بیماری‌ای که دنیا را به هم ریخته است

چین و انقلاب های ژئوپلتیکی یروسی

۰۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۹۰۳۲۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
برخوردهای ژئوپلتیک شتاب گرفته اند و شاید یک سال زمان ببرد تا تولید واکسن این بیماری زندگی را به حالت عادی برگرداند و این برخوردها متوقف شوند. 
چین و انقلاب های ژئوپلتیکی یروسی

نویسنده: فرانسسکو سشی

دیپلماسی ایرانی: گردبادی ژئوپلتیک در پی کرونا، با نابود کردن بازارها اقتصاد را ویران کرد. کرونا جهانی را که می شناختیم تغییر داد. سراسر ایتالیا به واسطه شیوع شدید کرونا و کشتاری که به راه انداخته قرنطینه شده است. اقتصاد ایتالیا برخلاف اقتصاد چین که اقتصادی به نسبت غیر وابسته است، بخشی از اقتصاد بزرگ منطقه اروپا است و با بازارهای جهانی تعامل کامل دارد. پیامدهای این قرنطینه هم در داخل ایتالیا و هم خارج از آن بزرگ تر خواهد بود.

در همین حال برخوردهای ژئوپلتیک شتاب گرفته اند و شاید یک سال زمان ببرد تا تولید واکسن این بیماری زندگی را به حالت عادی برگرداند و این برخوردها متوقف شوند. 

از سوی دیگر پس از مخالفت روسیه با کاهش تولید نفت در نتیجه کاهش تقاضای حاصل از رکود اقتصادی، عربستان سعودی برای گرفتن سهم روسیه از بازار قیمت نفت را کاهش داد و به سوی بازارهای اروپا که به طور سنتی در اختیار اروپاست هجوم برد. مسکو اعلام کرد می تواند پایین بودن قیمت ها را تحمل کند. اما هدف روسیه ضربه به تولید نفت شیل در آمریکا است. کارشناسان نفتی می گویند که اگر قیمت نفت به زیر بشکه ای 25 دلار برسد تولید نفت شیل برای تولیدکنندگان دیگر مقرون به صرفه نخواهد بود.

از آن سو ترکیه بر روسیه در سوریه فشار می آورد و ایران در شیوع گسترده کرونا، آثار تحریم ها و قیمت نفت دست و پا می زند. 

همچنین قیمت پایین نفت شانس انتخاب دوباره آمریکا را برای بسیاری از کشورها به عنوان یک متحد قدرتمند از بین می برد. بنابراین جبهه فرسایشی میان آمریکا، عربستان سعودی و ترکیه در یک طرف و روسیه حامی ایران در طرف دیگر شکل می گیرد.

اوضاع در اتحادیه اروپا هم خیلی بهتر نیست. اروپا هنوز با برگزیت کنار نیامده و گرفتار اختلاف نظر درباره سیاست ها برای مقابله با گسترش کروناست. کشورهای عضو روز به روز از هم دورتر می شوند و اجماعی بر سر رویکردی واحد برای مقابله با ویروس یا پیامدهای اقتصادی این بیماری وجود ندارد.

از این سو، تنش های جدیدی میان چین و هند به وجود آمده است. تازه ترین اتفاق در میانه این تنش ها، توقیف کشتی چینی توسط هند است؛ مقامات هندی مدعی اند این کشتی حامل مواد هسته ای به مقصد پاکستان بوده است. رسانه های چینی از ضرورت مقابله با این اقدامات تحریک آمیز هند و نیز ضرورت مطالبه خسارت توسط شرکت های چینی در مراجع بین المللی گفته اند.

تایوان از هوش مصنوعی، ایجاد انگیزه اخلاقی و شفافیت برای ریشه کن کردن بیماری کرونا استفاده کرده و در پنج هفته اخیر اقداماتی از قبیل کنترل مرزها، تشخیص موارد مبتلا با استفاده از داده ها و فن آوری جدید، قرنطینه موارد مشکوک، آموزش مردم و مبارزه با اطلاعات غلط، مذاکره با دیگر کشورها و تدوین سیاست هایی برای مدارس و شرکت ها انجام داده است. تایوان این گونه با حفظ آزادی جامعه، این بیماری مسری را کنترل کرد و به دنیا و چین ثابت کرد بدون اقدامات سخت هم می توان بیماری را شکست داد.

روز دوشنبه بازارها به شدت آسیب دیدند و آمریکا و جهان برای رکودی گسترده آماده می شوند و این واقعیت فاصله تولید کنونی میان چین و آمریکا را تشدید خواهد کرد. 

جهانی که چین به آن عادت داشت، از بین رفته است. آمریکا و دیگر کشورها غافلگیر شده اند؛ اما آنها برای مقابله با این موقعیت جدید آماده ترند. بازارهایی از قبل آسیب دیده بودند. بحران در اروپا، خاورمیانه و آسیای مرکزی بخشی از منظر روانی در واشنگتن یا بروکسل است. اما جهانی که چین می شناخت با سرعت در حال فروپاشی است. این شرایطی نیست که پکن آن را بخواهد یا برای آن آماده باشد. درهای جهان به روی چین بسته شده است. چین به طرز فکر تازه ای درباره خود و جهان نیاز دارد و راه حل عملی برای این کشور پذیرش نگاه غربی به جهان است.

منبع: آسیا تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا چین ایالات متحده امریکا اروپا روسیه ایتالیا


( ۸ )

نظر شما :