انتشار جزئیات بیشتر در اسرائیل درباره فرد مظنون به جاسوسی برای ایران

۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۹ کد : ۱۹۹۰۶۲۳ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: در پی انتشار بیانیه شین‌بت، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، در روز سه‌شنبه (7 آوریل) در زمینه متهم کردن یک شهروند اسرائیل به اتهام «جاسوسی» برای جمهوری اسلامی، رسانه‌های اسرائیل جزئیات بیشتری در این باره منتشر کردند.

رسانه‌های اسرائیل روز چهارشنبه، ۲۰ فروردین‌ماه، متهم را مردی ۵۰ ساله معرفی کردند که در مظان این اتهامات «وخیم» قرار گرفته است: «تماس با عوامل اطلاعاتی دشمن، تصمیم به خیانت، دادن اطلاعات به دشمن با نیت ضربه زدن به امنیت اسرائیل، دریافت پول، از بین بردن مدارک که تلاش برای مخدوش کردن روند قضایی» محسوب می‌شود.

این مرد متهم است که به عوامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران «قول» داده بود اطلاعاتی از اماکن «امنیتی و راهبردی اسرائیل» ارائه کند، «به نحوی که موجب تعمیق شکاف‌ها در جامعه اسرائیل» شود و افراد مایل به همکاری اطلاعاتی را از میان اعراب شهروند اسرائیل بیابد و معرفی کند.

فرد بازداشتی متهم است که این «ماموریت‌» را به نیت عملی کردن «اقدام تروریستی علیه اهداف اسرائیلی در راستای برنامه‌های جبهه خلق آزادی‌بخش فلسطین» برعهده گرفت.

به گزارش وب‌سایت وای‌نت و هاآرتص بر اساس بیانیه سازمان امنیت این کشور، مظنون در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ با یک شهروند لبنانی به نام خالد یمانی از راه فیس‌بوک در تماس بود و او را در آوریل ۲۰۱۸ نیز در دانمارک و سپس در سپتامبر همان سال در پاریس ملاقات کرد و یمانی به او گفت که به نمایندگی از ایران در جستجوی همکارانی برای عملیات محرمانه علیه اسرائیل است.

بر اساس این گزارش‌ها، متهم در بازگشت به اسرائیل از طریق فیس‌بوک به یمانی اطلاع داد که در استفاده از تلفن رمزگذاری شده‌ای که گرفته، مشکل دارد و تلفن را به فاضلاب انداخت و آدرس ای‌میلی را که برای تماس گرفته بود، سوزاند.

این گزارش‌ها می‌افزاید، با میانجی‌گری یمانی، فرد مظنون در فوریه سال جاری،‌۲۰۲۰، در شهر بوداپست سه دیدار با دو تن از عوامل اطلاعاتی ایران انجام داد و تلفن رمزگذاری شده دیگری همراه با پنج هزار یورو برای تامین هزینه این سفر و مخارج آتی دریافت کرد و برای اطلاعات مورد علاقه ایران از اسرائیل توجیه شد.

سازمان امنیت اسرائیل گفته است که متهم در روزهای ۱۰ و ۱۱ مارس امسال، ماه گذشته میلادی، از طریق تلفن رمزگذاری شده در صدد تماس با عوامل ایرانی یاد شده برآمد و روز ۱۶ مارس از آنها پیامی گرفت اما باز موفق نشد که پیام رمزی آنها را بخواند.

شین‌بت این مرد را متهم کرده است که در روز دستگیری درصدد از بین بردن یک فلش حافظه و تلفن رمزگذاری شده برآمده است.

نام مظنون هنوز ذکر نشده، اما عکس خالد یمانی، شهروند لبنانی که رابط اولیه مظنون اسرائیلی بوده، در رسانه‌های اسرائیل منتشر شده که احتمالا از فیس‌بوک او برداشته شده است.

معلوم نیست جزئیات منتشر شده در رسانه‌ها صرفا بر اساس بیانیه سازمان امنیت داخلی اسرائیل است یا در متن کیفرخواست ارائه شده علیه این مظنون ذکر شده است.

شین‌بت در همین حال گفته است که بحران کرونا ایران را از تلاش برای ضربه زدن به اسرائیل بازنداشته است.

جمهوری اسلامی ایران هنوز به بیانیه شین‌بت و گزارش رسانه‌های اسرائیلی در مورد بازداشت این مرد مظنون به «همکاری با ایران» واکنش نشان نداده است.

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل


( ۷ )

نظر شما :