برهم صالح: شدیدترین بحران را تجربه می‌کنیم/ به دنبال توافق و توازن در روابط خارجی هستیم

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۷ کد : ۱۹۹۰۸۸۵ سرخط اخبار

رئیس جمهوری عراق در سخنانی به صحبت درباره موضوعات مختلف؛ از جمله چالش‌ها و بحران اقتصادی عراق، روابط با آمریکا و ایران، کرونا، تشکیل دولت کشورش و اخراج نظامیان واشنگتن از این کشور پرداخت.

به گزارش ایسنا، برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در مصاحبه با روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به بحران اقتصادی کشورش، اظهار کرد: به دلیل کاهش قیمت نفت، با بحران اقتصادی بسیار جدی مواجه هستیم، چراکه در کشورهای تولید کننده نفت مانند عراق کاملا به درآمد حاصل از نفت تکیه می‌شود.

وی افزود: ما نیازمند انجام برخی اصلاحات اقتصادی ضروری در عراق هستیم و در صورتی که مشکل فساد حل و فصل نشود تحقق چنین هدفی ممکن نیست.

برهم صالح همچنین تصریح کرد: بدون مقابله با فساد نمی‌شود اقتصاد سیاسی در کشور را تغییر داد، اقتصاد سیاسی کنونی عراق به تندروها از جمله تروریست‌ها اجازه می‌دهد تا بار دیگر و پس از شکست، مجدداً ظاهر شده و رشد کنند، چراکه این افراط گرایی از نبود فرصت‌های شغلی برای جوانان و احساس ناامیدی در آنها تغذیه می‌کند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره روابط بغداد با آمریکا و ایران تأکید کرد: رهبران عراق تمامی تلاش خود را برای برقراری توازن و توافق در روابط‌شان با تهران و واشنگتن به کار می‌گیرند.

رئیس جمهوری عراق در این باره افزود: ایران همسایه مهمی برای عراق است، ما مرزهای مشترکی به طول ۱۴۰۰ کیلومتر مربع داریم و نمی‌توانیم این کشور را نادیده بگیریم. امیدواریم که تمامی کشورهای همسایه از جمله ایران درباره یک موضوع مشترک؛ یعنی حمایت از کشور دارای حاکمیت عراق به توافق برسند.

برهم صالح ادامه داد: این مسأله در مورد روابط با آمریکا نیز صدق می‌کند و عراقی‌ها باید خودشان سرنوشت‌شان را رقم بزنند نه با مداخلات و دیکته‌های خارجی؛ این مسأله موفقیت آمیز نخواهد بود و تنها منجر به تضعیف و بی‌ثباتی عراق خواهد شد.

وی درباره اخراج نظامیان آمریکا از عراق نیز عنوان کرد: طرحی در پارلمان عراق تصویب شد که به خروج نیروهای آمریکا و نیروهای خارجی از عراق اختصاص دارد و ما باید در کنار هم بنشینیم و با صراحت درباره ماهیت ماموریت و نحوه عملکرد این نیروها در عراق بحث کنیم.

برهم صالح در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع تشکیل دولت جدید عراق اشاره کرد و گفت: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر مامور به تشکیل دولت عراق با حمایت سیاسی در داخل کشور از میان احزاب شیعه، سنی و کردها مکلف به تشکیل دولت شد و ملت کاملا امیدوار هستند که وی به زودی موفق به تشکیل دولت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عراق طی چند سال گذشته از بحران‌های زیادی عبور کرده است، اما می‌توانیم آنچه امروز تجربه می‌کنیم را "شدیدترین بحران" طی این سال‌ها بنامیم؛ تصور کنید که ما در قلب جهان اسلام و قلب منطقه خاورمیانه قرار داریم و همزمان با یک بحران اقتصادی در نتیجه کاهش بهای نفت، ویروس کرونا و تشدید اتفاقات میان ایران و آمریکا و همچنین جهان عرب مواجه هستیم؛ تمامی این اتفاقات به طور همزمان در حال رخ دادن است.

انتهای پیام

کلید واژه ها: برهم صالح عراق


نظر شما :

ارش ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۳
حکایت برهم صالح و حشدالشعبی ، مثل حکایت روحانی با سپاه است