مرز کدام کشورها به روی گردشگران باز می‌شود؟

۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۹۹۱۸۸۴ سرخط اخبار

با این‌که مقام‌های بسیاری از کشورها همچنان از مردم می‌خواهند از سفرهای بین‌المللی غیرضروری خودداری کنند، برخی از مقاصد گردشگری محبوب جهان روند کاهش محدودیت‌های قرنطنیه‌ کرونایی را به منظور پذیرش دوباره گردشگران آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از سی ان ان، اوایل ماه می، اتحادیه اروپا از برنامه‌ای برای بازگشایی مرزهای داخلی در فصل تابستان رونمایی کرد و کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی مرزهای‌شان را به روی شهروندان یکدیگر باز کردند.

تعدادی از جزیره‌های کارائیب نیز برای بازکردن مرزهای‌شان به روی بازدیدکنندگان خارجی در ماه ژوئن برنامه‌ریزی کرده‌اند و مقاصد دیگری همچون مکزیک و تایلند نیز برای بازگشایی تدریجی در هفته‌های آینده آماده می‌شوند.

در ادامه به فهرستی به‌روزرسانی‌شده‌ از برخی مقاصد گردشگری مهم که برای بازگشایی برنامه‌ریزی کرده‌اند و یا مقاصدی که همچنان مرزهای‌شان را به روی بازدیدکنندگان خارجی بسته‌اند می‌پردازیم:

قبرس

قبرس برای بازگرداندن مسافران به کشور بسیار مشتاق است تا جایی که مقام‌های این کشور اعلام کرده‌اند هزینه اقامت، درمان، و تغذیه هر مسافری را که در طول اقامت در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شود پرداخت می‌کنند.

مقام‌های این کشور همچنین یک بیمارستان ۱۰۰ تخته را به مسافران خارجی مبتلا به ویروس کرونا اختصاص خواهند داد و یک هتل قرنطینه‌شده ۵۰۰ تخته نیز  در اختیار خانوداه و اعضای نزدیک بیماران قرار خواهد گرفت.

این بسته تشویقی کمی پس از خبر بازگشایی هتل‌های این کشور از اول ژوئن و از سرگیری سفرهای هوایی بین‌المللی از نهم ژوئن اعلام شد.

با این حال فقط برخی گردشگران خارجی اجازه ورود به قبرس را خواهند داشت.

در فاز نخست، سفرهای هوایی از یونان، بلغارستان، نروژ، اتریش، فنلاند، اسلوونی، مجارستان، دانمارک، آلمان، اسلواکی، لیتوانی و همچنین اسرائیل به قبرس از سر گرفته می‌شود.

از بیستم ژوئن، قبرس پروازهای کشورهای سوئیس، لهستان، رومانی، استونی،‌ جمهوری چک و کرواسی را می‌پذیرد.

ایالات متحده و بریتانیا که شمار بالای مبتلایان به کووید-۱۹ را به ثبت رسانده‌اند از غایبان بزرگ فهرست یادشده هستند.

با این حال مقام‌های قبرس اعلام کرده‌اند شمار کشورهایی که اجازه ورود به قبرس را خواهند داشت در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت.

مسافران ملزم به همراه داشتن برگه منفی آزمایش کرونای خود خواهند بود و دمای بدن آن‌ها نیز هنگام ورود به کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

گردشگری ۱۵ درصد از اقتصاد قبرس را دربرمی‌گیرد.

بالی

جزیره بالی واقع در اندونزی از جمله مکان‌هایی است که در مهار شیوع ویروس کرونا موفقیت‌آمیز عمل کرده و تا روز سی‌ام می کمتر از ۳۵۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا و  چهار مورد مرگ در اثر ابتلا به این ویروس را به ثبت رسانده است.

 مقام‌های بالی امیدوارند از ماه اکتبر شاهد بازگشت گردشگران باشند.

اقتصاد بالی به شدت به گردشگری وابسته است. شمار بازدیدکنندگان از بالی در سال‌های اخیر افزایش یافته به طوری که در سال ۲۰۱۹، ۶.۳ میلیون نفر از این مکان بازدید کردند.

در حال حاضر سفر تمامی شهروندان خارجی به استثنای ساکنان دائمی،‌ سیاستمداران و فعالان حقوق بشر به بالی ممنوع است و مسافران هنگام ورود باید برگه نتیجه منفی آزمایش کرونای خود را ارائه دهند.

هنوز مشخص نیست با لغو محدودیت‌های سفری، در شرایط ورود به بالی چه تغییراتی ایجاد می‌شود.

تایلند

تایلند از جمله محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان است که به دلیل جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ از ماه مارس از پذیرش گردشگران ممانعت کرده است.

مقام‌های تایلند اعلام کرده‌اند، پس از بازگشایی مرزهای این کشور محدودیت‌هایی برای مسافران اعمال خواهد شد و فقط شهروندان کشورهای مشخصی اجازه ورود خواهند داشت و به نظر می‌رسد مرزهای این کشور در آینده نزدیک به روی کشورهایی با آمار بالای ابتلا به کرونا باز نخواهد شد.

 اخیرا ممنوعیت پروازهای تجاری بین‌المللی به تایلند به سی‌ام ژوئن افزایش یافت و فرودگاه بین‌المللی «پوکت» نیز همچنان بسته باقی خواهد ماند.

پیش‌بینی می‌شود شمار گردشگران این کشور در سال جاری به ۱۴ تا ۱۶ میلیون نفر کاهش پیدا کند.

همچون بسیاری از کشورهای سراسر جهان،‌ تایلند نیز در حال حاضر به گردشگری داخلی متکی است.

فروشگاه‌ها، موزه‌ها و برخی از مقاصد گردشگری این کشور فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و «کاخ بزرگ» در «بانکوک» نیز در چهارم ژوئن بازگشایی خواهد شد.

فرانسه

پیش از شیوع ویروس کرونا در جهان، فرانسه لقب پربازدیدترین کشور جهان را یدک می‌کشید.

همچون سایر کشورهای اتحادیه اروپا، محدودیت‌ها برای سفرهای غیرضروری خارج از منطقه «شنگن» پابرجاست.

دست کم تا بیست و چهارم جولای، مسافرانی که وارد این کشور می‌شوند، البته به استثنای شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا و شهروندان بریتانیا باید قرنطینه ۱۴ روزه را بگذارند.

با این روند، کاهش تدریجی محدودیت‌های قرنطینه در این کشور آغاز شده و سفرهای زمینی با مسافت ۱۰۰ کیلومتر امکان‌پذیر شده است. مقام‌های فرانسه تاکید دارند برای پذیرش شهروندان بین‌المللی عجله ندارند.

با ‌این‌که مجوز فعالیت دوباره برخی از کسب و کارها در فرانسه صادر شده است، اما هتل‌ها، رستوران ها و کافه‌های این کشور دست کم تا دوم ژوئن اجازه بازگشایی نخواهند داشت.

اخیرا اعلام شد، موزه «‌لوور» پربازدیدترین موزه این کشور نیز در ششم جولای بازگشایی خواهد شد.

یونان

گردشگری ۲۰ درصد از تولیدات ناخالص و یک‌پنجم شغل‌های یونان را دربر می‌گیرد پس جای تعجب نیست که این کشور در تلاش برای بازگرداندن هرچه سریع‌تر گردشگران است.

به گفته نخست‌وزیر یونان، فصل گردشگری از پانزدهم ژوئن و همزمان با بازگشایی هتل‌های فصلی این کشور آغاز می‌شود. پروازهای مستقیم به یونان نیز به صورت تدریجی و از اول جولای از سر گرفته خواهد شد.

آلمان

با این‌که در حال حاضر سفر غیرضروری به آلمان ممنوع است، مقام‌های این کشور قصد دارند محدودیت‌های سفری را از تاریخ پانزدهم ژوئن برای شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا لغو کنند. 

مقام‌های این کشور همچنین در این فکر هستند تا بازدیدکنندگان کشورهایی همچون ترکیه، بریتانیا، ایسلند، لیختن‌اشتاین، نروژ و سوئیس را بپذیرند.

سفر بین آلمان و اتریش نیز از پانزدهم ژوئن امکان‌پذیر خواهد بود.

مکزیک

 با این‌که قوانین قرنطینه هنوز در مکزیک در حال اجرا است اما مقام‌های این کشور قصد دارند محدودیت‌های قرنطینه را به تدریج کاهش دهند.

برنامه کاهش تدریجی محدودیت‌ها در این کشور ابتدا با گردشگری داخلی آغاز می‌شود و سپس با پذیرش شهروندان ایالات متحده و کانادا ادامه پیدا می‌کند.

مرز مکزیک به روی ایالات‌ متحده برای سفرهای غیرضروری دست کم تا بیست و دوم ژوئن بسته خواهد بود.

 ترکیه

ترکیه در سال ۲۰۱۹  بیش از ۳۴.۵ میلیارد دلار از گردشگری کسب درآمد کرد.

با توجه به گفته‌های وزیر گردشگری این کشور، گردشگری داخلی ترکیه از پایان ماه می آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود روند پذیرش گردشگران بین‌المللی از اواسط ماه ژوئن آغاز شود.

مقام‌های این کشور قوانین جدیدی را برای هتل‌ها و تفرجگاه‌ها تعیین کرده‌اند.

ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورها با بیشترین شمار مبتلایان به ویروس کرونا به شمار می‌رود.

 از سوم ژوئن مسافران کشورهای اتحادیه اروپا به همراه شهروندان بریتانیا،‌ آندورا، موناکو، سان مارینو و واتیکان می‌توانند بدون نیاز به گذراندن قرنطینه به این کشور سفر کنند.

تمامی موزه‌های ایتالیا به صورت تدریجی و در طول ماه می و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بازگشایی شدند.

اسپانیا

قرنطینه اسپانیا یکی از سختگیرانه‌ترین قوانین قرنطنیه در اروپا بود، اما این محدودیت‌ها به صورت تدریجی در حال کاهش هستند. فعالیت هتل‌ها در برخی از مناطق این کشور چندی است که آغاز شده است.

اسپانیا که در سال ۲۰۱۹ میزبان ۸۴ میلیون بازدیدکننده بود، از اول جولای میزبان شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا بدون الزام به گذراندن قرنطینه خواهد بود.

مالدیو

«مالدیو» که شامل بیش از ۱۰۰۰ جزیره می‌شود پس از شناسایی دو مبتلا به ویروس کرونا در ماه مارس، مرزهایش را بست و تمامی پروازها را لغو کرد.

به گفته وزیر گردشگری مالدیو، این کشور اواخر سال ۲۰۲۰ آماده پذیرش گردشگران خواهد بود و گردشگران هنگام ورود باید گواهی منفی بودن آزمایش کرونای خود را به همراه داشته باشند.

تا روز سی‌ام ماه می، ‌۱,۴۵۷ مبتلا و پنج مرگ در اثر ابتلا به ویروس کرونا در مالدیو گزارش شده است.

مالدیو در سال ۲۰۱۹، میزبان بیش از ۱.۷ میلیون گردشگر بود و انتظار داشت این رقم را در سال ۲۰۲۰ به دو میلیون برساند.

گرجستان

پیش از شیوع ویروس کرونا،‌ گرجستان شاهد توسعه گردشگری بود. شمار بازدیدکنندگان از این کشور در سال ۲۰۱۹ به پنج میلیون نفر رسیده بود که این آمار نسبت به سال گذشته افزایش هفت‌درصدی داشته است.

اما به دلیل وقوع بحران کرونا، این کشور نیز همچون سایر کشورها در ماه مارس مرزهایش را به روی گردشگران بست.

مقام‌های گرجستان که مشتاق پذیرش مجدد گردشگران هستند، یکم جولای را به عنوان تاریخ آغاز گردشگری بین‌المللی برای این کشور اعلام کرده‌اند.

کلید واژه ها: گردشگری


نظر شما :