نئونازی ها رئیس جمهوری امریکا را رهبر خود می دانند

دونالد ترامپ، الاهه راست افراطی آلمان

۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۵۱۸۲ اخبار اصلی اروپا
در آلمان همانند ایالات متحده، ترامپ به الهام بخشِ گروه های حاشیه ای تبدیل شده است. در میان آنها نه تنها جنبش های راستگرای افراطی و نئونازی نازی وجود دارند، بلکه حامیان QAnon (تئوری توطئه اینترنتی محبوب برخی از طرفداران ترامپ در ایالات متحده هستند و او را یک قهرمان و منجی می خوانند) دیده می شود.
دونالد ترامپ، الاهه راست افراطی آلمان

دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهوری آمریکا در میان نظریه پردازان تئوری توطئه، ملی گرایان افراطی و نئونازی ها در آلمان به عنوان یک "ناجی" بالقوه ظاهر می شود.

هفته گذشته که گروهی افراطی قصد هجوم به ساختمان پارلمان فدرال آلمان (رایشتاگ) را داشتند، جامعه آلمان دچار یک زلزله سیاسی شد. نیویورک تایمز در یادداشتی جامع و خواندنی، به بخشی از این اتفاق پرداخته است.

درست پیش از آن که صدها فعال راستگرای افراطی اقدام به حمله به سوی بوندستاگ آلمان کنند، یکی از رهبران آنها با جنجال و صدا کردن پرزیدنت ترامپ، توجه جمعیت را به خود جلب کرد. آن زن فریاد زد: "ترامپ در برلین است!" 
 
گویا می خواست شکایتی را نزد ترامپ عنوان کند. فریاد آن زن آنقدر قانع کننده بود که بعداً چندین گروه از فعالان راست افراطی روبه روی سفارت آمریکا حاضر شدند و خواستار دیدار با ترامپ شدند. آنها با اصرار می گفتند: "ما می دانیم که او آنجاست!"

ترامپ آن روز نه در سفارت بود و نه در آلمان – اما با این حال آنجا حضور داشت. چهره وی روی پلاکاردها، تی شرت ها و حتی پرچم امپراتوری آلمان قبل از سال 1918 نقش بسته بود و در بین نئونازی ها (از 50 هزار نفری که برای اعتراض به محدودیت های کرونا در آلمان به اعتراض آمده بودند) مورد استقبال قرار می گرفت. بسیاری از ترامپ به نام مسیاس یا "نجات دهنده" یاد می کردند.

این تازه ترین شواهد مبنی بر این امر است که ترامپ در بین راست گرایان افراطی در آلمان به طور فزاینده در حال تبدیل شدن به یک رهبر یا پیشوای یک فرقه است.

آلمان – کشوری که به طور کلی توسط دولتی هدایت می شود که پاندمی کرونا را بهتر از دیگران اداره کرده است – بعید به نظر می رسد که برای ترامپ دستیابی به چنین جایگاهی در آن تقریبا غیر ممکن باشد. تعداد کمی از کشورهای غربی، نسبت به آلمان رابطه جنجالی تری با ترامپ دارند، جایی که رئیس آن، آنگلا مرکل، صدراعظم، دانشمند و دختر یک کشیش، از نظر ارزش ها و خلق و خوی مخالف آن است. نظرسنجی ها نشان می دهد که ترامپ در بین اکثریت مردم آلمان چندان محبوب نیست.

اما پیام مخرب او – ملی گرایی بدون روتوش و بردباری در برابر برتری طلبان سفیدپوست و همچنین بدبینی او نسبت به خطرات بیماری کرونا – بسیار فراتر از سواحل آمریکاست.

درخواست ترامپ از حواشی سیاسی اکنون عنصری جدید و غیرقابل پیش بینی را به سیاست آلمان اضافه کرده است، زیرا سرویس اطلاعات داخلی افراط گرایی راستگرایانه و تروریسم راست را بزرگترین خطرات برای دموکراسی آلمان می داند.

مقامات آلمان اخیراً از مسئله نفوذ راستگرایان در پلیس و ارتش مطلع شده اند. در 15 ماه گذشته تروریست های راست افراطی یک سیاستمدار را در ایوان خانه خود در نزدیکی مرکز شهر کاسل کشتند، به یک کنیسه در شهر هاله در شرق آلمان حمله کردند و ۹ نفر را که دارای پیشینه مهاجرت بودند، در غرب شهر هانائو هدف گلوله قرار دادند. ترامپ در مانیفست قاتل هانائو حضور داشت، آن قاتل سیاست "اول آمریکا" را ستود.

در آلمان همانند ایالات متحده، ترامپ به الهام بخشِ گروه های حاشیه ای تبدیل شده است. در میان آنها نه تنها جنبش های راستگرای افراطی و نئونازی نازی وجود دارند، بلکه حامیان QAnon (تئوری توطئه اینترنتی محبوب برخی از طرفداران ترامپ در ایالات متحده هستند و او را یک قهرمان و منجی می خوانند) دیده می شود.

به گفته تحلیلگرانی که محبوب ترین کانال های آنلاین را دنبال می کنند، گروه QAnon آلمان، که در زمان پاندمی کرونا در ماه مارس به سختی دیده می شد، اکنون احتمالاً به بزرگترین گروه در خارج از ایالات متحده تبدیل شده است.

مجله راستگرا و افراطی Compact، که سخنرانی های ترامپ را برای خوانندگان خود چاپ می کرد، در آخرین جلد خود حرف Q بسیار بزرگ را چاپ کرد و در کانال ویدیویی خود میزبان "هفته Q" بود که در آن با افراط گرایان راستگرا مانند Björn Höcke مصاحبه شد. آخر هفته گذشته در خیابان های برلین پرچم ها و تی شرت های Q و همچنین چندین بنر با نوشته "WWG1WGA"، مخفف رمزگذاری شده برای شعار برند Q "هر کجا که متحد برویم، همه می رویم" درج شده بود.

به گفته تحلیلگران، تشخیص شمار این گروه سخت است، زیرا پیروان آنها اغلب در پلتفرم های مختلف حساب کاربری باز می کنند. NewsGuard، یک ناظر اطلاعات غیرقانونی مستقر در ایالات متحده، دریافت که ۴۴۸ هزار دنبال کننده در سراسر اروپا در یوتیوب، فیس بوک و تلگرام، توطئه QAnon را تبلیغ می کنند.

تنها در آلمان تعداد دنبال کنندگان حساب های مربوط به QAnon به بیش از ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. بزرگترین کانال QAnon آلمانی زبان در Qlobal-Change و یوتیوب بیش از ۱۷ میلیون بیننده دارد و از زمان محدودیت های ویروس کرونا در مارس، تعداد دنبال کنندگان تلگرام خود را چهار برابر افزایش داده و به بیش از ۱۲۴ هزار رسیده است.

در آلمان تعداد زیادی افراد از گروه Q هستند که بر پست ها و الگوهای رفتاری جدید در صفحه های پیام رسان در ایالات متحده تسلط دارند و بلافاصله آنها را به آلمانی ترجمه و تفسیر می کنند.

ادغام راستگراهای سنتی با گروه QAnon اتفاق جدیدی است. در واقع نوع جدید و پراکنده ای از شورش پوپولیستی است که مبتنی بر تئوری های توطئه است و ایدئولوژی را از گوشه های مختلف اکوسیستم راست افراطی تغذیه می کند. یکی از دلایل ایجاد گروه QAnon در آلمان، این است که با تئوری های توطئه محلی و تخیلات محبوب جناح راست مطابقت دارد.

یکی از آنها "جانشین بزرگ" Großer Ersatz است که ادعا می کند خانم مرکل و دیگر دولت ها عمداً از مهاجران برای تضعیف هویت قومی و فرهنگی آلمان استفاده کرده اند. مورد دیگر یک بحران ملی ادعایی به نام "روز X" است که گفته می شود نظم فعلی آلمان در آن فروپاشیده و نئونازی ها قدرت را به دست می گیرند.

نظریه سوم معتقد است که آلمان یک کشور مستقل نیست، بلکه یک شرکت ثبت شده و قلمرو اشغالی تحت کنترل جهانیان است. این اعتقاد توسط یک گروه موسوم به شهروندان رایش Reichsbürger نمایندگی می شود، که لحظه هجوم کوتاه مدت به پارلمان آلمان را در روز ۲۹ آگوست ترتیب دادند. آنها جمهوری فدرال آلمان را پس از جنگ جهانی دوم به رسمیت نمی شناسند و روی ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای امضای "پیمان صلح" برای آزادی آلمان ها از دست دولت خود حساب می کنند.

دلیل دیگر گسترش QAnon این است که چندین سلبریتی آلمانی مبلغ توطئه شده اند، از جمله مجری سابق اخبار و همچنین خواننده رپ و قاضی سابق آلمان. 

یکی از بزرگترین چهره هایی که توطئه QAnon را گسترش می دهد، آتیلا هیلدمن، آشپز مشهور وِگان است که با بیش از ۸۰ هزار دنبال کننده در  تلگرام، به یک جریان راست افراطی تبدیل شده است. او در همه راهپیمایی های مهم ویروس کرونا در برلین ظاهر شده، علیه ماسک های صورت، بیل گیتس و خانواده روتشیلد صحبت کرده – و از ترامپ نجات آلمان را درخواست می کند.

هیلدمن هفته گذشته در مصاحبه ای گفت: "ترامپ فردی است که سال ها با "دولت عمیق"جهانی مبارزه می کند. وی همچنین گفت: "ترامپ دقیقاً به این دلیل که علیه این نیروهای جهانی می جنگد، به شخصیتی ماورایی در این جنبش تبدیل شده است، مخصوصاً برای QAnon."

سرویس اطلاعاتی آلمان در مورد خطر استفاده ابزاری افراط گرایان و راستگرایان از این بیماری همه گیر کرونا برای اهداف خود هشدار داده است. هفته گذشته، توماس هالدنوانگ، رئیس آژانس اطلاعات آلمان گفت: "عناصر راست افراطی تهاجمی، مخل و نیروی محرک اعتراضات علیه محدودیت های ویروس کرونا هستند."

کنستانتین فون نوتز، قانونگذار و معاون رئیس کمیته نظارت بر سرویس مخفی گفت: "در زمانی که برخی از مردم مصمم هستند گفتمان دموکراتیک را به هر طریقی نابود کنند، ما باید چنین پدیده ای را بسیار جدی بگیریم." /مطالعات آلمان و اروپا 

منبع: نیویورک تایمز

کلید واژه ها: اروپا آلمان ایالات متحده امریکا نئونازی راست افراطی دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین روسیه


( ۶ )

نظر شما :