پیشتازی قدرت فرهنگی ترکیه

چگونه قدرت نرم ترکیه بر پاکستان چیره شد؟

۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۵۵۶۸ اخبار اصلی خاورمیانه
پاکستان و ترکیه از مدت ها قبل روابط خوبی با یکدیگر داشته اند و همدیگر را کشورهای برادر خطاب می کنند. حتی قبل از استقلال پاکستان، مسلمانان پاکستانی تحت جنبش خلیفه در سال های ۱۹۱۹- ۱۹۲۲ در حمایت از امپراطوری در حال فروپاشی عثمانی متحد شدند.
چگونه قدرت نرم ترکیه بر پاکستان چیره شد؟

نویسنده: فاطمه بوتو (Fatima Bhutto)

دیپلماسی ایرانی: زبان ترکی در حال حاضر پربیننده ترین زبان در نمایش های خارجی دنیاست و فرانسوی، اسپانیایی و ماندارین را پشت سر گذاشته است. سریال ترکیه ای قیام ارطغرل که فیلمبرداری اش از سال 2014 آغاز شده تا به حال مجوز نمایش در 72 کشور را گرفته است. در یوتیوب افراد بیشتری، بازیگر شخصیت ارطغرل را نسبت به جان اسنو در سریال بازی تاج و تخت جستجو می کنند. این سریال داستان آرزوها و نگرانی های ترکیه و جهان اسلام است. رجب طیب اردوغان شروع نمایش "ورود به قلب ملت" را جشن می گیرد. تهیه کننده آن کسی نیست جز کمال تکدن  (Kemal Tekden)، یکی از اعضای حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان.

پاکستان و ترکیه از مدت ها قبل روابط خوبی با یکدیگر داشته اند و همدیگر را کشورهای برادر خطاب می کنند. حتی قبل از استقلال پاکستان، مسلمانان پاکستانی تحت جنبش خلیفه در سال های 1919- 1922 در حمایت از امپراطوری در حال فروپاشی عثمانی متحد شدند.

در حالی که آسیا با اختلافات، افراط گرایی مذهبی و دگرش های ژئوپلتیکی از عربستان تا ایران، از هند تا چین، دست به گریبان است، پاکستان روابطش را با ترکیه تقویت می کند و برند ویژه ای از اسلام با چاشنی اعتدال گرایی و نه گزینه سخت گیرانه وهابیت را برگزیده است. امروز پاکستان و ترکیه در حال تعمیق روابط فرهنگی خود هستند و سریال های ترکیه ای همواره توجه مردم پاکستان را به خود جلب کرده اند. بیش از 55 میلیون نفر در پاکستان به تماشای سریال «عشق ممنوعه» نشستند. این اولین بار در تاریخ پاکستان است که یک نمایش خارجی این تعداد تماشاچی دارد. سریال ارطغرل محبوبیت سیاسی عمیقی نیز در بین مردم پاکستان ایجاد کرده است. پیچیدگی های تولید، تنش های دراماتیک و پیام های محافظه کارانه از جمله استانداردهایی هستند که در این سریال ها رعایت شده و خانواده های پاکستانی از آن لذت می برند. 

امروز نسبت به گذشته تولیدات غربی بیشتری به پاکستان وارد می شود و پاکستان میدان جنگ های سیاسی ترکیه، ایران، عربستان و دیگران است. عمران خان، نخست وزیر پاکستان غالبا در سخنرانی های خود از فیلم و سریال های ترکیه ای یاد می کند و اخیرا نیز از فرهنگ پاکستان که به دست هالیوود و بالیوود آلوده شده، ابراز ناراحتی کرده است.

پاکستان 25 درصد از مخاطبان جهانی ارطغرل در یوتیوب را تشکیل می دهد. بوزداک، خالق و نویسنده ارطغرل می گوید: «حتی با وجودی که کشورها مرزهای جداگانه ای دارند اما روح آنها یکی است. ما باید هنر اسلام و جهان اسلام را دوباره معرفی کنیم چرا که این تاریخ و این هنر یک هنر متعالی است. از تاج محل گرفته تا الحمرا، صدای زیبای اسلام باید به گوش جهانیان برسد.»

محبوبیت اردوغان ممکن است در داخل کشور ترکیه به چالش کشیده شود اما در خارج از ترکیه او کاریزمایی دارد که چندین دهه در جهان اسلام غایب بوده است. اردوغان حالا مشغول نوشتن نمایشنامه ای است تا ترکیه را به نقش تاریخی خود به عنوان رهبر جهان اهل تسنن برساند. عربستان تنها پس از خلع محمود دوم از پادشاهان عثمانی بود که توانست پاسداری از مکه و مدینه را بر عهده بگیرد.

هنگامی که امارات توافق با اسرائیل را اعلام کرد، اردوغان نیز پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با ابوظبی را داد. او در سخنرانی خود در مجلس پاکستان همچنین رفتار دولت هند با مسلمانان کشمیر را مورد انتقاد قرار داد.
 
نزاع بین عربستان سعودی و ترکیه بالا گرفته است. با وجود علاقه پاکستان به ترکیه، عمران خان اولین رهبری بود که پس از کشته شدن جمال خاشقجی از ولیعهد عربستان استقبال کرد. جنایتی که اردوغان در افشا و آبروریزی پس از آن از خجالت ولیعهد عربستان درآمد.

در پی درخواست عمران خان از عربستان سعودی برای حمایت از پاکستان در موضوع کشمیر، عربستان هشدار داد که اسلام آباد باید دیون و وام هایی که از عربستان گرفته است را تمام و کمال پرداخت کند. عربستان همچنین خواستار پایان پخش ارطغرل در پاکستان شد. عربستان و امارات اخیرا اقدام به تولید مشترکی با سرمایه 40 میلیون دلاری برای نمایش "پادشاه آتش" کرده اند که روایتی از مقاومت اعراب در برابر پادشاهی عثمانی است.

پاکستان علاقمند است تا به رهبر جهان اسلام تبدیل شود اما از دولتی فاسد، نهادهای ناکارآمد و تروریسم رنج می برد. عمران خان مدل توسعه ای ترکیه و مالزی را الگو می بیند و اردوغان و ماهاتیر محمد را قهرمانان شخصی اش می خواند.  مشخص است که پاکستان قادر نیست در مسیر آن دو کشور قدم بردارد. با همه داعیه عمران خان از اسلام به ناگاه پاکستان از کنفرانس سازمان جهانی اسلام به میزبانی مالزی خارج می شود و عمران خان بدون اسم بردن از عربستان می گوید که برخی از دوستان ما بر این باورند که این کنفرانس شکافی در دل امت اسلامی به وجود می آورد. در پی این کناره گیری اردوغان از فشاری که عربستان بر پاکستان وارد می کند انتقاد کرد.

پاکستان اکنون بر سر پاکستانی بودن خود سردرگم است. مدرنیته هم مورد پسند است و هم ترسناک. هفتاد و سه سال پس از استقلال، پاکستان هنوز مطمئن نیست که کدام شکل از اسلام را برگزیند. اسلام صوفی یا ارتودوکسی وهابیت. این سردرگمی بیشتر درمیان نخبگان پاکستان مشهود است. طبقه متوسط مسلمانانی مغرورند که نسخه خود را از اسلام دارند.

ترکیه به قدرت روایت پی برده است. قدرتی نرم برای آفرینش یک تصویر تازه، بازنویسی تاریخ و حذف تهمت و حقیقت از گذشته یک ملت و بینندگانی که عثمان ها را در قوی ترین و تواناترین آواتارهای خود می بینند. قدرت نرم تنها در صورتی کار می کند که قدرت پشت پرده آن معتبر باشد. دولت اردوغان خود در داخل با مشکلات زیادی روبه روست با این حال هنوز هم در مقایسه با عربستان دست بالا را دارد. به نظر نمی رسد که در آینده نزدیک عربستان بتواند در میدان پاکستان با دست سنگین و تلاش های ناشیانه در رقابت با ترکیه پیروز جنگ های فرهنگی قرن بیست و یک باشد.

منبع: فارن پالسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان پاکستان عمران خان عربستان سعودی عربستان و پاکستان ایران و پاکستان ترکیه و پاکستان امارات متحده عربی امارات و پاکستان امارات و ترکیه


( ۷۵ )

نظر شما :

علی ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۹
قدرت تورکهاو ویترین آنها ترکیه ، از تاریخ با شکوه آنها نشات گرفته است .با دروغ پردازی یا افسانه سرایی نمی توان چنین پیشینه ای ساخت .عمران خان فردی سیاستمدار وآگاه از این تاریخ است ایشان به جوانان پاکستان توصیه کرده اند به این فیلم با نگاه الگویی بنگرند که یک کشور برای حفظ تمامیت ارضی و فرهنگی خود نیاز دارد وخواستار تربیت جوانان با این روش هستند که به درد کشور بخورند .
رضا ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۶
علی جان اصولا پاکستان وزنه زیادی نیست اگر حمایت نظامی شاه و هواپیماهای هرکولس و جنگنده ها ایران نبود اثری از پاکستان نبود 2 شکست از هند در کشمیر گویای مسله است غیر از افغانستان و گروههای تروریستی هیچ اهرم دیگر ندارد فقط حمایت عربستان و چین نباشد فرو میپاشد بیشتر وظیفه تامین نیروی انسانی و اموزش تروریستها بر عهده دارد و بهشت تروریستها نه ترکیه زمان عثمانی است با تهدید تحریم اکتشاف را متوقف و خواستار مذاکره با یونان شده نه پاکستان ظرفیت تبدیل شدن دارد با حمایت از تروریسم و ناامنی جنوب شرقی ایران
تبریزی ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۵
به عنوان کسی که سریال ارطغرل را کاملا تماشا کرده ام به صدا سیما پیشنهاد میکنم اقدام به پخش این سریال کند چرا که به فرهنگ ایران بسیار نزدیک هست و از ائمه بسیار نام برده میشود و از لحاظ فرهنگی فرهنگ درست را تقویت می‌کند ضمنا با پخش این سریال بینندگان صدا سیما مطمئن باشید رو به فزونی خواهد نهاد ان شالله
علی ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۵
اکثر بازیگران فیلم قیام ارطغرل کورد هستن ، به بیوگرافی آنها در ویکی پدیای انگلیسی مراجعه کنید
تررک ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۶
قدر تورکها ، خخخ نصف استانبول پایتخت بزرگترین کشور جهان تورک ، کورده خخخ نصف تاشکند دومین کشور پرجمعیت این به اصطلاح کشور های تورک ، فارسی زبانان تاجیک هستن ، مردم از خنده ، توران خخخ
lpln ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۳:۰۳
ترکیه بیشترین روابط رو با اسرائیل داره و نسخه فریبنده ترکیه هم به اندازه نسخه وهبابی تو خالی و تفرقه برانگیز هست. از اون جالبتر جعل تاریخ و تاریخ سازی های هالیوودی و بالیوودی ترکیه هست که هرچند هم فریبنده و چشم نواز باشه دروغین و در راستای اهداف سلطه طلبانه اروغانی و قومی است.
ایرج ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۸
سینما و سریالها و فیلمها در راستای پیاده سازی سیاستهای نرم ترکیه است و اماده سازی برای حکومت عثمانی مانند قرن باشکوه (حریم سلطان )(با تحریفهای زیاد صدای اردوغان و ملی گرایان و مذهبی ها را در اورده است ) و از اشتباهات و کشورگشاییهای عثمانیها و کشتار و تجاوزات به بهانه اسلام دفاع میکند بیش تر ان دروغ پردازی یا افسانه سرایی است اما تبلیغات کار خود میکند کتاب سلطانه از کالین فالکنر دعوت میکنم بخوانید و مقایسه ای با فیلم داشته باشید
آبتین ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۴
هیچ کدام از این دو قدرت و جایگاه رهبری حتی دنیای سنی مذهب را هم ندارند. ترکیه بر اساس یک قومیت تعریف شده است و سیستم حاکم بر ترکیه سایر ملتها و اقوام مسلمان را تهدید بالقوه میبیند. اسلام برای ترکها در طول تاریخ بر اساس مواجه با ایران شیعه مذهب و ابزاری برای تسلط بر مردم سنی مذهب منطقه بوده است. حتی اردوغان هم که ظاهرا شعارهای اسلامی میدهد، تفکرات ترکیسم و حتی پانترکیسم برایش مهمتر از دین است. پاکستان هم علیرغم قدرت هسته ای درگیر مشکلات دیرینه بسیار است.
محمد ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۳
کاش یک روز هم وطنان ما بفهمند که ما در ایران ، ترک نداریم ، آنچه در ایران است ، آذری است و جمهوری اذربایجان بخش جدا شده از ایران ، و آنچه در ترکیه شاهدیم ، ترک های به جا مانده از هجوم اقوام مغول ، این ترک ها ابتدا به عنوان اسیر و برد به این سرزمین آورده شدند ، ولی بعد هابا نفوذ در دربار عباسی به رده های بالای نظامی رسیده و در آخر نیز امپراطوری عثمانی را تشکیل دادند ، پس هیچ ربط و غرابتی بین آذری های ایرن و ترک های ترکیه وجود ندارد
علی ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۷
محمد نامی فرموده اند که مادر ایران تورک نداریم و آنها آذری هستند وازاین قبیل حرفها . دوست عزیز تودرجایگاهی نیستی که برای دیگران نژاد و زبان و غیره تعریف کنی . متاسفانه در کتابهای فارسی دوره ی ابتدایی هم توهین های زیادی به تورکها شده و با اینکار کار آسیمیلاسیون را ازکودکان شروع کرده اند ولی مطمئن باش با این کارها فقط دشمنی خودرا با تورکها بیشتر ثابت می کنند و افراد بیشتری از به خواب رفته های تورک بیدار می شوند و دشمنان واقعی را می شناسند.
رضا ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۴
علی ۱۸:۰۷ توصیه میکنم نقشه جهان کاشغر نویسنده دیوان لغت الترک که در موزه استانبول است در اینترنت جستجو کنید نام آذربایجان و محدوده آن را غیر ترک به تصویر کشیده اما اگر لجاجت قومیتی شما بگذارد و چشم دیدن حقیقت را داشته باشید. اشعار فراوان خصوصیات و ویژگی های این مهاجرین و مهاجمین را شرح داده است از نظامی گنجوی و فردوسی و...به بدی از آنها نام بردن و چه نسبتهایی به آنها داده اند در اینترنت موجود است .مانند ترکیه اسیمولاسیون و ترک سازی در تاریخ سابقه ندارد
ارش ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۱
علی نامی از بیداری تورکها گفته بود ، اما حواسش نیست همزمان با گسترش قوم گرایی ترکا ، احساسات ضد ترکی هم در بین دیگر مردم به همان اندازه و حتی بیشتر رشد کرده
كامران ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۰۱:۱۵
علی جان اینها اکثرا کردهایی هستند که طرفداران گروهای ترور هستند و چون نظر و خواست خود را مستقیم نمیتوانند بیان کنند در پوشش ایران دوستی به شهروندان ترک ایرانی که نیمی از بدنه این کشور هستند حمله میکنند و در بین اینها ارامنه و بازماندگان ارزو به دل پهلوی هم موجود هستند.در واقع جنگ ما با این سه عنصر است.
علی ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۶
من یاد آور می شوم تورک یک ملت بزرگ است که تاریخ افتخار آمیز آن زبانزد در دنیاست و به معنایی که شما از قوم قبیله داریدیک قوم نیست . صحبتهای من یا دوستان هم نظر با من قومگرایی نیست مادر جغرافیای ایران مشغول دفاع از زبان و فرهنگ و سرزمینمان هستیم که متهم به پان می شویم . پان کسانی هستند که در حال حاضر با امکانات دولتی مشغول از بین بردن تمامی زبانها وفرهنگها به غیراز زبان رسمی قید شده در قانون اساسی ونه زبان ملی ، هستند . به دوست عزیز رضا در رابطه با نقشه ی آذربایجان اشاره شده هم می گویم در آن زمان مختصات ونقشه ی UTM یا غیره مفهومی نداشت ونقشه ها به صورت دستی و درکی که نقشه کش آن زمان از همسایگی و اندازه حک شده در ذهن خودش داشته اقدام به رسم آن نموده است و مقیاس به مفهم امروزی مصطلح نبود ه است واین مثالها از نقشه های قدیمی خیلی زیادند. منظور از بیداری تورکها نیز مفهوم اشاره شده ی شما قصد من نبود تورکها خودشان منظور ازاین جمله رابه خوبی می دانند. در اخر کلمات مهاجرین ومهاجمین کلمات استفاده شده ی من در نظرات قبلی است که برای اقوام اریایی واعراب استفاده کرده ام لطفاٌ با ذکر منبع به آن اشاره فرمایید.
خسرو ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۵
سوال من از پانفارسها یا پانکردها این است ، از ترکیه و پاکستان و کشورهای ترک و افغانستان و عربها نفرت دارید و اورپایی ها هم شما را وحشی و تروریست می شمارند ، پس با کی دوست هستید؟ از طرفی با اسلام دشمنی می کنید و دوست دارید همه زرتشتی شوند ، واقعا امکان دارد؟ چرا زندگی معمولی را نمی پسندید؟
رضا ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۸
علی جان تاریخ افتخار آمیز ترکها چیست که تمام دنیا به خوبی از آن یاد کنند ؟؟؟!!!دانشمندان ترک چه پیشرفتی برای جهانیان رقم زدند تا قدردان آنها باشند ؟؟؟!!! جز نابودی تاریخ و تمدن اسلام زمان بنی عباس و آتش زدن کتابخانه ها و کشتن و فراری دادن دانشمندانکه مهمترین علت افت علمی جهان اسلام در آن زمان شد که زحمات زیاد امثال شیخ نصیر الدینی توسی باعث شد دست از خرافات بردارند و در فرهنگ و تمدن ایران هضم و از بیابان‌گردی به شهرنشینی غیر از آن در تاریخ نامی از ترکها باقی نمی مانند اگر به ایران هجوم نمی بردند در کتاب الترک کاشغری به موضوعات مهمی اقرار کرده است چشم و گوش بسته ادبیات انور آب نشخوار نکنید
رضا ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۹
ادامه کاشغری خود سیاحت گردی بوده است و به تمام ممالک رفته و کلمات ترکی را جمع کرده و دایره المعارف را نوشته پان کسی است که سعی در نفی یا القای حقیقت بکند که در ترکیه همراه با نسل کشی و تحریف تاریخ است مجلات در استانها و شبکه استانی به زبان مادری است و هیچ مانعی نداشته
علی ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۹
ادب در ذات انسان باید باشد وقتی نباشد کاری نمی شود کرد بنده با دقت تمام در انتخاب کلمات برای آزرده خاطر نکردن دیگر دوستان سعی می کنم و شما می گویید "بیابان‌گردی ونشخواروغیره" گفتی که :پان کسی است که سعی در نفی یا القای حقیقت بکند، کاملاٌ درست است وگویای حال دولتها ی برپاشده ی از 100 سال پیش تاحالا در این جغرافیا است . اندیشه ی توران یک هدف نهایی برای ملتهای پخش شده تورک در مساحت بسیار بزرگی از کره ی زمین است این یک اندیشه است و کسی هم آن را پنهان نکرده است و طبیعتاٌ تورکهای ایرانی نیز جزئی از این ملت هستند. شمایی که به عنوان هوادار گروههای تروریستی یا هر عنوان دیگری نقد به نوشته های ما می کنید شما درکی از تاریخ نخواهید داشت چون تاریخی ندارید و مامور فتنه انگیزی در این منطقه هستید. سعی کنید با انجام کارهای ناعاقلانه قوم و قبیله ی خود رازیر سوال نبرید.
كامران ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۸
ایرج علی جامی، کمی از اکتشافات و ثمرات اکراد برای ما بگو !! جز محصولات رنگارنگ ترور چیز دیگری برای این مملکت داشته اید؟؟
رضا ۰۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۸
علی ۷مهر خواهشمندم ایده توران بزرگ در تاریخ جستجو کنید خواهید فهمید این ایده توسط یک مجارستانی یهودی توسط همان انگلیس اعظم فتنه انگیز و تفرقه اندازان جهان برای تحت فشار گذاشتن و پیگیری سیاست استکبار جهانی. شوروی و حال چین و ایران رقیبان غرب و آمریکا و هیچ پشتیبانی علمی هم ندارد و صرف زبان نمی توان برای همین شروع به تاریخ سازی و جعل هویت تمدن آثار و مشاهیر میکند مانند مولانا سه تار وچوگان و....کرده اند و دست به اقوام که هویتشان هم مشخص نیست مانند سکاها و سومری‌ها فقط به خاطر التصافی بودن زبان آنها واقعیت اینکه ایلهای ترک همه بیابان‌گرد بودن تاریخ موجود است و از شهر نشینی و تمدن هیچ پیشینه درخشانی نداشتند و غرق در خرافات هستند و مهاجر بودن تاریخ مطالعه کنید و قضاوت‌های قومی را کنار بگذارید و شما چرا من را به حمایت از گروههای تروریستی و ...متهم میکنید در حالیکه افکار شما بیشتر تفرقه میندازد کامران من از اکتشافات کردها نام نبردم فقط نقدی بر افتخارات اقوام مهاجر کردم؟؟؟!!!
ایرانی ۰۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۳
پان ترکیسم مغلمه ای از بی سوادی و بی شعوری است. این حرف ما نیست. حرف اندیشمندان غیر خاورمیانه است.
خسرو ۰۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰
پانکردیسم و پانفارسیسم و ...هم ملغمه ای از بی سوادی و بی شعوری و بی غیرتی و بی دینی است
ایرانی ۰۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۴
چیزی مکتوب و آکادمیک به عنوان پان فارسیسم یا کردیسم نداریم. درحالی که همین حالا حزب رسمی پانترکیسم در ترکیه و آذربایجان داریم که بودجه دولتی می‌گیرند.
امید ۰۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۰
اگر در ایران ترک نداریم چرا این پانفارس ها به زبان ترکی اینقدر حساسیت دارند که حتی در کتب پهلوی منحوس هم مینوشتند ما زبان تورکی را دوست نداریم
حمید ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۸
کاش متولیان فرهنگ وهنر کشور ماهم سریالی مانند ارطغرل میساختند نه از هخامنشیان یا ساسانیان حداقل از صفویان که اولین حکومت گسترده ایرانی وشیعی بودند.من فکر میکنم ما ناتوانی های خودمانرا همیشه با تخریب دیگران میپوشانیم پیشرفت کشورهای عربی را به غربگرایی پادشاهانشان و پیشرفت ترکیه را به پانترکیسم وامثال آن ربط میدهیم کاش ما هم با سیاستهایمان حداقل جایگاه خودمان در منطقه را پیدا میکردیم.
foad ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۲۵
سریال قیام عثمان سریال جالب و تاریخی است. کشور مام با این عظمت شکوه تاریخی چرا نباید همچین سریال های تاریخی نداشته باشیم
برکیارق ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۶
با درود ، محمد جان ترک بودن آذربایجانی ها اذیتت میکنه عزیز ؟ اگه اذیت میشی من بهت پیشنهاد میکنم بیا تبریز یا اردبیل و یا ارومیه بمان تا یادبگیری که اویغور ، ترکمن ، آذربایجانی و بسیاری از ایل ها مجموعا ترک هستند بیا جانم بیا یادبگیر.