مقام آمریکایی: ترامپ و الکاظمی درباره خروج کامل آمریکا از عراق بحث نمی کنند

۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۹ کد : ۱۹۹۴۲۴۹ سرخط اخبار

یک مقام آمریکایی که در رسانه های عراقی از او به عنوان مشاور رییس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه یاد شده، ادعا کرد که در دیدار «دونالد ترامپ» و «مصطفی الکاظمی» در واشنگتن، درباره خروج کامل نظامیان آمریکایی از خاک عراق بحث نمی شود.

«گابریل سوما» امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرگزاری عراق "نینا" گفت که تصمیمی بر کاهش نیروهای آمریکایی در عراق گرفته شده و بعید است درباره خروج کامل نظامیان آمریکایی در دیدار ترامپ و الکاظمی در بیستم اوت آینده (۳۰ مرداد) در واشنگتن بحث و گفت وگو شود.

وی افزود: موضوع دیدار الکاظمی و ترامپ در واشنگتن درباره مسائل اقتصادی، بهداشتی و انرژی میان عراق و آمریکا به همراه اوضاع امنیتی و همکاری در زمینه مبارزه با داعش خواهد بود.

این مقام آمریکایی در اظهارات جداگانه دیگری که امروز در برخی سایت های خبری عراق منتشر شد، گفت: موضوع ایران و قضیه اعتراضات و همه گیری کرونا در عراق نیز از جمله پرونده های مورد بحث در این سفر خواهد بود.

به گفته وی، موضوع آدم ربایی ها و ترورهای اخیر در عراق به علاوه کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر اقتصاد بغداد به ویژه در سایه شرایط دشوار دولت کنونی که قادر به پرداخت مستمری و حقوق کارمندان نیست، از دیگر محورهای گفت‌ وگوهای الکاظمی با مقامات کاخ سفید خواهد بود.

سوما با طرح این ادعا که ارتش عراق نمی تواند از ساختمان سفارت آمریکا و کارمندان آن در بغداد و پایگاه‌های نظامی آمریکایی در سراسر این کشور حفاظت کند، گفت: ترامپ همچنین با الکاظمی درباره مسئولیت تامین امنیت سفارت آمریکا پس از تعرض صورت گرفته به ساختمان آن در اواخر سال گذشته و شلیک ده‌ها موشک به سوی این سفارتخانه که اخیرا روی داده، گفت‌ وگو خواهد کرد.

وی در توجیه نصب سامانه دفاع موشکی در سفارت آمریکا نیز توضیح داد: ایالات متحده ناچار شد که از سامانه دفاع موشکی برای حمایت از ساختمان سفارت و کارمندان آن در مقابل حملات تروریستی استفاده کند.

مشاور رییس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه بدون به اقدامات جنایت بار چند ساله نظامیان آمریکایی در عراق مدعی شد که واشنگتن به حاکمیت و قانون اساسی عراق احترام می‌گذارد و نیازی به نفت این کشور ندارد.

در همین راستا، یک عضو ائتلاف «الفتح» (هادی العامری) در پارلمان عراق در اظهاراتی جداگانه گفت که مطالبات برای اخراج نظامیان آمریکا از خاک عراق در برهه اخیر کاهش یافته است.

«غضنفر البطیخ» افزوده است که فشارهایی از جناح های مختلف برای عقب نشینی از قضیه اخراج نظامیان آمریکا از خاک عراق افزایش یافته امری که منجر به کاهش این مطالبات در برهه کنونی شده است.

وی با اشاره به مواضع دوگانه برخی رهبران سیاسی در عراق بیان کرد که برخی از رهبران سیاسی عراق در روز چیزی می گویند و در شب حرف دیگری می زنند.

پارلمان عراق در پنجم ژانویه گذشته (۱۵ دی ۹۸) قانون اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق را تصویب کرد و رهبران سیاسی این کشور گفتند که این قانون برای قوه مجریه لازم الاجراست.

گزارش ها حاکی است که مساله حضور نظامیان آمریکایی در عراق یکی از پرونده های مورد بحث مصطفی الکاظمی با ترامپ در سفر به واشنگتن است.


نظر شما :