پیام رفتن برایان هوک برای ایران چیست؟

سیاست فشار حداکثری واشنگتن سرسختانه‌تر از قبل علیه تهران دنبال خواهد شد

۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۱:۳۸ کد : ۱۹۹۴۱۶۸ آمریکا انتخاب سردبیر
صابر گل عنبری در یادداشتی پیراون استفعای برایان هوک می نویسد: رفتن هوک حامل هیچ پیام مثبتی به ایران نیست و اگر از منظر هویت شخص جایگزین به قضیه بنگریم که انتخاب الیوت آبرامس به جای وی می‌تواند حامل این پیام باشد که سیاست فشار حداکثری آمریکا سرسختانه‌تر از قبل دنبال خواهد شد؛ از این جهت که آبرامس از طراحان اصلی جنگ عراق است و هم اکنون نیز نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ونزوئلاست. به هر حال این جابجایی نشان از آن دارد که هر نوع گشایس دیپلماتیک در تنش میان آمریکا و ایران در سه ماهه منتهی به انتخابات غیرممکن‌تر از قبل خواهد بود.
سیاست فشار حداکثری واشنگتن سرسختانه‌تر از قبل علیه تهران دنبال خواهد شد

صابر گل عنبری، کارشناس ارشد مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی - برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که پنج شنبه استعفا کرد، از سرسخت‌ترین منتقدان جمهوری اسلامی در میان جمهوری‌خواهان و از هماهنگ‌ترین اعضای کابینه با دونالد ترامپ در سیاست فشار حداکثری بود. از این رو، استعفای ناگهانی وی آن هم سه ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرسش‌برانگیز است و هنوز دلایل این استعفا و یا احتمالا برکناری مشخص نیست؛ این که بر اثر اختلافات شخصی با دونالد ترامپ بوده است یا انگیزه شخصی و تصمیم وی برای بازگشت به فعالیت در بخش خصوصی عامل اصلی است. پیام مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا که نشان از خرسندی دولت آمریکا از عملکرد هوک داشت و چیز خاصی را رو نمی‌کرد و باید دید ترامپ در ساعات و روزهای آتی در توییتی به رفتن وی و دلایل آن می‌پردازد یا خیر. 

اما به هر حال رفتن هوک حامل هیچ پیام مثبتی به ایران نیست و اگر از منظر هویت شخص جایگزین به قضیه بنگریم که انتخاب الیوت آبرامس به جای وی می‌تواند حامل این پیام باشد که سیاست فشار حداکثری آمریکا سرسختانه‌تر از قبل دنبال خواهد شد؛ از این جهت که آبرامس از طراحان اصلی جنگ عراق است و هم اکنون نیز نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ونزوئلاست. به هر حال این جابجایی نشان از آن دارد که هر نوع گشایس دیپلماتیک در تنش میان آمریکا و ایران در سه ماهه منتهی به انتخابات غیرممکن‌تر از قبل خواهد بود. 

همچنین احتمالا ترامپ خواسته باشد با کنار گذاشتن هوک این پیام را برساند که دوره جدیدی از تشدید تنش را آغاز خواهد کرد.

در این میان، احتمالا برخی تلاش کنند رفتن هوک، سخنان روحانی و قالیباف درباره "خبر خوب" اقتصادی، و اظهارات دیشب واعظی درباره روزهای پایانی تحریم‌ها و دریافت سیگنال‌هایی از آسیا و اروپا را به هم ربط دهند و این گمانه را برانگیزند که اتفاقاتی پشت پرده میان آمریکا و ایران در جریان است و گشایشی در تنش فیمابین در راه است، اما به نظر نمی‌رسد ارتباطی میان رفتن هوک و این اظهارنظرها وجود داشته باشد و هر چند در عالم سیاست هیچ چیز غیر ممکنی وجود ندارد، ولی چنین گشایشی را در شرایط فعلی بعید می‌دانم.
 

کلید واژه ها: صابر گل عنبری برایان هوک الیوت آبرامز سیاست فشار حداکثری


( ۱۴ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۱
مطمئنا ابرامس با توجه به سابقه فعالیت های او شخصیتی شناخته شده برای کادر دیپلماتیک ایران است. همانگونه که تاریخ فعالیت های او نشان میدهداهل معامله وبده وبستان است.جنگ عراق رابه یشان نسبت ندهید. در انزمان جوجه دیپلمات اطلاعاتی بود. اکنون که بزرگ شده است من فکر میکنم برای گشایش وانجام معامله با توجه به شناخت قبلی امده باشد تا فشار.در این زمان کوتاه تا انتخابات یک معامله برای پرزیدنت ترامپ نتیجه دارد تایک درگیری نظامی و فشار اقتصادی یاسیاسی.
خسرو ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۱
وقتی صحبت از جمهوری اسلامی ایران است هر چیزی ممکن است ، چون مسئولین عالی رتبه نظام برای حفظ دولت و کشور نهایت انعطاف را خواهند داشت ، نشان به آن نشان که " شواری تشخیص مصلحت نظام " تشکیل شده است ودر گذشته امام خمینی با حرکت خلاف انتظار همه قطعنامه 598 را برای پایان جنگ ایران و عراق قبول کرد و تاریخ نشان داد که بهترین و شجاعانه ترین تصمیم ایران در یکصد سال گذشته بود