اسرائیل در آستانه انتخابات چهارم؛ کنست مذاکرات تشکیل دولت اسرائیل مجدداً شکست خورد

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۸ کد : ۱۹۹۰۸۴۶ سرخط اخبار

با شکست مجدد در توافق بر سر تشکیل دولت وحدت، رسانه‌های عبری زبان فاش کردند که رهبر ائتلاف "آبی ـ سفید" درحال بررسی یک اهرم‌ فشار جدیدی علیه نخست‌وزیر موقت این کشور و تحمیل شروط خود به وی برای تشکیل دولت است.

به گزارش ایسنا، منابع عبری زبان از شکست دوباره مذاکرات میان احزاب لیکود و آبی ـ سفید درباره تشکیل دولت "فوق‌العاده ملی" خبر دادند.

در همین راستا، شبکه کان اسرائیل اعلام کرد که نشست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و بنی گانتس، رهبر ائتلاف "آبی ـ سفید" و رئیس کنست (پارلمان اسرائیل) بدون دستیابی به توافق درباره تشکیل دولت "فوق‌العاده ملی" پایان یافت و گفت‌وگوهای دو طرف بار دیگر با شکست مواجه شد.

طبق گزارش این شبکه، این نشت در خانه نتانیاهو برگزار شد و یک ساعت و نیم ادامه یافت اما اختلاف میان دو طرف درباره کمیته تعیین قضات برطرف نشد.

در همین حال، سایت خبری "وای نت نیوز" اسرائیل در گزارشی فاش کرد که حزب آبی ـ سفید به رهبری بنی گانتس درحال آزمایش یک اهرم فشار جدید علیه بنیامین نتانیاهو بوده و در موضوع تلاش برای تصویب قوانین علیه وی بازنگری کرده است.

طبق این گزارش، مقامات حزب گانتس طی جلسه‌ای تصمیم گرفتند تا از چند مشاور حقوقی درباره صلاحیت گانتس برای رأی گیری درباره انتخاب نمایندگان کنست در کمیته انتصاب قضات سؤال کنند و پاسخ آنها مثبت بود و موعد انجام این رأی گیری به رهبری گانتس پیشنهاد شد، به دنبال آن گفت‌وگوها میان اعضای حزب آبی ـ سفید به منظور بررسی امکان استفاده از این مسأله برای تحت فشار قرار دادن نتانیاهو و امضای توافق آغاز شد.

وبسایت وای نت همچنین گزارش داد: کمیته انتصاب قضات در دوره دولت انتقالی معمولاً تشکیل جلسه نمی‌دهد اما احتمال برگزاری انتخابات برای چهارمین بار وجود دارد، بنابراین چاره‌ای جز تشکیل این کمیته وجود ندارد.

طبق اعلام این سایت، حزب آبی ـ سفید علاوه بر کمیته تعیین قضات درحال بررسی انتخاب اعضای یک کمیته برای تعیین قاضیان دادگاه‌های دینی یهودی است.

در همین راستا، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت، نشست گانتس و نتانیاهو پس از آن برگزار شد که رهبر حزب آبی ـ سفید امروز و به شکل مستقیم تهدید به تصویب قوانینی کرد که مانع از نامزد شدن نتانیاهو در انتخابات آتی و تشکیل دولت جدید به دلیل اتهام وی به فساد و رشوه کرد.

یدیعوت آحارونوت در ادامه نوشت که ازجمله قوانین مذکور؛ پیش نویس قانونی است که بر اساس آن هر فردی که متهم به فساد باشد نمی تواند نامزد انتخابات کنست شود.

این پیش‌نویس قانون در صورت تصویب نه تنها برای نتانیاهو بلکه برای شماری از وزیران حریدی‌اش از جمله اریه ادرعی، وزیر امور داخلی و یعقوب لیتسمان، وزیر بهداشت اسرائیل دردسرساز شود.

کلید واژه ها: اسرائیل


( ۱ )

نظر شما :