سفارت ایران در باکو خبر انتقال تسلیحات و نیرو از خاک ایران به ارمنستان را شدیدا تکذیب کرد

۰۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۹۹۵۸۷۹ سرخط اخبار

سفارت جمهوری اسلامی در باکو خبر انتقال تسلیحات و نیرو از خاک ایران به ارمنستان را شدیدا تکذیب و از تلاش‌های برخی طرف‌های ثالث که برای هموار کردن اهدافشان در جمهوری آذربایجان نیازمند تخریب وجهه ایران هستند، ابراز تأسف کرد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو امروز (سه‌شنبه) انتشار و تکرار اخبار بی اساس در خصوص انتقال تسلیحات و یا نیروهای وابسته به گروه‌های تروریستی از خاک جمهوری اسلامی ایران به سمت ارمنستان را به شدت تکذیب کرد.

این سفارتخانه‌ همچنین از تلاش‌های برخی طرف‌های ثالث که برای هموار کردن اهداف درازمدت خود در جمهوری آذربایجان نیازمند تخریب وجهه ایران هستند، ابراز تأسف کرد. 

در بیانیه سفارت ایران در باکو آمده است: مطابق بررسی‌ها و استعلامات به عمل آمده از نهادهای ذیربط رسمی جمهوری اسلامی ایران، هیچگونه سلاح و نفراتی که در فیلم‌های جعلی و مشکوک در شبکه‌های مجازی منتشر شده، صحت ندارد و هدف اصلی این شانتاژهای تبلیغاتی، تخریب مناسبات برادرانه و دوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است که البته موفق نخواهند شد. 

پیش از این نیز سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای رسانه‌ای مبنی بر ترانزیت سلاح و ادوات نظامی از مسیر خاک جمهوری اسلامی ایران به مقصد ارمنستان را تکذیب کرد و گفت: تردد کامیون و ترانزیت کالاهای متعارف غیرنظامی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه، به طور معمول همواره برقرار بوده و کامیون‌های مورد اشاره نیز صرفا در همین چارچوب به فعالیت خود مشغول هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن نظارت دقیق و کنترل لازم بر روند جابه‌جایی و ترانزیت کالا به کشورها، به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد از خاک کشورمان برای انتقال سلاح و مهمات استفاده شود.

لازم به ذکر است جمهوری اسلامی ایران در پی درگیری‌های اخیر نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواستار توقف هر چه سریع‌تر این درگیری‌ها شد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران عنوان کرد:‌اتفاق اصلا خوبی نیفتاده است.وضعیت منطقه بیش از این تحمل این خشونت‌ها را ندارد. ما بلافاصله به دوستان در این دو کشور گفتیم که هر چه زودتر این غائله ختم شود و گفت وگوها آغاز شود برای هر دو طرف بهتر است. فکر می‌کنیم آتش بس فوری، ترک مخاصمات و آغاز گفت‌وگوهای دوجانبه تنها راه‌حل قطعی این موضوع است. سیاست ایران تغییری نکرده و همواره کمک و تسهیل گفت‌وگوها بین دو طرف بوده است و راه‌حل نظامی راه‌‌حل پایدار برای این اختلاف چند دهه‌ای نیست.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت خود در این راستا استفاده می‌کند و با دقت کامل و نزدیکی و با حساسیت در حال پیگیری اتفاقات در منطقه هستیم و به طور مداوم با طرف‌های درگیر در ارتباط هستیم. قطعا به دنبال آتش بس فوری هستیم و ظرفیت خود را در این راستا فعال نگه خواهیم داشت.(اینجا بخوانید)

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین تصریح کرد: ما نمی‌توانیم تحمل کنیم در مرزهایمان درگیری‌های نظامی ادامه یابد و سعی می‌کنیم با تمام توان به نقطه آرامش در این مرز هم برسیم.

لازم به ذکر است، چندی پیش نیز سفارت ایران در جمهوری آذربایجان ادعاهای مطرح شده مبنی بر ارسال سلاح از روسیه به ارمنستان از طریق ایران را رد کرد و هدف از طرح این ادعاها را بر هم زدن روابط دوستانه بین تهران و باکو خوانده بود.


( ۳ )

نظر شما :

محمد ۰۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۳
ارمنستان کشور برادر ماست و آذربایجان با پشتیبانی اردوغان خطری برای مرزهای شمالی ، چند بار در طول تاریخ باید از این منطقه ضربه ببینیم
خسرو ۰۸ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۶
چرا جمهوری اسلامی ایران نمی تواند بدون لکنت زبان از مظلوم (جمهوری آذربایجان ) حمایت کند ؟ در حالی که می تواند با وجود تمام ریسکها از ونزوئلا در مقابل امریکا و یا حماس در مقابل اسراییل و یا حوثی ها در مقابل عربستان و بالاخره شیعیان افریقایی نیجریه و رییس شان آیت الله زاقزاقی حمایت کند سی سال است که یک سرزمین اسلامی (قره باغ واطرافش)اشغال شده و یک میلیون نفر از مردمش آواره اند و هزاران نفر شهید شده اند ، وظیفه انسانی و وجدانی و اسلامی ما چیست ؟
ساحیل ۰۹ مهر ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۸
ببینید اینکه ایران تو این شرایط هر چند که همه میدانند به ارمنستان کمک میکند طرف ارزبایجان میبود و علنا هم اعلام میکرد قطعا ترکهای ایران هم این خوبی را فراموش نمیکردند ارامنه در ایران بسیار کم هست راضی نباشن میرن جای دیگه اما الان اوضاع ایران اصلا خوب نیست حتی اکثر فارس زبانها هم ازش راضی نیستند این یعنی حمایت شان نخواهند کرد ایران نیاز فوری به یک سیاست مدار قوی دارد و شاید همه اینهایی که در منطقه اتفاق میفته نقشه امریکا برای ایران هست طرفداری از ارامنه حماقت بزرگیست باور کنید همه اینها به نقشه جدید خاورمیانه که امریکا طراح ان هست مربوط میشود حمایت از ارامنه دقیقا اجرای همان طرح امریکاییست امریکا با این طرح ایران را به بیراهه میکشد باور کنید
sisi ۰۹ مهر ۱۳۹۹ | ۰۱:۵۷
منیت و سلاح ایران در دوستی و مداری واقعی با ترکها و اعراب است غیر از این باشد. کل ایران در عذاب خواهد بود حتی فارسی زبانها بعد هم ایران مجبور خواهد شد برای روسیه و چین باج دهد هم مالی هم اینکه دیگر رفته رفته زبان ملی مان چینی روسی خواهد شد از امسال شاهد این قضیه هم خواهیم بود به اینجا ختم نخواهد وارد مسئله دینی هم خواهند شد از ما گفتن خود دانید
علی ۰۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۴
خسرو عزیز۲۰:۲۶__خسرو جان اسلام از بدو تولد مورد سو استفاده اشخاص وگروهکهای فرصت طلب قرار گرفت،،از امویان،عباسیان گرفته تا شاه اسماعیل شیعه وسلطان سلیم سنی،تا داعش وطالبان تا اسد وصدام،تا بن سلمان، تا اشرف غنی،تا آل نهیان تا بن زاید، لذا هر کس بر وفق احوال خواست دلش اسلام را تعریف وتفسیر میکند،واسلام هم وسیله توجیه و سپر استتار سواستفاده چیان است تابهتر در زیر لوای اسلام به شیطنت خود ادامه دهند.،اتفاقا شاه ملعون هم عنوان اسلام پناه را یدک می‌کشید. وسلمان هم خود را خادم الحرمین مینامد.ملا عمر ،بن لادن،البغدادی، هم خود را مسلمان ناب محمدی می‌نامیدند ولی در واقع خطر ناکترین دشمن اسلام بودند، مگه فتح الله گولن در ترکیه کودتا نکرد که باعث صدها میلیارد دلار ضرر،وهلاکت هزاران انسان بیگناه نشد،وحالاهم در پنسیلوانیا زیر چتر آمریکا لم داده وبه ریش مسلمانها میخندد،،،،تا به حال فقط در افغانستان بیش از ۱۵۰ مهدی موعود توسط انگلیس دعوی مهدویت ،وباعث کشتار میلیونها انسان شده اند، مگه در ایران محمد علی باب ادعای مهدویت نمی‌کرد که طرفدارانش تحت نام بهاییان هزاران انسان را کشته اند، مگه گروهک فرقان،ومنافقین تحت نام اسلام دهها هزار انسان بیگناه را نکشته اند،________ آیا علاوه بر یک میلیون آذربایجانی که توسط ارامنه از وطنشان رانده شده اند،. ۸ میلیون سوری آوا ره ممالک اورپایی، تنها بخاطر اینکه به اسد علوی بکتاشی بیعت نمیکنند،محکوم به مرگ نیستند، پس اسلام و مسلمانی هم معنی واقعی ندارد فقط بهانه عده ای برای سرکوب مخالفان است،_____ ودر جواب جمله آخرت اینکه نا امید نباش،خیلی از ازادگان در کنار مظلومان آذربایجانیها ست،مثل اعلام حمایت پاکستان،افغانستان،بوسنی،کوزوو،اوکراین،گرجستان،و تمام کشورهای ترک زبان ،سومالی،دولت قانونی لیبی، مجارستان.......در کنار مظلومان آذری هستند،ودر سازمان ملل بغیر از ۸ کشور ارمنی پرست،بقیه ۱۸۶ کشور طی ۴ قطعنامه های تصویبی،در کنار آذربایجان هستند..واز همه مهمتر خدای مهربان در کنار مظلومان است.پس امیدوار باش که شفق صبح نزدیک است،وتاریکی وسیاهی،تاوان ا براز وجود در برابر نور وتشعشعات عالم آرایش را ندارد.
علی ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۵
علی ۹شهریور اسلام یکی است ولی تفاسیر و فرق زیادی تعبیر میکند همان گولن باعث پیشرفت و ترقی اردوغان شده بود با شبکه های گسترده مالی و سیاسی اما اردوغان برای نابود کردن این رقیب قدرتمند احتیاج به یک کودتا ساختگی بوده است سیاست استعماری ترکیه را به اسد علوی چرا گره میزنی کشتار و اخراج ارامنه توسط آذریها (فاجعه سومگاییت ۱۹۸۸تا۱۹۹۱) و کشتار بوسیله ترکها توجیه اسلامی ندارد مظلومان جهان احتمالا اسراییل با مظلوم نمایی هولوکاست یا ترکیه فاشیست یا مجارستان تمام قد سیاست ضد اسلامی و پناهندگی دارد پاکستان تروریسم پرور یا افغانستان و سومالی مظلوم تر از آذربایجان گرجستان از ترس روسیه وزنه ای نیستند در جهان میدانید وظیفه انسانی ایران فقط مدارا و جلوگیری از نفوذ تکفیری‌ها و ترکیه و غرب است و دعوت به آرامش .ترکهای ایران اگر شما باشید خدا آینده ایران با افکار قومیتی و توجیه اسلامی بخیر بگذرد همکاریها آذری ها در ترور دانشمند هسته ای و پرواز پهباد به نطنز نمی بیند فقط نشخوار قومیتی و انور آبی دارند