شاهزادگان محبوس سعودی برای آزادی دست به دامن لابی‌گرهای واشنگتن شدند

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۴ کد : ۱۹۹۱۵۷۲ سرخط اخبار

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، شاهزادگان محبوس عربستانی برای آزادی‌شان به دنبال دستیابی به خدمات گروه‌های فشار و شرکت‌های لابی‌ که با دونالد ترامپ در ارتباطند، هستند.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: شاهزادگان محبوس عربستانی در حالی برای آزادی‌شان به دنبال حمایت شرکت‌های لابی آمریکایی و گروه‌های فشار در این کشور هستند که حاکم فعلی عربستان با مشکلات اقتصادی و انتقاداتی در رابطه با نقض حقوق بشر مواجه است. این اقدام زندانیان بعد از آن صورت می‌گیرد که آن‌ها فهمیدند هرگز از طریق درخواست از حکام کشورشان به آزادی دست نخواهند یافت.

این روزنامه نوشت: این تحول غیرعادی نشان‌دهنده اختلافات و دودستگی میان خاندان حاکم سعودی است. این تحول در زمانی صورت گرفته که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با چالش‌های بزرگی روبروست.

پیش‌بینی می‌شود که محمد بن سلمان بعد از مرگ پدرش پادشاه شود اما او برای خروج از بحران کرونا و بحران اقتصادی و انتقاداتی که علیه او در رابطه با بازداشت گسترده شاهزادگان، تجار و فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران و مخالفان وجود دارد، تلاش می‌کند.

این روزنامه افزود: این تحرک با هدف بهره‌برداری از اوضاع است. شاهزادگان با تعدادی از شرکت‌های لابی و گروه‌های فشار برای پایان دادن به سرکوب سیاسی در عربستان تماس برقرار کرده‌اند.

یکی از نزدیکان شاهزاده زندانی سلمان بن عبدالعزیز بن سلمان آل سعود جمعه قراردادی را به ارزش دو میلیون دلار با رابرت استریک، شخصیتی که به روابط قوی‌اش با ادارات سیاست خارجی در دولت ترامپ معروف است، امضا کرد. متن این قرارداد بر دعوت به آزادی این شاهزاده تاکید دارد.

ماه میلادی گذشته نیز باری بنت، استراتژیست جمهوری‌خواه و فعال در زمینه لابی قراردادی را با جاسوسی امضا کرد که با یکی از شاهزادگان زندانی و رقیب محمد بن سلمان در ارتباط است.

ماه میلادی گذشته همچنین نمایندگان شاهزاده بسمه آل سعود با وکلا و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در واشنگتن و لندن برای حمایت از پرونده وی و آزادی‌اش تماس گرفتند.

این روزنامه می‌نویسد، محمد بن سلمان به‌رغم سرکوب گسترده مخالفان کشورش و اقدامات دیگری مثل جنگ در یمن و کشتن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد و بحران نفت روابط خوبی با ترامپ و داماد و مشاورش دارد. اما وضعیت در کنگره و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و وزارت خارجه فرق می‌کند.

هم‌پیمانان زندانیان و نمایندگانشان در واشنگتن امیدوارند که بتوانند از اوضاع بهره‌برداری کرده و برای آزادی‌شان از طریق کمپین‌هایی برای کشف اوضاع حقوق بشر در عربستان و امکان ارائه شکایت‌هایی در دادگاه‌های بین المللی تلاش کنند.

کلید واژه ها: عربستان سعودی


نظر شما :