دیپلمات پیشین اردنی: امان به تهران و آنکارا نزدیک شود

۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۴ کد : ۱۹۹۲۲۹۳ سرخط اخبار

-ایرنا- وزیر امور خارجه اسبق اردن شنبه شب از کشورش خواست به منظور مقابله با طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق مناطقی از کرانه باختری و دره اردن به دیگر سرزمین‌های اشغالی به سمت ایران و ترکیه تغییر رویه دهد.

به گزارش پایگاه خبری "عربی۲۱"، "مروان المعشر" در سخنانی که رسانه‌های داخلی اردن آن را منتشر کردند، افزود: در سایه تغییرات جدی در ماهیت اتحاد با کشورهایی مانند آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج [فارس]، اشکالی ندارد، با وجود اختلافاتی که میان امان با تهران و آنکارا وجود دارد، برای اینکه اردن گزینه‌های بیشتری [جهت مقابله با اقدامات اسرائیل در اختیار داشته باشد]  زمینه‌هایی [برای همکاری] با ایران و ترکیه باز شود.

المعشر افزود: گشایش زمینه همکاری با ایران و ترکیه به معنای موفقیت برای لغو الحاق خاک فلسطین توسط رژیم اشغالگر اسرائیل نیست، اما زمانی که خاک فلسطین ضمیمه شد، اردن باید از این دیدگاه که تشکیل دو کشور مستقل تنها راه‌حل بحران فلسطین است، دست بکشد، چرا که در صورت الحاق کرانه باختری، این طرح نابود شده است و در آن صورت ما باید تلاش کنیم وجود فلسطین را حفظ کنیم.

وزیر امورخارجه اسبق اردن تصریح کرد: مردم فلسطین امروز نسبت به تمام توطئه‌هایی که علیه آنان در جریان است بویژه درخصوص مسأله مهاجرت اگاه هستند.

المعشر اضافه کرد: پژوهش‌ها حکایت از آن دارد که تمایل برای مهاجرت در تمام کشورهای عربی به استثنای جوانان فلسطینی به صورت گسترده در حال گسترش است که این موضوع خود بیانگر آگاهی و تمایل این جوانان برای حفظ خاک فلسطین است.

وزیر امورخارجه پیشین اردن همچنین درخصوص رویکرد برخی کشورهای عربی برای امید بستن به "جوبایدن" نامزد حزب دمکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا برای توقف برنامه‌های توسعه‌طلبانه رژیم صهیونسیتی هم گفت: نمی‌توان به بایدن تکیه کرد، چرا که با وجود آن که وی رسما مخالفت خود را با الحاق مناطق کرانه باختری به اسرائیل اعلام کرده و شاید به اندازه دونالد ترامپ به اسرائیل نزدیک نباشد، اما همچنان به این رژیم نزدیک است.

المعشر در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ در دولت "علی ابوالراغب" و یک بار دیگر در سال ۲۰۰۳ در کابینه"فیصل الفایز" سکاندار وزارت امورخارجه اردن بوده است.

رژیم صهیونیستی در جنگی که ۵ ژوئن سال ۱۹۶۷ میلادی آغاز شد، کرانه باختری، قدس شرقی، نوار غزه و جولان سوریه را اشغال کرد.

رژیم نامشروع اسرائیل قصد دارد بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن را که در جنگ ۱۹۶۷ میلادی به اشغال درآورده به قلمرو خود الحاق کند.  

طرح صلح «دونالد ترامپ» که به «معامله قرن» معرفی شده است، چند ماه پیش منتشر و موجب خشم فلسطینیان و رد آن از سوی جامعه بین‌المللی شد.

در این طرح، رژیم صهیونیستی مجاز می‌شود تا شهرک‌های کرانه باختری و منطقه راهبردی دره اردن را به سرزمین‌های اشغالی الحاق کند.

کلید واژه ها: ایران و اردن


( ۱ )

نظر شما :