نهمین بخش از دهمین سال سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

ترامپ چگونه رهبر سفیدبرترپندارها شده است؟

۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۱۸۸۹ اخبار اصلی آمریکا
او توانست به نمایندگان مجلس و سنا مسلط شود، برای این که ببین جمهوریخواهان مجلس سنا اکثرشان شاید به استثنای فقط یک نفرشان، سفید پوست هستند. آنها از شهروندان "سبزه" یا سیاه و کسانی که از امریکای جنوبی و خاورمیانه و دیگر مناطق آمده اند، می ترسند. دلیلش این است که این احتمال وجود دارد که بعد از بیست سال اکثریت جمعیت امریکا را تشکیل دهند.
ترامپ چگونه رهبر سفیدبرترپندارها شده است؟

دیپلماسی ایرانی: امسال دیپلماسی ایرانی دهمین سال از یادداشت های متوالی سرکیس نعوم را متفاوت از سال های گذشته منتشر می کند، چرا که امسال آگاهی بیشتری از او و دیدگاه هایش دارد. در دیداری که در تهران با او داشتم متوجه شدم که او ایران را دوست دارد، طرفدار انقلاب اسلامی است "چرا که با ظلم مخالف است" و می گوید حکومت سابق ایران را که حکومت شاهنشاهی بوده، حکومت ظالمی می دانسته که اراده ای از خود نداشته است. با سیاست های امریکا مخالف است و آن را در جهت استثمار کشورهای دیگر و تصاحب اختیار و توانایی هایشان می داند اما واقعگراست و اعتقاد دارد نمی توان امریکا را نادیده گرفت. می گوید در طول بیست سال سفر مداومی که به امریکا داشته و با مقام های مختلف فعلی و سابق امریکایی در ارتباط بوده و گفت وگو داشته است، امریکا را خوب می شناسد. امریکا را به خاطر مردمان خوبش، دنیای پیشرفته اش و زندگی مدرنش دوست دارد، اما همواره به سیاست های سلطه جویانه امریکا انتقاد داشته است. او همچنین می گوید که ارزش قلمش را بالاتر از هر چیز می داند و هرگز حاضر نیست آن را بفروشد. نعوم همچنین گفت با وجود این که می توانسته از سال ها قبل شناسنامه امریکایی بگیرد اما این کار را برای خود خفت می داند و هرگز حاضر به انجام این کار نشده است و هر دفعه مانند هر شهروند لبنانی به سفارت امریکا می رود و برای سفر به این کشور ویزا می گیرد. 

سرکیس نعوم حدود دو ماه قبل از این که به امریکا برود و یادداشت های هر ساله اش را تهیه کند، در ایران بود. برای همین توانستیم امسال با او هماهنگ کنیم که بر خلاف دو سال اخیر، یادداشت هایش را به طور کامل در اختیار ما قرار دهد تا شامل محدودیت هایی که روزنامه النهار برای خوانندگانش ایجاد کرده است، نشویم. در این جا دیپلماسی ایرانی نهمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند:

به سراغ یکی از ناظران امریکایی که از قدیم پیگیر اوضاع کشورش در خاورمیانه، چه زمانی که در درون دولت بود چه زمانی که وارد سیاست خارجی شد، رفتم. درباره انتخابات ریاست جمهوری امریکا صحبت شد و این که دونالد ترامپ و حزب جمهوریخواه که از او حمایت می کند و همچنین حزب دموکرات با تمام قدرت خود را آماده ورود به آن می کنند. صحبت از رقابت میان جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق امریکا شد با برنی سنرز، نماینده مجلس سنا. گفت: «رقابت فعلی میان بایدن و ترامپ را قبل از همه اوباما و دموکرات ها و همچنین جمهوریخواهان سنتی مثل گروه سناتور متوفی، جان مک کین، و رئیس جمهوری اسبق جورج بوش پسر و میت رامنی حمایت می کنند. احتمال پیروزی ترامپ ممکن است و امکان هم دارد بایدن پیروز شود. اما اگر بنا باشد نامزد دموکرات ها برنی سندرز باشد، باید بگویم شکست عایدش خواهد شد. البته شانس نامزدی او بعد از پیروزی بایدن در انتخابات مقدماتی در داخل حزب دموکرات که تا الآن بسیار بالاست، شروع به کاهش شده است. به هر حال روسیه در یک آن هم با ترامپ است هم با سندرز.»*

از او خواستم درباره جمهوریخواهان صحبت کند و این که چگونه ترامپ توانست قبل از انتخابش برای ریاست جمهوری رهبری آنها را بر عهده بگیرد و بعد از ورود به کاخ سفید بر آنها مسلط شود. گفت: «او توانست به نمایندگان مجلس و سنا مسلط شود، برای این که ببین جمهوریخواهان مجلس سنا اکثرشان شاید به استثنای فقط یک نفرشان، سفید پوست هستند. آنها از شهروندان "سبزه" یا سیاه و کسانی که از امریکای جنوبی و خاورمیانه و دیگر مناطق آمده اند، می ترسند. دلیلش این است که این احتمال وجود دارد که بعد از بیست سال اکثریت جمعیت امریکا را تشکیل دهند. از این مساله سفیدبرترپندارها که ترامپ بعضی از ابزارهای قدرت را به آنها برگرداند بسیار می ترسند. آنها همچنان درصد بالایی از محبوبیت ترامپ را تشکیل می دهند با وجود آن که سیاست های مالیاتی او ضررهایی را متحمل آنها کرد، به خصوص کشاورزها متحمل ضررهای سنگینی شدند. آنها تمایل دارند صلاحیت هایش را تقویت کنند تا این که او حاکم مطلق امریکا شود تا بتواند قدرت را در دست بگیرد و حفظ کند. در این چارچوب اطلاعات نشان می دهند که درصد خرید و نگهداری سلاح در داخل ایالات متحده نزد شهروندان سفید پوست افزایش یافته است.»
 
چرا تمایل به خرید اسلحه نزد شهروندان سفید پوست افزایش یافته است؟ 

ادامه دارد...

*این گفت وگو قبل از کنار کشیدن برنی سندرز از رقابت های درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری امریکا انجام شده است.

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری امریکا سفیدبرترپندارها حزب جمهوریخواه امریکا جو بایدن حزب دموکرات امریکا


( ۲ )

نظر شما :