تاکید دیده‌بان حقوق بشر بر لزوم کاهش تحریم‌های ایران در شرایط شیوع ویروس کرونا

۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۷ کد : ۱۹۹۰۵۶۳ سرخط اخبار

دیده‌بان حقوق بشر از آمریکا خواست تا باتوجه به شیوع کرونا و موانع ایران برای تامین اقلام مورد نیاز خود برای مقابله با این بیماری، تحریم ها علیه تهران را کاهش دهد و دسترسی به تجهیزات ضروری در این زمینه را تضمین کند.

به گزارش ایسنا، سازمان بین المللی دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی به بررسی تاثیر تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران بر توانایی این کشور برای مقابله با پیامدهای گسترش ویروس کرونا پرداخت و تاکید کرد که این تحریم ها تاثیرات منفی بر این روند داشته است.

دیده بان حقوق بشر از آمریکا خواست تا هرچه فوری دست به اقدامی موثر برای کاهش تحریم های ایران بزند و امکان صادرات اقلام مورد نیاز ایران برای مقابله با بیماری کرونا را فراهم و تضمین کند که تهران در شرایط شیوع ویروس کرونا به کالاهای بشردوستانه دسترسی دارد.

کنت روث مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر اظهار داشت: اینکه دولت ترامپ سبب می شود رنج مردم ایران به دلیل دسترسی نداشتن به تجهیزات پزشکی ضروری که فوراً به آنها احتیاج دارند، تشدید شود کاملا اشتباه و سنگدلانه است.

این سازمان بین المللی در ادامه گزارش خود آورده است: اگرچه آمریکا می گوید که صادرات کالاهای بشردوستانه به ایران را از تحریم ها مستثنی کرده است اما تحقیقات دیده بان حقوق بشر در اکتبر ۲۰۱۹ نشان می دهد که شرکت های آمریکایی و اروپایی و بانک‌ها در عمل مایل به تجارت با ایران نیستند چراکه نمی خواهند خطر صادرات اقلام بشردوستانه به ایران را به دلیل وجود تحریم ها بپذیرند.

دیده بان حقوق بشر در بخش دیگری از گزارش خود همچنین تاکید کرد: طبق قوانین بین المللی یک کشور یا ائتلافی از کشورها که تحریم های اقتصادی وضع می کنند، می بایست تاثیر آن را بر وضعیت حقوق بشر مردمی که هدف تحریم قرار گرفته اند، به ویژه در زمینه دسترسی آنها به کالاهای ضروری زندگی شامل غذا و دارو در نظر بگیرند.

کنت روث در ادامه خاطر نشان کرد: دولت آمریکا باید تضمین کند که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به گونه ای است که مانع از دسترسی مردم این  کشور به اقلام مورد نیازشان برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا نمی شود.

کلید واژه ها: ویروس کرونا


نظر شما :