با هدف حفظ وحدت و جلوگیری از تشدید تنش ها

آیا بعد از از بیانات مقام معظم رهبری مجلس رفتار خود را در قبال دولت تغییر می دهد؟

۲۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۳۲۰۶ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: جلال میرزایی
جلال میرزایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بعد از بیانات دیروز مقام معظم رهبری به نظر می‌رسد که باید فضا و بستر برای تعامل هر چه بیشتر و سازنده تر بیشتر مجلس یازدهم با دولت به شکلی جدی فراهم شود و به تبع آن از این پس رفتار مجلسیون با قوه مجریه تغییر پیدا کند.
آیا بعد از از بیانات مقام معظم رهبری مجلس رفتار خود را در قبال دولت تغییر می دهد؟

دیپلماسی ایرانی - بعد از بیانات دیروز مقام معظم رهبری به نظر می‌رسد که باید فضا و بستر برای تعامل هر چه بیشتر و سازنده تر بیشتر مجلس یازدهم با دولت به شکلی جدی فراهم شود و به تبع آن از این پس رفتار مجلسیون با قوه مجریه تغییر پیدا کند. چرا که در سخنرانی روز گذشته مقام معظم رهبری چند نکته مهم وجود داشت و ذیل این نکات مهم اعضای مجلس یازدهم را مورد خطاب قرار داد؛ اول اینکه رهبری توجه نمایندگان را به اولویت بندی مسائل، پرهیز از حاشیه سازی، کار برای مردم و اجتناب از شتاب زدگی معطوف کردند. در وهله دوم ایشان توصیه هایی پیرامون توجه به مسائل کلیدی و اصلی کشور، پرهیز از دچار شدن به حاشیه سازی ها، تعامل و هم افزایی قوا، توجه به ظرفیت ها و واقعیت های درونی کشور بیان فرمودند. اما مهمترین به بیانات رهبری پیرامون این مسائل باز می گردد که توهین، دشمنام و نسبت دادن بدون علم به دولتمردان جایز نیست. همچنین نباید با وزراء توهین و یا اتهامی وارد شود. مضافا ایشان به این نکته اشاره داشتند که نباید برخوردهای احساسی و غیرمنطقی در این مجلس ترویج شود. لذا باید بیان نظر مخالف قابل توجیه باشد. همچنین آنکه رهبری صراحتا عنوان کردند که مردم از این مجلس انتظار بیان حق و پیگیری آن را دارند. اینها علاوه بر آن است که معظم له با گریبان گیری و تشنج میان قوا به شدت مخالف هستند. ذیل این نکات کلیدی بیانات دیروز مقام معظم رهبری و اندک تاملی در این نکات مهم نشان از این دارد که رهبر معظم انقلاب در این مدت عملکرد تقریبا چهل روزه مجلس یازدهم را به درستی آسیب‌شناسی کرده اند. به عبارت دقیق تر این توصیه ها بر مبنای یک آسیب شناسی جدی در ارتباط با عملکرد و کارنامه چهل روزه مجلس است. 

البته به نظر می‌رسد با انتقادات بسیار جدی که بسیاری از چهره‌های اصولگرا نسبت به عملکرد مجلس یازدهم در همین مدت داشتند رهبری به موازات حمایت از این مجلس سعی کردند ذیل بیان این نکات نمایندگان را در مسیر درست قانونگذاری و نظارت بر حسن انجام وظایف قرار دهند؛ مجلسی که در ابتدای کار خود قرار دارد و باید از حاشیه‌سازی‌ها و ایجاد اختلاف با دیگر قوا و به خصوص دولت که در ماه های پایانی کار خود قرار دارد، خودداری کند. لذا توصیه های رهبری به مجلس یازدهم ناظر بر این واقعیت است که حتماً این مجلس باید در مواضع، سخنان و برنامه های خود در این رابطه (تقابل با دولت) تجدید نظر جدی داشته باشد. چون با توجه به رویکردهای عمدتاً مخالف و تقابلی مجلس یازدهم با دولت و به خصوص تلاش های اخیر برای تحقق و عملیاتی کردن طرح سوال از رئیس جمهور و یا استیضاح ایشان از جانب برخی نمایندگان از این پس این مجلس و نمایندگانش، ذیل توصیه های مقام معظم رهبری باید به جای گریبان گیری، حاشیه سازی، توهین، افترا، حمله، هتاکی و چوب لای چزخ دولت گذاشتن به فکر حمایت از دولت باشند. چراکه معظم له صراحتاً بیان داشتند که دولت در سال آخر حیات خود قرار دارد پس تلاش‌ها برای پیگیری امور به هیچ وجه نباید سست شود. یعنی تا دولت تا روز آخر باید به وظایف محوله خود بپردازد. این یک موضع گیری جدی تقابلی رهبری در برابر مسئله استیضاح است. البته به نظر می رسد که مقام معظم رهبری پیرامون مسئله طرح سوال از رئیس جمهور از حق مجلس مثل ادوار گذشته حمایت کرده است. اما این نکته مهم را توصیه داشته اند که ضمن اینکه سوال و تفحص از دولت حق مجلس است، نمایندگان در پیگیری طرح سوال از رئیس جمهور دقت لازم را در دستور کار قرار دهند تا کار به توهین، افترا و دشنام کشیده نشود. 

لذا با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری به نظر می رسد ایشان معتقدند که طرح سوال از رئیس‌جمهور باید در راستای تعامل و هم افزایی مجلس با دولت باشد. یعنی نتیجه و خروجی نهایی طرح سوال از رئیس جمهور باید به حل مشکلات و چالش های کنونی به خصوص در حوزه اقتصادی و معیشتی کمک کند، نه این که نمایندگان در جلسه طرح سوال از رئیس جمهور دوباره دست به تکرار رفتاری مشابه با آنچه در جلسه حضور آقای ظریف در یکشنبه گذشته صورت گرفت و یا خدای ناکرده بدتر از آن بزنند. چون به نظر می رسد که اکنون تلاش نمایندگان برای طرح سوال از رئیس جمهور و کشاندن آقای روحانی به صحن علنی بیشتر در جهت نمایش های سیاسی این مجلس، توهین، افترا، هتاکی و نظایر آن است. قطعا این رفتارهای مغایر با فرموده های رهبری از جانب نمایندگان مجلس یازدهم نتیجه ای جز واگرایی بیشتر دولت و مجلس، آن هم در این شرایط حساس تحریمی که متاسفانه وضعیت کشور را به نقطه حساس و ملتهبی کشانده است در پی نخواهد داشت. یعنی این رفتارها نه تنها کمکی به حل و برون رفت از دولت و کشور از مشکلات نخواهد کرد، بلکه در مغایرت کامل با رهنمودهای رهبری متاسفانه تنها چالش ها و مشکلات کشور را پررنگ تر خواهد کرد.

از طرف دیگر مقام معظم رهبری زمانی که عنوان می‌کنند دشمن تمام توان و تلاش سیاسی، اقتصادی، تبلیغاتی و رسانه های خود را برای به زانو درآوردن کشور به کار گرفته است، ایشان تصریح داشتند که در چنین شرایطی مسئولین با وجود اختلاف سلیقه در مقابل این دشمنی ها و یاوه گویی ها باید دست به دست هم بدهند. در این راستا ایشان عنوان داشتند که مسئله نظارت مجلس که باید در جای خود پیگیری شود همراه با متانت، خردمندی و بدون حاشیه سازی باشد. این در حالی است که اگر ما طرح سوال از رئیس جمهور و یا استیضاح از دکتر روحانی را با این فرموده های رهبری تطبیق دهیم متاسفانه باید گفت که رفتار مجلس هیچ گاه همراه با متانت، خردمندی و بدون حاشیه‌سازی نبوده و این رفتار تنها به دشمن در جهت افزایش تحریم ها کمک کرده است.

به عبارت دیگر اساساً طرح مسئله سوال از رئیس جمهور و یا استیضاح دکتر روحانی در شرایط تحریمی کنونی تنها و تنها مشکلات را دوچندان می‌کند و باعث افزایش ناامنی روانی در میان افکار عمومی و اقتصاد کشور خواهد شد. پس رهبری با درایت خود اعتقاد دارند که این اقدامات مجلس یازدهم در این مدت کمکی به حل مشکلات نکرده است. کما این که در صحنه واقعیات هم تاکنون شاهد خروجی ملموسی به جز شعار، حاشیه سازی، توهین و انداختن توپ کم‌کاری ها و مشکلات به زمین دولت از جانب نمایندگان نبوده ایم. بنابراین در همین راستا من معتقدم اول مجلس باید بنای خود را بر تعامل، دوستی، رفاقت و حمایت از دولت بگذارد و دکتر روحانی را به عنوان های دیگر در صحن مجلس حاضر کند تا در خصوص مشکلات و چالش های کنونی کشور توضیح دهد. بعد اگر مجلس شاهد کوتاهی، انفعال، کم کاری، ابهام و یا ناکافی بودن توضیحات رئیس جمهور و دولت در قبال معضلات کشور بود می تواند طرح سوال از رئیس جمهور را عملیاتی کند. این در حالی است که هنوز چهل روز از عمر این مجلس نگذشته و مهر حکم نمایندگان خشک نشده مسئله طرح سوال از رئیس جمهور، استیضاح و برکناری وی را مطرح می‌کنند. بی شک این رفتارها با یک برنامه‌ریزی و تنها در جهت افزایش تنش های میان قوا از جانب برخی از نمایندگان در حال پیگیری است و خروجی آن در تقابل با منافع ملی و نادیده گرفتن اصل همبستگی کشور است، آن هم در شرایطی که ایران اسلامی اکنون بیش از هر زمان دیگری به حمایت، همبستگی و اتحاد به منظور تقابل با سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های ایالات متحده آمریکا نیاز دارد.

جلال میرزایی

نویسنده خبر

نماینده مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون انرژی و رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید در دوره دهم 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: جلال میرزایی مقام معظم رهبری مجلس یازدهم طرح سوال از رئیس جمهور استیضاح روحانی سیاست فشار حداکثری تحریم ایران


( ۲ )

نظر شما :