کرونای سیاسی در آمریکا

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۹۹۰۹۳۳ سرخط اخبار

در سالی که رئیس جمهور چهار سال آینده آمریکا از میان دو حزب جمهوری خواه و دموکرات انتخاب خواهد شد دموکرات ها وضعیت ترامپ در مواجهه با این ویروس را دستاویزی برای عبور از او در این انتخابات می دانند.

به گزارش روزنامه فرهیختگان در گزارشی به وضعیت سیاسی آمریکا در روزهایی که کرونا این کشور را تحت تأثیر خود قرار داده پرداخته که اهم آن در ادامه می آید.

وضعیت بوجود آمده در دولت ترامپ برای مقابله با ویروس کرونا، دموکرات‌ها را به‌خط کرده تا به هر شکلی از این بحران به‌نفع خود بهره‌برداری کنند. آنها که پس از کناره‌گیری سندرز، عملا وارد انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 شدند، به این ویروس ترسناک به‌عنوان ابزار پایان دادن به پادشاهی ترامپ در آمریکا نگاه می‌کنند. ترامپ با ساده‌سازی مقابله با ویروس، بخش بهداشت و اقتصاد آمریکا را به‌شدت درگیرکرده و تلاش‌ها برای نجات از این وضعیت در این دو حوزه به نتیجه امیدوار کننده‌ای منتهی نشده است. تا لحظه نگارش این گزارش در آمریکا، 886هزار و 709 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و 50هزار و 234 نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند تا یک فاجعه‌انسانی در این کشور شکل بگیرد. درحوزه اقتصاد، وضع از این هم بدتر است. چند هفته پیش کنگره آمریکا بزرگ‌ترین بسته حمایتی خود به مبلغ 2 هزار و 200 میلیارد دلار را با هدف کمک نقدی به اغلب شهروندان آمریکایی و شرکت‌های این کشور تصویب کرد. حالا کمتر از یک ماه بعد، کنگره آمریکا دومین بسته حمایتی خود را به ارزش 484 میلیارد دلار تصویب کرد. این بسته اقتصادی با هدف تقویت کسب‌وکارهای کوچک، توسعه فعالیت بیمارستان‌های درگیر بیماری کرونا و همچنین افزایش تعداد آزمایشات این بیماری به تصویب رسیده است. این بسته اقتصادی، 310میلیارد دلار دیگر را به بودجه طرح کلان اعطای وام به شرکت‌های کوچک اضافه خواهد کرد. این طرح به‌منظور نگه‌داشتن کارکنان شرکت‌های کوچک طراحی شده است. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی پیش از این، 350میلیارد دلار تحت‌عنوان برنامه حمایت از حقوق‌ودستمزد توسط کنگره آمریکا به‌تصویب رسیده بود، اما هفته گذشته این بودجه به اتمام رسید.

پیش‌بینی‌ها از بیکاری در آمریکا فرسنگ‌ها از واقعیت عقب مانده‌اند. برای طبقات ضعیف و کارگران، هیچ چشم‌انداز روشنی درباره اینکه وضعیت بحرانی تا چه ماهی ادامه پیدا خواهد کرد، وجود ندارد. تا 10روز پیش، تعداد بیکارانی که متقاضی دریافت حق بیکاری بودند به عدد 22میلیون نفر رسید. این رقم تا چند هفته دیگر می‌تواند از 30میلیون هم رد شود. کارگران بیکارشده بر اثر کرونا، نمی‌دانند چه باید کنند؟ آنها از یک طرف سخنان دونالد ترامپ رئیس‌جمهورشان را می‌شنوند که خواهان ازسر‌گیری فعالیت‌ها در آمریکاست و از طرف دیگر سخنان فرمانداران و نماینده‌های دموکرات و کارشناسان که خواهان ادامه وضعیت قرنطینه هستند. این دوگانگی، آنها را به کف خیابان‌ها کشانده تا علیه آنچه «دیکتاتوری علم» می‌خوانند، اعتراض کنند. بخش عظیمی از این معترضان، هواداران دونالد ترامپ هستند. آنها در تازه‌ترین تظاهرات‌شان کرونا را «ویروس قلابی» خواندند و خطاب به مسئولان موافق قرنطینه می‌گفتند که «شما حق مریض‌شدن مرا از من سلب می‌کنید.» این شعارهای عجیب‌وغریب، ناشی از بحرانی است که کرونا برای آمریکا به بار آورده است.

کارشناسان با بررسی روند بیکاری پیش‌بینی کردند که افزایش بیکاری فعلی در آمریکا، فقط نوک کوه‌یخی است. یکی از این کارشناسان، آزاد زنگنه، اقتصاددان ارشد اروپایی است. او که شوک از دست رفتن شغل در ایالات‌متحده در ماه گذشته (مارس) را بررسی کرده، در یادداشتی نوشته که آمار بیکاری غیرکشاورزی در ماه مارس 701هزار نفر گزارش شده است. این رقم هفت‌برابر بیشتر از برآورد نظرسنجی رویترز در این‌باره است. داده‌های حاصل از بررسی خانوارها نشان می‌دهد نرخ بیکاری از 5/3 درصد به 4/4 درصد افزایش یافته است. این نرخ از آگوست 2017 سابقه نداشته است ولی نگران‌کننده‌تر اندازه جهش آن است که از ژانویه 1975 این رشد ماهانه بی‌سابقه بوده است. حالا درآمریکا نه‌تنها تعداد بیکاران به‌شدت افزایش یافته بلکه تعداد کسانی که گزارش می‌دهند بیکار هستند نیز افزایش یافته است. میزان بیکاری در ایالات‌متحده از هفت درصد به 7.8 درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی او این است که نرخ بیکاری ایالات‌متحده تا پایان سه‌ماهه دوم به هشت درصد برسد.

در برابر کرونا، دونالد ترامپ همه را مقصر می‌دانست و حالا نیز همه او را مقصر وضعیت پیش‌آمده می‌دانند. آمریکا در راس جدول آمار جهانی کرونا ازنظر میزان ابتلا و مرگ‌ومیر ایستاده است و 21 میلیون نیز بیکار دارد. ایالت نیویورک خود به‌تنهایی بیش از برخی کشورهای پرجمعیت و درگیر با کرونا مبتلا و فوتی دارد. آیا این تعداد قربانی و اقتصاد زمین‌خورده که مشابه آن را باید یک قرن قبل جست‌وجو کرد، می‌تواند ترامپ را برای همیشه از سیاست دور کند.

در قرن گذشته و در میانه بحران اقتصادی آمریکا که منجربه بیکاری 13میلیون نفر شد، شخصیتی مانند فرانکلین روزولت دموکرات برسر کار آمد. روزولت با وجود اینکه هیچ نسبتی با سوسیالیست‌ها نداشت، از ایده‌های آنها برای نجات اقتصاد کشور استفاده کرد و با دخالت دادن حداکثری دولت در اقتصاد و حمایت از طبقات ضعیف، شکوه را به اقتصاد آمریکا بازگرداند. آیا کرونا می‌تواند کارکردی اینچنینی داشته باشد و جو بایدن دموکرات را با کمک ایده‌های سوسیالیستی سندرز، در آمریکا به قدرت برساند؟

اگر تا چند هفته دیگر ترامپ نتواند با بحران کرونا مقابله کند، طبقات ضعیف و کارگر به‌طور کامل از او رویگردان خواهند شد. کرونا این قابلیت را داشته که علاوه‌بر دموکرات‌ها، بسیاری دیگر را نیز در نقطه‌مقابل ترامپ قرار دهد؛ رسانه‌ها، کارشناسان سیاسی و درمانی، فرمانداران ایالات که قدرت مهمی در اجرای سیاست داخلی در این کشور دارند، نمایندگان کنگره و نامزدهای انتخابات2020. بیشتر انتقاد رسانه‌ها به ترامپ، بی‌توجهی او به گزارش‌های رسیده درباره خطرناکی کرونا، کم‌کردن بودجه نهادهای مسئول مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر، کنفرانس‌های خبری روزانه ترامپ در کاخ‌سفید در ایام بحران کرونا که بیشتر محلی برای سخنرانی ترامپ است تا بیان مشکلات در زمان بحران کرونا و انتخاب افراد ناوارد برای مقابله‌با بحران است. انتقاد رسانه‌ها به رئیس‌جمهور آمریکا درباره بی‌توجهی و ناآگاهی اولیه‌اش به گسترش و خطرناکی کرونا باعث شد او نهایتا بگوید ازقبل همه‌چیز را می‌دانسته و قصد داشته به مردم امید بدهد. این موضع‌گیری ترامپ انتقادات رسانه‌ها علیه او را نه‌تنها کمتر نکرده، بلکه آنها رئیس‌جمهور را به‌دلیل ارائه اطلاعات غلط در مرگ و زجر کشیدن مردم کشورشان مقصر می‌دانند. شاخه دیگر انتقادات رسانه‌ها و کارشناس‌هایشان از ترامپ مربوط‌به کم‌کردن بودجه نهادهای مرتبط با درمان بیماری‌ها از سوی ترامپ است. او در چندین نوبت اقدام به کاهش بودجه چنین مراکزی کرده است که آخرین نمونه بازمی‌گردد به کاهش بودجه «مراکز کنترل بیماری» آمریکا در بحبوحه همه‌گیری کرونا در جهان. در همین راستا، بیل کریستول، کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با شبکه ام اس ان بی سی گفته که «ترامپ به روشی بد در کشور عمل کرده است و ما در حال پرداخت بهای سنگینی هستیم. مرکز کنترل بیماری‌ها وضع موجود را از ماه‌های ژانویه و فوریه پوشش نداده است. ما رئیس‌جمهوری داریم که به شدت منفعل است و کاری انجام نداده است.»

 

فرمانداران ایالات آمریکا نیز به‌دلیل اینکه در درون آمریکا تقریبا روسای‌جمهور محلی هستند، به‌خوبی به نقاط‌ضعف رئیس‌جمهور فدرال پی‌برده‌اند. نقطه اصلی جنگ فرمانداران با رئیس‌جمهور بر سر بازگشایی و اتمام «قرنطینه» است. ترامپ با انتقاد از فرمانداران گفته است: «برخی فرمانداران قوانین بیش‌ازحد سخت‌گیرانه‌ای را برای مقابله‌با ویروس کرونا به اجرا گذارده‌اند.» او از طرفداران خود در اقدامی معنادار خواسته به خیابان‌ها آمده و با اعتراض به قرنطینه، ایالت‌شان را از دست فرماندار موافق قرنطینه نجات دهند.

اینجا دقیقا همان نقطه‌ای است که دموکرات‌ها با خوشحالی ایستاده‌اند و برای ترامپ دست تکان می‌دهند. تصور اینکه دموکرات‌ها با کمک یک ویروس پیروز انتخابات شوند، جالب است. همه شخصیت‌های تاثیرگذار حزب، پشت بایدن ایستاده‌اند و به او فهمانده‌اند که نباید از فرصت کرونا به‌سادگی گذشت. جو بایدن معاون و جان کری وزیر خارجه رئیس‌جمهور سابق آمریکا باراک اوباما و نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با مشاهده ضعف ترامپ در برابر کرونا، توپخانه را به‌سمت او گرفته‌اند.

جو بایدن در واکنش به ناتوانی ترامپ گفته است: «کنگره به رئیس‌جمهور ترامپ ابزاری داد تا حقوق افراد را براساس قانون تامین کند، اما او از آن به‌طور کامل استفاده نکرده است. به‌جای بی‌تحرکی دربرابر ازدست‌رفتن میلیون‌ها شغل در طول این همه‌گیری، ترامپ باید به‌طور شبانه‌روزی کار کند تا حتی‌الامکان شغل مردم حفظ شود. این همان کاری است که اگر من درحال حاضر در کاخ سفید بودم، انجام می‌دادم.» او از سوسیالیسم کنترل‌شده‌ای هم استفاده کرده و گفته است: «من می‌توانم کارهایی را انجام دهم تا برنامه‌های جبران خسارت کوتاه‌مدت برای کارگران را گسترش دهم. من دوست دارم آن‌را «بیمه اشتغال» بنامم. به‌عنوان مثال، اگر یک شرکت مجبور به ایجاد مسائلی شود، به‌جای اینکه افراد را از کار خود دور کند، کارمندان آن همچنان شاغل هستند، اما ساعت کار کاهش می‌یابد.»

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری «ام‌اس ان‌بی‌سی» آمریکا ضمن انتقاد از عملکرد بسیار ضعیف ترامپ در تدارک برای پیشگیری از گسترش همه‌گیری ویروس کرونا گفت: «رئیس‌جمهور نه‌تنها از حقیقت ماجرا آگاه نبود، بلکه نمی‌خواست بپذیرد در داخل کشور چه اتفاقی دارد می‌افتد؛ تاخیر، تکذیب و مرگ! اما ما با اصرار به او (ترامپ) می‌گوییم؛ آقای رئیس‌جمهور هیچ‌گاه برای پذیرفتن حقیقت دیر نیست. هیچ‌وقت دیر نیست که واقعیت را بپذیرید و به علم و یافته‌های علمی توجه کنید.»

علاوه بر این‌دو، جان کری نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ام‌اس ان‌بی‌سی» با اشاره‌به تصمیمات زیست‌محیطی و ضدناتویی ترامپ گفته است: «آمریکا با اقدامات ترامپ درحال ازدست دادن وجهه خود در جهان است.» مجموع این شرایط نشان می‌دهد ترامپ برای باقی‌ماندن در جایگاه خود، چند هفته بیشتر وقت ندارد.

کلید واژه ها: کرونا ایالات متحده امریکا


( ۳ )

نظر شما :