تونی بلر احتمال تشکیل کشور فلسطین را ضعیف دانست

۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۴ کد : ۱۹۹۲۰۲۸ سرخط اخبار

نخست وزیر پیشین انگلیس ضمن ضعیف دانستن احتمال تشکیل کشور فلسطین و نیز ستایش همگرایی روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب منطقه خلیج فارس، این روابط را مهم‌ترین متغیر در روابط میان کشورهای منطقه دانست.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس و رئیس سابق حزب کارگر این کشور در مصاحبه‌ای اینترنتی اظهار کرد: مساله فلسطین در حال حاضر در شرایط دشواری است. شرایط فعلی با شرایطی که ما زمان همکاری با لورد لیوی (نماینده ویژه بلر) برای رسیدن به راه‌حلی برای درگیری‌های خاورمیانه داشتیم، متفاوت است.

روزنامه جویش کرونیکل به نقل از بلر نوشت: در حال حاضر دلیل اصلی امید در خاورمیانه روابط رو به توسعه اسرائیل و کشورهای عربی است.

این روزنامه در ادامه نوشت، بلر که دفاتر متعددی در کشورهای خلیج فارس و نیز اراضی اشغالی داشت در راستای تقویت روابط دو طرف تلاش کرد.

همچنین جویش کرونیکل نوشت، درست است که دو طرف منافع امنیتی مشترکی داشتند اما رهبران جدید و برجسته خاورمیانه به دنبال به روزرسانی کشورهای خود هستند و می‌خواهند اطمینان یابند از مساله دین سوء‌استفاده نشده و دین به یک ایدئولوژی سیاسی تبدیل نشود و این بزرگترین متغیر بازی در خاورمیانه است.

بلر در ادامه درباره اقداماتی که با لورد لیوی در خاورمیانه انجام داد، گفت: آنچه ما به دست آوردیم به شکل عجیبی برخلاف چیزی بود که با آن سروکار داشتیم. روابط اسرائیل در منطقه جنجال آفرین بود و گفت‌وگوها میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی ادامه داشتند همچنین فرصتی برای نوعی سازش وجود داشت آنچه رخ داد این بود که مسیر فلسطین امروز متوقف شده اما چشم‌انداز روابط اسرائیل در منطقه امیدوارکننده است.

نخست وزیر انگلیس در ادامه از بیان انتقادهایی درباره طرح‌های تل‌آویو برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و غور اردن خودداری کرده اما اعتراف کرد که تشکیل کشور فلسطین محال است و تصور چگونگی تشکیل این کشور دشوار است. از سوی دیگر در حال حاضر مذاکرات واقعی وجود ندارند و تشکیلات خودگردان در چند روز اخیر توقف همکاری‌های خود با اسرائیل را اعلام کرد.

این چهره انگلیسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره کرونا و تاثیر آن بر جامعه انگلیس و یهودیان آن گفت: مرحله‌ دشواری است که پیش از آن شاهد آن نبوده‌ام.

او ضمن ابراز همدردی با دولت انگلیس که در حال مبارزه با این ویروس است، تاکید کرد: اعلام تعطیلی مشاغل کمی دیرهنگام بود و در شرایطی که واکسن وجود ندارد تنها راه‌حل انجام تست‌ها به صورت گسترده است.

نخست وزیر سابق انگلیس افزود: پیامدهای مالی این بحران بسیار بزرگ بوده و احتمال ورشکستگی صنایع مختلف وجود دارد و بسیاری از صنایع با مشکلات بلندمدتی مواجه خواهند شد. وزیر خزانه‌داری نیز نمی‌تواند تا ابد به این صنایع کمک‌های مالی پرداخت کند.


نظر شما :