تردید کارشناسان نسبت به موفقیت طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۹۹۱۰۵۸ سرخط اخبار

خبرگزاری فرانسه با اشاره به برخی گزارشات درباره تلاش جدید دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران با این دستاویز که هنوز عضو قطعنامه ۲۲۳۱ است، تاکید کرد که این طرح با بدبینی متحدان غربی آمریکا مواجه شده و می‌تواند پیامدهای گسترده‌تری به همراه داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به طور مستمر و سرسختانه توافق هسته‌ای با ایران را رد کرده است اما این دولت اکنون تلاش می‌کند تا تحریم‌های تسلیحاتی (علیه ایران) تمدید شود و برای این کار، به دنبال آن است که بگوید هنوز یکی از طرف‌های برجام است.

این تلاش (دولت ترامپ) با بدبینی متحدان غربی واشنگتن و تردید منتقدان نسبت به این روبرو شده است که آیا هدف نهایی این کار نابودی کامل توافق هسته‌ای در آخرین مراحل از انتخاب مجدد ترامپ است.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، در این باره اظهار کرد: شما نمی توانید یک قطعنامه را انتخاب کنید و بگویید بخش‌هایی از آن را اجرا می‌کنید اما از مابقی آن پیروی نخواهید کرد.

با این حال، مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا از اعضای سازمان ملل خواسته است تا تحریم‌های تسلیحاتی ایران را که در اکتبر سال جاری (میلادی) منقضی خواهد شد، تمدید کنند.

وی چند روز پیش و پس از آنکه ایران اعلام کرد یک ماهواره را به طور موفقیت آمیز به فضا پرتاب کرده است، خواسته خود را تکرار کرد و مدعی شد که هدف از این فعالیت های ایران صلح آمیز نیست.

 این تحریم تسلیحاتی (علیه ایران) بخشی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تصویب توافق هسته ای است، توافقی که در سال ۲۰۱۵ در دوران باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا حاصل شد. این تحریم‌ها قرار است در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (اواخر مهر ۱۳۹۹) و پس از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرد، برداشته شوند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش داد:  اما چین و روسیه که از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل برخوردار هستند با وضع تحریم‌های جدید (علیه ایران) مخالفت خواهند کرد. تنها یک راه برای جلوگیری از این وتو وجود دارد و آن این است که یکی از طرف‌های توافق اثبات کند  که ایران توافق را به طرز گسترده‌ای نقض کرده است.

یک مقام آمریکایی و چند دیپلمات خارجی گفته اند که دولت ترامپ تلاش می‌کند تا این موضع خود را پیش ببرد و اعلام کند که ایران توافق را نقض کرده است.

این در حالی است که آمریکا خود تعهداتش ذیل برجام را که هدف آن رفع تحریم های ایران در ازای محدودیت برنامه هسته ای این کشور بود، زیر پا گذاشته و حتی تحریم های یک جانبه و سختی را علیه تهران وضع کرده است.

برخی کارشناسان و حتی کسانی که حامی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هستند، بر این باورند که اگر پمپئو بخواهد این کار را از طریق چارچوب برجام انجام دهد، تاثیراتی گسترده‌تر خواهد داشت و ممکن است به نابودی برجام بینجامد.

کلسی داونپورت رئیس بخش عدم اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات خاطر نشان کرد: اگر پمپئو طرح خود را پیش ببرد، بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، برجام را نابود خواهد کرد.

به گفته او، چنین اقدامی حتی پیامدی به مراتب مهم‌تر دارد؛ اینکه موجب شود ایران به تهدیدات خود عمل کند و از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) خارج شود.

داونپورت افزود: این، گامی دیگر در جهت تضعیف اعتبار آمریکا است که مذاکرات آینده با ایران را دشوارتر خواهد کرد و خطر وقوع یک بحران هسته‌ای در منطقه را افزایش خواهد داد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به گزارشات درباره  طرح جدید آمریکا در رابطه با برجام و تلاش برای تمدید تسلیحاتی، آن را نتیجه شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران دانست.

ظریف در توئیتر خود نوشت: دو سال پیش مایک پمپئو وزیر امور خارجه و رئیسش "توقف مشارکت آمریکا" در برجام را اعلام کردند به خیال آنکه "فشار حداکثری" آنها، ایران را به زانو درمی آورد.

وی افزود: با توجه به شکست مفتضحانه این سیاست، او اکنون می‌خواهد شریک برجام باشد. رویاپردازی را تمام کنید: ملت ایران همیشه سرنوشتش را خود تعیین کرده است.

کلید واژه ها: پایان تحریم تسلیحاتی ایران ایالات متحده امریکا


( ۳ )

نظر شما :