پکن فرماندهی عملیات پایان دادن به برتری اقتصادی امریکا را بر عهده دارد

شش اقدام چین برای سرنگونی دلار

۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۹۳۸۹۷ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: عبدالباری عطوان
چین برای پایان دادن به سیطره دلار در راس کشورهای فعال برای حذف حضور یکجانبه دلار قرار دارد. برای رسیدن به این هدف چین راهبردی کامل متشکل از چندین گام تدوین کرده است.
شش اقدام چین برای سرنگونی دلار

دیپلماسی ایرانی: شش گام راهبردی سریع چین برای سرنگونی دلار و پایان دادن به سیطره آن وجود دارد. آیا چین با برداشتن این گام ها می تواند به این موفقیت دست یابد؟ چرا به ثروتمندان عرب وابسته نکردن ارزها و پس اندازهای های خود به دلار آمریکا را نصیحت می کنیم؟ نقش کرونا در تضعیف سیستم مالی کنونی و تسریع جایگزین آن چیست؟

دلار به ابزاری برای گرسنه نگه داشتن ملت ها، تسلیم حکومت ها و نابودی اقتصاد آنها تبدیل شده است. این ابزاری است که دولت ایالات متحده علیه کشورهایی که آنها را با خود همسو نمی داند، استفاده می کند. از این رو انتقادها درباره فرسوده شدن نظام مالی کنونی و اتکا روی دلار ایالات متحده و درخواست ها برای تاسیس یک نظام مالی چندجانبه متکی بر چندین ارز شدت یافته است.

چین برای پایان دادن به سیطره دلار در راس کشورهای فعال برای حذف حضور یکجانبه دلار قرار دارد. برای رسیدن به این هدف چین راهبردی کامل متشکل از چندین گام تدوین کرده است:
-    نخست: تقویت یوان، واحد پول ملی چین، و تبدیل آن به ارزی جهانی و صدور "پترو یوان" به عنوان رقیب دلار آمریکا.

-    دوم: خرید بیشترین میزان ممکن از معادن طلا در آمریکای جنوبی و قاره آفریقا. تولید طلای چین حدود 500 تن در سال شده است.

-    سوم: آمادگی برای صدور ارزهای دیجیتال به جای ارزهای کاغذی. در چهار ایالت چین این تجربه خود را آغاز کرده و نتایج نخستین آن تشویق کننده و دلگرم کننده بوده است.

-    چهارم: تاسیس باشگاهی جهانی برای مبادلات تجاری با ارزهای داخلی. برای اعضای آن کشورهایی مانند روسیه، هند، ایران، ترکیه و بیشتر کشورهای عضو "بریکس" مطرح هستند. همچنین برپایی بورسی در شانگهای برای ترویج قراردادهای نفتی با استفاده از "پترویوان" چین نیز مطرح است.

-    پنجم: تاسیس بانک آسیایی برای سرمایه گذاری با عضویت 60 کشور با سرمایه نخستینی به ارزش 100 میلیارد دلار تا جایگزین صندوق بین المللی پول طی ده سال آتی شود و از جمله اعضای آن روسیه، مصر، عربستان، یونان و انگلیس هستند.

-    ششم: جاده ابریشم موسوم به "یک کمبربند یک جاده" که از آسیا تا آمریکای جنوبی کشیده شده است و در این میان از آفریقا نیز عبور می کند.

استفان روچ، اقتصاددان سابق در بانک مورگان استنلی پیش بینی کرده است که در سال آینده در حدود 35 درصد از ارزش دلار به علت متزلزل شدن رهبری آمریکا در جهان و شکست این کشور در مدیریت کرونا کاهش یابد.

متاسفانه بیشتر کشورهای عربی و خلیج فارس ارزهای خود را به دلار وابسته کرده اند و ارز مورد استفاده برای پس انداز آنها دلار است. از این رو در صورتی که اقدامی نکنند آنها در میان بزرگترین بازنده ها خواهند بود. برخلاف کشورهای اتحادیه مغرب عربی که درایت بیشتری داشته اند و ذخایر ارزی شان را متنوع کرده اند.

جانبداری خود را از این حرکت بین المللی به رهبری چین و روسیه برای سرنگونی دلار با توجه به سوء استفاده آن از سوی آمریکا به عنوان سلاحی برای گرسنه نگه داشتن ملت های سوریه، لبنان، ایران، ترکیه و ونزوئلا و نابودی اقتصاد آنها اعلام می کنیم. همه این رفتارها به این علت انجام می شود که آنها به سیاست های حمایتگرانه آمریکا از اسرائیل نه گفتند و تا اندازه ممکن استقلال خود را حفظ کردند.

رهبری اقتصادی، سیاسی و نظامی آمریکا در جهان به سرعت در حال تضعیف است و نظام مالی و امنیتی جدیدی در حال صعود است.

منبع: الرای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

عبدالباری عطوان

نویسنده خبر

کلید واژه ها: دلار ایالات متحده امریکا چین چین و امریکا


( ۴۶ )

نظر شما :

عمار ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۷:۳۲
پس چرا مزدوران و نوکران پکن در تهران ساکتند و کاری برای سرنگونی دلار نمیکنند و روزبروز دلار در ایران عزیزتر می شود
م. راد در پاسخ به عمار ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۰
برای اینکه مزدوران و نوکران امریکا که دست بالا را دارند چنین اجازه ای را نمی دهند!