سکوت و مماشات تهران با آنکارا تا کجا ادامه دارد؟

جنون قدرت ترکیه تا پای نادیده گرفتن «تمامیت ارضی ایران»!

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۱۰۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
مطمئنا اگر جمهوری اسلامی ایران سیاست سکوت و مماشات را در برابر جنون قدرت ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان به نام مبارز با کُردهای مسلح ادامه دهد ما باید در آینده ای نزدیک شاهد تداوم و حتی تشدید این دست حملات و بهتر بگوییم تجاوزات ترکیه به خاک ایران باشیم.
جنون قدرت ترکیه تا پای نادیده گرفتن «تمامیت ارضی ایران»!

عبدالرحمن فتح الهی، عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی - در حالی دیروز (چهارشنبه) روز ملی خلیج فارس گرامی داشته و حراست از مرزهای دریایی ما در آب های نیلگون خلیج همیشه فارس به جهانیان و به خصوص کشورهای عربی منطقه از زبان مقامات و مسئولین یادآوری شد که به موازات آن ترکیه در یک اقدام به روال گذشته، مناطق کردنشین هم مرز با ایران و عراق را بمباران کرد. اما این بار گویا به نام مبارزه با نیروهای مسلح معارض کُرد، تمامیت ارضی ایران و جان ایرانیان در سایه حملات هوایی آنکارا هم نادیده گرفته شد. 

دیروز و در پی بمباران هوایی ارتش ترکیه در مناطق مرزی شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی دو نفر کشته شدند، اگرچه مام عزیری، فرماندار این شهرستان عنوان کرده است در جریان این بمباران تعدی به خاک ایران صورت نگرفته و هنوز تابعیت ایرانی کشته شدگان روشن نیست، اما به نظر می رسد که با مشخص شدن اسامی این دو کُرد غیر نظامی کشته شده در پی حمله هوایی ارتش ترکیه به نام های «فاخر تازه‌وارد» و «رشید پیروتی» می توان مواضع فرماندار شهرستان اشنویه را، هم در خصوص عدم تعدی و تجاوز ترکیه به خاک ایران در جریان بمباران دیروز چهارشبه و هم ادعای این مسئول در خصوص مشخص نبودن تابعیت کشته شدگان را به راحتی زیر سوال برد. 

حال باید پرسید سکوت و مماشات تهران با آنکارا در قبال این دست اقدامات متجاوزانه و خودسری های ترکیه تا کجا می خواهد ادامه پیدا کند؟ آیا تجاوز به خاک ایران و کشته شدن ایرانیان، خط قرمز تهران نیست؟ آیا باید تمامیت ارضی ایران را «کشک» قلمداد کنیم؟!

چون پیرو این نکته مطمئنا اگر جمهوری اسلامی ایران سیاست سکوت و مماشات را در برابر جنون قدرت ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان به نام مبارز با کُردهای مسلح ادامه دهد ما باید در آینده ای نزدیک شاهد تداوم و حتی تشدید این دست حملات و بهتر بگوییم تجاوزات ترکیه به خاک ایران باشیم. 

در این راستا مقامات سیاسی، نظامی و دیپلماتیک و حتی مسئولین محلی ترکیه از این اقدام خود در بمبماران مناطق مرزی ایران هم عذرخواهی رسمی را به عمل نیاورده اند. این نشان می دهد ترکیه با یک ژست حق به جانب، ذیل جنون قدرت خود تا پای نادیده گرفتن «تمامیت ارضی ایران» و «جان ایرانیان» پیش رفته است! اما ناگفته پیدا است همان گونه که در سال های جنگ تحمیلی اجازه ندادیم یک متر از خاک ایران به هیچ کشوری واگذار شود و همان گونه که برای آب های نیلگون خلیج فارس ارزش قائلیم و هر گونه تحرک مغایر با منافع و امنیت ایران در این آب ها با پاسخ قاطع روبه رو خواهد شد، باید تمامی مرزهای ایران که قطعا مناطق کردنشین هم جزء آن به شمار می رود نیز با همین اندازه از تعصب و عدم مماشات مورد حراست قرار گیرد.

ترکیه اکنون به دلیل تبعیض، ترور، تجاوز مکرر هوایی و زمینی به خاک عراق و سوریه که طی چند هفته هم اخیر اوج پیدا کرده چیزی جز خرابی، ترس، و خون به دنبال نداشته است. چرا که آنکارا به واسطه همان نگاه ایدئولگ و دُگماتیستی قومیت گرایانه از کُردهای کشورش، غولی ساخته است که به نظر می رسد باید تمام کشورهای جهان و به خصوص همسایگانش تاوان آن را پس دهند. 

اما در این میان باید پرسید که آیا ترکیه از تعامل و برقرار دیالکتیک سالم اجتماعی و صد البته سیاسی با کردها به مانند ایران و عراق عاجز است؛ آن هم ایرانی که از تنوع بسیار بالای قومیت ها، ادیان، زبان و مذاهب برخوردار است؟! چگونه تهران توانسته در عین وجود برخی تحرکات جدایی طلبی با جامعه کردی به یک تفاهم برسد و نقش جدی در اداره مناطق محلی و حتی کشوری را به آنها واگذار کند، اما آنکارا تنها راه حل برخورد با کردها را ترور، تجاوز، بمباران، زندان و حمله نظامی می داند؟ آیا کشتار، تجاوز و زندان می تواند امنیت را برای دولت ترکیه به ارمغان بیاورد و یا این که نتیجه این‌گونه برخوردها تنها پررنگ کردن اختلافات، تعمیق خشونت، تشدید گسل های قومی، دامن زدن به ناامنی، خفقان و تبعض در کل خاک ترکیه است، کما اینکه پیگیری این سیاست در طول سال های گذشته نتیجه‌ای جز کینه توزی بیشتر قومی، هم از سوی کردها نسبت به ترکیه و بالعکس را در پی نداشته است. از همه مهمتر آیا اساسا زبان اسلحه آنکارا در تقابل با کردها تا ابد می تواند کارساز باشد، چرا که تا همین جای کار هم ترکیه از ایجاد امنیت و ثبات حتی در خاک خود هم عاجز است؛ جدای از آن به کارگیری زبان سلاح دولت آنکارا دردسرهای بسیاری هم برای همسایگانش، به خصوص ایران و عراق هم به دنبال داشته است؟!

در این راستا فقط در فاصله زمانی ۱۶ روزه، از ۲۶ فروردین ماه تا ۱۰ اردیبهشت شاهد ۷ حمله هوایی مکرر جنگنده ها و پهپادهای ارتش ترکیه در خاک عراق بودیم که آخرین مورد آن به حمله هوایی دیروز چهارشنبه در مناظق مرزی شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی باز می گردد. حملاتی که از ۲۶ فروردین/ ۱۴ آوریل شروع شد و در این حمله دو جنگنده ارتش ترکیه منطقه زینی ورتی واقع در ۱۱۰ کیلومتری شمال شهر اربیل و نزدیکی منطقه سرکپکان را به شدت بمباران کرده اند.

به فاصله تنها ۲۴ ساعت بعد شاهد حمله پهپادی ۲۷ فروردین/ ۱۵ آوریل جنگندهای ارتش ترکیه به اردوگاه آوارگان مخمور واقع در منطقه مخمور در غرب اربیل بودیم که به کشته شدن چهار غیر نظامی کرد این اردوگاه انجامید؛ اردوگاهی که بیش از ۲۶ سال است محل اسکان ۱۲ هزار تن از کردهای ترکیه است که در پی اعمال فشارهای دولت ترکیه و ویران شدن روستاهای محل سکونتشان، از این کشور خارج شده و به عنوان پناهنده در این اردوگاه اسکان داده شده اند. اما این پایان داستان تجاوزات ترکیه نیست؛  ۲۹ فروردین/ ۱۹ آوریل بود که جنگنده های ارتش ترکیه بار دیگر مناطق مسکونی روستاهای «شفکتی» اقلیم کردستان واقع در منطقه «چمکانی» در اطراف «امیدی» از استان دهوک را، برای چندمین بار طی روزهای گذشته هدف حملات هوایی قرار دادند.

دو روز بعد یعنی در اول اردیبهشت/ ۲۰ آوریل جنگنده های ارتش ترکیه ارتفاعات احمده در حد فاصل میان مناطق زارگلی در دامنه قندیل و زینی ورتی در ۱۱۰ کیلومتری اربیل را به شدت بمباران کرده اند. در ادامه نیز هشتم اردیبهشت/ ۲۷ آوریل ارتش ترکیه، بمباران منطقه چیادیل، گروی زراران، روبی، روالا و کوه کوت در برادوست از توابع استان اربیل اقلیم کردستان را در دستور کار داشت. یک روز بعد از این حملات و در سه شنبه جاری  ۹ اردیبهشت/ ۲۸  آوریل، جنگنده های ارتش ترکیه دوباره مناطق مسکونی واقع در منطقه برادوست از توابع استان اربیل را با محورت گروی سنکان، بیرکم، چیابولی، کناکوتر، سنین و بن قلات به شدت بمباران کردند. 

اتفاقا در سایه همین اعتیاد ارتش ترکیه به بمباران هوایی و تجاوزات مکرر جنگنده ها و پهپادهای این کشور بود که شاهد برخی واکنش های بغداد در قبال این کشتار و وحشت آفرینی آنکارا بودیم. در این راستا علاوه بر محکومیت شدید اللحن سید عمار حکیم، رهبر جریان تیار حکمت الوطنیه عراق ما شاهد فراخواندن سفیر ترکیه از جانب محمد علی حکیم، وزیر امور خارجه این کشور در بغداد بودیم. 

البته که واکنش رهبر یک جریان شیعی عراق (سیدعمار حکیم) در برابر تجاوزات ارتش ترکیه، آن هم در تناسب با بی عملی، انفعال و سکوت معنادار مقامات اقلیم کردستان عراق بسیار جالب است و نشان می دهد کسانی چون سید عمار حکیم بدون در نظر گرفتن اقتضائات قومی کردی – عربی و یا چارچوب های فدرالی، منافع ملی کشور عراق را در نظر گرفته است و ذیل همین نگاه، البته مبتنی بر منافع ملی کل عراق بود که وی آنکارا را به شدت زیر سوال برد که ای کاش این مواضع از جانب مقامات اقلیم کردستان عراق نیز تکرار می شد!

البته سناریوی تجاوزات ترکیه به عراق تنها بخشی از دردسرهای جنون ترور این کشور برای منطقه خاورمیانه است. چرا که در آن سوی داستان نیز علاوه بر تبعات این گونه تجاوزات ارتش ترکیه برای ایران و عراق ما شاهد تحولاتی در مناطق کردستان سوریه بودیم که مهمترین آن به حمله انتحاری سه شنبه جاری در منطقه راجو در کانتون کردنشین عفرین باز می گردد که به کشته شدن ۴۰ نفر و زخمی شدن ۴۷ نفر انجامید.  

اگرچه ی.پ.گ در موضعی رسمی دست داشتن در بمبگذاری عفرین را رد کرد، اما بی شک هر گونه اقدام تروریستی از جانب هر جریان و گروهی و با هر هدفی به شدت محکوم است و قطعا این جملاتی که مطرح خواهم کرد به معنای تطهیر هیچ جریانی نیست و هر گروهی باید در قبال اقدامات خود پاسخگو باشد، اما پیش از آن که جریان های کُردی را در قبال این دست اقدامات محکوم بدانیم، باید عنوان کرد که نتیجه سال ها تجاوز، زندان، تبعیض و خفقان ترکیه برای کردها این واکشن ها را به دنبال داشته است. چون در قبال زبان خشونت بار ترکیه راهی جز دست بردن به سلاح برای کردها وجود ندارد.

کما این که نتیجه سال ها تجاوز ارتش ترکیه به کردهای این کشور، رادیکال شدن جریان پ.ک.ک و نیز سر بر آوردن جریانات انشعابی به مراتب تندروتری مانند «عقاب های آزادی کردستان» (T.A.K) با مجموعه عملیات ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵، ۱۷ فوریه ۲۰۱۶، ۱۳ مارس ۲۰۱۶ و ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶ را به همراه داشت؛ همان گونه که حملات هوایی مکرر به اقلیم کردستان عراق نیز قطعا واکنش هایی مانند کشته شدن معاون سرکنسول ترکیه و سه دیپلمات دیگر این کشور را در جریان تیراندازی ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸/ ۱۷ ژوئیه سال ۲۰۱۹ رستوران «HuQQabaz» در منطقه عین کاوه اربیل به همراه داشت؛ علیرغم ذکر این نکات باز هم تاکید دارم، این حمله به معنای تایید هیچ اقدامی، به خصوص اقدام تروریستی هیچ جریان و گروهی نیست. 

البته در این رابطه نمی توان اشتباهات برخی از مقامات و شخصیت های کردی با محوریت پ.ک.ک در به شکست کشیده شدن مذاکرات دو ساله دولت آنکارا با کردهای ترکیه را هم نایده گرفت، حال این که به واقع سهم کدام طرف (طرف کردی یا طرف ترکی) در به بن بست کشاندن پروسه صلح و مذاکره بیشتر است، خود جای تحلیل و بررسی جداگانه ای می طلبد، اما حملات هوایی ترکیه به مناطق مرزی و مسکونی و روستاهای اقلیم کردستان عراق و نیز مرزهای ایران تحت عنوان هدف قرار دادن پ.ک.ک، از سال های قبل در دستور کار ارتش این کشور بوده است که طی دو سال مذاکرات صلح میان ترکیه و کردهای این کشور مابین سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ متوقف شد؛ ولی با شکست مذاکرات در سال ۲۰۱۵ این حملات بار دیگر با شدت از سرگرفته شده و روزانه مناطق مسکونی اقلیم هدف حملات هوایی و توپخانه ای ترکیه قرار گرفته و تاکنون ده ها شهروند اقلیم در این حملات جان باخته و مجروح شده و همچنین بیش از صدها روستای اقلیم نیز به دلیل نابودی زیر ساخت های ضروری در اثر بمباران، تخلیه و خالی از سکنه شده است. در کنار این حملات هوایی، ارتش ترکیه دارای شمار زیادی پایگاه های اطلاعاتی و نظامی در اقلیم بوده و نظامیان این کشور با ورود به عمق ۳۰ کیلومتری خاک اقلیم عملیات نظامی گسترده ای را در این مناطق انجام می دهند.

حال با گذشت بیش از ۵ سال از پیگیری این حملات هوایی اکنون خود ارتش ترکیه بیش از هر بازیگر دیگری بر این واقعیت اشراف پیدا کرده است که راه حل نهایی حل «پرونده کُردی» بمباران، تجاوز و ترور نیست، بلکه باید در نهایت راه حل مذاکره با کردها را در پیش گرفت، چرا که بی شک نمی‌توان جمعیت بیش از ۲۵ میلیون نفری کُرد ترکیه را از محاسبات و صحنه معادلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این کشور خط زد. 

کلید واژه ها: حملات ارتش ترکیه کردها ایران عراق سوریه


( ۲۰۱ )

نظر شما :

فدوی ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۰
اگر توانستند صدام سال 59 را سر عقل بیاورند ، رجب را نیز می توانند ... اصولا آب افتادن زیر پوست کشورها و سپس گردن کشی کردنشان تمامی و انتها ندارد ... عراق سال 59 نسبت به زمان خودش بسیار از ترکیه ی امروز قویتر بود ... نوبت ترکیه هم می رسد ... فقط کافیست در دفترچه یادداشت عمو سام نوشته شود : " پایان تاریخ مصرف ... آنگاه پیشرفتهای ظاهری و عجله ای ترکیه ، کهبه عاریه داده شده است به همان سرعت پس گرفته خواهد گرفت .
حامد ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۱
مطمئنا همین استدلال درسته. حکومت ترکیه اصولا تحت رهبری اردوغان نیاز به تجاوز، کشتار و بحران سازی داره. حالا اگه شد در سوریه، اگه نشد در عراق. در قبرس، در مدیترانه، در لیبی و... این یک راهکار قدیمی ولی به ظاهر کارآمد هست تا گروه های مختلف رو تحت فشار گذاشت تا از ادامه حکومت اردوغان حمایت کنن. زمانی ترکیه رئیس جمهوری مانند اوزال داشت که دنبال کم کردن بحران ها برای رشد بیشتر اجتماعی و اقتصادی بود. هرچند این دوره کوتاه بود ولی الان کاملا روند معکوس رو می‌بینیم. اگه تا حالا با ما کاری نداشتن، به خاطر قدرت کشور ما بوده و لاغیر.
پروفسور بالتازار ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۹
عجب مقاله شورانگیزی! سراسر شور و حماسه و نفرت از ترکیه! عجیب است اگر بعد از نوشتن این مقاله سکته نکرده باشید!
سامان ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۷
شما به این مطلب اشاره نکردید که چند هفته پیش در جریان قضیه ادلب که روسیه با بمباران مواضع شورشیان مورد حمایت ترکیه در ادلب شمار زیادی از نیروهای نظامی ترکیه را کشت و ترکیه بجای پاسخ به روسیه به عمد مستشاران ایرانی را در ادلب هدف قرار داد و انانرا کشت
گروهبان گارسیا ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۹
آقای عبدالرحمن، اعصابتون رو کنترل کنید. چیزی نشده که میخواین جنگ جهانی سوم با ترکیه راه بندازین
ارش ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۱
آقا از زمانی که رفتند و در ورزشگاه تراکتور سازی پرچم ترکیه بردن و نام خلیج .... گفتن و آذربایجان جنوبی گفتم و حکومت درحالی که اگر فقط دو نفر در استادیوم هر شهر دیگه فحاشی کنه تماشاگران حداقل یک جلسه محروما ولی با این افتضاحات تبریز و سکوت ، باید گفت که خیلی وقته تمامیت ارضی و هویت ملی پایمال شده
علی ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۶
در ورزشگاه فوتبال شعارهای نژادپرستانه میدهند و پرچم بیگانه می برند، از وقتی تراکتور وارد فوتبال شد این همه مشکل بین هواداران تیمها پیش امد، وقتی اونجا سکوت شد ، نباید از شهردار اشنویه و مسئولان کشوری انتظار چیزی داشت.
سردار سلیمانی ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۹
سپاه کجاست ، وزارت کشور کجاست
الله ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۰
آیا این مملکت واقعا صاحب دارد؟
رستم ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۲
پانترک های مزدور اینجا سرزمین ابدی و جاودانه ایران زمین هست که مغول احمق وحشی تجاوزگر نمیتوانند غلطی علیه ملت ایران کنند
کاوه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۳
هه ربه ژی کوردستان ، زنده باد ملت کوردستان
اسماعیل سامانی ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۴
از کی تا حالا این مملکت بی پدر و مادر شده ، شهیدان کجایید که به مام میهن تجاوز میشه ، اما یه مشت بزدل و خود فروخته حتی جرات نمی کنند به ملت اطلاع بدن
ناشناس ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۸
نمی خواهد شما نگران باشید. ایران خودش در مناطقی دیگر به صورت پشته پرده چند تا سرباز ترکیه را می‌فرستد هوا تا دیگه جفتک پرونی نکن.
ابوداعش الاردوغانی ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۲
«دو جوان اهل اشنویه که برای جمع آوری گیاهان بهاری به ارتفاعات کوهستان رفته بودند» در جریان بمباران جنگنده‌های ترکیه، کشته شدند. بستگان یکی از کسانی که از مرگ در این بمباران جان به در برده به این رسانه محلی گفتند که حوالی ساعت ده سه‌شنبه شب در ارتفاعات خاکورک سه نفر برای جمع‌آوری گیاهان بهاری رفته بودند که بر اثر این حمله، فاخر تازه‌وارد و رشید پیروتی کشته شدند.
مارشال مانرهایم ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۴
آقای فتح الهی، از خودتان بدتر این ترک ستیز مشهور اینترنتی را بدجور تحریک کردید. یکسره دارد با کامنتهایش به ترکها فحش میدهد.هی مغول و ترک را با هم قاطی می کند. گناه دارد آقای فتح الهی، این بیچاره هشتاد سالش است. به سن و سالش رحم کنید! شما که یک بد به ترکها میگویید این بیچاره تا هزار تا فحش به ترکها ندهد ول کن نیست
کوروش ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰
این موضوع جدا از کشمکش‌های منطقه ای می‌تواند به صورت مستدل بررسی شود که واقعا مشکل ترکیه و قبل از آن عثمانی با همسایگانشان چیست که هر روز در حال مشکل سازی هستند.
طالبانی ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۸
بی شک نمی‌توان جمعیت بیش از ۲۵ میلیون نفری کُرد ترکیه را از محاسبات و صحنه معادلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این کشور خط زد.
نیا ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۲
دوستانی که حوزه عملیاتی سوریه را دنبال میکنند بهتر میدانند که این اکت بهیچ عنوان سهوی نیست و یک عکس العمل گرم در مقابل تحرکات ما در شمال سوریه است . در صورتی که دولت فخیمه جمهوری ترکیه یک عذرخواهی رسمی به وزارت خارجه ارسال نکرد باید در منطقه عملیاتی شمال سوریه پاسخ در خور دریافت کند وگرنه مواجه را به مرزهای سیاسی ما نزدیک میکند.
محمد ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۵
گرگ زاده آخر گرگ شود اردوغان عاقبت راه سلاطین خونخوار عثمانی را خواهد رفت که از تجاوز کشتار در تبریز و خوی و سایر بلاد سرزمین ما کم نزاشتن اما حاشا که ما با این خونخوار کنار بیایم
علی ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۶
در جواب آقای عبدالرحمن خان،دامت افاضاته:،،،،،،،با مطالعه پندارهای عالیجناب تصور کردم شما وکیل مدافع وسخنگوی pkkهستید در لباس ایراندوستی،وایرانژادی،وایرانپروری، لذا ما خانواده شهیدان هنوز در سوگ عزیزانمان هستیم که بدست گروهک های تروریستی،کومله،دمکرات« قاسملو» ملاحسینی،پژاک ،قاضی محمد، ملا مصطفی،وpkk ،سیمیتگو،عبید الاه،........شهید شدند ،وهنوز هم هر روز از شهادت مرزدارانمان خبر می رسد، در ایران از زمان صفویه تا به حال بیشترین ضربه به مام وطن از طرف اشراری بوده که سنگشان را به سینه می زنی،،،،،،،واما هنوز فرماندار اشنویه که نماینده رسمی دولت ایران است را بدلیل گفتن حقیقت موضوع،به وابستگی به بیگانه متهم میکنید،که چرا گفته هواپیماهای ترکیه وارد مرز ایران نشدهاند،وکشته ها هم ایرانی نیستند،،خوب شما با چه دلیل ومنبع برعکس گفته های آقای عزیزی فرماندار را میگویید،؟؟ ،،در صورتیکه نیروی هوایی ایران هر پرندهای از مرز بگذرد،رصد ونابود میکند،،،یعنی نیروی هوایی را هم متهم به همکاری میکنید،در صورتیکه اصل همکار ومزدور بیگانه خودت هستی،وکاملا هم می دانی،،،اسامی کشته ها خود دلیل ترکیه ای بودنشان را ثابت می کند،ودر ساعت ۱۱نصف شب در مرز ترکیه علف صحرایی چیدن فقط کار pkk می تواند باشد،ولا غیر،،از همه مهمتر د‌ولت ایران را به مماشات،وهمکاری با دولت ترکیه در کشتن اهالی ایران متهم میکنید،،وتجویز حمله متقابل را دارید،،کارنامه تروریستها چه در ایران،سوریه،عراق،ترکیه،خیلی وقتها پیش معلوم ونیازی به توضیح وتطهیر خود ننمایید، تروریستها عامل آمدن وماندگار شدن آمریکا به منطقه هستند،ودر واقع پیاده نظام آمریکا هستند،وآمریکا علنا علت پشتیبانی از pkk ودیگر گروهکهای تروریستی کرد را ،مصرف در جنگ احتمالی با ایران می گوید،وتروریستها هم با برافراشتن پرچم اسراییل وآمریکا عملا مزدوری خود را به اربابانشان اعلام میکنند،وچاههای نفت سوریه را به نفع آمریکا تصاحب کرده اند درصورتی که مردم سوریه محتاج نان شب هستند،،وتنها کشور که از استقلال تروریستهای کردی پشتیبانی می کند اسراییل است،پس تا اینجا ماهیت گروهکهایی که سنگشان را به سینه می زنی روشنه،،واز اینکه چرا دولت عراق واقلیم اجازه می دهد ترکیه در خاک آنها تروریستها را بکشد،هم معلومه ،وخود بارزانی ودولت عراق هم آنها را تروریست میدانند ،وبنوعی چشم پوشی،ومن غیر مستقیم باعملکرد دولت ترکیه موافقند،ونیازی به ارشاد شما ندارند،،،،،،،،،،ولی لازم میدانم توضیح دهم که تا سال ۱۹۱۹که سوریه از ترکیه توسط فرانسه وانگلیس جدا شد،هیچ کردی در سوریه وجود نداشت، وحتی حافظ اسد وپسرش هم به اکراد شناسنامه وتبعیت هم ندادند،که هنوز هم نداده اند،،ومی گفتند اکراد غیر قانونی وقاچاقی وارد خاک سوریه شده اند وبایستی هر چه زودتر به عراق وکوهای قندیل برگردند، ولی چرخش دوران را ببین که همان اکراد که دم مرز ترکیه برای کارهای معلوم گرد آمده بودند امروز نصف سوریه را به کمک آمریکا واسراییل تصاحب کرده اند!!!! وبرای دولت سوریه شاخ وشونه میکشند!! واما ترکیه که در سال ۱۹۱۵ ارامنه را بدلیل خیانت به وطن جلای وطن کرد،،سرزمین های خالی از سکنه ارامنه مفت الذینه بدست اکراد افتاد،واکرد از جاهای مختلف عراق،ایران، به شهر وروستاهای ارامنه کوچ وصاحب وطن کردی شدند،یعنی بدنامی مال ترکیه شد،وسرزمین مال اکراد گردید،که حالاهم سودای مستقل کردنش را دارند،،،،وحتی سرزمین آسوریان در اربیل،حکاری،شمدینلی،یوکسک اوا، هم عینا مردمش نابود،وسرزمینشان مال اکراد شد،که شاید صاحبانشان هنوز در قید حیات باشند« صد سال پیش است» واما طبق نقشه های خیالی که به کردستانتان کشیده اید ونزدیک ۳۵ در صد خاک ایران هم داخل پلان میباشد،از آذربایجانغربی تا خلیج فارس،««« البته ملت مظلوم لر را هم کرد محسوب میکنند تا به خلیج فارس راه داشته باشند،« برای کارهای قاچاق دریایی،چون از طرف عفرین جور نشد»» ودرمورد ایران نیاز به در گیری قومی دارند، تا خودشان را به مظلومنمایی زده ودایه های مهربان آمریکایی هم بصدا در آیند،،لذا به عناوین مختلف به ترکان ایران توهین،وشانتاژ،پانترک بودن،موغولزاده بودن.....می گویند،وحتی تازگیها در میادین ورزشی آتش بیار معرکه شدند وشعارهای گمراه کننده ،برای متهم کردن ترکان سر می دهند، در صورتی که ترکان ایرانی کارنامه شان آنقدر تمیز است که برق می زند« از شاه اسماعیل تا نادر شاه تا آقا محمد خان تا ستار خان،که در راه ایران از جانشان گذشته اند،،ودر تاریخ ایران وتمامیتش وآبادیش چه جانفشانیها کرده اند، ولی بعضی چشمها که کور است نمی بیند،ترکان در طول تاریخ ایران همیشه در راه ایران از جان ومال خود گذشته وحتی با عثمانی وازبکان هم جنگیده اند،ومرز ایران را تا هندوستان،وتا گرجستان وتا فرغانه تا بغداد، گشوده وعظمت ایران را صد برابر کرده اند،ودر جنگ صدام هم نشان دادند ،،وترکان خود را ایرانی تر از همه می دانند،،ونیازی به تایید عبد الرحمن خان ندارند،،،،،،،،،ومنافع ترکیه وایران هم خیلی وسیعتر از آن است که با کشته شدن دو نفر تروریست بهم خورد،وتیره شود،هر چند امثال آقای عبد الرحمن خیلی تلاش میکنند ،ولی کور خوانده اید ،دودولت ترکیه وایران نیت شوم شما را از خیلی وقت پیش می دانند، ومنافع عالی دوکشور چنان بهم گره خورده که بعید است به خاطر چند تروریست ،رو در روی هم باشند،،،،لذا برای خودتان سفره دفتر خوان دیگری پیدا کنید، ایران هم به سیاست بازهای امثال شما احتیاج ندارد،سیاستهای شما بدرد pkk وپژاک می خورد.واگر دنبال مرثیه خوان هستید نتانیاهو کیس خوبیست .البته من سخنم با تروریستها وطرفدارانش است،نه ملت شریف کرد که آنها هم قربانی امیال شیطانی تروریستها شده اند،ودیدیم مادرانی که فرزندانشان توسط pkkربوده شده،ودر مقابل دفتر pkkدر دیاربکر چندین ماه است گریه میکنند وفرزندان خود را می خواهند،،لذا فرزندان صغیر مردم را می دزدند وبا زور تروریستش میکنند،واسمش را میزارند مدافعان خلق،،خلقی که در عفرین دو روز پیش توسط pkkبا خاک خون یکی شد،، بزرگترین ظلم وکشتار به مردم کرد توسط تروریستها شده نه دیگران،چون اینها مطیع دستورات اربابشان هستند،وامیال شیطانی،ونفسانی،بیشتر از مردم برایشان اولویت دارد.یا علی.
قادر ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۷
نمیدونم شنا چرا اینقدر از ترکها نفرت دارید وقتی تروریست رو کولبر خطاب میکنید کسانی که قاچاق می‌کنند بیمه می‌شوند علنا ضربه به اقتصاد کشور می‌زنند شما اگه عرضه دارید جواب ترکیه رو بدید که ندارید فقَط شعار بلدید البته نادرشاه و شاه عباس بابک و سلجوقیان هم ترک بودند تیراختو هم ترکه منم ترکم 40 درصد ایران ترکه ترکها هموطنان باغیرت و خوبی هستند برای شما هزاران شهید دادند البته به قول احمدی نژاد پماد بزن جایی که داره میسوزه دوروها
فارس ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۵
بهتر است مرزها از لوث وجود تروریست های کرد پاک سازی شود. پ ک ک، پژاک و غیره جز آدم کشی کار ندارند. ترکیه و ایران باید این گروه ها را هر چه زودتر از بین ببرند.
خسرو ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۸
اولا به خانواده این دو نفر تسلیت می گویم ، دوم به گفته فرماندار کرد اشنویه و دیگر مسئولان ایرانی بمباران در خاک عراق بوده ، یعنی دو مرحوم در خاک عراق کنگر جمع میکردند ؟ در منطقه ای که از حواشی قندیل محل تجمع پ ک ک بوده وهمه اهالی منطقه خطرناک بودن انجا و وجود عملیات نظامی در آن را میدانند ، واقعا ترکیه آنجا را زده یا عراق یا نیروهای اقلیم ؟ این مقاله را واقعا اقای فتح اللهی دیپلماسی ایرانی نوشته ؟ شبیه اعلامیه های گروههای چریکی نیست؟ هنوز خاک ایران وتمامیت آن مخدوش نشده و کسی با خلیج فارس کاری نداشته ، یعنی جمهوری اسلامی ایران باید به خاطر بمباران مواضع پ ک ک در عراق بوده به ترکیه حمله کند ؟ در سالهای گذشته و ماههای گذشته ، در دو کشور عراق و سوریه افراد زیادی از تبعه های ایران بدست گروههای مختلف شیعه وسنی و کرد کشته شده اند و دولت ایران به جهت حقوقی کاری نکرده است چون تبعه های ایرانی بطور قاچاق وارد کشور دیگر شده اند ، حال چرا اینگونه دولت ایران را مورد عتاب قرار می دهید؟
مهندس مهراب لاهیجانی ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۱
محور اتحاد تمام مردم این سرزمین فارغ از دین ، مذهب و قومیت جغرافیایی به نام ایران است. که برای حفظ عزت ان ، رنج ها کشید شده و خون ها بر زمین ریخته که اخرین ایشان سردار شهید سلیمانی است. حاکمان ایران در ادوار مختلف به فراخور قدرت با تعصب با مقوله تمامیت ارضی و امنیت ایرانیان برخورد کرده اند تا جایی نادر شاه (علیه رحمه) به سبب بی توجه حاکم هند و تعدی مکرر نسبت به مرز نشینان ایرانی تا دهلی تاخت و محمد گورکانی را تسلیم کرد. درست است که ترکیه مجرای تنفس کوچک برای ایران فراهم کرده لیکن این به هیچ وجه نباید مجوز عدول از حق ایرانیان و مماشات با انکارا باشد.
به محمد ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰
منم باید بگم اولین سلسله دست نشانده و عمله محض، پدر و پسر پالانیها بودن که بعد از به قدرت رسیدن توسط کودتای انگلیس فامیلیشو با صلاحدید انگلیس تغییر دادن شد پهلوی، رضا پالانی رو انگلیس شاه کرد و انگلیس هم در اواخر جنگ جهانی از قدرت خلعش کرد چون طبق نظر ارباب عمل نکرده بود و بجای اعلام طرفداری از متحدین در ظاهر اعلام بی طرفی کرده بود و از ترس کشته شدن فرار کرد به یک ناکجا آباد کلا پدر و پسر پهلوی بزرگترین تخصصشون در مواقع انقلاب و خشم مردم فرار از کشور بود که حتی جنازه هاشونم به ایران نیومده (یعنی اوج دست نشاندگی به اصطلاح شاه یک کشور پِی ببرید) بعد پسرشو آورد، مردم ایران توسط مصدق با اوردنگی انداختنش بیرون و شاه چمدانی از ایران رفت ولی با تعوریزه انگلیس و با قدرت سخت آمریکا یا ی کودتا دوباره آوردنش شاهش کردن(که معروف شده بود میگفتن شاه چمدانی) و بعدشم با حمایت ارباب خودش آمریکا تمام مخالفاشو سرکوب کرد و تونست برای مدت محدودی با استبداد خودشو در قدرت نگه داره، لازمه بگم که شاه چمدانی فقط برای اینکه در قدرت بمونه به دستور اربابش انگلیس بحرین رو از ایران جدا کرد ولی قاجار پس از سالها رشادتها وجنگیدن و با ابرقدرت دنیا (روسیه) برای اینکه کل ایران از بین نره مجبور به قبول قطعنامه شد، پهلوی در تواخر براب اینکه از انگ شاه کودتایی و عمله بودن آمریکا که مخالفاش مثل پتک بر سرش میکوبیدن در بیاد خواست ظاهری هم که رودرروی اربابش آمریکا بایسته و برای نفت قیمت تعیین کنه که ارباب دیگه تحملش نکرد و شوتش کرد به کتابهای تاریخ منظورم اینکه پدر و پسر پعلوی تنها سلسله ای در ایران بودن که نه با جربزه و قدرت خودشون بلکه از صدقه سر برینانیا و ایالات متحده پادشاه شده بودن و جایگاهی در بین مردم نداشتن و نهایتا با شعار مرگ بر شاه مردم ایران و توسط همون کشورها هم از قدرت خلع شدن و پروندشون برای همیشه بسته شد
ایرانی ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۳
برادر بزرگتر! خیلی جالب است که شما در پوشش مخالفت با تجاوز ترکیه کامنت هایی را تایید میکنی که به بخش مهمی از ایران یعنی تبریز و آذری ها توهین و فحاشی می شود. اسمت را هم دیپلماسی ایرانی گذاشته ای، این بیشتر به فتنه سازی می ماند. تایید فحاشی به بخشی از ایران کجایش ایرانی است؟ (محمد ۱۴:۱۵)
محمد ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۸
چو دانی و پرسی سوالت خطاست ، چپ نگاه کردن به ترکیه ، روسیه و چین خط قرمز ماست ،
تبریزی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۵
کسانی که در مرکز ایران نشسته اند و خبر از مرز ندارند ترکیه با حمله به گروه‌های تروریستی به ایران خدمت میکند ، در اینترنت بگردید ببینید چند مرزبان را شهید کرده اند؟
فرهاد ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۶
این چه ربطی به مردم عادی داره؟ چون ترکیه با پ ک ک می‌جنگه که اتفاقا این گروه نتیجه فشار و نقض حقوق کردها بوده مردم عادی باید تاوان بمباران‌های کور رژیم ترکیه رو بدن؟ واصلا این محدود به کردها نیست. همین هفته های پیش ترکیه نیروهای ایرانی در ادلب رو بمباران کرد. گروه های تکفیری سلفی تحت حمایت ترکیه به علوی و شیعه و مسیحی در سوریه رحم نکردن و سالهاست دارن جنایت میکنن. مشکل ترکیه بزرگتر از این حرفهاست وهمونطور که گفته شده هر روز پای کشورهای جدیدی به خباثتهای این کشور باز میشه.
ایران دوست ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۷
یکی نوشته چرا از ما متنفرید!!! کسی از شما متنفر نیست ولی سالها نفرت پراکنی مردید و به تاریخ ایران و شخصیت‌های اون و اقوام ایرانی توهین کردید و شعار دادید و پرچم بقیه رو بلند کردید و حالا انتظار دارید بقیه با دسته گل سراغتون بیان. با همه مشکل دارید ولی میخواید کسی جوابتون رو نده.
علی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۵
همه میدانند اهالی روستاهای مرز نشین مخصوصاٌ نزدیک تر به مرز از طللوع خورشید تا غروب طرفدار وسینه چاک حکومت ایران واز غروب تا طلوع بعدی طرفدار گروههای تروریستی پک ک و پی ک ودپک و..... هستند دوجوان هموطن کورد ساعت 10 شب مشغول چیدن سبزیجات کوهی بودند آن هم درخارج از مرز ایران ،آقای فتح الهی اگر خودت با هوش بالایی که داری قبول می کنی ماهم قبول داریم .موضوع بعدی نفرت و عمق کینه شما به تورک وترکیه واقعاٌ به ضرر قلب شماست جهت اطلاع شما عرض می کنم با وجود بیش از 40 میلیون ترک در کشور ایران ، آیا به کار بردن کلمات متعددتوهین آمیز به ترکان در مقالات و کامنتها را درست می دانید ؟ چندروز پیش یک سرباز ایرانی ترک به دست همین وحشیان تروریسنی شهید شد چرا مقاله ننوشتید ومحکوم نکردید ؟ اعتماد وسرمایه گذاری روی گروههای تروریستی به ضرر دولتهای منطقه وبه نفع پدید آورندگان آنها است . ترکیه همسایه بزرگ وقدرتمندی است و در همسایگی ما کشورهای ترک دیگر از قبیل آذربایجان وترکمنستان وکمی دورتر کشورهای ترک زیادی موجود است که به دقت این موضوعات را زیر نظر دارند وازهمه مهم تر هموطنان ترک به نظرم باید جملات را معقولانه تر انتخاب کنید.
پاوه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۸
چرا دیپلماسی ایرانی فحاشی ها و جملات نژاد پرستانه پان ترک ها رو که به مردم کورد یعنی مردم سنندج و کرمانشاه توهین میکنند منتشر می کند، مردم کورد با 10 میلیون نفر بخش بزرگی از جامعه ایران هستند ، که موجب ناراحتی این ملت می شوید ، آیا به دنبال فتنه سازی هستید
سعید ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۳
کاملا روشن است که نویسنده کورد‌ این یادداشت با دمیدن به احساسات قومیتی‌ در آغاز نوشته خود سعی دارد حمایت و موضع مخالف فارس‌زبانان علیه ترکیه را با خود همراه سازد در تمام یادداشت به صورت باطل و ناروا مدعی است که ترکیه حاکمیت ملی ایران را نقض کرده است در حالی که معلوم نیست چگونه از حمله به عناصر گروه تروریستی پ ک ک آن هم در شمال عراق به این استدلال رسیده که حاکمیت ایران نقض شده!! آقای عبدالرحمن اگر هم سعی در مظلوم‌نمایی و حمایت از کوردها‌ داری لااقل قدری منطقی استدلال کن.
علی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵
در جایی از مقاله نوشته شده تهران توانسته باوجود تحرکات جدایی طلبانه گروههای کردی با آنها به توافق برسد و.... این یعنی چه ؟ آیا تهران به غیر از دشمنان خارجی دشمن داخلی تا این اندازه دارد که باید با آنها به تفاهم برسد ؟ آقای فتح الهی ازچنین توافق وتفاهمی چه قدر اطمینان دارد که به وضوح از آن سخن می گوید؟آیا باید با گروههای تروریستی به تفاهم رسید؟
ایرانی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۳
اصلا نیاز نیست کسی فارسها رو بر علیه پان ترکها بشورانه، شما خودتوت با سالها نفرت پراکنی ب کر علیه تاریخ ایران و خلیج فارس و پرچم ایران همه رو علیه خودتون شوراندید.
حسن ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۰
کسانی که هی میان میگن ایران 40 میلیون ترک داره یه تجربه شخصی خودم تو زندگی از شناخت ترک ها براتون بگم ، کلاس ما تو مدرسه دوران دبیرستان 28 نفر بودیم که به جز یکی دو نفر بقیه تو این سه سال با هم بودیم تو کلاس ما 6 نفر ترک بود که کاملا دیگه همو می شناختیم ، اما هر وقت یه کسی از آموزش پرورش یا خانه بهداشت میومد سر کلاس ما این دوستان ترک یک شویی راه می انداختن تو کلاس که اگر کسی آشنایی نداشت فکر میکرد نصف کلاس یعنی حدود 14 نفر ترکه ، بله دوستان همان طور که امروزه دیگه در امثال اردوغان دیدیم ترک ها خیلی علاقه مند به شو و جار و جنجال و منم منم کردن هستند که این باعث میشه شما فکر کنید جمعیتشون زیادتر از مقدار واقعیه مثل همین کامنت ها که هر کدوم به یکی راضی نمی شن ، اما دلیلش اینه که در قشقرق راه انداختن فعال ترن نه لزوما جمعیتشون زیاده
مهندس مهراب لاهیجانی ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۶
برای تاکیید بر عرایض قبلی ، محور اتحاد تمام مردم این سرزمین فارغ از دین ، مذهب و قومیت جغرافیایی به نام ایران است.بنده در زمان جنگ افتخار حضور در جبهه ها را داشته ام و از نزدیک شاهد حضور اقوام مختلف ایرانی برای حفظ شرافت وطن و نوامیس ملی بوده ام . بنده مفتخر به دیدار سرداران شهید باکری ، زین الدین ، همت و... امیران شهید نیاکی ، صیاد و.. شده ام که با افتخار خون مطهر شان برای حفظ این کشور بر زمین ریخته شد. همه میدانیم که غواصان ما اکثر اهل زنجان بوده اند همان ها که غریبانه و با دست بسته به دست شقی ترین انسان ها زنده به گور و شهید شده اند . لذا در این معنا نباید کسی کوچک ترین تردید داشته باشد ایرانیان ابتدا ایرانی هستند بعد ترک ، لر ، عرب ،کرد و............و بلوچ . بنده دست همه هم وطنان اذری ، کرد ،لر ، بلوچ و..... میبوسم.
فرهاد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۱
تا زمانی که پان ترکیسم و تفکرات احمقانه شان هست این جنایات هم هست. شیعه و سنی و علوی و مسیحی و کردو ارمنی و... هم ندارد. اینها تاریخشان با جنایت و تجاوز و تولید تروریسم پیوند خورده است.
فرهاد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۷
فشار زیادی به پانترکها آمده باید با اسم‌های مختلف طومار بنویسند چون منطقی در برابر حرف حق ندارند. خدا همه بیماران را شفا دهد.
دکتر امینی فر ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۶
سایت وزین دیپلماسی ایرانی، انتظاری از شما ها نبود که با تیتر هیجانی، اخلاق حرفه ای خود را زیرپا گذارید. ما سال هاست که مطالب این سایت را دنبال می کنیم. مقاله به نظر می رسد سفارش از سوی پژاک /پ.ک.ک باشد. آرزو می کنم این ادبیات وارداتی به این سایت تکرار نشود.
ایران ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۰
مشکل اینه که تا اسم تروریست میاد، پان ترک ها می ریزن پ ک ک رو علم میکنن ، اگر شما واقعا مشکلتون تروریسته و طرفدار حق هستید ، اکثر سران و رده بالای داعش و النصره چچنی هستن و به اعتقاد خودتون(تاکید میکنم خودتون) هم نژاد، مثل عمر الشیشانی، "سیف الله چچنی"، "امیر مسلم" و "صلاح الدین چچنی" و به اعتراف دنیا و خود تروریست ها اکثر کسانی که جلوی دوربین میان و سر می برن چچنی هستند، حالا جنایات ایغور ها و ترکمن های آسیای میانه در سوریه بماند، اگر وجدان دارید پس گوشه چشمی هم به این ها بیندازید و حرفی هم در این مورد بزنید ، و به گفته زرتشت در 3500 سال پیش: راه جهان یکیست و آن راه راستی است. اما اعجبا که انسان با گذشت هزاران سال هنوز هم دروغ و فریب را تکیه گاه خود میداند
ناظر ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۸
شاید نتیجه مطلب دیپلماسی ایرانی باشد: درخواست نماینده اشنویه برای احضار سفیر ترکیه در پی کشته شدن ۲ ایرانی در بمباران هواپیما‌های ترکیه + رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت خارجه باید سفیر ترکیه را برای پاسخ گویی درباره کشته شدن دو غیر نظامی ایرانی که طی بمباران هوایی جنگنده‌های ترکیه در خاک عراق کشته شدند، احضار کند./انتخاب
ایران دوست ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۹
پانترکیسم راهی جز این نداره که‌ در عدم داشتن حرف حساب، بیاد به بقیه برچسب تروریست و باستانی گرا و طرفدار پهلوی و... بزنه. شما اگه مشکلتون تروریسمه چرا وقتی اعضای داعش و النصره در ترکیه سازمان دهی میشدن و به ایرانیها در سوریه و عراق حمله میکردن صداتون درنیومد؟ چرا وقتی همین حالا تکفیریهای تحت حمایت ترکیه به پشتیبانی نظامی‌های اشغالگر ترک به ایرانیها در سوریه حمله میکنن هیچ خبری از شما نیست؟ شما سوزشتون از جای دیگست.
قرمز ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۲
مفید و مختصر بگویم کسانی که صد سال پیش با مسلح کردن تروریستهای ارمنی به رهبری مارشیمون خیال ارمنستان بزرگ از باکو تا قزوین و در یای سیاه را داشتند و در این راه خون ملت اذربایجان را ریختند و بیش از یک میلیون اذربایجانی را از باکو تا ارومیه و ایروان قتل عام کردند امروز همان نقشه را با کردها می خواهند اجرا کنند و باتشکیل یک ارتش غیر رسمی کردی کل اذربایجان را قتل عام کنند اما همان تاوانی را خواهید داد که ارامنه دادند. متاسفانه برخی مسولین نااگاهانه در راه نقشه اسراییل حرکت می کنند. مهمترین دلیل ترور سردار سلیمانی هم این بود که مانع تشکیل ارتش ترور شده بود. شما که تجربه مهاباد را دارید باید بیشتر از ترکیه تسکر کنید. مگر اینکه دشمنی با ترک انقدر کورتان کرده که حاضرید وطنتان بوسیله ارتش ترور پ ک ک مورد حمله قرار گیرد ولی ترکها کشته شوند. تاریخ شکل گیری و اهداف داشناکسیون را اگر بخوانید می بینید که تروریستهای پ ک ک هم همان راه را می روند و اگر موفق شوند تا قزوین را اشغال خواهند کرد مانند شعاری که منافقین در حمله به همدان می دادند.
سامان ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۸
جناب اقای علی که یه کامنت پونصد متری گذاشتی و همش توهین به کوردهاست تو میگی ترکیه تروریست نیست و پ ک ک تروریسته ببخشید کی الان داره از تروریستها در ادلب حمایت میکنه کی با حمایت از داعش و ایجاد گذرگاه امن مردم عراق و سوریه رو به خاک و خون کشید مگه ترکیه نبود کی به کمک کوردهای ایزدی شنگال رفت مگه پ ک ک نبود مگه کوردا با داعش مورد حمایت ترکیه نجنگیدن درضمن اون مرزبانهای که سنگشونو به سینه میزنی گه شهید میشن قربانی سیاستن نه بیشتراقای علی برو قرصاتو بخور بعدم بگیر بخواب
مهدی ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۶
شما که پ ک ک رو طرفدار کردها عنوان کردید یه سوال دارم . این سردسته های پ ک ک بعد ۶۰ سال چرا کردی بلد نیستن؟؟؟؟ مگه قرار نیست از حقوق کردها حمایت کنن؟؟؟ مگر زبان یکی مولفه های فرهنگی یه قوم نیست؟؟؟؟؟ اول زبان کردی یاد بگیرن بعد از دهن کردها حرف بزنن. شما یا از شرایط فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی کردهای ترکیه خبر نداری یا آگاهانه میخواهی اطلاعات اشتباه بدهی. مناطق کردنشین در ۴ کشور بیشتر کوهستانی و جامعه عشیره ای می باشد. مردم بسیار سنتی دارد و رئیس عشیره همه کاره است. بیشتر کسانی که عضو پ ک ک می شوند به خاطر فرار و شورش بر علیه این شرایط راهی کوه می شوند. پ ک ک به عنوان یک حزب مارکسیست به این جوانان فرار از شرایط سنتی را وعده می دهد. روابط آزادانه زن و مرد. الان که حزب منتسب به کردها در مجلس حضور دارد بروند خواسته های خود را بگیرند. یه مثلی تو ترکیه هست که میگه جوانان ترک وقتی با خانواده قهر می کنن میرن شهرهای دیگه ولی جوانان کرد راهی کوه قندیل می شوند. البته شامل همه کردها نمی شود. چون خیلی از کردها در ترکیه تا مقام ریاست جمهوری و ریاست ستاد ارتش هم می رسند مثل تورگوت اوزال. و خیلی بیشتر روابط خانوادگی با ترکها دارند. و در هر حزبی عضویت دارند.
علی ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۰
دوست عزیز ترکیه به مانند ایران ما یک دولت مدرن ودارای بیشینه تاریخی روشن وافتخار آمیز است دولتها نماد یک ملت هستند تروریست ها دست پروده بیگانگان برای ایجاد ناآرامی در کشورهای هدف می باشد.گروه تروریستی خائنین به ایران وبه وطن بنا بر رسیدن به اهدافی که استعماردارد در هر شرایطی نگهداری می شوند وپول خرجشان می شود تا به موقع از آنهااستفاده شود. لطفاٌ بگویید هزینه های گروهای تروریستی مانند پ کک ، منافقین و... چکونه تامین می شود ؟ در حال حاضر دراقلیم دوگروه کوهستانی قدیم وبا نام جدید، حزب ،در شرف آغاز درگیری برای داشتن اختیارات بیشتر هستند به نظر شما این عادی است ؟ مگر نه اینست که ایشان برای سربلندی ملت کورد به میدان آمده اند؟ ولی اعمال آنها حکایت چیز دیگری است. برای ملت شدن ودولت شدن راهی بسیار در پیش است .
محمد رضا ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۴
مهدی نام این حرف ها که در مورد کورد های استانبول گفتی برای ترک های تهرانم صدق میکنه
سامان ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۱
جناب مهدی اگرزنان و مردان پ ک ک دنبال روابط ازادبودن در ترکیه که فساد و فحشا موج میزنه اینو درسریالهای ترکیه میشه دید اون حزبی که تو میگی حزب دموراتیک خلقها بشدت از طرف دولت ترکیه تحت فشاره و بیشتر رهبران این حزب در زندان هستندمثل عثمان بایدمیر صلاحالدین دمیرتاش..... دولت ترکیه بشدت جنبشهای مدنی کورد را سرکوب میکنه و هبچ حقی برای انهاقایل نیست و حتی وجود کردستان و خلق کورد رو انکار میکنه در این جامعه بدور از دموکراسی وخفه قان چطور این حذب میتونه از حقوق مردم کورد دفاع کنه
بینام ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۴:۵۹
تروریست کردی محکوم به شکست هست.
مسعود ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۲
کردهاهرگاه فرصتی برای عرض اندام واعلام استقلال پیداکرده انداسلحه به دست گرفته انددرایران ،عراق ،ترکیه ،سوریه.درعالم هپروت برای وطن کذایی خودپرچم طراحی کرده اندوبنام خلق کردسربازان هموطن خودرا کشته اند
خسرو ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۰
دوستان کرد مانند فرهاد ، ایرانی ، ایراندوست ، آرش، کوروش ، حامد و.... چرا همه چیز را نژادپرستانه و در قالب امیال نژادی تان می بینید ، واقعا مطمئمن هستید نژادتان همانی است که مدعی هستید ؟ با توجه به اینکه ایران چهار راه گذر ملتها واقوام گوناگون بوده است ؟ توجه کنید که به جهت علمی ثابت شده که نژاد خالص وجود ندارد ، برای نژاد پرستی صد سال دیر به دنیا آمدید، حالا به جهات فرهنگی و اقتصادی و سیاسی امکان تجزیه کشورها و تاسیس کردستان خیالی تان امکان ندارد ، به جای اینکه با عصبانیت به ترکها بتازید ، به شرایط حقوقی کشورها و تمامیت ارضی شان احترام بگذارید ، راستی چرا در مرز خراسان شمالی و ترکمنستان کسی مثل مرز عراق عمل نمی کند ؟ فکر نمی کنید که شما الیت های قوم کرد آدرس عوضی و اشتباهی به مردم عادی می دهید ؟به جهات حقوقی ایران و عراق و ترکیه و سوریه ، کشورهای جداگانه ای هستند که مرزهای خود را دارند ، وجود کردها و ترکها یا عربها در دوطرف مرز ، موجب بی اعتباری مرز نمی شود
فرهاد ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۳
جالبه که پانترکیسم هر چیزی که مربوط به خودشه رو به بقیه نسبت میده. کی از نژادپرستی کردی حرف زده. نژاد پرست کسیه که خودش رو گرگ زاده میدونه و با همه همسایه هاش از فارس و کرد و عرب گرفته تا ارمنی و یونانی مشکل داره. حالا شما اومدید این با فرار رو به جلو به بقیه میدید؟ مرزهای ایران آخه برای شما مهم بود پرچم ترکیه رو بلند نمی‌کردید توی همین ایران! شما شعار خلیج ع ر ب ی میدید، ترکیه سربازان ایرانی رو توی سوریه بمباران میکنه پشت ترکیه هستید حالا از ملی بودن و قانون صحبت می‌کنید؟ آخه کسی که فکر میکنه جدش گرگ بوده قانون رو متوجه میشه؟
طه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۴
احتمالا کشته شدگان از تروریست ها بوده اند چون خیلی از اعضای باندهای ضد انقلاب ایرانی وطن فروش هستند
جاوید ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۳
اینکە ترکیە حملە کردە از سوی هر فرد ساکن در چهارچوب ایران، باید محکوم شود. کما اینکە نباید فراموش شود ایران ممالک محروسە بودە پس هر کدام از ملت ‌های داخل ایران باید حق تعین سرنوشت داشتە باشند.
خسرو ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۱
چند نفر از نیروهای سپاه در مریوان بدست پژاک و...شهید شدند خدا رحمت کند ، انتظار داریم نویسنده مقاله فوق در محکومیت احزاب تجزیه طلب پ ک ک و پژاک و ... که نقش داشته اند با همین اندازه حساسیت بنویسند
ایران ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۰
داغ هزاران سرها مردم منطقه که چچنی ها بریدند چه کنیم
خ.صادق تهرانی ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۴
باید به حملات گروه های کردی در مرزهای ایران و عراق و ترکیه هم توجه کنید..هرچند اینگونه حملات تحت تاثیر رصد دیپلماتهای ترکیه کاهش یافته است...از س ی دیگر تروریست ها وقتی در پوشش افراد عادی خطوط گاز ایران و ترکیه را منفجر کردند در این صورت تردد غیر مجاز و غیر قانونی به ۳کیلومتری مرز شبهه برانگیز است..اما در این مقاله بهتر بود به موضوع مذاکره دولت ترکیه با کردهای این کشور اشاره نمیشود چون دخالت در حاکمیت و امور داخلی است از طرفی بسیاری از کردهای ترکیه در بدترین دوران اختلاف به اردوغان رای دادند...حتی بحث بر سر انحلال حزب بر مبنای قومیت مطرح شده تا حزب تحت عنوان کردی حذف شود و مانند بسیاری کشورهای اسلامی و...حزب قومی نداشته باشند چون پ.ک.ک متاسفانه همه فرصت ها را خراب کرد..
خان اوغلان خ.اهری ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۹
با سلام..ضمن تغییر نظر علی که در ۱۱ اردیبهشت مطرح کرده همین یک ماه اخیر چهار حمله تروریستی در پوشش مترددین غیر مجاز کرد صورت گرفته هموطنانمان در کردستان و آذربایجان غربی شهید شدند...متاسفانه این مقاله و برخی مقالات مشابه در سایت دیپلماسی ایرانی نظیر مقاله اسلام ذ القدر پور ترک ستیز و ترک هراس‌ هست و تفرقه و هیجان اختلاف قومی ایجاد می کند .نباید انتظار داشته باشیم از گروه عقاب کردستان که بیگانگان ایجاد کرده اند دفاع کنیم آنوقت اگر یک‌خانواده‌شهید علیه پ.ک.ک موضع گرفت و از عملیات اردوغان علیه تر ریست دفاع کرد سریع اتهام پان ترک بزنیم..همچنانکه در نظرات داده شده ذیل این مقاله مشهود است..برادر کمی برای آرامش مان هم شده باید حقایق را قبول کنیم مگر در اوج اختلاف در سوریه همکاری ایران و ترکیه مو جب نشد طرح بیگانگان برای تجزیه اقلیم کرد عقیم بماند...ضمنا برخی افراد گله می کنند که در مقالات ارسالی شان به این سایت تغییراتی در برخی تعابیر صورت می گیرد مثلا در مورد گروه های تروریستی کردی...الان در همین مقاله گروه عقاب کردستان یاد شده در حالی که یک هفته پیش همین گرو ه عملیات تروریستی در ایران انجام داد...انشالله با بلوغ مردم بتوان شاهد همکاری بد ن خش نت و ترور میان ملل بود..بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند
خان اوغلان .تهرانی فرزند آذربایجان و کرمان ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۹
پاسخ به نظر سازمان در مورد صلاح الدین دمیرتاش....بهتر است یک جستجوی اولیه در اینترنت انجام دهید تا ببینید او عمل چند کشور است.جلسه اش با ...در آمریکا...و سپس با...در روسیه....سپس با...در اسرائیل.و نهایتا تعیین مرز کشور خیالی کردستان از مهاباد تا رود فرات، دقت کنید حتی بخاطر محافظه کاری در قبال ترکیه و ترس است که غرب فرات را متعلق به کردها نمی داند نه بر اساس اعتقاد به آزادسازی ادلب و غفران و ملازهی ومنبچ و...از سوی آلب ارسلان ترک فرمانده پادشاه ایرانی از رومانوس پادشاه روم طی قرارداد تاریخی ملازیه....شاید هم به دلیل تابعیت ترکیه ای این واقعیت تاریخی را قبول داشته باشد ..بگذریم مهم آن است او مهاباد را جزء کشور کردستان می نامد پس آیا صرف اینکه شما به دلیل اختلاف حزب دمیرتاش با ترکیه ، از او دفاع کردی به معنی دفاع از آرمان های تجزیه طلبی دمیرتاش در ایران نیست!؟ البته شاید مطلع نباشید در این صورت بدان او عامل چندجانبه بیگانه علیه ایران و ترکیه و عراق و سوریه است...و بخاطر چند جانبه بودن و گرایش همزمان به آمریکا و اسرائیل و روسیه مورد اعتماد هیچ کشوری نیست.
خان اوغلان .تهرانی فرزند آذربایجان و کرمان ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۵
آقای سامان.....دمیرتاش معتقداست شرق فرات را ترک ها در آغاز اسلام از پادشاه روم یعنی روحانی به عنوان غنیمت گرفته اند و اسناد آن در ترکیه موجود است پس در مورد سرزمین کرد باید از مهاباد تا کارشناس در شرق فرات تلاش کرد..با این وضع آیا نظرات او تهدیدی علیه ایران نیست..کمی بیشتر مطالعه کنید و سپس از افراد دفاع نمایید
فرهاد ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۷
مطمئنا شرافت دمیرتاش از خیلی مزدورهای عثمانی بیشتره. چون هر هرفی هم داشته باشه تاکیدش روی صلحه نه ترکتازی و وحشی گری. جوابی که به اردوغان در مورد زرتشت داد تازه کلی از ایرانیها رو از چهره داعشی اردوغان و چهره مردمی و درست و باسواد دمیرتاش آگاه کرد.
خسرو ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۱
دمیرتاش کیلویی چند؟؟؟؟ کرد تازی اون فقط بچه های 15 ساله کرد را به کشتن میده ، هر کسی که از پ ک ک حمایت می کنه یا آرزوی استقلال کردستان را داره ، دستش توخون دختر بچه ها و پسر بچه های نوجوان کرد و سربازان شهید ایرانی است یاشاسین ایران
فرهاد ۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۸
شما نگران شهید شدن ایرانیها هستی چرا اون موقع که ترکیه ایرانیها رو توی سوریه بمباران کرد صداتون درنیومد؟ داعش و اردوغان کیلویی چند؟ از نگاه افکار عمومی دنیا اینها در واقع یکی هستن و بسیار منفور و اون نظر اردوغان در مورد زرتشت و خیلی موارد به روشنی افکار داعشی حاکمیت ترکها رو نشون میده. شما خودت با این ادبیات شبه مغولی معلومه از خونریزی و ترکتازی خیلی خوشت میاد.
سید عرفان ۰۹ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۷
باید حساب این ترک ها را رسید
فرزاد تبریزی ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۹
تاریخ ایران در صد سال گذشته نوشته شده
ترک تبریز ۰۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۵
با سلام تاریخ ایران ۱۰۰ ساله که نوشته شده. کلمه ایران اساسا سال ۱۳۱۳ بر این سرزمین نامیده شده. یادمان باشد ۱۰۰۰ سال ترکان بر سرزمین ایران و اناتولی حکومت کرده اند و در تحکیم مذاهب سنی و شیعه بسیار کوشش کرده و اقوام دیگر مثل فارس ها و عرب ها را تحت کنترل خود در اورده اند. همه اینها در کتاب های تاریخ اروپا هست. کتاب های تاریخی ایران اکثرا جعلی هست و به قول استاد رحیم پور ازغدی، نوشته شده در دوران رضاشاه هست.با احترام از ترک ها یاد کنید.
پویا ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۹
سلام تازگیها در اروپا بخصوص فرانسویها و انگلیسیها و المانیها همگام با امریکا و اسراییل میخواهند یک نسل کشی بزرگ و وحشتناک را ترتیب بدهند مثل سنل کشی ارامنه که با تشویق کشور بزرگ ارمنستان از باکو تا قزوین که با قتل عام یک میلیون اذری همراه شد که با مداخله عثمانی شروع شد و ۷و۸ برابر اذریهایی که کشته شده بودنتد ارمنیها را قتل عام کردنتد ان هم با مشارکت عثمانیها و همین اذریها چنان قتل عامی تاریخ به خود ندیده است ابتدا دول غربی ارامنه را تشویق کردنند که سرزمینهای اذربایجان از قدیم نال ارامنه بوده و بعد از فتح اذربایجان ارامنه اردبیل را پایتخت خود قرار خواهند داد اصلا اذربایجانی وجود ندارد و همه این سرزمین ازان ارامنه هست و اذریها با زرنگی و دودوزه بازی اول خود را صلح طلب نشان دادنند د و بعد به ارامنه جا و مکان دادنند و بعد که دول غربی سوار بر حس ناسیونالستی ارامنه شدنند اذریها بدون سلاح با هماهنگی تورکان ترکیه چنان قتل عامی از ارامنه کردنند تا تا دنیا هست ارامنه در قبر هم لرزه بر اندامش داشته باشه خوب عزیزان کورد حالا باز غربیها اینبار میخواهند کوردهای عزیز را به قتل گاه ببرند و با جعل تاریخ که اذرباطجان غربی مال کوردهاست این بار هم سودای قتل عام کوردها توسط اذریها و ترکیه ای را دارند خوب ما سرزمین مان مشخص هست کردستان کرمانشاه ایلام و بعد در جاهای بسیار محدود مثلا در خراسان و اردبیل زیاد به شیادان غربی تکیه نکنید تورکها با این بهانه میخواهند برای همیشه از شر کوردها رهایی یابند خوب اگاه باشید ما در مقابل تورکهای غارتگر و خونریز و گرگی تنها هستیم و اگر این اشتباه را بکنیم باید توان مقابله داشته باشیم یعنی سیاست خرج کنیم با زور که نمیشه و متاسفانه با پول هم نمیشه و باز متاسفانه با حمایت دول شرق و غرب هم نمیشه چون تورکها قویتر از انند که از میدان به در بروند پس در جای خود خوش بنشینیم و ارام به زندگی خودمان برسیم
حسین ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۱
این رجب خیلی پر رو شده و متاسفانه ترک های ایران هم ازش طرفداری میکنند باید ایران یه درس سختی بهشون بده
محمدرضا کاسپین ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۷
نام کنونی ایران از واژه پارسی میانه ērān و پهلوی aryān آمده‌است.[۱] این واژه در لغت به معنای «ایرانیان» و «زرتشتیان» است. استفاده از این کلمه دستکم به هزاره اول پیش از میلاد بازمی‌گردد؛ هرچند تا پیش از دوران ساسانی، از آن برای اشاره به مردم ایران به کار می‌رفت و استفاده از آن برای اشاره به یک سرزمین جغرافیایی و یک واحد سیاسی، از قرن سوم میلادی و دوران شاپور یکم آغاز شد.[۱] «انیران» متضاد این واژه و به معنای ناایرانی و غیر زرتشتی است.[۲] تا نوروز سال ۱۳۱۴ خورشیدی، در جهان غرب بیشتر از Persia برای اشاره به کشور ایران استفاده می‌شد که این واژه از نام منطقه پارس که استانی در جنوب ایران است، گرفته شده‌است. در نوروز این سال، رضاشاه پهلوی از دولت‌های خارجی درخواست کرد که بجای persia، تنها «ایران» در نوشته‌های رسمی مورد استفاده قرار بگیرد.[۳] به دلیل مشکلاتی که پس از این تصمیم به وجود آمده بود، محمدرضاشاه پهلوی در سال ۱۹۵۹ میلادی اعلام کرد که استفاده از هر دو واژه ایران و Persia در نوشته‌های رسمی مانعی ندارد.[۴]
کاوه ۰۳ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۸
کرد و فارس و عرب در خاورمیانه متحد نشن، ترکیه ادامه عثمانی و مغول خواهد شد علیه ساکنین اصلی خاورمیانه
کاوه ۰۳ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۱
پانترکهایی که اینجا کامنت دادن بقیه رو به اسراییلی بودن متهم کردن، بعد از جنگ آبان ماه فیلم و عکس جمهوری آذربایجان رو دیدیم با پرچم اسراییل، مغول یعنی تحریف تاریخ، دروغگو بودن و جنایتکار بودن، مردمان بی‌هنر گرگ صفت
استاد ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | ۰۳:۵۶
ترکهای ایران با عثماتی ها قابل قیاس نیستن ستار خان بزرگ فرمود جان میدهم خاک نمیدهیم..تمام قومیتهای ایران برابرند و صاحب این خاکند ..هر کسی هم تجاوز کنه به خاکو تاموس جونمونو برای این خاک میدیم...
محمدامین ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۵
ترکیه اونقدر ضعیفه که برای حفظ منافع خودش دین و ایمانشو زیر پا گذاشت با آمریکا همکاری کرد ، چرا فکر میکنید ترکیه اینقدر قوی است ، این باوری غلط است چون این کشور آنقدر از داعش میترسد که حاضر شد سلاح و مهمات به داعش بدهد و خودش حامی داعش باشد و به روستا های سوریه حمله کرده و آنان را قتل عام کنند ، و جالب اینکه ترکیه خودش به سوریه هجوم میبرد و حامی داعش است ولی در اجلاسی با ایران و روسیه بر سر یک میز می نشیند و میخواهد به سوریه کمک کند
مرتضی ۰۲ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۵
هر کسی می تواند در یک کشور آزاد هر پرچمی دوست دارد بردارد اگر پرچم کشور متخاصم نباشد مثل سوریه فلسطین یمن آذربایجان ترکیه و عراق که هنوز زخمهایی که به این مملکت زده بازاست ولی شرایط ایجاب می‌کند باهاش دوست باشیم پس هر کسی در حد و اندازه های خودش حرف بزند بهتر است.
ناصراشرفی ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۴
بنظرمن بایدجواب کشورمتجاوزترکیه که درنظرداردمیخواددولت فاشیست عثمانی راتشکیل دهددادترکیه همیشه چشمش به خاک جمهوری اسلامی ایران بودمن یک انقلابیم
تورک اوغلو ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۸
یاشاسین توریکه . بدجوری حساب کوردهای تروریست رو داد.
ناصر ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۱
همه دنیا میدونن کوردها خوبن والسلام نیازی به حرفی نیست
ناصر ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۳
من خودم کوردم در شهر ترک نشین هم زندگی می کنم ترک های اینجا که خوبن باهم برادر هستیم ولش بخاطر اردوغان ترک ها را تحقیر نکنید ترک ها خوبن کوردها هم خوبن پ پ ک و پیشمرگه و نیروهای کوردی سوریه هم خوب بودن با دانش جنگیدن و نابودنشان کردن پس ترک و کورد را کنار بذارید وضع اقتصادی ما را داغون کرد مشکل اساسی آمریکا و اسرائیل جنایتکار هست که باید با آن مقابله شود و گرنه اینجا را مثل آفریقا خواهد و برده خود می کنند به امید روزیافتن که نفرت و کینه از میان قوم ها از بین بره و همه متحد شوند برای مقابله و نابودی آمریکا مسلمان هم هستیم چرا میان این همه مسلمان نفرت هست همش سایه شوم دشمنانی مثل آمریکا هست ولش بسه جنگ و خونریزی را متوقف کنید و بعد اردوغان بلا شده واسه کوردها آبروی کوردها را برده بی شرف هر چه زود تر این اردوغان نابود شود این همه نفرت و کینه و کدرت از بین می رود ممنونم خدانگهدار
تورک اوغلو ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۰
شما ایرانیها به فکر قدرت خریدتون باشین که حتی قدرت خرید سیب زمینی و تخم مرغ رو ندارین. زیاد تو سیاست دخالت نکنین. تورکیه کشور پیشرفته و قدرتمندیه.
یعقوب ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۳
ترکیه باید ادب بشود. این چه مسولینی است که ما داریم. حمله و تجاوز به خاکمون صورت گرفته، الکی میپیچونن و میگن هویت کشته ها ایرانی نبود.
ساو ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۶
هر حمله ای با ایران هماهنگی شده.قوت نگرفتن کردها ی اقلیم هدف مشترک هر دو کشوره
به پاوه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | ۲۱:۵۸
غصه نخور پانترکها به همه توهین میکنن به لرها و ارمنیها و گیلکها و تالشها و فارسها هم توهین میکنن عامل اصلی اختلاف در ایران هستن که امروز هم چشم طمع اول به خاک قزوین و همدان و قم و اراک و گیلان و بعد کردستان و کرمانشاه و مازندران و گلستان و خراسان دارن این داستانهایی که از کولبران به اسم قاچاقچیان کرد میسازن یک عامل اصلی تیراندازی به کولبران کرد هست ، سریال سرزمین کهن و برای بختیاریها ساختن برو ببین نویسنده و کارگردانش کی بود داستانهایی که برای رشتیها ساختن عامل اصلی فحاشی و توهین به رشتیهاست با همه بدن ولی با کردها و لرها و گیلانیها و فارسها بدترن
مرد راستگو ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۳
بزرگترین دشمن ایران تروریست کوردی است که هدفشان دشمنی بین تورک و فارس و تضعیف این دو کشور واحداث کردستان جعلی هست اینا از طرف اسرائیل حمایت میشوند و بصورت سازماندهی شده اهدافشان را جلو میبرند
مهدی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۰
من خودم فرزند شهیدم اهل تبریز و تورک هستم از اینکه میبینم ملت ما تورک های ایران رو مثل مغول و ... میبینند واقعا خیلی ناراحت میشم از اینکه ما اینهمه مردان بزرگی چون مهدی باکری ستارخان و ... به خاطر این کشور فدا کردیم و حالا داریم جواب خوبی ها رو میشنویم واقعا ممنونم.
ناشناس ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۳
دم تورکیه گرم. خوب دهن جوجه تروریستهای پشت کوهی پژاک و پ ک ک رو سرویس میکنه. این تروریستهای کثیف زمان جنگ چه جنایتها که علیه ایران نکردن.
محمد ۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۲۳:۴۲
بعضیا زیادی مغول مغول میکنن اولا فرق ها بین تورک و مغول بسیار است دوما مغول کل ایران را گرفت پس همه مغول باید محسوب شیم ‌‌سوما شما هیچ عددی در برابر فقط کلمه تورک نیستید جز داد و فریاد کردن در مجازی .زنده باد آذربایجان زنده باد تورک
آلان ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۱:۴۸
هم میهنانم چرا بهم بدوبیراه میگید،کرد وترک وفارس لر وعرب وبلوچ همه ایرانی اند، من کردم و به همه مردم بزرگ ایران افتخار میکنم
iran ۰۲ دی ۱۴۰۲ | ۰۰:۰۶
ترکهای مغولی نمک به حرام بزرگترین دشمننان ایران هستند. هرکس هم از اونها حمایت کنه یه مشت جیره خور کثیف وطن فروشه . ترکهای تروریست
هاکان ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۲:۳۹
در حال حاضر سه قدرت برتر نظامی دنیا بدون در نظر گرفتن اتحادیه های نظامی ترکیه، امریکا و چین و روسیه هست بقیه کشکن