در دیدار روحانی با سفرای ۸ کشور چه گذشت؟؛ از ضرورت حفظ برجام تا توسعه روابط اقتصادی و سیاسی؛ ترافیک دیپلماتیک در پاستور/مقابله جهانی با دو ویروس کرونا و آمریکا

۱۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۹ کد : ۱۹۹۵۹۵۳ سرخط اخبار

سفرای ۸ کشور «آلمان»، «پرتغال»، «عمان»، «عراق»، «جمهوری چک»، «دانمارک»، «اسپانیا» و «نروژ» استوارنامه خود را تقدیم حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز (سه‌شنبه) یکی از  روزهای پر ترافیک در معرفی سفرای جدید چند کشور خارجی در تهران بود. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی  ضمن دیدار با سفرای جدید کشورهای «آلمان»، «پرتغال»، «عمان»، «عراق»، «جمهوری چک»، «دانمارک»، «اسپانیا» و «نروژ» ابراز امیدواری کرد روابط این کشورها و جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف شاهد توسعه باشد.

در همین رابطه بخوانید؛

کنایه معنادار روحانی به مدیر مسئول روزنامه کیهان


رئیس جمهور در این دیدارها ضمن تأکید بر حفظ برجام گفت: لازم است کشورهای مختلف در برابر یکجانبه گرایی آمریکا ایستادگی کنند.

مشروح سخنان رئیس جمهور و سفرای ۸ کشور از دو قاره آسیا و اروپا به شرح جدول ذیل است:

مراسم تقدیم استوارنامه سفیر جدید اظهارات حسن روحانی اظهارات سفرا

یوزف ریختار سفیر جمهوری چک


* ایران از گسترش و توسعه روابط با جمهوری چک در حوزه های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی استقبال می کند.
* همکاری های تهران - پراگ باید بدون تاثیرپذیری از تحریمهای یکجانبه و غیرقانونی واشنگتن، هر چه بیشتر گسترش یابد.


* پراگ خواهان توسعه همکاری ها با تهران در همه زمینه های مورد علاقه بویژه تجارت،  علمی و فرهنگی است.

ابراهیم بن احمد بن محمد المعینی سفیر عمان 


* جمهوری اسلامی ایران علاقه مند به توسعه و تعمیق همکاری ها در همه عرصه ها با عمان به عنوان یک کشور دوست و برادر است.
* همکاری های بانکی و مالی در توسعه روابط اقتصادی مشترک موثر است.


* ایران و عمان عمق استراتژیک یکدیگرند و ما معتقدیم که ایران گنجینه ای از فرصت های اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی است که باید از آن استفاده کنیم و در همین راستا، روابط پایدار و روبه توسعه دو کشور بویژه در حوزه اقتصادی شتاب بیشتری خواهد گرفت.

لوئیس فیلیپه فرناندس دلاپینا سفیر جدید اسپانیا 

* با اراده ای که در مقامهای ارشد ایران و اسپانیا وجود دارد، روابط اقتصادی دو کشور بدون تاثیرپذیری از تحریمهای های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، بیش از پیش توسعه و تعمیق یابد.

* بسیاری از کشورهای جهان گرفتار دو ویروس کرونا و یکجانبه گرایی آمریکا شده اند و برای مقابله با این دو ویروس، باید همگی متحد شده و به یکدیگر کمک کنیم.


* برجام جایگزینی ندارد و همه باید برای حفظ آن بکوشند. اسپانیا در کنار اروپا پشتیبان حفظ برجام و رسیدن آن به نتایج مطلوب است.

کارلوس انتونیو داکوستا نهوش سفیر جدید پرتغال


* در آستانه پانصدمین سال روابط تاریخی ایران و پرتغال هستیم و امیدواریم روابط دو کشور در همه زمینه ها بویژه اقتصادی توسعه یابد.
* پرتغال در کنار سایر کشورهایی اروپایی پیوسته از مقررات بین المللی، توافقات چندجانبه و بویژه برجام حمایت و با اقدامات یکجانبه و یکجانبه گرایی مخالفت کرده است.


* لیسبون خواهان توسعه روابط با تهران است و همه تلاش خود را بکار می گیرم تا به این روابط در همه حوزه ها و بویژه اقتصادی عمق بیشتری بدهم.
* ترجمه آثار مشترک دو کشور می تواند ایفاگر نقش پل هایی بین مردم و فرهنگهای دو کشور باشد.

هانس اودو موتسیل سفیر جدید آلمان 

* برخوردهای سه کشور اروپایی در مقابله با اقدامات و تلاش های غیرقانونی و نادرست آمریکا در بازگرداندن تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ منطقی بوده است.
{ با اشاره به تقاضای جمهوری اسلامی ایران برای دریافت وام ۵ میلیاردی از صندوق بین المللی پول پس از شیوع بیماری کرونا و نیازهای درمانی مردم ایران}: هیأت مدیره این صندوق با تقاضای این وام موافقت کرده بود اما آمریکا با دخالت های نابجا در مسیر دریافت این وام ایجاد مزاحمت کرد که البته توقع جمهوری اسلامی ایران از سه کشور اروپایی این بود که در برابر فشارهای آمریکا ایستادگی کنند تا با کمک این وام نیازهای دارویی و بهداشتی و درمانی مردم ایران برطرف شود.


* آلمان خود را موظف به حفظ برجام می‌داند. باید همکاری های دو کشور با توجه به شرایط سخت و امکانات موجود گسترش یابد و اینجانب در این مسیر تمام مساعی خود را بکار خواهم برد.

سیگو الدتومین هائوگر سفیر  جدید نروژ 

* فرصت حضور نروژ در شورای امنیت سازمان ملل متحد فرصتی مغتنم برای تقویت چندجانبه‌گرایی و گسترش همکاری جهانی در زمینه صلح و ثبات در عرصه بین‌الملل است.
*روابط دو کشور همواره صمیمی و دوستانه بوده و در گفتگوهای مقامات دو کشور نیز همواره بر وجود زمینه‌های فراوان همکاری در عرصه‌های اقتصادی، علمی و فناوری و نیز گسترش تعاملات و روابط دو جانبه تأکید شده است.


*نروژ همواره حمایت قاطع خود را از برجام اعلام کرده و از شرکای ساز و کار مالی اینستکس است و با وجود تغییر شرایط عرصه بین‌المللی در سال‌های اخیر همواره تلاش کرده شریکی قابل اعتماد در زمینه چندجانبه‌گرایی در جهان باشد.

یسپر وار سفیر جدید دانمارک 


* افتتاح یک مرکز پزشکی و داروسازی مشترک بین ایران و دانمارک در شرایط همه‌گیری کرونا که همه کشورها نیاز به همکاری‌های نزدیک‌تر در زمینه مسایل بهداشتی و درمانی دارند، اتفاق بسیار حائز اهمیتی است.

* مواضع دانمارک در حمایت از برجام سازنده بوده و امیدوارم همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف بیش از پیش گسترش یابد.

* بزرگترین نقض حقوق بشر در حال حاضر ممانعت آمریکا از تأمین دارو و اقلام مورد نیاز ایران برای مقابله مؤثرتر با کرونا یا فروش سلاح به برخی کشورهای منطقه برای کشتار مردم یمن و یا جنایات پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان است.


{با بیان اینکه کشورش همواره از صمیم قلب به دنبال گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی، علمی و تجاری با ایران بوده است}: آغاز فعالیت مرکز بهداشتی مشترک با ایران نشانه تعهد دانمارک به گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

نصیر عبدالمحسن عبدالله سفیر جدید عراق 


{با تاکید براینکه آیت الله سیستانی همواره نزد مردم و دولت ایران مورد احترام بوده است}: نقش مرجعیت ایشان در ثبات و امنیت عراق بی بدیل است.
* دولت جمهوری اسلامی ایران مصمم به حمایت از صلح، ثبات و امنیت عراق است.

رئیس جمهور  با اشاره به اینکه ایران در دوران مبارزه با داعش با تمام توان و امکانات در کنار دولت و ملت عراق بود، خاطرنشان کرد: شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به عنوان دو فرمانده بزرگ نشانگر این است که مردم ایران وعراق در کنار یکدیگر در مقابله با تروریسم ایستادگی می کنند.


دولت و ملت عراق کمک ها و تلاش های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش را از یاد نمی برند.





 

۲۱۶۲۱۶

کد خبر 1437879

نظر شما :