت مسیحی و جمهوری آذربایجان با اکثریت شیعه در 27 سپتامبر، سه روز طول کشید تا ایران بپذیرد که خشونت های جدید از نظر کیفی با درگیری های قبلی متفاوت است. دو کشور همسایه ایران به رغم امضای آتش بس در پایان جنگ 1988-1994، چندین مرتبه با یکدیگر درگیر شده بودند، اما این درگیری ها عمدتا خیلی زود تمام می شدند. چند روز طول کشید تا ایران از ابراز بی طرفی همیشگی و تمایل به میانجی گری، رویکرد دیپلماتیک خود را تغییر دهد و طرف جمهوری آذربایجان را بگیرد.

اول اکتبر نمایندگان سیاسی رهبر جمهوری اسلامی در چهار استان شمالی غربی این کشور با اکثریت جمعیت آذری بیانیه هایی در حمایت از جمهوری آذربایجان منتشر کردند. اما این انتشار بیانیه درست با گزارش ها مبنی بر موافقت ایران با استفاده روسیه از استفاده از حریم فضایی آن برای رساندن تجهیزات نظامی به ارمنستان همزمان بود. بدین ترتیب، تظاهرات نه تنها در استان آذربایجان شرقی، که در تهران، با شعارهایی همچون «قره باغ مال ماست. مال ما خواهد ماند.» آغاز شدند. حتی یک اشاره اندک به این احتمال که ایران به عنوان مسیر تسلیحاتی برای ارمنستان عمل کرده، یک خبر انفجاری بود و خیلی سریع از سوی تهران تکذیب شد. حسن روحانی، رئیس جمهوری، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، و علی اکبر ولایتی، مشاور عالی سیاست خارجی آیت الله خامنه ای، همگی این مساله را تکرار کردند که ارمنستان باید قلمروهای اشغالی سال 1994 را به جمهوری آذربایجان بازگرداند.

جنبش مردمی در حمایت از جانبداری کامل تهران از باکو به حدی زیاد بود که ایران حتی همکاری نزدیک جمهوری آذربایجان با اسرائیل را نیز به عنوان یک عامل دلسرد کننده در نظر نگرفت. جمهوری آذربایجان، یکی از چهار کشور با اکثریت مسلمان شیعه در جهان (در کنار ایران، عراق و بحرین)، روابط اقتصادی، نظامی و اطلاعاتی نزدیکی با اسرائیل، دشمن منطقه ای ایران دارد. اما این مساله در حدود دو دهه گذشته صادق بوده و ایران خود را با آن تطبیق داده است. به زبان ساده، ایران در موقعیتی نیست که بتواند در تقابل با اقلیت آذری خود عمل کند و این مساله برای ایران جای نگرانی است چون آمادگی کافی برای مقابله با شورش احتمالی اقلیت دیگر آسیب دیده از درگیری ارمنستان و جمهوری آذربایجان را نیز ندارد.

اگرچه تصور ناآرامی های قومیتی در ایران به مثابه یک بشکه باروت نزدیک به انفجار اغراق آمیز است، اما نمی توان گفت که این مساله هیچ تاثیری بر تغییر رویکرد ناگهانی تهران در قبال ایروان و باکو نداشته. با این حال، تغییر رویکرد دیپلماتیک ایران تا اندازه ای بازتاب مسیر این دور از درگیری ها بین دو کشور همسایه آن است. اگرچه ایران از سال 1991 تا کنون روابط دوستانه ای با ارمنستان داشته، اما در سال های اخیر در زمینه های تجارت، گردشگری، همکاری های نظامی و حتی صادرات تسلیحات به جمهوری آذربایجان نزدیک شده است.

ایفای نقش ترکیه در منطقه قفقاز جنوبی هم از چشم ایران پنهان نمانده و بر تصمیم گیری های آن تاثیر داشته است. تهران پیشتر آنکارا را به تشدید تنش ها از طریق تحریک باکو به تلاش برای بازپس گیری اراضی اشغالی به جای توافق بر سر آتش بس و گفت و گوهای دیپلماتیک متهم کرده است. با این حال، اگرچه ایران و ترکیه در سوریه از دو سمت مخالف در درگیری ها حمایت می کنند، تهران هیچ برنامه ای برای تشدید تنش ها با آنکارا بر سر قفقاز جنوبی ندارد. هر چه که نباشد، ترکیه یک همسایه و شریک تجاری مهم برای ایران است.

ایران هر اندازه هم که در درگیری های اخیر در قفقاز جنوبی با دقت بازی می کند، واقعیت ساده این است که دست بسیار ضعیف تری در منطقه نسبت به اوایل دهه 1990 دارد. امروز هیچ یک از طرفین ایران را به عنوان یک میانجی بی طرف قبول ندارند. تهران به لطف درگیری مداوم با واشنگتن و مشغله های دیگر در رابطه با پایتخت های عربی در خلیج فارس در موقعیتی نیست که مسکو یا حتی آنکارا را در قفقاز جنوبی به چالش بکشد. ایران همانطور که از صندلی عقب با نگرانی عملکرد روسیه و ترکیه به عنوان دو عامل اصلی تعیین کننده خارجی در درگیری ارمنستان و جمهوری آذربایجان می نگرد، می خواهد که پایان سریع جنگ را ببیند، چرا که اگر درگیری ادامه و گسترش یابد می تواند ایران را به یک جنگ منطقه ای جدید بکشاند که تاب تحمل آن را ندارد.

منبع: فارن پالسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: ناگورنو-قره باغ قفقاز جنوبی دخالت ترکیه در تنش ها در قفقاز جنوبی اقلیت آذری ایران مناقشات ارمنستان و جمهوری آذربایجان


( ۲۲۱ )

نظر شما :

رضا ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۰
آذری هاایرانی اند و اقلیت نیستند آنها هم به مانند دیگر ایرانی صاحب ایران هستند وحق آب وگل دارند بماند که بی عرضگی قاجاریان هموطنان کرد وآذری وبلوچ وتاجیک را از ما جداکرد ولی واقعیت این است که همه پاره تن ما وایران هستند ای کاش مسئولین ما با درک این واقعیت ما را با دنیا درگیرنکنند
علی ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۸
به یقین منظور نویسنده ی اجنبی این مقاله یا مترجم محترم از آذری زبان ، تورکهای آذربایجانی هستند و اقلیتی که ایشان از آن نام برده اند از جمعیت بسیاری از کشورهای دنیا زیادتر است و برعکس نظر ایشان تورکهای اذربایجانی ایرانی نه تنها تهدیدی برای کشورشان نیستند بلکه هرآنچه که از پیشرفت علمی وصنعتی ونظامی وغیره برای ایران به دست آمده است ار برکت وجود همیت تورکهای آذربایجانی است . بنابراین پیش بینی یک واقعه به این صورت یک احتمال در حد صفر است . ولی تا چه حد این طور باقی می ماند به یقین در دستان حکومت ایران است که تا دیر نشده حداقل به اجرای اصول قانون اساسی تن دهندو حقوق اقوام ایرانی را به رسمیت بشناسند.
vegan for peace ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۹
خداوندا می بینی بندگانت را که اشرف مخلوقات لقب دادی چگونه ماجرای جنگ در سر می پرورانند تا بلکه دل دشمنان ایران را شاد کنند ، آنها را براه راست هدایت کن تا دست از جنگ و خونریزی بردارند .
مسعود ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۱
نویسنده " نعل وارونه " می زنند !؟ در واقع تنها راه حل ، حل اختلافات ارضی بین ارمنستان و آدربایجان بازگشت هردو منطقه به اصل خویش و به آغوش مام میهن است !آذربایجان و ارمنستان جزو لا ینفک ملک مملکت اسلامی ایران و باید بار دیگر تحت سرپرستی و ولایت ولایت فقیه ایران قرارگیرند و ثبات و آسایش منطقه قفقاز تنها دراین صورت فراهم می گردد ترکیه و دیگران هیچ حقی در آن ناحیه ندارند و اگر آذریهای ایران عاطفه ای برای آذربایجانیها داشته باشند نه از برای ملی گرایی بلکه خواستار پیوستن دوباره ی آذربایجان به ایران هستند.
ابراهیم قدیمی ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۶
به نفع برادران اذربایجانی وارمنستانی و اذربایجانی وارامنه ایرانی است که دوطرف را به صلحی عادلانه وپایدار دعوت کنند واز ازدیاد شدت تهاجمات وعصبانیت طرفین بکاهند. تحریک به ازدیاد شدت جنگ اشتباه مهلکی از طرف هواداران طرفین است.جنگ ونظامیگری نه حاصلی دارد و نه اینکه با عث صلحی پایدار میشود وحاصلی جز اتلاف نیروهای انسانی ومنابع مالی و تاسیسات ساخته شده وهزینه های سرسام اور برای تجهیز واماده نگاهداشتن نیروهای نظامی حتی برای سالهای طولانی برای طرفین ندارد. سود بسیاربسیار جنگ نصیب دیگران است.جنگ هشت ساله ایران وعراق وجنگهای دیگر برروی سرزمینهای مورد ادعای دوطرف مصداق این گفته است. نمی توان مرزی زمینی در نقشه جغرافیا رسم کرد که یک طرف از نژاد الف باشد وطرف دیگر از نژاد ب.معمولا اختلاط نژادهای مختلف در مرزها بعلل مختلف اقتصادی واجتماعی ودیگر علل حاصل میشود. مهم این است که باصلح ارتباط نژادهای مختلف در مرزها بسادگی بتواند صورت پذیرد. جنگ های مرزی سم مهلک وکشنده ای برای خانواده های مرزی از طرفین است.در این جنگ ها هزینه ها بسیاربسیار بیشتر از دست اوردها است که معمولا دست اوردی ندارند.موضع ایران که عمل با توجه به مصوبات شورای امنیت است یکی از بهترین موضع های عادلانه است.
حسن ولی زاده ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۴
با سلام وعرض ادب چند کلمه با نویسنده این مقاله جناب نویسنده آذربایجانیها در ایران اقلیت نیستند هیچ اکثریت مطلقند واینکه آذربایجان ۳۰ سال بصورت دیپلماتیک مسئله قره باغ را پیگیری کرد نتیجه نداد کمی انصاف و واقع بین لطفا
سجاد ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۶
ترکها بیشترین جمعیت را در بین اقوام دارند.ولی برخی از افراطیون بخیل جمعیت لرها و لکهای قهرمان رو فارسی حساب میکنند تهران رو که بیش از 70 درصدش ترک هست رو فارسی حساب میکنند کردهای کرمانشاه و بختیاریها روفارس حساب میکنند حالا بگویید اقلیت در ایران شمایید یا ما.تقریبا 100 سال است که حکومت ایران توسط فارسها اداره میشوند و بعضی از پان فارسی ها میخواهند هویت اقوام رو تغییر بدهند. و در حالی که حکومت ایران بیش از 1000 سال دست ترکها بود وسالها توسط زندیها که خوشنامترین حکومت بودن اداره شد.این گونه مطلب نوشتن شماها در قومیتها حس غریبگی ایجاد میکند و احساس میکنند دیگر سرزمینها ایران از آذربایجان جدا مبشوند اقتدار ایران رو به چالش نکشید
رضا ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۰۷:۲۶
آن تعداد پانترک بفرستید خط نبرد تا تکفیری‌ها و ارامنه از خجالت آنها در ایند
مجهول ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۵
تورک های آذربایجانی در ایران اقلیت نیستند ، قومیتی هستند که حداقل 40% جمعیت ایران را تشکیل می دهند.
Naser ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۰
اقلیت آذری؟ بهتر است بگویید اکثریت ترک آذربایجانی. متاسفیم برای رسانه ای که کارکنانش سواد و معلوماتشان انقدر ضعیف است
علی ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۶
ترکا حداکثر 18 میلیون هستند این اقلیت پر سر و صدا و هوچی گر ، کورد های ترکیه بیش از 30 میلیون نفر هستند که باید ترکا نگران باشند
علی ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۰
اقوام بومی ایران یعنی کورد ها ، فارس ها ، لر ها ، گیلگ ، بلوچ ، مازنی .... همیشه با مشکل وطن فروشی این اقلیت پر مدعا و بیگانه پرست روبرو هستند
جواد ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۶
ایران مدیون ملت بزرگ ترک آذربایجان است. این ملت بزرگ برای ایران همیشه فداکاری کرده است. الان زمان ادای وظیفه ایران به ملت بزرگ ترک آذربایجان است. این ملت بزرگ نه گروه تروریستی مثل پزاک پپکا دارند و نه در طول تاریخ مزدوری کرده اند. آذربایجان کل ایران است
ولی ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۹
بابا این مزخرفات از اتاق فکر پان ایرانیست ها و پان فارسها نشات میکرد یعنی همان کسانی که باعث جدای ازربایجان شدن یعنی ابولحسن خان شیرازی معروف به ایلچی پسر محمد اصفهانی یعنی نوادگان این اشغالها الان شدن تیورسین. ترکها نه تنها اقلیت نیستند بلکه اکثریت هم هستند
مرتضی ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰
مسئله اینجاست که آذری ها اقلیت نیستند. اکثریت هستند. در ضمن خودشون رو ایرانی میدونن و جدایی طلب نیستند. فقط میخوان زبان خودشون هم آموزش داده بشه
علی ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۰
واقعا این حجم از هوچی گری و بی سوادی پانترک ها تعجب آوره جمعیت همه ترک های ایران طبق امارهای داخلی و خارحی حدود 17 میلیون نفره که تقریبا 21 درصد میشه این امار تخیلی 40 میلیون جمعیت رو از کجا میارید؟که با بی حیایی و بیسوادی محض بیان میکنید؟ یکی گفته بود 70 درصد تهران ترکه داداش ارزون تر حساب کن مشتری شیم. مشخصه که این دوست بیسواد دویست دلاریمون تا حالا حتی خاک تهرانو از نزدیک ندیده که اینطور توهماتی در سر داره. حالا اینکه از این جمعیت 17 میلیونی قوم ترک کمتر از یک درصد توهمات شما رو دارند بماند که نمونه بارزش تظاهرات تو تبریز و تهران بود که تعداد اغتشاش گران رو میشد با انگشت های دست شمرد. حداقل اماری ارائه بدید که باعث نشه آدم به شعور و سواد شما شک کنه
ایرانی ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۳
هیچ منبعی ما توی دنیا نداریم که آذری های ایران رو اکثریت معرفی کنه. نویسنده هم ایرانی نیست که به اون انگ بزنید. از توهمات پانترکی بیاید بیرون.
ایرانی ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۶
ایران مدیون همه اقوام هست و همه اقوام هم مدیون ایران. بعضی‌ها واقعا در خواب و خیال سیر میکنن. اکثریت آذری! چند تا استان توی کشور داریم که اکثریتش آذری باشن؟ همون آذربایجان غربی هم نصفش کرد هستن.
علی ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۷
سیاست اقلیت سازی و محو تدریجی ترکهای ایران ادامه دارد
محسن ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰
من نمیدونم چرا این اذری زبانهای ما یا بقول خودشون ترک زبانان اینقد در توهم زندگی میکنن چرا یکی تو خودشون پیدا نمیشه از تاریخ ایران بزرگ و داستان ترک زبان شدنشون بهشون یه اطلاعات دقیق بده.اگه شماها ایرانی هستید چرا تو پرفایلتون پرچم کشور دیگه میذارید چرا تو استادیم با پرچم کشور دیگه میاید چرا تو خودتون دایم دارید ایران و فارس رو دشمن خودتون معرفی میکنید من بین خودتون بودم و دیدم.چرا یه جمله کلیشه ای یاد گرفتیم و همش پان فارس راه انداختید چرا اقوام دیگه رو مثل خودتون حساب میکنید و میخواین همه رو روبروی هم قرار بدین کشور به اختشاش بکشید.هیچ وقت یک ایرانی با روشی که شما دارین عمل میکنید به کشور خودش خیانت نمیکنه
محسن ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۵
سلام. متن جالبی نبود.بسیار مقرضانه. ایرانی به ترک و فارس و کرد نیست همه فرزندان این آب و خاکیم. شاید اقلیت دینی داشته باشیم اما اقلیت نژادی اصلا معنا و مفهموی ندارد. آذربایجان وطن من و بخشی از خاک میهن منه و من به آن افتخار میکنم و هر ببشعوری که بر علیه آذربایجان ما و مردم زحمتکش آن مرز و بوم فکر بد کند دشمن من و این مرز و بوم بحساب می آید.
محمد ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۳
در پاسخ علی 11.46 و 11.50 هیچ نژادی در ایران وطن فروش و بیگانه پرست نیست. مردم ایران از هر قومیتی در داغ از دست دادن مناطق ارمنستان و قفقاز در اثر خیانت سردمداران دوران قاجار می‌سوزد و حسرت می‌خورد و هیچ کشوری تاکنون به اندازه روسیه به ایران و ایرانی خیانت نکرده و ضربه نزده. و مطمن باش اگر نبود مقاومت مردم غیور آذربایجان در 100 سال پیش الان روسیه منحوس و کثیف تا تهران آمده‌بود. مقاومت های ستارخان ها و باقرخان ها موید این سخن است. پس به جای یاوه بافتن و زیر سوال بردن قومیت ها از تمامی اقوام شجاع و غیور و وطن پرست کشور دفاع کن. پاینده ایران و همه اقوام ایرانی.
محمد ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۰
جمعیت تورک های ساکن در جغرافیای ایران نام در اقلیت نیستند بلکه در اکثریتند
Mansoor ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۵
ایران ضعیف نشده اجنبی بلکه میخاهد اشتی دهد دو فرزند را که باید هرچه زودتر ب اغوش خانواده ینی ایران بزرگ برگردند
ebrahim ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۸
در مورد نظر اقاعلی که فرمودن قومهایگیلک وکرد و...با اقوام آزریها که وطن فروشی کردن.در جنگ8ساله همه شاهدبودن که ترکها دوشادوش بقیه جنگیدن وشهیدان زیادی دادن(باکریهاوامینی ها وکاظمی هاو...)وهیچوقت هم دنبال جدایی نبودن بلکه حق نوشتن وخواندن به زبان مادری که در قانونهم به آن اشاره شده رومیطلبن(در حالیکه دیگرقومهاسکوت کردن)ومثل بعضی قومهانه گروه مسلحی دارن که بارژیم بجنگند ونهادعای جدایی .
شاهرخ ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۲
یادمه احمدی نژاد وقتی تو سازمان ملل حرف میزد همه کشورهای پیشرفته و بقیه کشورها که زیاد هم بودن مجلس رو ترک کردن احمدی نژاد گفت اقلیت هستن، حالا شما به ۵۰ میلیون تورک ایران بگین اقلیت
مهدی ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۲
ما همه ایرانی هستم. هیچوقت حاضر نیستم ازهم جدا باشیم
ایران سربلند ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰
اونایی که میگن آذری ها اقلیت هستند به شهرهای که ترک نشین هستند و اکثریت جمعیت آن شهرها رو تشکیل می دهند دقت کنند می فهمند که نصف جمعیت ایران ترک زبان هست تهران ،تبریز ،ارومیه ،زنجان،قزوین،اراک،اردبیل،آستارا،بجنورد،گرگان،شیروان،قشقاییها وخیلی هایی دیگر که در بطن شهرهای بزرگ زندگی می کنند.
خطاب به علی کرد ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۱
داداش همین ستار خان نبود الان تو مجلس نداشتی اگه شهید باکری نبود الان اینجا نبودی بیشترین شهید رو استان اردبیل داده .این کرد ها بودن که زمانی که صدام حمله کرد غرب کشور رو ناامن کردن و سی هزار نفر از هر دو طرف کشته شد در جنگ بین سپاه و گروه های جدایی طلب و وطن فروش کرد حالا بگو ببینم کدوم‌قوم وطن فروش؟؟؟ در ضمن کردها در ترکیه ۱۵ میلیون جمعیت دارن این آمار های تخیلی از کجا نشات می گیرد؟ ؟؟؟دوتا از چهار دانشمند هسته ای شهید ترک بودن . مواظب حرف زدنت باش وطن فروش
ناشناس ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۵
چشم دیدن ترکها رو ندارند الان فارسها اقلیدند
عبداله عبدالهی ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۲
شما ها با کینه ای که از ایران دارید با تحریکات کشور های معاند ایران آتش بیار معرکه شده اید
عبداله عبدالهی ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۵
شما تحلیل گران دشمن‌ایران هستید و تحریک کننده معاندان منطقه ای و بین المللی ایران و آتش بیار معرکه هستید،
علیرضا ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۹
جمعیت تهران جمیت فارس ها تهران 4میلیون ومازندارنی 5 میلیون است چطور جمعیت تورک 70 درصد بروید این قدر چرت نگید وجمیت فارس ها 45 میلیون است تورکها 20 میلیون 20بقیه
كامران ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۴
جناب مدیر سایت دیپلماسی ایرانی، نظرات واقعی و دلسوزانه را منتشر نمیکنی ولی نظرات برخی از افراد با کامنت های توهین امیز علیه مردم اذربایجان همیشه منتشر میشود!!
رضا از سنندج ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۸
این قضیه ترکها صاحبان ایران هستند از کجا در آمده؟ چطور ترکها هزار سال بر ایران حکومت کرده اند وقتی 700 سال پیش هیچ ترکی در خاورمیانه نبوده؟ چطور یک قوم مهاجر به صاحب اصلی سرزمین میزبان تبدیل می شود؟ چطور زندیان لر تبار امروزه ترک خوانده می شوند؟ چطور صفویان کردتبار امروزه ترک خوانده می شوند؟ چطور دانشمدان و علمای فارس تبار مانند پورسینا، رازی و مولانا امروز ترک خوانده می شوند؟ تاریخ و فرهنگ مملکت را نام خود زده اند و به اقوام اصیلی ایرانی مرگ می فرستند و جدیدا اکثریت ایران هم شده و صاحب خانه شده اند!!!!! همان طور که از نام کشور ---ایران--- پیدا است. زبان و تاریخ و فرهنگ این سرزمین کهن ایرانی هست و هر انچه دارد و ندارد متعلق به اقوام ایرانی هست. اینجا سرزمین بومی و اجدادی ما ایرانی تباران است. هر کسی دوست ندارد راه باز است و جاده دراز. ذره ای در مقابل هیچ احدی کوتاه نخواهیم امد.
سعید ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۵
آین حرفها اصلا با واقعیت نمی خواند. بنده خودم مقیم تهران فارس هستم همسرم آذری و جالبه که برادر خانمم همسرشون کرد هستند...اتفاقا دوست و آشنا و همسایه از لرها و ارامنه و سایر اقوام دارم...حالا کی باید با کی بجنگه؟ ما ایرانیها با هم زندگی می کنیم باید فکر کار و زندگی باشیم...
vegan for peace ۰۱ آبان ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۴
پاسخ به "مسعود" با نظر شما صد در صد موافق هستم خدا کند ایران هم به این موضوع فکر کند .
به رضا سنندج ۰۱ آبان ۱۳۹۹ | ۰۱:۳۷
از اخرین ابداعات پان کردها ، کرد بودن صفویه و افشاریه است . با توجه به معاصر بودن و متقن بودن تعلق قومی انها. این یعنی جعل تاریخ در روز روشن .قبلا مثلا میشنیدیم که میگفتند ، رستم کرد بوده ، اما با توجه به نبود شواهد تاریخی از رستم فقط لبخندی میزدیم .اما این درجه از وقاحت نوبر است.
امید ۰۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۸
لحمدلله مردم چشم دارند و میبینند نا امن ترین مرزهای ایران فعلی همون مرزهای کوردنشین و بلوچ هستند 100 درصد تروریستهای مسلح ضد انقلاب و تجزیه طلب مسلح همشون یا کرد هستند یا بلوچ حالا تجزیه طلب و و طن فروش کیست خودتون تشخیص دهید
امید ۰۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۰
رضا سنندجی همون شهری که الان ساکنشی تا 200 سال قبل تورک نشین بوده (سینان داش)شماها اکثرا طبق گفته همون شاهنامه فردوسی از هندوستان اومده و ادعای خاک ترکان را میکنید
آنایوردوم آلتای ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۶:۵۹
قبایلی که پس از ۵۰۰ سال مهاجرت داده شدن توسط صفویان به شمالغرب ایران هنوز با ایرانیان بیگانه هستند هرگز نمی‌توان از جانبشان آسوده بود و کشور هرگز روی امنیت را نخواهد دید. چرا ما هیچ روستایی در ایران نداریم که خود را یونانی یا مغول بدانند؟؟!!
ugd ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۵
اقلیت خودتونین..
یزدان ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۶
ایران و هند با نژاد هندوآریایی که زیر مجموعه هندو اروپاییست دو تمدن کهن با نماد آذر یا آتش مقدس بوده اند زمانی که هیچ عرب و تورکی در این سرزمین‌ها وجود نداشت صفویه کورد تبارند زبان هیچگاه نشان‌دهنده نژاد نیست که بسیار سریع دستخوش تغییرات میشه همانطوری که خود شما تورکان واژگان پارسی و عربی زیادی وارد زبانتان شده کریم خان زند هم از قوم لک هست قاجار مغول یا همین تورک بودند
یزدان ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۱
شیخ صفی الدین اردبیلی یا شیخ آذری به هردو زبان آذری و تورکی شعر دارد! شما تورکها همیشه به زور متوسل میشید و دست به غارت و چپاول میزنید یکبار شده مردونه و با غیرت بگید که آذربایجانیها مردمانی ایرانی داشتند و ایرانی تبار بودند نه تورک! آذر واژه ای پارسیست هندوستان ساتراپ شرقی ایران در زمان داریوش شاه بوده زبانشان از سانسکریت به پارسی تغییر میکنه کوردها ریشه در شرق ایران تاریخی دارند قدمتی خیلی پیشتر از تهاجم و استیلای تورک و عرب بر سرزمین ایران
Hagan ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۰۱:۴۵
«درباره نگرش تحقیرآمیز قزلباش نسبت به ایرانیان» قزلباش‌ها سنت‌های ایرانی را تحقیر می‌کردند و آزادانه با ایرانیان آمیخته نمی‌شدند، آنها «مردان شمشیر» بودند و زیر فرمان ایرانیان بودن را شرم‌آور می‌دانستند، ترک‌های آذری مردان شمشیر (جنگ‌رو) هستند. مردان قلم فقط شعر بنویسند پارسی ها جنگجو نیستند ترک از جانب خدا جنگاور است.
لیلی ۰۲ آذر ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۸
کاش این درباره نویسنده خارجی این مقاله اطلاعاتی مینوشتید
وحید ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۵:۵۸
یزدان بیا پایین سرمون درد گرفت این توهمات و خزعبلات رو ننویس قباحت داره در ضمن کوردا هیچ ریشه ای در خاکی نداشتن
مهرداد ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۳
جمعیت آذری ها به همراه ترکمن ها و قشقایی ها و تمام ترک‌زبان ها در ایران بین 15 تا 18 میلیون نفر هست که البته از این تعداد چند میلیون نفر نه ترکی بلد هستن نه خودشون رو ترک میدونن و کمتر از یک یا دو میلیون نفر هستن که اصرار عجیبی دارن به ترک بودن، اما علاقه پانترکان به جعل آمار و جعل تاریخ واقعا نگران کننده است،علاقه پانترکان به عثمانی هایی که قرنها آذربایجان رو غارت کردن و به ناموس شون تجاوز کردن نهایت بی‌غیرتی و بیشرفی این جماعت هست
افسانه ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۰:۲۷
ترک هایی که دوست از ایران جدا بشن، می شه جواب بدن که چرا مردم تبریز در زمان صفویه در مقابل عثمانی جنگیدند؟ ستار خان و باقر خان چرا برای نظام مشروطه قیام کردند؟!!!
ابراهیم چراغی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۷
نگاهی به آمار جمعیت بیندازید و نگاهی به سهم تجارت این قوم بزرگ در ایران، بعد حقارت خود ونژادتان را با اقلیت خواندن ترک ها اظهارکنید یاشاسین آذربایجان یاشاسین ایران