اروپا منفعل است و روسیه فعلا نظاره گر

ساخت و پاخت ترکیه با امریکا در جنگ قره باغ با هدف تسویه حساب با ایران و روسیه

۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۶۲۵۰ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
وازگن پتروسیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در واقع، ترکیه با گشودن یک جبهه جدید در قفقاز، در تلاش است تا نیروهای خود را در سوریه و لیبی دوباره مستقر کند.
ساخت و پاخت ترکیه با امریکا در جنگ قره باغ با هدف تسویه حساب با ایران و روسیه

نویسنده: وازگن پتروسیان، کارشناس سیاسی از ارمنستان

دیپلماسی ایرانی: اوایل صبح 27 سپتامبر، حمله گسترده آذربایجان در امتداد خط تماس آرتساخ – آذربایجان با به کارگیری تجهیزات نظامی متنوع و فرماندهی ترکیه و مزدورانی که از سوریه و لیبی آورده شده اند، نیروهای منطقه ای و بین المللی را متعجب نکرد. 

پیش از این، در تاریخ 25 سپتامبر، آمریکا برای نشان دادن وزنه سیاسی خود در منطقه از طریق سفارتخانه های خود در ارمنستان و آذربایجان اعلامیه صادر کرد و بر اساس آن از شهروندان آمریکایی خواست که به مناطق نزدیک مرزی نروند. چنین ابعاد گسترده ای از عملیات نظامی مشخص می کند که نیروهای غربی با سوء استفاده از رفتارهای تهاجمی اردوغان در تلاشند تا خواسته های خود را در منطقه محقق کنند و مناسب ترین مکان برای آنها آرتساخ است. از یک سو روسیه و ایران و از سوی دیگر ترکیه در دو جبهه سوریه و لیبی، جایی که آمریکا و ترکیه در دوران اخیر به آرامی ولی با گام های مطمئن از آنها عقب نشینی می کنند، درگیر می شوند. در این شرایط اردوغان به منطقه دیگری احتیاج دارد که با تحریک جنگ جدید بتواند با روسیه و ایران مسائل سوریه و لیبی را بررسی کند، به همین دلیل جنگ گسترده در آرتساخ با انتظار پیروزی جدی آغاز شد. اردوغان قصد داشت بلافاصله منطقه جنوبی آرتساخ واراندا (فیزولی) را اشغال کند که این امر باعث می شد مرزهای شمالی ایران به خطر بیافتد و نقش روسیه در منطقه کاهش یابد و در عین حال امکان توسعه آرمان های پان ترکیسم در مناطق ترک زبان این کشورها فراهم شود. 

موضع آمریکا در مورد این مسئله کاملاً واضح است: اجرای طرح پل گوبل، یعنی مبادله مغری با آرتساخ، در نتیجه حمله به ایران و روسیه. گواه بارز این امر آن است که آمریکا با نشان دادن آگاهی خود از جنگ قریب الوقوع نه تنها هیچ کاری برای جلوگیری از جنگ انجام نداد، بلکه هنگامی که ترکیه طی ماه ها سلاح های مختلف و مزدوران تروریست اسلامی را به آذربایجان منتقل می کرد، سکوت اختیار کرد. و اما سکوت در هنگام جنگ برابر است با تشویق جنگ. آمریکا با کمک دائم به آذربایجان کشور مطیع خود کنترل و نظارت بر خطوط لوله انتقال نفت و گاز از آسیای میانه به سمت اروپا را تامین کرده است. 

صحبت از اروپا معنایی ندارد، زیرا پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ساختارهای اروپایی به اغماء رفته اند و اگر آلمان خود را تکان ندهد، اتحادیه اروپا تنها در حد اظهار نظرها باقی خواهد ماند و در عمل از هر گونه اقدام بر حذر خواهد ماند زیرا ترک ها با باز کردن مرزهای خود مجددا سیر پناهندگان را به سمت اروپا سوق خواهند دارد. 

روسیه به منظور درگیر نشدن در جنگ هنوز خویشتن داری می کند در غیر این صورت اوضاع غیر قابل کنترل خواهد شد اما اگر جنگ اجتناب ناپذیر شود، روسیه نمی تواند خویشتن داری بماند. به عبارت دیگر، روسیه، مثل همیشه، می تواند سه ساعت تأخیر داشته باشد. 

در واقع، ترکیه با گشودن یک جبهه جدید در قفقاز، در تلاش است تا نیروهای خود را در سوریه و لیبی دوباره مستقر کند. اینجاست که مردم ارمنستان حرف آخر را خواهند زد. 

کلید واژه ها: ارمنستان جنگ آذربایجان و ارمنستان مناقشه قره باغ روابط روسیه و ارمنستان روسیه و آذربایجان ترکیه و آذربایجان ترکیه و ارمنستان ترکیه و قره باغ ایران و ترکیه ترکیه و روسیه


( ۲۳۲ )

نظر شما :

ایران ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۳
ایران و روسیه درس خوبی به پانترکیون خواهند داد
علی ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۷
بله به این میگن قدرت تزار روس، سخنگوی کرملین: اگر به حرف سرگئی لاوروف ( وزیر خارجه روسیه) گوش ندهید باید به حرف سرگئی شویکو (وزیر دفاع روسیه ) گوش کنید ، علی اف خخخخ بیانیه آتش بس
علی ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۸
صدام و عراق در تاریخ ظهور خواهند کرد اینبار ترکیه و اردوغان تحریک و حمله علیه ایران و عراق و سوریه مزدوران جنگ عراق هم از کشورهای عربی مزدوران ترکیه هم از قوم خویش ترکمن ازبک اویغور چچن و...
كامران ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۹
ساخت و پاخت!!! استفاده از عناوین جعلی برای قره باغ اشغالی و به خصوص مناطق خارج از ان مثل شهر فضولی ، نشان دهنده نیات شما است، درد شما حقوق جمعیت ۱۲۰ هزار نفری ارامنه قره باغ نیست. هدف شما اشغال و تغییر نام و مسکون سازی مناطق اشغالی است. امریکا خیلی وقت است که نسبت به مسایل اسیای غربی کم توجه است و اولویت ان اسیای شرقی است . در ثانی در بهبوهه انتخابات و تنش داخلی فرصتی برای مداخله ندارد والا با توجه به وجود لابی قدرتمند ارمنی در ان از ادامه این جنگ جلوگیری میکرد.همچنان که ۳۰ سال است کمکهای مالی وسیعی به ارمنستان و منطقه خود خوانده قره باغ اشغالی داشته است.دلیل خویشتن داری روسیه نیز افزایش وزن منطقه ای ترکیه و نارضایتی از پاشینیانی است که تمایلات غرب گرایانه دارد.به دلیل حمله ۲ ماه پیش ارمنستان به منطقه تووز جهت مختل کردن خطوط انتقال نفت و گاز ، که برای اروپا اهمیت دارد انها هم دل خوشی از ارمنستان ندارند .مثلی است که میگوید سگی که برای همه دم تکان دهد به درد هیچکس نمیخورد.
خسرو ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۴
جنگ با آتش باری ارمنستان شروع شده است ، آرتساخ جعل نام قره باغ است که شورشیان جنایتکار داشناق و مزدوران مسیحی لبنانی و سوری و پ ک ک برای ایجاد بحران در قفقاز به آنجا آورده شده اند ، بر خلاف جعلیات نوشته بالا ، امریکا و اورپا با اجماع در کلوپ مسیحی ، و با تحریک جنایتکاران تروریست مسیحی ارمنستان بدنبال نسل کشی مسلمانان هستند و به تبع آن مردم عادی ارمنستان نیز تاوان خواهند داد و به احتمال زیاد پاشینیان خدمتکار امریکا و فرانسه توسط روسها تعویض خواهد شد ترکیه و ایران و پاکستان و عربستان و....فقط حمایت معنوی از آذربایجان می کنند مردم ارمنستان نمی توانند حرف آخر را بزنند چون ارمنستان به استناد قطعنامه های سازمان ملل متجاوز است و شورشیان قره باغ به عنوان گروه تروریستی ارزیابی می شوند و بالاخره ارمنستان مستعمره روسیه هست و اراده پوتین در آن جاری است این حرفهای حماسی مخصوص ملتهای مستقل است ، فریب کاری در سرتاسر نوشته مشهود است و دشمنی و نفرت از مسلمانان ، آنجا که کلمه تروریست اسلامی را آورده است و با تاسف دیپلماسی ایرانی چنین نوشته ای را منتشر کرده است ، به چشم میخورد و بالاخره انسان بودن مهمتر از نژاد و ودین است واقعا به چیزهایی که نوشتی و سعی کردی در میان ملت ایران تفرقه بیندازی ایمان داری ؟ یا فقط خدمتگزار ...ی ؟
الله یار ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۸
دنیای عجیبی ست بخاطر 120هزار ارمنی،بایستی بیش از یک میلیون آذربایجانی از وطن خود رانده شوند،وبیش از 100هزار قتل عام شوند،وتمام سرزمینشان تحویل ارامنه گردد،و۳۰ سال هم منتظر حل موضوع وبرگشتشان باشند،وحالا مجددا بگیم دوباره ۳۰ سال منتظر باشید. وبااینکه طی ۴ قطعنامه سازمان ملل اشغالگر ومتجاوز هستند،وبایستی به اشغال پایان دهند ،ولی چه علتیست که در یک ترازو قرار داده میشوند،وپیشنهاد آتش بس ومذاکره میکنند، خوب متهم به اشغال مشخص شده محکوم و حکم تخلیه داده شده ،دیگه منتظر چی هستیم. اگه قرار باشه برای هر ۱۲۰ هزار ارمنی یک کشور جداگانه باشد ،بایستی در ایران هم برای ارامنه یک کشور جداگانه ایجاد شود،ودر فرانسه به ۱۰ ارمنستان،ودرامریکا به ۱۵ تا کشور مستقل ارمنی نیاز است،وحتی در لبنان وسوریه هم به چند کشور ارمنی نیاز است، ارمنی‌ها مثل کولیها یک قوم کوچری هستند ودرتمام دنیا مثل کولیها پخش شده اند از هند گرفته تا بولیوی،وحتی کشور ارمنستان فعلی برایشان بی معناست چون بزور روس‌ها دو میلیون ارمنی آنجا نگهداری میشوند،برای سرویس و خدمات شخصی صد هزار نیروی روسی که پاسداری مرزهای ارمنستان را تقبل کرده اند،وارامنه از اول ملتی ترسو وکارایی جنگی ندارند وبجز تجارت ننه من غریبم وداستانسر آیی قتل عام دروغین، که تا به حال بیشترین در آمد بودجه ارمنستان از نظر وفروش بیش از ۸۵۰۰ کتاب که در مورد قتل عام نوشته اند،یعنی هر ارمنی که بخواهد پولدار شود ،بهترین راه نگاشتن کتابی در مورد قتل عام ارامنه میباشد،واین هم تجارت نوین دولت ارمنی است،،در حالی که در مورد قتل عام یهودیان تنها ۶۳ کتاب نوشته شده ، واین هم نشان میدهد اینها چقدر در توهم وموهومات غوطه ورود. البته تاریخسازی ونشر اکاذیب،وشرابسازی هم بلدند.،
خسرو ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰
اگر نوشته ای از طرف یک آذربایجانی ، وتا این حد یکطرفه و کذب میرسید ، دیپلماسی ایرانی منتشر میکرد ؟ سیاست رسمی ایران بی طرفی در جنگ است ، ولی اینجا خبری از بی طرفی هست؟ کدام نوشته که از طرف آذربایجانیها داده میشود و تا این حد شور است نشر داده شده است ؟
علی ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۹
دیپلماسی ایرانی با درج این مقاله از یک ارمنی آن هم از ارمنستان موضع خود را آشکار ترساخت . ما تورکها ، ارمنی ها را بهتر از هر کس دیگری می شناسیم چرا که با آنها زندگی کرده ایم . از پدر بزرگ هایمان شنید ه ایم که همسایه ار منی مان به هنگام هجوم جیلوها به اورمیه ، به آنها پیوسته و در نسل کشی اهالی اورمیه با آنها همدست شد بود . دقیقاٌ مثل ارمنی های ساکن ترکیه که به هنگام جنگ برعلیه دولت عثمانی سلاح برداشته بودند . اینان نان به نرخ روز خور و ایادی کافران هستند. این شخص تمام واقعیات موجود در جنگ را برعکس وبا نظر دولت ارمنستان به خورد خوانندگان می دهد . درجواب جمله آخر که نوشته "اینجاست که مردم ارمنستان حرف آخر را خواهند زد " مردم ارمنستان بدبختها همه مسن ودر حال احتزار هستند اگر دلتان به نیروهای تروریستی پ ک ک وغیره خوش است آنها با دیدن پرچم ترکیه وآذربایجان خود بخود زهر ترک می شوند .
ایرانخواه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۴
روسیه بدلایل راهبردی و حفظ مرکز گرایی جمهوری های واگرا از مرکز مثل چچن اینگوش، داغستان و تاتارستان و حفظ چیرگی بر منابع انرژی اروپا به دنبال تجزیه باکو به پنج ناحیه و الحاق برخی از این نواحی به روسیه هست مانند روشی که برای جداسازی دربند(آذربایجان)، کریمه، لوهانسک، دونستک و خارکف(اوکراین)، اوستیای جنوبی و آبخازیا(گرجستان) بکار گرفت. روسها بهترین ماهی ها رو از آب گل آلود میگرن اول بظاهر بازنده هستند ولی در پایان برنده واقعی میشن مثل جنگ جهانی دوم. متاسفانه ترک ها بسیار ساده هستن و زود رودست میخورن. روسیه نیاز داشت تا در این ناحیه آب گل آلود بشه تا ارمنستان غربگرا نشه و بنا به دلایل بالا که گفتم بهره بگیره. آب رو هم بدست خود ترک ها گل آلود کرد. منتظر باشید و ببینید ترک ها چه اشتباهی کردن. مثل قضیه سوخو ۲۴ روسی بود که اول ترکیه با گرای آمریکا زد ولی دست آخر برای اولین بار یه عضو ناتو سلاح روسی (اس ۴۰۰) خرید و اف ۳۵ رو هم از دست داد. بهترین سیاست برای ایران جان این است که این بازی را پایش کند تا با کمی هوشمندی بهره لازم را ببرد ایران فقط باید منافع راهبردی مردم و سرزمین براش اولویت داشته باشه. آرتساخ اسب تراوا روسیه است البته نه یکبار مصرف بلکه چند بار مصرف هست. ترک ها اگه سیاست داشتن کشور شون یک دهم عثمانی نمی شد. تازه همین یکدهم هم با قضیه کردها متزلزل هست. پاینده ایرانی جاویدان ایران.
پناهعلی خان جوانشیر ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۷
جناب پتروسیان ،اشتباهت عمدیست وادرس غلط میدهی،،چون میدانی پاشنیان خودش عامل آمریکاست وبا دلارهای جرج سروس یهودی به سر کار امده، وسفارت آمریکا در ایروان با ۲۰۰۰ هزار کارمند ومامور برگترین،وپرمشغله ترین سفارت در بین سفارت های آمریکا در خاورمیانه واورپای شرقیست، وعلت چراغ سبز روس‌ها به آذربایجان هم دقیقا آمریکایی بودن پاشنیان است،والا چرا ۳۰ سال این چراغ را سبز نمیکرد، وترکیه هم روابطش با روس‌ها بیشتر از امریکاییهاست،مخصوصا بعد از کودتا، حتی فروش اس ۴۰۰،ساخت نیروگاه اتمی در مرسین ترکیه بدست روسها،وخط لوله گاز روس‌ها از بستر دریای سیاه به ترکیه وانتقالش به اورپا،وهمکاری در سوریه،لیبی،با ترکیه،پس محاسباتت را مجددا بررسی کن وبدان که چرا فرانسه،اورپا،امریکا وطرفدارانشان خودشان را به در ودیوار میزنند تا جنگ نباشد،ولی روس‌ها چندان تمایل به خاتمه جنگ ندارند، واینرا هم بدان که موضوع قره باغ تنها مسیله باکو نیست،بلکه مسیله دنیای اسلام و جهان ۴۰۰ میلیونی ترکان است،واگر هزار سال هم طول بکشد، تا انقراض نسل ارامنه ادامه خواهد یافت.
عزیز ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۴۴
خیانت وجاسوسی ارمنی ها در جریان جنگ جهانی اول برعلیه عثمانی ها جایی که ارمنی ها درانجا ساکن بوده اند باعث قتل عام انان توسط ارتش عثمانی گردید.درجریان جنگ های قفقاز توسط اقا محمد خان قاجار باز خیانت ارمنی ها باعث سقوط تفلیس ومرگ اقا محمد خان قاجار شد همانطوریکه جاسوسی وخیانت یهودیان باعث شکست ارتش المان در جریان جنگ جهانی اول شده بود وهیتلر با کشتار یهودیان انتقام شکست المان را درجنگ جهانی اول ازانان گرفت . قوم های اقلیت برای بقا همیشه دنبال قدرتی هستند که انان را در مواقع ضروری یاری نماید .دوستان ونویسنده مقاله حکومت ارمنستان با کمک ویاری روسیه تزاری پا گرفته همانطوریکه حکومت یهودیان در اسراییل با کمک انگلستان تشکیل گردیده. ارمنی ها یک گروه اقلیت در قغقاز هستند وبدون هیچ منابع زیر زمینی با کمک روسیه ادامه حیات داده واگر دارای امکاناتی که اذربایجان از ان برخودار می باشد مثل درامد نفت وگاز مطمئن باشید دراین طرف ایران نیز نغمه وصدای ادعای سرزمینی جدیدی مثل اسراییل از نیل تا فرات می کرد .به هر حال ارمنستان سرزمینی را اشغال کرده ونمی تواند این سرزمین های اشغالی تا ابد در تصرف خود نکه دارد . قره باغ برای اذری ها مثل دلتنگی خرمشهر برای ایرانی ها می باشد .قره باغ عزت وغرور یک ملتی است که 30 سال در اشغال است وارمنستان نه به غرور وعزت پایمال شده اذری ها اهمیت داده ونه به قطعنامه وبیانیه ها.
رحمن ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۸
این مفسر نتوانست مطلبش را برساند حرفهای پرت و گنگ.مسئله اینست که ارمنستان با صادر شدن قطعنامهای مختلف سرزمین آذربایجان را تخلیه نکرده و الآن هم حاضر است کشته بدهد ولی تخلیه نکند از نظر روسیه ارمنستان باید زمینهای منطقه قره باغ را تخلیه کند ارمنستان با این رفتار پای ترکیه را به منطقه باز کرده و روسیه از ارمنستان خشنود نیست ایران هم بطور ضمنی از ارمنستان راضی نیست.ارمنستان دارد با آتش بازی میکند بهتر است نیروهایش را بعقب ببرد.و بهانه دست ترکیه و آمریکا ندهد اوضاع بنفع ارمنستان نیست
مهدی ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۴:۵۹
از ارتساخ نامیدن شما به قاراباغ آزذبایجان نشان دهنده دشمنی شما باملت ودولت آزربایجان وحمایت شما از کفار ارمنی هستش زیرا طبق چهار قطع نامه سازمان ملل قره باغ خاک آزذبایجان هست وارمنیها اشغال گر وباید اونجا رو تخلیه میکردن.
جلال ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۹
جای بسی خجالت دارد که این همه دروغ به خورد مردم می دید اولا ترکیه چه دشمنی با ایران داره و ثانیا پس گرفتن منطق اشغالی که همه می دانند این منطقه قره باغ اشغال شده که اسم اونم عوض می کنید واقعا شرم آور است
ایراندوست ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۹
در هر صورت اردوغان با رضایت آمریکا اینکار کرد و علی اف هم که سالهاست خاک آران و َشیروان رو در اختیار اسراییل قرار داده و منافع اسراییل براش مهمتره و در این سال ها فقط باعث کشته شدن مردم بیگناه شده در منطقه در جواب که اردوغان هم هیچ فرفی با هیتلر فاشیست نداره البته که المان و مردم المان کجا ترکیه عثمانی کجا
ناصر ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۹
آقا این چرندیات چیه نوشتین؟ قره باغ سرزمین آذربایجانه. مردم ارمنستان هم قربانی بازیچه سیاستهای روسها شده ودارن تاوان اشغالگریشونو میدن . پس هرچقدر سریعتر از قره باغ بیان بیرون کشته ها شون وضررشون کمتر خواهد شد. واقعا ارمنیها فکر میکردن شرایط آذربایجان مثل دهه نود خواهد ماند؟
قربان ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۱
شما که راست میگید لعنت خدا بر متجاوز و اشغالگر دروغگو
علی ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۳
داشناکهای جنایتکار و اشغالگر و حامیان منطقه ای آنها به آخر خط رسیده اند. ما هر روز پیروزی های ارتش آذربایجان و فرار داشناکهای بزدل را میبینیم. آنها باید به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل گردن نهاده و هر چه زودتر خاک پاک آذربایجان را تخلیه کنند. تاریخ به خوبی ثابت کرده روسیه همیشه در طرف ظالم و کشورهای منفور ایستاده است.
احمد ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۷
با چه توجیحی اسم تاریخی و رسمی یک نقطه از یک کشور رو جعل و چاپ میکنید؟اسم اون منطقه قره باغ هستش.چرا شیطنت میکنید؟یعنی ارامنه تا این حد تو مملکت ما نفوذ دارن؟
سامان ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۷
لعنت خدا بر عثمانی سعودی و اسراییلی.
ملک ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۷
جمهوری آذربایجان هرگز نمی تواند مناطق از دست داده اش را بازپس بگیرد بخصوص که سی سال از این ماجرا گذشته است. در سال 1994 و ابتدای بروز تنش هنوز خاندان علی اف حکومت نکرده و عمق فساد و ناکارآمدیشان مشخص نشده بود. الان دغدغه مردم آذربایجان رهایی از یک دیکتاتوری بی مایه است و از نظر روحیه ملی به از دست رفتن این مناطق عادت کرده اند، همان طور که مردم اردن و سوریه به اشغال اسرائیل عادت کرده اند. در عملیات اخیر هم آزادسازی صد کیلومتر مربع دستاورد مهمی بشمار نمی رود. فرماندهی نظامی ترکیه هم برغم پهبادهای کانادیی بیرقدار و پهبادهای اسرائیلی شق القمر نکرد دردی از باکو دوا نشد. باید تسلیم امر واقع شد و بدنبال توسعه برای آذربایجان بود.
مهدوی تحلیلگر سیاسی ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۶
ما شاهد نفوذ لابی ارامنه در دیپلماسی ایرانی هستیم. با شروع جنگ خیلی چیزها برای مدافعان حق و حقیقت مشخص شد. آرتساخ نام جعلی و دروغین برای قره باغ است. این رو هر انسان آزاده ای میدونه اما این رو از مولای ما امام حسین به یادگار داشته باشید اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.
عدالت ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۰
ترکیه که سابقه قتل عام ارامنه داره دوباره خوی وحشی گری را بر ماشین نژادپرستی داره احیا میکنه دنیا میدونه که اردوغان از داعش حمایت میکنه و به همین خاطر بعضی گروهها را بهانه کرده
ناشناس ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۷
این مزخرفاتو چرا چاپ میکنید؟ چرا از ارمنستان حمایت میکنید؟ مگه ادعای مسلمانی و شیعه بودن ندارید؟ مردم آذربایجان که هم مسلمانن هم شیعه هم همسایه. پس چرا دشمنی میکنید؟ چرا جمعیت بزرگی از مردم کشورتون رو با خودتون دشمن میکنید؟
jabbari ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۰
تغییر نام قره باغ به آرتساخ جعلی همانند خلیج عربی نامیدن خلیج فارس است.
محمد رضا ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۵
به نویسنده محترم این مقاله ، در مورد حمله کامنتی ترکا ، اگه میبینی مردم ایران در مورد جنگ ترکا اظهار نظر نمیکنن ، بخاطر اینکه اصلا تو این فاز ها نیستن و جنگ های احمقانه ترکا اصولا براشون مهم نیست که بخوان فکرشونو درگیری کنن و بیان در موردش کامنت چاپ کردن
بنده خدا ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | ۰۵:۵۱
من ترکم وبه خوبی ازخباست صهیونیستها در منطقه اگاهم تا دیروز درخوزستان وکردستان و...بود وحالا دراذربایجان انها حتما شکست خواهند خورد انشاءالله
کاوه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۰
در نظردهندگان به وضوح پانترکهایی هستن(البته بیسواد چون قطعا اجداد خودشون یا ارمنی بودن یا کرد یا فارس که به زور مغول زبانشون ترکی شده) که جز دشمنی با ایران عزیز چیزی در سر ندارن، اینا همون بیشرمهایی هستن که به گفته خودشون(گرگهای خاکستری) با افتخار از انسان جدا شده و ادعای گرگ درنده بودن دارند، چرا باید نظر این جماعت بیسواد و تغییر هویت یافته رو نشر کنید
کریم ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۹
از آرتساخ آرتساخ گفتنت مشخصه بنیان فکریت چیه. با این تحلیل آبکی
پرهام ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۳:۵۲
ارتش هفتاد دلاری پانطورک ها چقدر داره قوی عمل میکنه، دیپلماسی ایران اینها همه نام های فیک هستند که یک نفر با چندین نام به نوشتن چرندیات پرداخته. پانطورک های خودفروخته خیانت کار
عبدالرضا ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰
اذربایجان پیروز این جنگ است چه همه قره باغ را ازادکند چه همین بخشی که ازاد شده و این هایلار اسمشون هم ترکی است وهم اسم جعلی ارتساخ ترکی است ارمن از دو جزئ ار به معنی مرد ومن ترکی گرفته شده است ارتساخ هم از دو جزئ ار به معنی مرد و ساک یاساق نام یکی از طوایف ترک گرفته شده است
ایران ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۸
تحلیل خبری شبکه یک تلویزیون ایران رسما گفت اکثر مردم قره باغ یا آرتساخ ارمنی هستند اصلا به همین دلیل ارمنستان آنجا را اشغال کرده ، طبق اصل تعیین سرنوشت که حق مردم هر منطقه می‌باشد ...حالا چطور بعضی ها نظر میدهند که اکثر مردم قره باغ آذری هستند !!! مگر با دروغ حقیقت پنهان میشود ...
اسلام ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۷
مزدور تروریست مسلمانها نیستند بلکه ارمنیها در طول تاریخ مزدور روسها بوده اند و بی تردید مهمترین عامل شکست قاجار از روس مزدوری ارمنیها برای روسها بوده ارمنیها همیشه خائن به وطن و ستون پنجم روسها بوده اند
وحید ۰۱ آبان ۱۳۹۹ | ۰۱:۴۶
دولتهای پانترکی باید بفهمند که دوران چنگیز و تیمور و آتیلا و آغامحمدخان تمام شده آرتساخ یا قره‌باغ به هرحال ارتباطی به آلتای و اورخون مغولستان نداره
امید ۰۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۹
جناب کاوه شما اجدادت صد درصد یا هندی بوده یا روسی یا مغول که الان زبانتون کردی یا فارسی شده
محمد ۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۶
آقای کاوه از لحن شما مشخصه با عصبانیت جملات بی ربط نوشتین و آیا اهانت به قوم و ملیتی نشانه سواد و شخصیت شما هست ؟؟ متاسفانه امثال شماها پان ...یست هستین که حتی حاضر به مطالعه هم نیستین و حرف های پس داده شده از کوچه بازار و عامیانه را افاضه کرده و گرایش باستانگرایی پوچی دارید . مشکلتان را مطالعه واقعیات تاریخ حل میکنه اگر منطقی باشید
طاهره ۰۷ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۷
دوستان عزیز:نه ترکها نه کردها ونه ارمنی ها و نه فارسها و عربها انسانهای بدی نیستند، چیزی که دنیا رو به جنگ میکشونه این مرزهای الکی است که میسازند بعد جنگ راه میفته، حالا در ارتباط با قره باغ سند مدرک سازمان ملل باید حجت باشه، نه اینکه هر کی ساز خودشو بزنه.
ایران ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۸
به هر حال ترکیه در چند جبهه در حال جنگ نیابتی هست..در سوریه با کوردها در عراق با کوردها در لیبی در مناقشه قره باغ هم اومده تجهیزات و تروریست ها رو اورده در قبرس شمالی در حال تشکیل یک حکومت ترک هست جالبه ترکیه نمیخواد مناطق کورد نشینش جدا بشه ولی در حال تجزیه قبرس هست و در مورد تاریخ عثمانی لطفا برادران تورک ایرانی تاریخ نبرد تبریز و نبرد ارومیه رو بخونین که ترک های عثمانی چطور سربازهای اذربایجانی رو در اتش سوزوندن و سلطان سلیم شعر خلق باطل رو در قبال مردم اذری شیعه ایران گفتن ... ترکیه پیمانکار امریکاس و نفشه های امریکا رو انجام میده بالغ بر 40پایگاه امریکا و ناتو در ترکیه هست پس ترکیه وقتی پایگاه اینجرلیک ش تمام موشک هاش به سمت شهرهای ایرانه پس دوباره اگه جنگی صورت بگیره ابتدا تبریز و اردبیل و زنجان و و تمام شهرهای ترک نشین رو ویران میکنه..... هر انسان عاقلی از تاریخ عبرت نگیره دوباره بسرش میاد...
سعید... ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۶
اگه دولت ارمنستان ذره عقل و درایت داشته باشه باید هر چه زودتر خاک آدربایجان رو تخلیه کنه و بازیچه دول غربی و روسیه نشه.هر چند ارمنی ها هم‌مثل کردها همیشه تاریخ بازیچه این و اون بودند.برای همین وضعیت هر دو قوم مشخصه.یکی حیاط خلوت روسیه شده که مردمش از صب تا شب جز ودکا چیزی برای خوردن ندارن و دیگری در بین ۴ کشور قدرتمند پخش پلا شده و کاری جز انفجار و ترور نمیتوانند بکنند. بعدشم این چرندیات چیه نوشتین؟ آرتساخ؟؟؟ کجاست؟ اون سرزمین اسم داره اونم قره باغه
سعید ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | ۰۴:۱۲
در عجبم از کسانی که طبق قطعنامه های سازمان ملل میدونن ارمنستان متجاوزه و باید منطقه قره باغ رو ترک کنه اما با زیر پا گذاشتن شرافت خودشون تحت سیطره تعصبات قومی کامنت مینویسند. ۴ بار سازمان ملل در مورد مناقشه و تجاوز ارمنستان به قره باغ قطعنامه صادر کرده می فهمید یعنی چی؟؟؟؟؟
میلاد ۱۵ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۱
مرگ بر پان ترک
خسرو ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۷
ارمنستان تسلیم شد و آذربایجان در نبرد حق طلبانه اش پیروز شد ، انا فتحنا لک فتحا مبینا ، این پیروزی بر امت اسلامی بخصوص مردم مسلمان آ ذربایجان و ایران و ترکیه مبارکباد
farokh ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۷
خاک بر سر دولتمردان ارمنستان آذربایجان که مردم خود را توجیه نکردند که با صلح صفا با همدیگر زندگی کردن بهتر از این است که استعمار گرانی امثال روسیه وغیره که تاریخ نشان دهنده خوی وحشیگری آنهاست جای پا داشته باشند جنگ ق ره باغ در نهایت به نفع روسیه نامرد تمام شد نه آذربایجان یا ارمنستان
خ.صادق تهرانی ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۳
پس چی شد پاشینیان؟! اشغال ممنوع والا مجبوری جنوب ارمنستان را هم ترک کنی .
قاراباغ آذربایجاندیر ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹
عاشق تحلیلهاتونم
امیر عباس ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۲۳:۲۶
آرتاساخ؟!! از کی تاحالا اسم قره باغ شده آرتاساخ، ارمنی ها و فارس ها و کوردها سلطان جعل تاریخ اند‌. بسازید تا خسته شید ولی واقعیتو نمیشه عوض کرد.